The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 68 of 293
Back to Result List

Frühe mathematische Bildung

  • Im vorliegenden Beitrag werden aktuelle Forschungstrends im Bereich der frühen mathematischen Bildung im Kontext jüngst formulierter Zieldimensionen für die frühe mathematische Bildung (siehe Benz et al., 2017) dargestellt. Es wird auf spielbasierte Fördermaßnahmen, Kompetenzen im Bereich „Raum und Form“, den Einfluss sprachlicher Parameter auf die Entwicklung mathematischer Kompetenzen sowie auf mathematikbezogene Kompetenzen frühpädagogischer Fachkräfte eingegangen. Darüber hinaus werden die Ergebnisse einer aktuellen Feldstudie zur Förderung früher mathematischer Kompetenzen (siehe Dillon, Kannan, Dean, Spelke & Duflo, 2017) vorgestellt. Abschließend wird die Entwicklung und Implementierung anschlussfähiger Bildungskonzepte als eine der zentralen Herausforderungen zukünftiger Forschungs- und Bildungsbemühungen diskutiert
  • Current research trends in the field of early mathematical education are presented in the context of recently formulated target dimensions of early mathematical education (see Benz et al., 2017). Game-based approaches, competencies in the field of “space and form”, the influence of language skills on the development of mathematical competencies, as well as mathematics-related competencies of early childhood educators are discussed. In addition, the results of a recent field study on a preschool intervention intended to enhance children's early mathematical skills (see Dillon, Kannan, Dean, Spelke, & Duflo, 2017) are presented. Finally, we discuss the development and implementation of aligned educational concepts as one of the central challenges of future research and educational activities.

Download full text files

  • phr636.pdfdeu
    (3218KB)

    SHA-1: 71126742694c96e94ce2e648b568761dfc6cb5ae

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Jan LonnemannORCiDGND, Marcus HasselhornORCiD
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-441484
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-44148
ISSN:1866-8364
Title of parent work (German):Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe
Subtitle (German):Aktuelle Forschungstrends und Perspektiven
Publication series (Volume number):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (636)
Publication type:Postprint
Language:German
Date of first publication:2020/05/27
Publication year:2018
Publishing institution:Universität Potsdam
Release date:2020/05/27
Tag:Anschlussfähigkeit; Gelingensbedingungen; Zieldimensionen; frühe mathematische Bildung
Issue:636
Number of pages:8
First page:129
Last Page:134
Source:Frühe Bildung 7 (2018) 129-134 DOI: 10.1026/2191-9186/a000379
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät
DDC classification:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Peer review:Referiert
Grantor:Hogrefe
Publishing method:Open Access / Green Open-Access
License (German):License LogoCC-BY-NC - Namensnennung, nicht kommerziell 4.0 International
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.