• Treffer 2 von 2
Zurück zur Trefferliste

Cardiac sensitivity in children: Sex differences and its relationship to parameters of emotional processing

  • In adults, the level of ability to perceive one's own body signals plays an important role for many concepts of emotional experience as demonstrated for emotion processing or emotion regulation. Representative data on perception of body signals and its emotional correlates in children is lacking. Therefore, the present study investigated the cardiac sensitivity of 1,350 children between 6 and 11 years of age in a heartbeat perception task. Our main findings demonstrated the distribution of cardiac sensitivity in children as well as associations with interpersonal emotional intelligence and adaptability. Furthermore, independent of body mass index, boys showed a significantly higher cardiac sensitivity than girls. We conclude that cardiac sensitivity in children appears to show weaker but similar characteristics and relations to emotional parameters as found in adults, so that a dynamic developmental process can be assumed.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Anne Koch, Olga PollatosGND
DOI:https://doi.org/10.1111/psyp.12233
ISSN:0048-5772
ISSN:1469-8986
Pubmed ID:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24810627
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Psychophysiology : journal of the Society for Psychophysiological Research
Verlag:Wiley-Blackwell
Verlagsort:Hoboken
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Jahr der Erstveröffentlichung:2014
Erscheinungsjahr:2014
Datum der Freischaltung:27.03.2017
Freies Schlagwort / Tag:Children; Emotional intelligence; Heart rate variability; Heartbeat perception; Interoceptive sensitivity
Band:51
Ausgabe:9
Seitenanzahl:10
Erste Seite:932
Letzte Seite:941
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Psychologie
Peer Review:Referiert
Name der Einrichtung zum Zeitpunkt der Publikation:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Psychologie
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.