Copolymers derived from rapeseed derivatives via ADMET and thiol-ene addition

• Novel (co)polymers were synthesized from substances obtained from rapeseed via ADMET and thiol-ene additions. alpha,omega-Dienes derived from oleic and erucic acid were copolymerized with a ferulic acid derivative, a representative phenolic acid (p-hydroxycinnamic acid) present, for instance, in rapeseed cake. Copolymers with different ratios of these monomers were prepared via two different routes (ADMET and thiol-ene) and studied in detail. Both monomer and polymer synthesis were optimized in order to achieve high yielding synthetic procedures that meet the requirements of green chemistry. Some thermal properties of the resulting copolymer series were then studied and correlated to the co-monomer composition.

Verfasserangaben:Oliver Kreye, Tommy Toth, Michael A. R. Meier
DOI:https://doi.org/10.1016/j.eurpolymj.2011.06.012
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):European polymer journal
Verlag:Elsevier