• Treffer 1 von 6
Zurück zur Trefferliste

Early access to lexical-level phonological representations of Mandarin word-forms

  • An auditory habituation design was used to investigate whether lexical-level phonological representations in the brain can be rapidly accessed after the onset of a spoken word. We studied the N1 component of the auditory event-related electrical potential, and measured the amplitude decrements of N1 associated with the repetition of a monosyllabic tone word and an acoustically similar pseudo-word in Mandarin Chinese. Effects related to the contrastive onset consonants were controlled for by introducing two control words. We show that repeated pseudo-words consistently elicit greater amplitude decrements in N1 than real words. Furthermore, this lexicality effect is free from sensory fatigue or rapid learning of the pseudo-word. These results suggest that a lexical-level phonological representation of a spoken word can be accessed as early as 110ms after the onset of the word-form.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Jinxing YueORCiD, Kai-Uwe AlterORCiDGND, David HowardORCiD, Roelien BastiaanseORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1080/23273798.2017.1290261
ISSN:2327-3798
ISSN:2327-3801
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Language, cognition and neuroscience
Untertitel (Englisch):evidence from auditory N1 habituation
Verlag:Routledge, Taylor & Francis Group
Verlagsort:Abingdon
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:22.02.2017
Erscheinungsjahr:2017
Datum der Freischaltung:12.09.2022
Freies Schlagwort / Tag:Auditory N1; Mandarin Chinese; event-related potential; language; lexical access; short-term habituation; spoken word
Band:32
Ausgabe:9
Seitenanzahl:16
Erste Seite:1148
Letzte Seite:1163
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 41 Linguistik / 410 Linguistik
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.