Verb doubling in Mandarin Chinese

• This article examines two so-far-understudied verb doubling constructions in Mandarin Chinese, viz., verb doubling clefts and verb doubling lianaEuro broken vertical bar dou. We show that these constructions have the same internal syntax as regular clefts and lianaEuro broken vertical bar dou sentences, the doubling effect being epiphenomenal; therefore, we classify them as subtypes of the general cleft and lianaEuro broken vertical bar dou constructions, respectively, rather than as independent constructions. Additionally, we also show that, as in many other languages with comparable constructions, the two instances of the verb are part of a single movement chain, which has the peculiarity of allowing Spell-Out of more than one link.

Verfasserangaben:Lisa Lai-Shen ChengORCiD, Luis Vicente
DOI:https://doi.org/10.1007/s10831-012-9095-6
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of East Asian linguistics
Verlag:Springer