• Treffer 3 von 3
Zurück zur Trefferliste

The Interaction of Language-Specific and Universal Factors During the Acquisition of Morphophonemic Alternations With Exceptions

  • Using the artificial language paradigm, we studied the acquisition of morphophonemic alternations with exceptions by 160 German adult learners. We tested the acquisition of two types of alternations in two regularity conditions while additionally varying length of training. In the first alternation, a vowel harmony, backness of the stem vowel determines backness of the suffix. This process is grounded in substance (phonetic motivation), and this universal phonetic factor bolsters learning a generalization. In the second alternation, tenseness of the stem vowel determines backness of the suffix vowel. This process is not based in substance, but it reflects a phonotactic property of German and our participants benefit from this language-specific factor. We found that learners use both cues, while substantive bias surfaces mainly in the most unstable situation. We show that language-specific and universal factors interact in learning.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Dinah Baer-HenneyORCiDGND, Frank Kügler, Ruben van de VijverORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1111/cogs.12209
ISSN:0364-0213
ISSN:1551-6709
Pubmed ID:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25546633
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Cognitive science : a multidisciplinary journal of anthropology, artificial intelligence, education, linguistics, neuroscience, philosophy, psychology ; journal of the Cognitive Science Society
Verlag:Wiley-Blackwell
Verlagsort:Hoboken
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Jahr der Erstveröffentlichung:2015
Erscheinungsjahr:2015
Datum der Freischaltung:27.03.2017
Freies Schlagwort / Tag:Acquisition; Artificial language paradigm; Exceptional alternation; Phonology; Phonotactics; Substance
Band:39
Ausgabe:7
Seitenanzahl:33
Erste Seite:1537
Letzte Seite:1569
Fördernde Institution:University of Potsdam; Potsdam Graduate School
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
Peer Review:Referiert
Name der Einrichtung zum Zeitpunkt der Publikation:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Linguistik / Allgemeine Sprachwissenschaft
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.