610 Medizin und Gesundheit
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Aims:
Although risk scores to predict type 2 diabetes exist, cost-effectiveness of risk thresholds to target prevention interventions are unknown. We applied cost-effectiveness analysis to identify optimal thresholds of predicted risk to target a low-cost community-based intervention in the USA.
Methods:
We used a validated Markov-based type 2 diabetes simulation model to evaluate the lifetime cost-effectiveness of alternative thresholds of diabetes risk. Population characteristics for the model were obtained from NHANES 2001-2004 and incidence rates and performance of two noninvasive diabetes risk scores (German diabetes risk score, GDRS, and ARIC 2009 score) were determined in the ARIC and Cardiovascular Health Study (CHS). Incremental cost-effectiveness ratios (ICERs) were calculated for increasing risk score thresholds. Two scenarios were assumed: 1-stage (risk score only) and 2-stage (risk score plus fasting plasma glucose (FPG) test (threshold 100 mg/dl) in the high-risk group).
Results:
In ARIC and CHS combined, the area under the receiver operating characteristic curve for the GDRS and the ARIC 2009 score were 0.691 (0.677-0.704) and 0.720 (0.707-0.732), respectively. The optimal threshold of predicted diabetes risk (ICER < $50,000/QALY gained in case of intervention in those above the threshold) was 7% for the GDRS and 9% for the ARIC 2009 score. In the 2-stage scenario, ICERs for all cutoffs >= 5% were below $50,000/QALY gained.
Conclusions:
Intervening in those with >= 7% diabetes risk based on the GDRS or >= 9% on the ARIC 2009 score would be cost-effective. A risk score threshold >= 5% together with elevated FPG would also allow targeting interventions cost-effectively.
Purpose
After therapy of cancer of the esophagus or the esophagogastric junction, patients often suffer from anxiety and depression. Some risk factors for elevated anxiety and depression are reported, but the influence of steatorrhea, the frequency of which has only recently been reported, has not yet been investigated.
Method
Using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), we analyzed the correlation of anxiety and depression with steatorrhea, appetite, and weight loss in 72 patients with cancer of the esophagus or of the esophagogastric junction, who were treated at our rehabilitation clinic between January 2011 and December 2014. In addition, effectiveness of psychological interviews was analyzed.
Results
We have evaluable anxiety questionnaires from 51 patients showing a median anxiety value of 5 (range 0-13). As for the depression, results from evaluable questionnaires of 54 patients also showed a median value of 5 (range 0-15). Increased anxiety and depression values (> 7) were observed in 25.4% and 37.0% of the patients respectively. Patients who were admitted with steatorrhea for rehabilitation showed a statistically higher anxiety value (median 6.3 vs. 4.7, p < 0.05), reduced appetite, and a weight loss above 15 kg depicting a correlation to anxiety and depression. Psychological conversations helped lowering the depression but had no influence on anxiety.
Conclusions
Impairments after cancer treatment, such as steatorrhea, appetite loss, and weight loss, should be interpreted as an alarm signal and should necessitate screening for increased anxiety and depression. Psychological therapy can help improving the extent of the depression.
The role of perceived need support from exercise professionals in improving mental health was examined in a sample of older adults, thereby validating the short Health Care Climate Questionnaire. A total of 491 older people (M = 72.68 years; SD = 5.47) attending a health exercise program participated in this study. Cronbach's alpha was found to be high (alpha = .90). Satisfaction with the exercise professional correlated moderately with the short Health Care Climate Questionnaire mean value (r = .38; p < .01). The mediator analyses yielded support for the self-determination theory process model in older adults by showing both basic need satisfaction and frustration as mediating variables between perceived autonomy support and depressive symptoms. The short Health Care Climate Questionnaire is an economical instrument for assessing basic need satisfaction provided by the exercise therapist from the participant's perspective. Furthermore, this cross-sectional study supported the link from coaching style to the satisfaction/frustration of basic psychological needs, which in turn, predicted mental health. Analyses of criterion validity suggest a revision of the construct by integrating need frustration.
The knowledge of transformation pathways and identification of transformation products (TPs) of veterinary drugs is important for animal health, food, and environmental matters. The active agent Monensin (MON) belongs to the ionophore antibiotics and is widely used as a veterinary drug against coccidiosis in broiler farming. However, no electrochemically (EC) generated TPs of MON have been described so far. In this study, the online coupling of EC and mass spectrometry (MS) was used for the generation of oxidative TPs. EC-conditions were optimized with respect to working electrode material, solvent, modifier, and potential polarity. Subsequent LC/HRMS (liquid+ chromatography/high resolution mass spectrometry) and MS/MS experiments were performed to identify the structures of derived TPs by a suspected target analysis. The obtained EC-results were compared to TPs observed in metabolism tests with microsomes and hydrolysis experiments of MON. Five previously undescribed TPs of MON were identified in our EC/MS based study and one TP, which was already known from literature and found by a microsomal assay, could be confirmed. Two and three further TPs were found as products in microsomal tests and following hydrolysis, respectively. We found decarboxylation, O-demethylation and acid-catalyzed ring-opening reactions to be the major mechanisms of MON transformation
Bisher ist die Ursache für die Entstehung der meisten Skoliosen noch ungeklärt und damit eine kausale Behandlung der Betroffenen unmöglich. Die vorliegende Arbeit geht davon aus, dass der Auslöser für die sogenannte idiopathische Skoliose eine funktionelle Störung von Muskeln ist, die sich in einer verminderten relativen Haltekraft äußert. Durch gezielte willkürliche Muskelanspannungen könnte es möglich sein, kompensatorisch auf die Deformität einzuwirken, um damit ein Fortschreiten zu verhindern bzw. sogar eine Regression hervorzurufen. Insbesondere Patientengruppen mit einem hohen Progressionsrisiko, wie Jugendliche im Wachstumsalter, könnten davon profitieren.
Ein Muskeltraining kann mit unterschiedlichsten Hilfsmitteln und Methoden erfolgen. Eine Möglichkeit bietet auch das Klettern. Im Kern wird daher ein Trainingskonzept zum Therapeutischen Klettern bei Jugendlichen mit Skoliose vorgestellt. Dabei beruft sich der Autor auf das Potsdamer Modell. Dieses Modell erlaubt es, gezielte Kraftübungen systematisiert an der Kletterwand in Absprunghöhe umzusetzen. Materielle Sicherungsmaßnahmen sind dadurch nicht erforderlich und eventuell notwendige Korrekturen bzw. Hilfestellungen können direkt erfolgen. Hauptinhalt eines Trainings nach dem vorgestellten Konzept sind spielerische Bewegungserfahrung innerhalb der Sportart Klettern und ein Systembouldertraining.
In einem beigefügten Übungskatalog werden für letzteres Möglichkeiten der praktischen Umsetzun-gen gegeben. Die Übungen fokussieren sich auf die Aktivierung und das Training wirbelkörperdero-tierender Muskeln. Im Hauptteil einer Trainingseinheit können sie dann in Kombination mit der Kor-rektur der Seitverbiegung und des sagittalen Profils (3D Autokorrektur) unter Aufsicht eines geschul-ten Therapeuten durchgeführt werden. Die Arbeit erhebt den Anspruch, einem Leser vom Fach, die Auswahl der Übungen und die darin enthaltene individuelle Anpassung an den Patienten aus funktionell-anatomischer Sicht zu begründen.
In naher Zukunft wird das Konzept in einer randomisiert kontrollierten Studie untersucht. Alle notwendigen Vorbereitungen wurden im Rahmen dieser Arbeit getroffen.
Wendepunkt für Gesundheit
(2019)
Die Zukunft der Medizin
(2019)
Die Medizin im 21. Jahrhundert wird sich so schnell verändern wie nie zuvor – und mit ihr das Gesundheitswesen. Bahnbrechende Entwicklungen in Forschung und Digitalisierung werden die Auswertung und Nutzung riesiger Datenmengen in kurzer Zeit ermöglichen. Das wird unsere Kenntnisse über Gesundheit und gesund sein, sowie über die Entstehung, Prävention und Heilung von Krankheiten vollkommen verändern. Gleichzeitig wird sich die Art und Weise, wie Medizin praktiziert wird, fundamental verändern. Das Selbstverständnis nahezu aller Akteure wird sich rasch weiterentwickeln müssen. Das Gesundheitssystem wird in allen Bereichen umgebaut und teilweise neu erfunden werden. Digitale Transformation, Personalisierung und Prävention sind die Treiber der neuen Medizin.
Deutschland darf den Anschluss nicht verpassen. Im Vergleich mit anderen Ländern ist das deutsche Gesundheitswesen in vielen Punkten bedrohlich rückständig und fragmentiert. Um die Medizin und das Gesundheitswesen in Deutschland langfristig zukunftsfest zu machen, bedarf es vieler Anstrengungen – vor allem aber Offenheit gegenüber Veränderungen, sowie einen regulatorischen Rahmen, der ermöglicht, dass die medizinischen und digitalen Innovationen beim Patienten ankommen.
DIE ZUKUNFT DER MEDIZIN beschreibt Entwicklungen und Technologien, die die Medizin und das Gesundheitswesen im 21. Jahrhundert prägen werden. Das Buch informiert über die zum Teil dramatischen, disruptiven Innovationen in der Forschung, die durch Big Data, Künstliche Intelligenz und Robotik möglich werden.
Die Autoren sind führende Vordenker ihres Fachs und beschreiben aus langjähriger Erfahrung im In- und Ausland zukünftige Entwicklungen, die jetzt bereits greifbar sind.
Background: There is a growing interest in the role of inflammageing for chronic disease development. Cytokines are potent soluble immune mediators that can be used as target biomarkers of inflammageing; however, their measurement in human samples has been challenging. This study aimed to assess the reliability of a pro- and anti-inflammatory cytokine panel in a sample of healthy people measured with a novel electrochemiluminescent multiplex immunoassay platform (Meso Scale Discovery, MSD), and to characterize their associations with metabolic and inflammatory phenotypes.