• Treffer 1 von 7
Zurück zur Trefferliste

Does case marking affect agreement attraction in comprehension?

  • Previous studies have suggested that distinctive case marking on noun phrases reduces attraction effects in production, i.e., the tendency to produce a verb that agrees with a nonsubject noun. An important open question is whether attraction effects are modulated by case information in sentence comprehension. To address this question, we conducted three attraction experiments in Armenian, a language with a rich and productive case system. The experiments showed clear attraction effects, and they also revealed an overall role of case marking such that participants showed faster response and reading times when the nouns in the sentence had different case. However, we found little indication that distinctive case marking modulated attraction effects. We present a theoretical proposal of how case and number information may be used differentially during agreement licensing in comprehension. More generally, this work sheds light on the nature of the retrieval cues deployed when completing morphosyntactic dependencies.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Serine Avetisyan, Sol LagoORCiD, Shravan VasishthORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1016/j.jml.2020.104087
ISSN:0749-596X
ISSN:1096-0821
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of memory and language
Verlag:Elsevier
Verlagsort:San Diego
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:14.02.2020
Erscheinungsjahr:2020
Datum der Freischaltung:19.04.2023
Freies Schlagwort / Tag:Case; Eastern Armenian; attraction; comprehension; cue-based; retrieval; subject-verb agreement
Band:112
Aufsatznummer:104087
Seitenanzahl:18
Fördernde Institution:University of Potsdam; Erasmus Mundus Joint Doctorate (EMJD) Fellowship; [2012-0025-EM II-EMJD]
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
4 Sprache / 41 Linguistik / 410 Linguistik
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Hybrid Open-Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.