- search hit 1 of 1
Das Bewusstsein für fairen Konsum : Konzeptualisierung, Messung und Wirkung
- Die vorliegende Arbeit fokussiert auf den fairen Konsum als Teil des ethischen Konsums. Unter fairem Konsum verstehen wir Kaufentscheidungen, die unter Berücksichtigung der Einhaltung fairer Arbeits- und Geschäftsbedingungen bei der Herstellung von Produkten erfolgen. Unter Einsatz einer neu entwickelten Skala zur Messung des fairen Konsumbewusstseins können wir empirisch nachweisen, dass Produkte mit einem Fairtrade-Siegel Konsumenten einen moralischen Zusatznutzen vermitteln können, für den sie bereit sind, einen Mehrpreis zu zahlen.
- The present paper focuses on fair consumption, as a part of ethical consumerism. Fair consumption means purchasing decisions made in the light of compliance with fair labor and business conditions in the manufacturing process. Using a new developed scale for the measurement of the consciousness for fair consumption, we can prove empirically that fair trade products can provide an additional moral value for consumers for which they are willingly to pay an extra charge.
Author details: | Ingo BalderjahnORCiDGND, Mathias PeyerGND |
---|---|
ISSN: | 0342-7064 |
Title of parent work (German): | Die Betriebswirtschaft : DBW |
translated title (English): | The consciousness for fair consumption : conceptualization, measuring, and impacts |
Publisher: | Schäffer-Poeschel |
Place of publishing: | Stuttgart |
Publication type: | Article |
Language: | German |
Year of first publication: | 2012 |
Publication year: | 2012 |
Publishing institution: | Universität Potsdam |
Release date: | 2017/06/01 |
Tag: | Conjoint Analyse; Consumer Social Responsibility; Fairtrade; Strukturgleichungsmodelle; Zahlungsbereitschaft; ethischer Konsum; faires Konsumbewusstsein Conjoint analysis; consciousness for fair consumption; consumer social responsibility; ethical consumerism; fairtrade; structural equation modeling; willingness-to-pay |
Volume: | 72 |
Issue: | 4 |
First page: | 343 |
Last Page: | 364 |
Organizational units: | Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät |
DDC classification: | 3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft |
Peer review: | Nicht referiert |
License (German): | Keine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz |