• Treffer 3 von 7
Zurück zur Trefferliste

Competing Biases in Mental Arithmetic

  • Mental arithmetic exhibits various biases. Among those is a tendency to overestimate addition and to underestimate subtraction outcomes. Does such “operational momentum” (OM) also affect multiplication and division? Twenty-six adults produced lines whose lengths corresponded to the correct outcomes of multiplication and division problems shown in symbolic format. We found a reliable tendency to over-estimate division outcomes, i.e., reverse OM. We suggest that anchoring on the first operand (a tendency to use this number as a reference for further quantitative reasoning) contributes to cognitive biases in mental arithmetic.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Samuel ShakiORCiD, Martin H. FischerORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.3389/fnhum.2017.00037
ISSN:1662-5161
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Frontiers in human neuroscience
Untertitel (Englisch):When Division Is More and Multiplication Is Less
Verlag:Frontiers Research Foundation
Verlagsort:Lausanne
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:01.02.2017
Erscheinungsjahr:2017
Datum der Freischaltung:22.02.2017
Freies Schlagwort / Tag:heuristics and biases; mental arithmetic; mental number line; numerical cognition; operational momentum
Band:11
Fördernde Institution:Universität Potsdam, Publikationsfonds
Fördernummer:PA 2017_04
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften
DDC-Klassifikation:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Peer Review:Referiert
Fördermittelquelle:Publikationsfonds der Universität Potsdam
Publikationsweg:Open Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Externe Anmerkung:Zweitveröffentlichung in der Schriftenreihe Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe ; 312
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.