• Treffer 1 von 1
Zurück zur Trefferliste

Strategic ignorance in repeated prisoners’ dilemma experiments and its effects on the dynamics of voluntary cooperation

  • Being ignorant of key aspects of a strategic interaction can represent an advantage rather than a handicap. We study one particular context in which ignorance can be beneficial: iterated strategic interactions in which voluntary cooperation may be sustained into the final round if players voluntarily forego knowledge about the time horizon. We experimentally examine this option to remain ignorant about the time horizon in a finitely repeated two-person prisoners’ dilemma game. We confirm that pairs without horizon knowledge avoid the drop in cooperation that otherwise occurs toward the end of the game. However, this effect is superposed by cooperation declining more rapidly in pairs without horizon knowledge during the middle phase of the game, especially if players do not know that the other player also wanted to remain ignorant of the time horizon.

Volltext Dateien herunterladen

  • cepa10.pdfeng
    (1268KB)

    SHA-1:d2bc74dc4181810012849443d5515ddb405f8a1b

Metadaten exportieren

Metadaten
Verfasserangaben:Lisa Verena BruttelORCiDGND, Simon Felgendreher, Werner GüthORCiDGND, Ralph HertwigORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-431881
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-43188
ISSN:2628-653X
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):CEPA Discussion Papers
Schriftenreihe (Bandnummer):CEPA Discussion Papers (10)
Publikationstyp:Arbeitspapier
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:05.08.2019
Erscheinungsjahr:2019
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:05.08.2019
Freies Schlagwort / Tag:cooperation; experiment; prisoners' dilemma; strategic ignorance
Ausgabe:10
Seitenanzahl:30
RVK - Regensburger Verbundklassifikation:QC 020, QC 010
Organisationseinheiten:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften
Zentrale und wissenschaftliche Einrichtungen / Center for Economic Policy Analysis (CEPA)
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
JEL-Klassifikation:C Mathematical and Quantitative Methods / C9 Design of Experiments / C91 Laboratory, Individual Behavior
D Microeconomics / D8 Information, Knowledge, and Uncertainty / D83 Search; Learning; Information and Knowledge; Communication; Belief
D Microeconomics / D8 Information, Knowledge, and Uncertainty / D89 Other
Peer Review:Nicht referiert
Lizenz (Deutsch):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.