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Personality traits and the perception of macroeconomic indicators

  • I examine the determinants of both perceived inflation and unemployment in one single survey and include Big Five traits in the analysis. This is the first survey on this topic in Germany. My sample consists of 1771 students from different fields and levels. Using PhD students’ estimates as a reference, I create categories for underestimation and overestimation of both variables. Multinomial logit regressions show that females overestimate both variables. Education and news consumption reduce misestimation. A higher level of Neuroticism is related with a higher probability to overestimate unemployment. Overstating (understating) one indicator is associated with overstating (understating) the other.

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Verfasserangaben:Andreas OrlandORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1111/boer.12110
ISSN:0307-3378
ISSN:1467-8586
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Bulletin of Economic Research
Untertitel (Englisch):Survey Evidence
Verlag:Wiley
Verlagsort:Hoboken
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:28.11.2016
Erscheinungsjahr:2016
Datum der Freischaltung:13.10.2021
Freies Schlagwort / Tag:cross-sectional heterogeneity; inflation perception; personality traits; unemployment perception
Band:69
Ausgabe:4
Seitenanzahl:23
Erste Seite:E150
Letzte Seite:E172
Organisationseinheiten:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Green Open-Access
Verstanden ✔
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