• Treffer 3 von 26
Zurück zur Trefferliste

Observation of directional storybook reading influences young children’s counting direction

  • Even before formal schooling, children map numbers onto space in a directional manner. The origin of this preliterate spatial–numerical association is still debated. We investigated the role of enculturation for shaping the directionality of the association between numbers and space, focusing on counting behavior in 3- to 5-year-old preliterate children. Two studies provide evidence that, after observing reading from storybooks (left-to-right or right-to-left reading) children change their counting direction in line with the direction of observed reading. Just observing visuospatial directional movements had no such effect on counting direction. Complementarily, we document that book illustrations, prevalent in children’s cultures, exhibit directionality that conforms to the direction of a culture’s written language. We propose that shared book reading activates spatiotemporal representations of order in young children, which in turn affect their spatial representation of numbers.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Silke M. Göbel, Koleen McCrink, Martin H. FischerORCiDGND, Samuel ShakiORCiD
DOI:https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.08.001
ISSN:0022-0965
ISSN:1096-0457
Pubmed ID:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28865295
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of experimental child psychology
Verlag:Elsevier
Verlagsort:New York
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:31.08.2017
Erscheinungsjahr:2018
Datum der Freischaltung:31.01.2022
Freies Schlagwort / Tag:Counting direction; Cross-cultural; Mental number line; Preschool children; Reading; Spatial-numerical association
Band:166
Seitenanzahl:18
Erste Seite:49
Letzte Seite:66
Fördernde Institution:British Academy/Leverhulme Small Research Grant [SG121544]; Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human DevelopmentUnited States Department of Health & Human ServicesNational Institutes of Health (NIH) - USANIH Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health & Human Development (NICHD) [R15HD077518-01A1]
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Psychologie
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.