• search hit 2 of 1359
Back to Result List

Schulbezogene Programme zum Umgang mit Hatespeech

School-related programs to address hate speech

  • Der vorliegende Beitrag informiert über 14 deutschsprachige Programme zur Prävention und Intervention bei Hatespeech unter Kindern und Jugendlichen (Jahrgangsstufen 5–12). Inhalte und Durchführungsmodalitäten der Programme sowie Ergebnisse einer kriteriengeleiteten Qualitätseinschätzung anhand von fünf Kriterien werden im Hinblick auf deren Anwendung in der schulischen Praxis beschrieben und erörtert. Der Überblick über Schwerpunkte, Stärken und Entwicklungspotentiale schulbezogener Hatespeech-Programme ermöglicht Leser*innen eine informierte Entscheidung über den Einsatz der Programme in der Schule sowie in der offenen Kinder- und Jugendarbeit.
  • This article provides information on 14 German-language programs for the prevention and intervention of hate speech among children and adolescents (grades 5–12). The contents and implementation modalities of the programs as well as the results of a criteria-based quality assessment of five criteria are described and discussed regarding to their application in school practice. The overview of focal points, strengths and development potentials of school-related hate speech programs enables readers to make an informed decision about the use of the programs in schools and in open child and youth work.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Lisanne Seemann-HerzORCiD, Julia Kansok-DuscheORCiDGND, Alexandra Dix, Sebastian WachsORCiDGND, Norman KrauseORCiD, Cindy BallaschkORCiD, Friederike Schulze-ReicheltORCiDGND, Ludwig BilzORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1007/s35834-022-00348-4
ISSN:2190-6890
ISSN:2190-6904
Title of parent work (German):Zeitschrift für Bildungsforschung
Subtitle (German):eine kriteriengeleitete Bestandsaufnahme
Subtitle (English):a criteria-based review
Publisher:Springer VS
Place of publishing:Wiesbaden
Publication type:Article
Language:German
Date of first publication:2022/07/20
Publication year:2022
Release date:2024/04/24
Tag:Hatespeech; Intervention; Kindes- und Jugendalter; Prävention; Schule
childhood and adolescence; hate speech; intervention; prevention; school
Volume:12
Issue:3
Number of pages:18
First page:597
Last Page:614
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Peer review:Referiert
Publishing method:Open Access / Hybrid Open-Access
License (German):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
External remark:Zweitveröffentlichung in der Schriftenreihe Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe ; 851
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.