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Gute Brücke
(2016)
Ankommen
(2016)
Jaro und Malia sind endlich wieder mit ihren Kindern Juna, Nenad und Yasha zusammen. Endlich! Vor den klimatischen Veränderungen und den dadurch ausgelösten bürgerkriegsähnlichen Zuständen flohen sie. Der Vater ging mit der ältesten Tochter Juna zuerst, so hatten sie es beschlossen. Die Mutter folgte später mit den Kindern Nenad und Yasha. Nun wohnen sie in der winzigen Wohnung von Avron und versuchen, in Deutschland anzukommen. Dabei stellen sich ihnen nicht nur deutsche Wortmonster in den Weg. Alles ist neu: Die Stadt, in der sich Nenad noch nach Wochen verläuft; der Schnee, der zu Hause nicht fiel; die Formulare, die auf Ämtern auszufüllen sind und die Supermärkte, in denen es keine ganzen Hähne zu kaufen gibt. Nur die Zahlen und Zeichen der Mathematik sind überall gleich und geben zumindest Nenad Sicherheit. Noch mehr Geborgenheit erfährt die Familie jedoch durch ihre Religion. Wie in ihrem alten Zuhause gibt es auch hier Menschen, die sich versammeln um zu beten, zu feiern und zu singen. Aber sie treffen sich nicht in einer heiligen Grotte wie die Ahaqu. Besonders Malia, die Mutter, vermisst ihre Religion mit ihren naturverbundenen Bräuchen sehr.
„Ankommen“ thematisiert unaufdringlich das Verhältnis zwischen Religion und Migration anhand einer Familie, die aus einem unbekannten und nicht näher bezeichneten Land nach Deutschland kommt und einer fiktiven Religion angehört. Hier treffen sie nicht nur auf andere naturräumliche Gegebenheiten, sondern auch auf völlig andere gesellschaftlich-kulturell-religiöse Traditionen, wodurch es zu Irritationen und Missverständnissen kommt. Die elf Geschichten des Buches stehen jeweils für sich und thematisieren ein Element religiösen Lebens bzw. der Religion unter den Bedingungen des Ankommens in einem fremden Land. Zugleich sind alle Texte inhaltlich-thematisch miteinander verwoben. Dadurch ist es möglich, die Geschichten einzeln zu lesen oder das Buch als Ganzschrift. Für den Einsatz im wertebildenden und religionskundlichen Unterricht bietet das Buch am Ende jeder Geschichte ein didaktisches Setting an.
Background
Simple water-swallowing screening tools are not predictive of aspiration and dysphagia in patients with Parkinson's Disease (PD). We investigated the diagnostic accuracy of a multi-texture screening tool, the Gugging Swallowing Screen (GUSS) to identify aspiration and dysphagia/penetration in PD patients compared to flexible endoscopic evaluation of swallowing (FEES).
Methods
Swallowing function was evaluated in 51 PD participants in clinical 'on-medication' state with the GUSS and a FEES examination according to standardized protocols. Inter-rater reliability and convergent validity were determined and GUSS- and FEES-based diet recommendations were compared.
Key Results
Inter-rater reliability of GUSS ratings was high (r(s) = 0.8; p < 0.001). Aspiration was identified by the GUSS with a sensitivity of 50%, and specificity of 51.35% (PPV 28%, NPV 73%, LR+ 1.03, LR- 0.97), dysphagia/penetration was identified with 72.97% sensitivity and 35.71% specificity (PPV 75%, NPV 33.33%, LR+ 1.14, LR- 0.76). Agreement between GUSS- and FEES-based diet recommendations was low (r(s) = 0.12, p = 0.42) with consistent NPO (Nil per Os) allocation by GUSS and FEES in only one participant.
Conclusions and Inferences
The multi-texture screening tool GUSS in its current form, although applicable with good inter-rater reliability, does not detect aspiration in PD patients with acceptable accuracy. Modifications of the GUSS parameters "coughing," "voice change" and "delayed swallowing" might enhance validity. The GUSS' diet recommendations overestimate the need for oral intake restriction in PD patients and should be verified by instrumental swallowing examination.
Background
Simple water-swallowing screening tools are not predictive of aspiration and dysphagia in patients with Parkinson's Disease (PD). We investigated the diagnostic accuracy of a multi-texture screening tool, the Gugging Swallowing Screen (GUSS) to identify aspiration and dysphagia/penetration in PD patients compared to flexible endoscopic evaluation of swallowing (FEES).
Methods
Swallowing function was evaluated in 51 PD participants in clinical 'on-medication' state with the GUSS and a FEES examination according to standardized protocols. Inter-rater reliability and convergent validity were determined and GUSS- and FEES-based diet recommendations were compared.
Key Results
Inter-rater reliability of GUSS ratings was high (r(s) = 0.8; p < 0.001). Aspiration was identified by the GUSS with a sensitivity of 50%, and specificity of 51.35% (PPV 28%, NPV 73%, LR+ 1.03, LR- 0.97), dysphagia/penetration was identified with 72.97% sensitivity and 35.71% specificity (PPV 75%, NPV 33.33%, LR+ 1.14, LR- 0.76). Agreement between GUSS- and FEES-based diet recommendations was low (r(s) = 0.12, p = 0.42) with consistent NPO (Nil per Os) allocation by GUSS and FEES in only one participant.
Conclusions and Inferences
The multi-texture screening tool GUSS in its current form, although applicable with good inter-rater reliability, does not detect aspiration in PD patients with acceptable accuracy. Modifications of the GUSS parameters "coughing," "voice change" and "delayed swallowing" might enhance validity. The GUSS' diet recommendations overestimate the need for oral intake restriction in PD patients and should be verified by instrumental swallowing examination.