The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 16 of 3264
Back to Result List

Soziale Inklusion von Schulkindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf

  • Zwei grundlegende Herausforderungen der sozialen Inklusionsforschung werden im vorliegenden Beitrag erläutert: Die Operationalisierung sozialer Inklusion sowie sonderpädagogischer Förderbedarfe. Anhand der dargelegten Forschung wird untersucht, ob die beiden methodischen Aspekte zu fehlerhaften Schlüssen und widersprüchlichen Forschungsergebnissen über die soziale Inklusion von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf führen. Dementsprechend wird die Vermeidung fehlerhafter Schlüsse und widersprüchlicher Forschungsergebnisse mittels einer Optimierung der Operationalisierung sozialer Inklusion sowie sonderpädagogischer Förderbedarfe thematisiert. Die vorliegende Forschung fokussiert sich hierbei vorrangig auf die soziometrischen Methoden zur Erfassung sozialer Inklusion sowie auf schulisches Problemverhalten im Sinne des Förderbedarfs emotional-soziale Entwicklung (insbesondere internalisierende aber auch externalisierende Verhaltensprobleme).
  • Two major challenges of research in social inclusion are explained in this paper: The operationalization of social inclusion and special educational needs. The research presented examines whether the two methodological aspects lead to erroneous conclusions and conflicting research results on the social inclusion of children with special educational needs. Accordingly, the avoidance of erroneous conclusions and contradictory research results by means of an optimization of the operationalization of social inclusion and special educational needs is addressed. The present research focusses primarily on sociometric methods for measuring social inclusion as well as on school problem behavior in the sense of emotional and behavioral difficulties (especially internalizing but also externalizing problems).

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Pawel R. KulawiakORCiDGND
Subtitle (German):empirische und methodische Beiträge unter besonderer Berücksichtigung der soziometrischen Methoden und der internalisierenden Verhaltensweisen
Reviewer(s):Jürgen WilbertORCiDGND, Christian Huber
Supervisor(s):Jürgen Wilbert
Publication type:Doctoral Thesis
Language:German
Publication year:2019
Publishing institution:Universität Potsdam
Granting institution:Universität Potsdam
Date of final exam:2020/01/29
Release date:2020/01/29
Tag:Sonderpädagogik; Soziale inklusion; Soziometrie; Verhalten
Child Behavior; Social Inclusion; Sociometry; Special Education
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 371 Schulen, schulische Tätigkeiten; Sonderpädagogik
Institution name at the time of the publication:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Sonderpädagogik
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.