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Competition, contest, and cooperation the analytic framework of the issue market

  • Although party competition is widely regarded as an important part of a working democracy, it is rarely analysed in political science literature. This article discusses the basic properties of party competition, especially the patterns of interaction in contemporary party systems. Competition as a phenomenon at the macro level has to be carefully distinguished from contest and cooperation as the forms of interaction at the micro level. The article gives special attention to the creation of issue innovations. Contrary to existing approaches, I argue that not only responsiveness but also innovation are necessary to guarantee a workable democratic competition. Competition takes place on an issue market, where parties can discover voters' demands. Combined with the concept of institutional veto points, the article presents hypotheses on how institutions shape the possibility for programmatic innovations.

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Verfasserangaben:Simon T. Franzmann
DOI:https://doi.org/10.1177/0951629811411747
ISSN:0951-6298
ISSN:1460-3667
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of theoretical politics
Verlag:Sage Publ.
Verlagsort:London
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Jahr der Erstveröffentlichung:2011
Erscheinungsjahr:2011
Datum der Freischaltung:26.03.2017
Freies Schlagwort / Tag:cooperation; innovation; issue market; party competition; veto point
Band:23
Ausgabe:3
Seitenanzahl:27
Erste Seite:317
Letzte Seite:343
Organisationseinheiten:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Sozialwissenschaften
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
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