• search hit 8 of 8
Back to Result List

„Meine Lehrer mögen mich“ – Soziale Integration von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf im gemeinsamen Unterricht in der Grundschule

"My Teachers Like Me" - Social Integration of Children with Special Educational Needs in Inclusive Classes

  • Brandenburg startete im Schuljahr 2012/2013 das Pilotprojekt „Inklusive Grundschule“ (PING). 35 dieser Pilot-Grundschulen wurden wissenschaftlich begleitet (vgl. Spörer, Schründer-Lenzen, Vock & Maaz, 2015). In diesem Beitrag berichten wir Befunde zum sozialen Selbstkonzept, wie die Kinder das Klassenklima erleben und wie sie sich von ihrer Lehrkraft angenommen fühlen. Untersucht wurden 1.435 Kinder in 61 inklusiven Klassen der Jahrgangsstufen 2 und 3. Es finden sich keine durchgängigen Nachteile bei Selbstkonzept und erlebtem Klassenklima für Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf (SPF), jedoch fühlen sich diese weniger von ihren Lehrkräften angenommen.
  • Brandenburg started the pilot project "Inclusive Primary Schools" (PING) in the school year 2012/2013. 35 of these pilot primary schools were scientifically supported (cp. Sporer, Schrunder-Lenzen, Vock & Maaz, 2015). In this article we report findings on the social self-concept, how children experience the class climate, and how they feel accepted by their teachers. The study examined 1,435 children in 61 inclusive 2nd and 3rd grade classes. There are no consistent disadvantages regarding self-concept and experienced class climate for children with special educational needs, but they feel less accepted by their teachers.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Miriam VockORCiDGND, Anna GronostajGND, Julia KretschmannORCiDGND, Andrea WestphalORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.31244/dds.2018.02.03
ISSN:0012-0731
Title of parent work (German):DDS – Die Deutsche Schule
Subtitle (German):Befunde aus dem Pilotprojekt „Inklusive Grundschule“ im Land Brandenburg
Subtitle (English):Findings from the Pilot Project "Inclusive Primary Schools" in the German State of Brandenburg
Publisher:Waxmann
Place of publishing:Münster
Publication type:Article
Language:German
Year of first publication:2018
Publication year:2018
Release date:2022/03/18
Tag:Förderbedarf; Grundschule; Inklusion; gemeinsamer Unterricht; soziale Integration
inclusion; inclusive education; primary school; social integration; special educational needs
Volume:110
Issue:2
Number of pages:14
First page:124
Last Page:137
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.