The Forgotten War: Yemen

• The conflict in Yemen seems forgotten considering the worldwide severe humanitarian catastrophes. Nevertheless, since the conflict escalated around four years ago, it became one of the worst humanitarian crises in recent history and has no end in sight. Thousands of people were killed even more displaced and the country is facing tremendous food insecurity as well as the world’s largest cholera outbreak. It is no longer just a civil war between the Houthi- and Hadi-Faction. International interests play a major role and made it a proxy war between Saudi Arabia (and its allies) on one side and Iran on the other. This all happens at the expense of the civilian population. Therefore, it is urgent to analyse the actors involved, their interests within the conflict and furthermore searching for possibilities to overcome it.
  • Der Konflikt im Jemen scheint angesichts der schweren humanitären Katastrophen weltweit in Vergessenheit geraten zu sein. Dennoch hat sich der Konflikt seit seiner Eskalation vor rund vier Jahren zu einer der schwersten humanitären Krisen der jüngeren Geschichte entwickelt ohne dass ein Ende in Sicht ist. Tausende von Menschen wurden getötet und noch mehr vertrieben; das Land steht vor einer enormen Ernährungsunsi-cherheit und dem größten Cholera-Ausbruch der Welt. Es ist nicht mehr allein ein Bürgerkrieg zwischen der Houthi- und Hadi-Fraktion. Internationale Interessen spielen eine große Rolle. Es handelt sich um einen Stellvertreterkrieg zwischen Saudi-Arabien (und seinen Verbündeten) auf der einen und dem Iran auf der anderen Seite. Dies alles geschieht auf Kosten der Zivilbevölkerung. Daher ist es dringend geboten, die beteiligten Akteure, ihre Interessen im Konflikt zu analysieren und darüber hinaus nach Möglichkeiten zu suchen, diesen zu überwinden.

• srp08.pdfeng
    (300KB)

SHA-1:5466e6276cc3332b42586a2ed4211771d0f4e62a

Search Google Scholar Statistics