DBD dyes as fluorescent probes for sensing lipophilic environments

• Small fluorescent organic molecules based on [1,3]dioxolo[4,5-f][1,3]benzodioxole (DBD) could be used as probes for lipophillic microenvironments in aqueous solutions by indicating the critical micelles concentration of detergents and staining cell organelles. Their fluorescence lifetime decreases drastically by the amount of water in their direct environment. Therefore they are potential probes for fluorescence lifetime imaging microscopy (FLIM).

Verfasserangaben:Robert Wawrzinek, Pablo WessigORCiDGND, Kristian Möllnitz, Joerg Nikolaus, Roland Schwarzer, Peter Müller, Andreas HerrmannORCiD
DOI:https://doi.org/10.1016/j.bmcl.2012.07.056
ISSN:0960-894X
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Bioorganic & medicinal chemistry letters : a Tetrahedron publication for rapid dissemination of preliminary communications on all aspects of bioorganic chemistry, medicinal chemistry and related disciplines