Songea Mbano and the ‘halfway dead’ of the Majimaji War (1905–7) in memory and theatre
- Debates on the relevance of repatriation of indigenous human remains are water under the bridge today. Yet, a genuine will for dialogue to work through colonial violence is found lacking in the European public sphere. Looking at local remembrance of the Majimaji War (1905-07) in the south of Tanzania and a German-Tanzanian theatre production, this article demonstrates how the spectre of colonial headhunting stands at the heart of claims for repatriation and acknowledgement of this anti-colonial movement. The missing head of Ngoni leader Songea Mbano haunts the future of German-Tanzanian relations in culture and heritage. By staging the act of post-mortem dismemberment and foregrounding the perspective of descendants, the theatre production Maji Maji Flava offers an honest proposal for dealing with stories of sheer colonial violence in transnational memory.
Verfasserangaben: | Yann LeGall |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.7227/HRV.6.2.2 |
Titel des übergeordneten Werks (Englisch): | Human Remains and Violence: an interdisciplinary journal |
Verlag: | University Press |
Verlagsort: | Manchester |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Jahr der Erstveröffentlichung: | 2020 |
Erscheinungsjahr: | 2020 |
Datum der Freischaltung: | 27.01.2021 |
Freies Schlagwort / Tag: | Deutsch Ostafrika; Erinnerungskultur; Kolonialismus; Theater colonialism; memory; tanzania |
Band: | 6 |
Ausgabe: | 2 |
Erste Seite: | 4 |
Letzte Seite: | 22 |
Organisationseinheiten: | Philosophische Fakultät / Institut für Anglistik und Amerikanistik |
DDC-Klassifikation: | 4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International |