• Treffer 8 von 28
Zurück zur Trefferliste

Testing-the-limits and the study of adult age differences in cognitive plasticity of a mnemonic skill

  • Investigated the range and limits of cognitive reserve capacity as a general approach to the understanding of age differences in cognitive functioning. Testing-the-limits is proposed as a research strategy, Data are reported from 2 training studies involving old (65 to 83 years old) and young adults (19 to 29 years old). The training, designed to engineer an expertise in serial word recall, involved instruction and practice in the Method of Loci. Substantial plasticity was evident in pretest to posttest comparisons. Participants raised their serial word recall several times above that of pretest baseline. Age-differential limits in reserve capacity were evident in amount of training gain but not in responses to conditions of increased test difficulty (speeded stimulus presentation). Group differences were magnified by the training to such a degree that age distributions barely overlapped at posttests. Testing-the-limits offers promise in terms of understanding the extent and nature of cognitive plasticity.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Reinhold KlieglORCiDGND, Jacqui Smith, Paul B. Baltes
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-40311
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (paper 153)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Erscheinungsjahr:1989
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:22.12.2009
Quelle:Developmental Psychology, 25 (1989) 2, S. 247-256, ISSN 1939-0599, DOI 10.1037/0012-1649.25.2.247
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Psychologie
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
Name der Einrichtung zum Zeitpunkt der Publikation:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Psychologie
Lizenz (Deutsch):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
Externe Anmerkung:
The original publication is within the university network available at web.ebscohost.com:
Developmental Psychology. - 25 (1989) Issue 2, p. 247-256
ISSN 1939-0599
DOI 10.1037/0012-1649.25.2.247
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.