Benefits of Mind Wandering for Learning in School Through Its Positive Effects on Creativity
- There is broad agreement among researchers to view mind wandering as an obstacle to learning because it draws attention away from learning tasks. Accordingly, empirical findings revealed negative correlations between the frequency of mind wandering during learning and various kinds of learning outcomes (e.g., text retention). However, a few studies have indicated positive effects of mind wandering on creativity in real-world learning environments. The present article reviews these studies and highlights potential benefits of mind wandering for learning mediated through creative processes. Furthermore, we propose various ways to promote useful mind wandering and, at the same time, minimize its negative impact on learning.
Verfasserangaben: | Christian GerickeORCiD, Alexander SoemerORCiDGND, Ulrich SchiefeleORCiDGND |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.3389/feduc.2022.774731 |
ISSN: | 2504-284X |
Titel des übergeordneten Werks (Englisch): | Frontiers in Education |
Verlag: | Frontiers Media SA |
Verlagsort: | Lausanne, Schweiz |
Sonstige beteiligte Person(en): | David Daniel Preiss, Leire Aperribai, Kamila Urban |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 15.04.2022 |
Erscheinungsjahr: | 2022 |
Datum der Freischaltung: | 18.04.2023 |
Freies Schlagwort / Tag: | creative problem solving; creativity; divergent thinking; incubation effect; mind wandering; school learning |
Band: | 7 |
Aufsatznummer: | 774731 |
Seitenanzahl: | 11 |
Fördernde Institution: | Universität Potsdam |
Fördernde Institution: | Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) |
Fördernummer: | PA 2022_002 |
Fördernummer: | Projektnummer 491466077 |
Organisationseinheiten: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften |
DDC-Klassifikation: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Peer Review: | Referiert |
Fördermittelquelle: | Publikationsfonds der Universität Potsdam |
Publikationsweg: | Open Access / Gold Open-Access |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY - Namensnennung 4.0 International |
Externe Anmerkung: | Zweitveröffentlichung in der Schriftenreihe Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe ; 835 |