TY - JOUR A1 - Ernst, Sebastian T1 - »And you've lost nothing but your illusions... and a little bit of skin.« JF - Emotionen in Wissensinstitutionen : zur Bedeutung affektiver Dimensionen in Forschung, Lehre und Unterricht T2 - Emotionaler Konstruktivismus und konstruierte Emotionalität in der (Geschichts-)Wissenschaf Y1 - 2021 SN - 978-3-8376-5735-7 SN - 978-3-83945-735-1 SP - 29 EP - 50 PB - Transcript CY - Bielefeld ER - TY - THES A1 - Ortmayr, Eva T1 - Zur Planung und Durchführung von Lernprozessen am Beispiel von Schauspielern T1 - On the planning and implementation of learning processes illustrated by the example of actors BT - eine empirisch-qualitative Untersuchung N2 - Die vorliegende Studie beschäftigt sich mit der Planung und Durchführung des Lernprozesses von Schauspielern, wobei das Hauptaugenmerk auf dem Einsatz von Lernstrategien liegt. Es geht darum, welcher Strategien sich professionell Lernende bedienen, um die für die Berufsausübung erforderliche Textsicherheit zu erlangen, nicht um die Optimierung des Lernerfolges. Die Literaturrecherche machte deutlich, dass aktuelle Studien zum Lernen von Erwachsenen vor allem im berufsspezifischen Kontext angesiedelt sind und sich auf den Erwerb von Kompetenzen, Problemlösestrategien und gesellschaftliche Teilhabe beziehen. Dem Lernen von Schauspielern liegt aber keine Absicht einer Verhaltensänderung oder eines konkreten Wissenszuwachses zugrunde. Für Schauspieler ist der Auftritt Bestandteil ihrer Berufskultur. Angesichts der Tatsache, dass präzisem Faktenwissen als Grundlage für kompetentes, überzeugendes Präsentieren entscheidende Bedeutung zukommt, sind die Ergebnisse der Studie auch für Berufsgruppen relevant, die öffentlich auftreten müssen, wie z. B. für Priester, Juristen und Lehrende. Das gilt ebenso für Schüler und Studenten, die Referate halten und/oder Arbeiten präsentieren müssen. Für die empirische Untersuchung werden zwölf renommierte Schauspieler mittels problemzentriertem Interview befragt, anschließend wird eine qualitative Inhaltsanalyse durchgeführt. In der Auswertung der Daten kann ein deutlicher Zusammenhang zwischen Körper und Sprechpraxis nachgewiesen werden. Ebenso ergibt die Analyse, wie wichtig Bewegung für den Lernprozess ist. Es können Ergebnisse in Bezug auf kognitive, metakognitive und ressourcenorientierte Strategien generiert werden, wobei der Lernumgebung und dem Lernen mit Kollegen entscheidende Bedeutung zukommt. N2 - This study investigates the planning and realization of actors’ learning processes, with a main focus on the use of learning strategies. It is not about optimizing the learning success but about the strategies professional learners apply in order to gain the confidence in knowing a text which is necessary to fulfil the job-specific requirements. A review of literature on adult learning shows that most current studies are situated in job-related contexts and refer to the acquisition of competences, problem-solving strategies, and social participation. Actors’ learning, however, does not aim at inducing alterations in behaviour or at increasing particular knowledge. Performance is part of an actor’s professional culture. As precise factual knowledge is essential for having competent, convincing presentations, the results of the current study are also relevant for professionals who regularly appear in public such as priests, lawyers, and teachers. They are also applicable for pupils and students who have to give reports and presentations. The empirical study comprises twelve problem-centred interviews with renowned actors. For data interpretation, qualitative content analysis is applied. The evaluation of the data reveals a clear connection between the body and practice of speech. Furthermore, the analysis illustrates the importance of movement in the learning process. Results comprise cognitive, metacognitive, and resource-oriented strategies. With reference to strategies, the learning environment and learning with colleagues are distinguished to be of utmost importance. KW - Lernstrategien KW - Schauspieler KW - Ressourcenmanagement KW - learning strategies KW - resource management KW - actors Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-499538 ER - TY - BOOK A1 - Gerstmann, Meike ED - Rehder, Stephan A. ED - Wagner, Dieter ED - Madani, Roya T1 - Wissenschaftliches Arbeiten N2 - Die formalen und theoretischen Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens spielen in der akademischen Weiterbildung und darüber hinaus auch im Geschäftsalltag eine - zumeist unterschätzte - Rolle: Gerade im Managementkontext müssen aus selbst erhobenen oder recherchierten Informationen gutachterliche Stellungnahmen erarbeitet und dabei die Grundsätze ordnungsgemäßer wissenschaftlicher Arbeit beachtet werden. Die Erstellung solcher Texte erfordert neben der Fähigkeit zur Formulierung bzw. Abgrenzung einer forschungsleitenden Frage und zur gezielten Informationsrecherche auch spezifische Fähigkeiten im Schreibprozess und beim Belegen von Quellen. Diese Kompetenzen sollen im Rahmen eines "Refresher"-Kurses, der als Grundlage für dieses Werk dient, so vermittelt werden, dass sowohl Studierende als auch Fach- und Führungskräfte aus der Praxis schnell informiert werden. Y1 - 2021 SN - 978-3-17-037868-1 SN - 978-3-17-037869-8 SN - 978-3-17-037870-4 SN - 978-3-17-037871-1 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Vock, Miriam A1 - Weigand, Gabriele A1 - Preckel, Franzis A1 - Fischer, Christian A1 - Käpnick, Friedhelm A1 - Perleth, Christoph A1 - Wollerstein, Werner T1 - Wissenschaftlicher Hintergrund des LemaS-Projekts BT - Forschungsstand zur Förderung leistungsstarker und potenziell besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler JF - Leistung macht Schule : Förderung leistungsstarker und potenziell besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler Y1 - 2021 SN - 978-3-40725-883-0 SN - 978-3-407-25836-6 SP - 23 EP - 30 PB - Beltz CY - Weinheim ET - 2 ER - TY - JOUR A1 - Pröve, Ralf T1 - Wie mit Nach-Matrix-Sozialisierten umgehen, oder: emotionale Herausforderungen bei der Vermittlung kulturwissenschaftlicher Inhalte JF - Emotionen in Wissensinstitutionen : zur Bedeutung affektiver Dimensionen in Forschung, Lehre und Unterricht Y1 - 2021 SN - 978-3-8376-5735-7 SN - 978-3-8394-5735-1 SP - 71 EP - 92 PB - Transcript CY - Bielefeld ER - TY - JOUR A1 - Lenz, Petra T1 - Wie lehren, was die Worte übersteigt? BT - Religiöse Gefühle im religionskundlichen Unterricht JF - Emotionen in Wissensinstitutionen : Zur Bedeutung affektiver Dimensionen in Forschung, Lehre und Unterricht Y1 - 2021 SN - 978-3-8376-5735-7 SN - 978-3-8394-5735-1 SP - 171 EP - 209 PB - Transcript CY - Bielefeld ER - TY - JOUR A1 - Richter, Eric A1 - Kunter, Mareike A1 - Marx, Alexandra A1 - Richter, Dirk T1 - Who participates in content-focused teacher professional development? BT - Evidence from a large scale study JF - Frontiers in education N2 - This study investigates the relationship between teacher quality and teachers’ engagement in professional development (PD) activities using data on 229 German secondary school mathematics teachers. We assessed different aspects of teacher quality (e.g. professional knowledge, instructional quality) using a variety of measures, including standardised tests of teachers’ content knowledge, to determine what characteristics are associated with high participation in PD. The results show that teachers with higher scores for teacher quality variables take part in more content-focused PD than teachers with lower scores for these variables. This suggests that teacher learning may be subject to a Matthew effect, whereby more proficient teachers benefit more from PD than less proficient teachers. KW - teacher learning KW - professional development KW - content knowledge KW - teacher quality KW - in-service training KW - Matthew effect KW - continuing education activities Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.3389/feduc.2021.722169 SN - 2504-284X IS - 6 SP - 1 EP - 10 PB - Frontiers Media CY - Lausanne, Schweiz ER - TY - JOUR A1 - Westphal, Andrea A1 - Zawacki-Richter, Olaf T1 - Von der allgemeinen Erziehungswissenschaft zur empirischen Bildungsforschung? BT - eine Analyse von Beiträgen der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft BT - an analysis of contributions to the journal JF - Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE N2 - The present study examines articles published in Zeitschrift fur Erziehungswissenschaft (ZfE-Journal of Educational Sciences) between 1998 and 2017, to discover whether the thematic focus of the articles it published during this period changed over time. To do this, we scrutinized articles in four consecutive five-year periods: 1998-2002, 2003-2007, 2008-2012, 2013-2017. Using the titles and abstracts of 821 articles published between 1998 and 2017, we conducted a quantitative text analysis and identified the most frequent and most characteristic bigrams that emerged during these periods. In addition, we looked at whether specific word stems (e.g., "erziehungswissenschaft", "bildungsforsch", "didakt") began to occur more frequently over the two decades under study. Finally, we used the text mining tool Leximancer (TM) to construct concept maps that point to the semantic structure of the topics and key concepts in the analyzed articles. The results indicate that, over the course of this twenty-year period, the ZfE predominantly published empirical articles with a focus on the social aspects of education, but that its focus on research into general pedagogy decreased in frequency. N2 - er vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit den Publikationen, die in der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) in den Jahren 1998–2017 veröffentlicht wurden. Angesichts der Veränderungen in der erziehungswissenschaftlichen Forschungslandschaft in der jüngeren Vergangenheit untersuchen wir, inwiefern sich eine veränderte Schwerpunktsetzung auch in den Beiträgen der ZfE nachweisen lassen. Dazu führen wir zunächst eine quantitative Textanalyse durch und identifizieren die häufigsten sowie die charakteristischen Bigramme (Zweiwortsequenzen) in vier aufeinanderfolgenden Fünfjahres-Abschnitten (1998–2002, 2003–2007, 2008–2012, 2013–2017). Zudem prüfen wir, inwiefern bestimmte Wortstämme (bspw. „erziehungswissenschaft“, „bildungsforsch“, „didakt“) über die Jahre hinweg häufiger auftreten. Schließlich erstellen wir mit dem Textmining Tool Leximancer™ concept maps, die Hinweise auf die semantische Struktur der Themengebiete und Schlüsselkonzepte geben. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass im gesamten Zeitraum mehrheitlich Beiträge mit empirischem Fokus publiziert wurden, ein inhaltlicher Fokus auf sozialen Aspekten von Bildung lag und die Beschäftigung mit der allgemeinen Erziehungswissenschaft abnahm. T2 - From general pedagogy to empirical educational research? KW - Content analysis KW - Journal analysis KW - Quantitative text analysis KW - Science KW - studies KW - Zeitschriftenanalyse KW - Wissenschaftsforschung KW - Inhaltsanalyse KW - Quantitative Textanalyse KW - Empirische Wendung Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1007/s11618-021-01008-5 SN - 1434-663X SN - 1862-5215 VL - 24 IS - 3 SP - 641 EP - 669 PB - Springer VS/Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Kücholl, Denise A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Video- und protokollbasierte Reflexionen eigener praktischer Unterrichtserfahrungen im Lehramtsstudium JF - Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE N2 - The reflection of practical experiences of teaching enables preservice teachers to combine aspects of theoretical and practical knowledge. Therefore, the current study investigates the meaning of the medium-that means video compared to text-based reflections-and the type of situations-that are positive or difficult situations of teaching-and relations to preservice teachers' reflective processes. Also, levels of reflections are investigated. In our study, we examine reflections of 55 preservice teachers using a quasi-experimental design. Qualitative content analysis shows that preservice teachers reflect deep levels of teaching while using videos of peers in situations that they evaluated as positive experiences in school. However, when rating situations that were evaluated as challenging preservice teachers reflected deep levels when using videos of peers as well as text-based reflections. Implications of the study for teacher training in reflection are discussed. N2 - Die Reflexion praktischer Unterrichtserfahrungen ermöglicht es Lehramtsstudierenden theoretische Wissensaspekte und praxisrelevante Erkenntnisse miteinander zu verknüpfen. Die vorliegende Studie untersucht die Bedeutung des Mediums der Reflexion (eigenes Video vs. fremdes Video vs. Protokoll) sowie der Art der reflektierten Unterrichtssituation (positiv vs. herausfordernd) für die Reflexionsprozesse Lehramtsstudierender. Darüber hinaus wird untersucht, auf welchen Ebenen (Basal‑, Sicht- und Tiefenstrukturen) das Unterrichtsgeschehen reflektiert wird. Datengrundlage der quasi-experimentellen Studie sind Unterrichtsreflexionen von 55 Lehramtsstudierenden, die inhaltsanalytisch ausgewertet wurden. Die Ergebnisse zeigen, dass Lehramtsstudierende die Tiefenstrukturen des Unterrichts reflektieren, wenn die Reflexion von Situationen, die als positiv erlebt wurden, anhand fremder Unterrichtsvideos geschieht. Bei der Reflexion von herausfordernden Unterrichtssituationen werden Tiefenstrukturen sowohl anhand von fremden Videos als auch anhand von Protokollen reflektiert. Die Implikationen der Ergebnisse für die Lehrkräftebildung werden im Hinblick auf die Reflexion von Unterrichtspraxis diskutiert. T2 - Video and text-based reflections of practical experiences at preservice teachers KW - Practical experiences KW - Reflection KW - Teacher training KW - Video-based KW - reflection KW - Reflexionsprozesse KW - Lehrkräftebildung KW - Unterrichtspraxis KW - Videobasierte Reflexion Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1007/s11618-021-01021-8 SN - 1434-663X SN - 1862-5215 VL - 24 IS - 4 SP - 985 EP - 1006 PB - Springer VS/Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Ernst, Sebastian T1 - Um die Welt zu retten muss man auch mal ein paar alte Damen die Treppe runter schubsen BT - Digitale Spiele als Ermöglichungsräume für eine emotionsintegrierende Ethikdidaktik JF - Emotionen in Wissensinstitutionen : zur Bedeutung affektiver Dimensionen in Forschung, Lehre und Unterricht Y1 - 2021 SN - 978-3-8376-5735-7 SN - 978-3-8394-5735-1 SP - 211 EP - 240 PB - Transcript CY - Bielefeld ER - TY - JOUR A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Schiefele, Ulrich T1 - The relative strength of relations between different facets of teacher motivation and core dimensions of teaching quality in mathematics BT - a multilevel analysis JF - Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction N2 - Teacher self-efficacy and teacher interest are two key facets of teacher motivation that are important for highquality teaching. Little is known about the relative strength of the effects of teacher self-efficacy and interest on teaching quality when compared with one another. We extend previous research on teacher motivation by examining the relations linking mathematics teacher self-efficacy and interest with several relevant dimensions of teaching quality as perceived by teachers and students. Participants were 84 mathematics teachers (61.2% female) and their students (1718 students; 48.5% girls). Based on doubly latent multilevel models, we found that teacher-reported self-efficacy in instruction was positively related to teacher-reported cognitive activation, classroom management, and emotional support in mathematics classrooms. Teacher-reported educational interest showed positive associations with both student- and teacher-perceived emotional support. Future research is advised to focus more strongly on the unique relations between different teachers' motivational characteristics and relevant dimensions of teaching quality. KW - Teacher self-efficacy KW - Teacher interest KW - Teaching quality KW - Multilevel KW - analysis KW - Teacher motivation Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101489 SN - 0959-4752 SN - 1873-3263 VL - 76 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Steinmayr, Ricarda A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Weidinger, Anne Franziska A1 - Christiansen, Hanna T1 - Teaching and learning during the first COVID-19 school lockdown: Realization and associations with parent-perceived students' academic outcomes BT - a study and preliminary overview BT - eine empirische Studie und ein erster Literaturüberblick JF - Zeitschrift für pädagogische Psychologie N2 - Due to the COVID-19 pandemic, all schools in Germany were locked down for several months in 2020. How schools realized teaching during the school lockdown greatly varied from school to school. N = 2,647 parents participated in an online survey and rated the following activities of teachers in mathematics, language arts (German), English, and science / biology during the school lockdown: frequency of sending task assignments, task solutions and requesting for solutions, giving task-related feedback, grading tasks, providing lessons per videoconference, and communicating via telecommunication tools with students and / or parents. Parents also reported student academic outcomes during the school lockdown (child's learning motivation, competent and independent learning, learning progress). Parents further reported student characteristics and social background variables: child's negative emotionality, school engagement, mathematical and language competencies, and child's social and cultural capital. Data were separately analyzed for elementary and secondary schools. In both samples, frequency of student-teacher communication was associated with all academic outcomes, except for learning progress in elementary school. Frequency of parent-teacher communication was associated with motivation and learning progress, but not with competent and independent learning, in both samples. Other distant teaching activities were differentially related to students' academic outcomes in elementary vs. secondary school. School engagement explained most additional variance in all students' outcomes during the school lockdown. Parent's highest school leaving certificate incrementally predicted students' motivation, and competent and independent learning in secondary school, as well as learning progress in elementary school. The variable "child has own bedroom" additionally explained variance in students' competent and independent learning during the school lockdown in both samples. Thus, both teaching activities during the school lockdown as well as children's characteristics and social background were independently important for students' motivation, competent and independent learning, and learning progress. Results are discussed with regard to their practical implications for realizing distant teaching. N2 - Aufgrund der COVID-19-Pandemie waren alle Schulen in Deutschland in 2020 für mehrere Monate geschlossen. Wie die einzelnen Schulen den Fernunterricht realisierten, variierte stark zwischen den Schulen. N = 2,647 Eltern nahmen an einer Online-Befragung teil und schätzten die folgenden Aktivitäten der Mathematik-, Deutsch-, Englisch-, und Sachunterricht-/Biologielehrkraft im Fernunterricht ein: Häufigkeit, mit der Aufgaben und Lösungen geschickt, Lösungen des Kindes angefordert, Feedback zu den Lösungen des Kindes gegeben, Aufgaben benotet, Unterricht per Videokonferenz abgehalten und mit dem Kind bzw. den Eltern via Telefon o.Ä. kommuniziert wurde. Außerdem schätzten die Eltern die schulischen Outcomes ihres Kindes während des Fernunterrichts ein (d.h. Motivation, kompetentes und selbstständiges Lernverhalten und den Lernfortschritt). Schließlich machten die Eltern Angaben zu den folgenden Eigenschaften und soziodemografischen Merkmalen ihres Kindes: negative Emotionalität, schulisches Engagement, mathematische und sprachliche Kompetenzen, soziales und kulturelles Kapital. Die Daten wurden separat für Grund- und weiterführenden Schulen ausgewertet. In beiden Stichproben war die Schülerinnen und Schüler-Lehrkraft-Kommunikation mit allen Schülerinnen und Schüleroutcomes assoziiert, außer mit dem Lernfortschritt in der Grundschule. Die Häufigkeit der Eltern-Lehrkraft-Kommunikation war in beiden Stichproben mit der Motivation und dem Lernfortschritt, jedoch nicht mit dem kompetenten und selbstständigen Lernverhalten assoziiert. Die Bedeutung weiterer Lehraktivitäten im Fernunterricht unterschied sich zwischen Grund- und weiterführender Schule. Das schulische Engagement der Kinder erklärte die meiste zusätzliche Varianz in den Schülerinnen und Schüleroutcomes im Fernunterricht. Der höchste Schulabschluss der Eltern erklärte inkrementell Varianz in der Schülerinnen und Schülermotivation und in dem kompetenten und selbstständigen Lernverhalten an der weiterführenden Schule sowie im Lernfortschritt an der Grundschule. Ein eigenes Kinderzimmer erklärte in beiden Stichproben zusätzlich Varianz im kompetenten und selbstständigen Lernverhalten während des Fernunterrichts. Also waren die Lehraktivitäten während des Fernunterrichts, die Eigenschaften der Schülerinnen und Schüler und der soziale Hintergrund unabhängig voneinander wichtig für Motivation, kompetentes und selbstständiges Lernverhalten und Lernfortschritt während des Fernunterrichts. Die Ergebnisse werden in Bezug auf ihre praktischen Implikationen für die Realisierung von Fernunterricht diskutiert. T2 - Lehren und Lernen während des ersten COVID-19-Schullockdowns: Realisierung und Zusammenhänge mit den durch Eltern eingeschätzten leistungsrelevanten Merkmalen von Schülerinnen und Schülern KW - COVID-19 KW - distant teaching KW - teaching quality KW - motivation KW - academic KW - competencies KW - COVID-19-Pandemie KW - Fernunterricht KW - Instruktionsqualität KW - Motivation KW - schulische Kompetenzen Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000306 SN - 1010-0652 SN - 1664-2910 VL - 35 IS - 2-3 SP - 85 EP - 106 PB - Hogrefe Verlag CY - Göttingen ER - TY - JOUR A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Fauth, Benjamin A1 - Gaspard, Hanna A1 - Göllner, Richard T1 - Teacher self-efficacy and enthusiasm BT - relations to changes in student-perceived teaching quality at the beginning of secondary education JF - Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction N2 - Teaching quality is a key factor in student academic success, but few studies have investigated how teaching quality changes at the beginning of secondary education and how such changes are predicted by dimensions of teacher motivation. This study investigated the changes in class-level student perceptions of teaching quality over one school year at the beginning of secondary school and examined how teachers? self-efficacy and enthusiasm predicted such changes. Data from 1996 students (53.8% male; mean age: 11.09 years, SD = 0.55) and their homeroom teachers (N = 105), who were surveyed at the beginning of Grades 5 and 6, were analyzed. Results showed a significant decline in class-level student-perceived emotional support, classroom management, and instructional clarity. Teacher-reported self-efficacy was not significantly related to changes in teaching quality. Teacher-reported enthusiasm buffered the decline in students? class-level classroom management. KW - Teaching quality KW - Multilevel latent change model KW - Teacher enthusiasm KW - Teacher self-efficacy KW - Teacher motivation Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101435 SN - 0959-4752 SN - 1873-3263 VL - 73 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Schiefele, Ulrich T1 - Teacher motivation BT - Implications for instruction and learning. Introduction to the special issue JF - Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101543 SN - 0959-4752 SN - 1873-3263 VL - 76 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Richter, Eric A1 - Brunner, Martin A1 - Richter, Dirk T1 - Teacher educators’ task perception and its relationship to professional identity and teaching practice JF - Teaching and teacher education : an international journal of research and studies N2 - We assessed teacher educators? task perception and investigated its relationship with components of their professional identity and their teaching practice. Using data from 145 teacher educators, two different task perceptions were found: transmitters and facilitators. Teacher educators who were categorized as facilitator tend to demonstrate higher levels of self-efficacy, job satisfaction, constructivist beliefs about teaching and learning and use more effective teaching strategies. The findings demonstrate that teaching practices of teacher educators are rooted in their professional identity. ? 2021 The Authors. Published by Elsevier Ltd. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). KW - Teacher educator KW - Professional identity KW - Professional development KW - Teacher learning KW - Teacher education Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103303 SN - 0742-051X VL - 101 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Hettinger, Katharina A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Rubach, Charlott A1 - Schiefele, Ulrich T1 - Teacher classroom management self-efficacy BT - longitudinal relations to perceived teaching behaviors and student enjoyment JF - Teaching and teacher education : an international journal of research and studies N2 - This study examined the relations between teacher-reported classroom management self-efficacy, stu-dent-reported teaching quality and students' enjoyment in mathematics. Data were collected from German ninth and tenth-grade students (N = 779) and their teachers (N = 40) at the beginning and the middle of the school year. Multilevel models showed that teachers' self-efficacy at time 1 significantly and positively related to class-level monitoring and relatedness at time 2. Class-level relatedness at time 2 was significantly and positively associated with enjoyment at time 2. Teacher-reported self-efficacy at time 1 was indirectly related to enjoyment at time 2 through relatedness at time 2. KW - teacher self-efficacy KW - teaching quality KW - classroom management KW - achievement emotions Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103349 SN - 0742-051X SN - 1879-2480 VL - 103 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - BOOK A1 - Apelojg, Benjamin A1 - Holzendorf, Ulf A1 - Meier, Bernd A1 - Mette, Dieter T1 - Startklar! - Wirtschaft, Arbeit, Technik BT - Teil: [Schülerbuch] Y1 - 2021 SN - 978-3-637-01960-7 SN - 978-3-637-01961-4 PB - Oldenbourg Schulbuchverlag CY - München ET - 1. Aufl., 4.Druck. ER - TY - JOUR A1 - Schubarth, Wilfried T1 - Rezension zu: May, Michael; Heinrich, Gudrun: Rechtsextremismus pädagogisch begegnen: Handlungswissen für die Schule. - Bonn: Bundeszentrale für Politische Bildung, 2021. - ISBN 978-3-7425-0705-1 / Gansewig, Antje; Walsh, Maria: Biografiebasierte Maßnahmen in der schulischen Präventions und Bildungsarbeit. Eine empirische Betrachtung des Einsatzes von Aussteigern aus extremistischen Szenen unter besonderer Berücksichtigung ehemaliger Rechtsextremer. - Baden-Baden: Nomos, 2020. - ISBN 978-3-8487-6317-7 BT - Handlungswissen für die Schule JF - Zeitschrift für Pädagogik Y1 - 2021 SN - 0044-3247 VL - 67 IS - 2 SP - 307 EP - 310 PB - Beltz CY - Weinheim ER - TY - JOUR A1 - Keller, Lena A1 - Preckel, Franzis A1 - Brunner, Martin T1 - Nonlinear relations between achievement and academic self-concepts in elementary and secondary school BT - an integrative data analysis across 13 countries JF - Journal of educational psychology / American Psychological Association N2 - It is well-documented that academic achievement is associated with students' self-perceptions of their academic abilities, that is, their academic self-concepts. However, low-achieving students may apply self-protective strategies to maintain a favorable academic self-concept when evaluating their academic abilities. Consequently, the relation between achievement and academic self-concept might not be linear across the entire achievement continuum. Capitalizing on representative data from three large-scale assessments (i.e., TIMSS, PIRLS, PISA; N = 470,804), we conducted an integrative data analysis to address nonlinear trends in the relations between achievement and the corresponding self-concepts in mathematics and the verbal domain across 13 countries and 2 age groups (i.e., elementary and secondary school students). Polynomial and interrupted regression analyses showed nonlinear relations in secondary school students, demonstrating that the relations between achievement and the corresponding self-concepts were weaker for lower achieving students than for higher achieving students. Nonlinear effects were also present in younger students, but the pattern of results was rather heterogeneous. We discuss implications for theory as well as for the assessment and interpretation of self-concept. KW - academic achievement KW - academic self-concept KW - mathematics KW - reading KW - nonlinear relations Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1037/edu0000533 SN - 0022-0663 SN - 1939-2176 VL - 113 IS - 3 SP - 585 EP - 604 PB - American Psychological Association CY - Washington ER - TY - JOUR A1 - Kalinowski, Eva A1 - Jurczok, Anne A1 - Vock, Miriam T1 - Mit der Lesson Study-Methode zu einem leistungsfördernden Unterricht in der Grundschule? JF - Kooperative Professionalität: Internationale Ansätze der ko-konstruktiven Unterrichtsentwicklung Y1 - 2021 SN - 978-3-7799-6772-9 SN - 978-3-7799-6773-6 SP - 138 EP - 147 PB - Juventa CY - Weinheim ER - TY - JOUR A1 - Kühl, Tim A1 - Münzer, Stefan T1 - Learning about a serious disease BT - when a personalized message is harmful unless you are happy JF - Journal of computer assisted learning : JCAL N2 - According to the personalization principle, addressing learners by means of a personalized compared to a nonpersonalized message can foster learning. Interestingly, though, a recent study found that the personalization principle can invert for aversive contents. The present study investigated whether the negative effect of a personalized message for an aversive content can be compensated when learners are in a happy mood. It was hypothesized that the negative effect of a personalized compared to a nonpersonalized message would only be observable for participants in a sad mood, while for participants in a happy mood a personalized message should be beneficial. A 2 x 2 between-subject design with mood (happy vs. sad) and personalization (personalized vs. nonpersonalized message) was used (N = 125 University students). Mood was experimentally varied prior to learning. Learning outcomes were measured by a retention and a transfer test. Results were essentially in line with the assumption: For participants in the sad mood condition, a negative effect of a personalized message was observable for retention and transfer. For participants in the happy mood condition, a positive effect of personalized message was observable for retention, but no effect for transfer. Note that the manipulation check measure for the mood induction procedure did not detect differences between conditions; this may be due to a shortcoming of the used measure (as indicated by an additional evaluation study). The study emphasizes the importance to consider the inherent emotional content of a topic, such as its aversive nature, since the emotional content of a topic can be a boundary condition for design principles in multimedia learning. The study also highlights the complex interplay of externally induced and inherently arising emotions. KW - cognitive load KW - emotional design KW - mood KW - multimedia learning KW - personalization principle Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1111/jcal.12571 SN - 0266-4909 SN - 1365-2729 VL - 37 IS - 5 SP - 1312 EP - 1323 PB - Wiley-Blackwell CY - Oxford [u.a.] ER - TY - JOUR A1 - Jurczok, Anne A1 - Kalinowski, Eva A1 - Zaruba, Nicole A1 - Vock, Miriam T1 - Kooperative Unterrichtsentwicklung an Grundschulen durch die Lesson Study-Methode JF - Leistung macht Schule: Förderung leistungsstarker und potenziell besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler Y1 - 2021 SN - 978-3-407-25883-0 SN - 978-3-407-25836-6 PB - Beltz CY - Weinheim ER - TY - JOUR A1 - Wright, Michelle F. A1 - Wachs, Sebastian A1 - Gámez-Guadix, Manuel T1 - Jóvenes ante el ciberodio BT - El rol de la mediación parental y el apoyo familiar BT - Roles of parental mediation and family support JF - Comunicar : revista científica de comunicación y educación N2 - Adolescents around the world are increasingly exposed to cyberhate. More knowledge is needed to understand how adolescents cope with cyberhate and how they can be supported when exposed. To this end, the present study investigated the associations between parental mediation of Internet use and adolescents' problem-focused coping strategies for hypothetical cyberhate victimization while considering family support as a moderator of these relationships. The sample consisted of self-reports of 5,960 adolescents between 12-18 years old (M=14.94; SD=1.61; females: 50.7%) from Cyprus, Germany, Greece, India, Spain, South Korea, and Thailand. A structural equation model was used to investigate the relationship among parental mediation, family support, and coping with cyberhate. Findings showed a positive relationship between instructive parental mediation and adolescents' problem-focused coping strategies, and a negative relationship between restrictive parental mediation and adolescents' capability to cope productively with cyberhate. In addition, family support strengthened the positive relationship between instructive parental mediation and adolescents' use of coping strategies and attenuated the negative relationship between restrictive parental mediation and adolescents' use of coping strategies. The findings highlight the need for parental education training and underscore the importance of family support for increasing adolescents' ability to cope productively with cyberhate. N2 - Adolescentes de todo el mundo están cada vez más expuestos al ciberodio. Se necesita más conocimiento para comprender cómo los y las adolescentes afrontan estas experiencias. El presente estudio investigó la relación entre la mediación parental en el uso de Internet y las estrategias de afrontamiento entre adolescentes centradas en el problema en una hipotética victimización en ciberodio, al tiempo que se consideró el apoyo familiar como moderador de estas relaciones. La muestra estuvo formada por 5.960 adolescentes de entre 12 y 18 años que completaron autoinformes (M=14,94; DE=1,61; mujeres: 50,7%) de Chipre, Alemania, Grecia, India, España, Corea del Sur y Tailandia. Se estimó un modelo de ecuaciones estructurales para investigar la relación entre mediación parental, apoyo social y afrontamiento. Se halló una relación positiva entre la mediación parental instructiva y el uso de estrategias de afrontamiento centradas en el problema y una relación negativa entre la mediación parental restrictiva y la capacidad de los adolescentes para afrontar de forma adecuada el ciberodio. Además, el apoyo familiar moderó estas relaciones, incrementando la relación entre mediación instructiva y afrontamiento y disminuyendo la relación entre mediación restrictiva y afrontamiento de ciberodio. Los hallazgos enfatizan la necesidad de proporcionar información a los padres y ponen de manifiesto la importancia de que las familias fomenten la habilidad de los adolescentes para afrontar de manera adecuada el ciberodio. T2 - Youths’ coping with cyberhate KW - Cyberhate KW - hate speech KW - parental mediation KW - family support KW - coping KW - media education KW - Ciberodio KW - discurso del odio KW - mediación parental KW - apoyo familiar KW - afrontamiento KW - educación mediática Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.3916/C67-2021-02 SN - 1134-3478 SN - 1988-3293 VL - 29 IS - 67 SP - 21 EP - 33 PB - Grupo Comunicar CY - Huelva ER - TY - THES A1 - Holzbauer, Christa T1 - Impulse für Schulreform: Zum reformpädagogischen Schulprojekt von Eugenie Schwarzwald in Wien 1901-1938 T1 - Impetus for school reform: On Eugenie Schwarzwald's reform pedagogical school project in Vienna 1901-1938 N2 - Im Mittelpunkt dieser Dissertation steht die Wiederentdeckung, Analyse und bildungshistorische Einordnung des reformpädagogischen Schulprojekts von Eugenie SCHWARZWALD (1872-1940) in Wien im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts. Die Genese der Schulentwicklung offenbart die reformpädagogischen Verflechtungen eines überregional bedeutsamen Schulprojekts, die maßgeblich das Profil, die inhaltliche sowie didaktisch-methodische Ausgestaltung von Schule, Schulleben und Unterricht geprägt haben. In der Einleitung (Kap. 1) werden das Erkenntnisinteresse, die zentralen Fragestellungen, die ausgewerteten Quellenbestände und die methodische Vorgehensweise der Arbeit als historisch kritische Analyse der herangezogenen Quellen aufgezeigt. Die systematische Entfaltung des Themas erfolgt entlang von drei zentralen Kapiteln. Dabei rücken die gesellschaftliche und bildungshistorische Einordnung des Schulprojekts in die Ideenwelt und sozialstrukturelle Wirklichkeit Wiens (Kap. 2), biographische Zugänge der Schulgründerin, die Gründung, Genese, Ausformung sowie Beendigung des Schulprojekts, die strukturellen und pädagogischen Charakteristika, die reformpädagogischen Merkmale im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts (Kap. 3) in den Mittelpunkt der Analyse. Zugleich werden exemplarische Verflechtungen zu den zeitgenössischen reformpädagogischen Strömungen ebenso sichtbar gemacht wie die damit verbundene Impulsgebung des SCHWARZWALD-Schulprojekts auf das Schulwesen Wiens und Österreichs. Einen Schwerpunkt der Arbeit bildet die Analyse der mannigfachen Vernetzungen der SCHWARZWALDschule im Hinblick auf die Künstlerische Avantgarde (Kap. 4). In der thesenhaften Zusammenfassung (Kap. 5) werden SCHWARZWALDs Leistungen für das österreichische Schul- und Bildungswesen, u. a. für die höhere Mädchenbildung, gewürdigt. Die Arbeit fragt schließlich nach der Reichweite der mit dem Schulprojekt verbundenen reformpädagogischen Impulse und systematisiert Gelingens- und Nichtgelingens-Bedingungen für den Schulreformprozess. Das macht die Arbeit – mit Blick auf Transferüberlegungen – für aktuelle Fragestellungen der Schulentwicklung anschlussfähig. N2 - The focus of this dissertation is the rediscovery, analysis and educational historical classification of the reform educational school project of Eugenie SCHWARZWALD in Vienna in the first third of the 20th century. The genesis of school development reveals the reform-educational interweaving of this nationally significant school project, which has significantly shaped the profile, the content-related and didactic-methodological design of school, school life and teaching. In the introduction (chapter 1), the cognitive interest, the central issues, the analyzed source material and the methodological procedures of the work are presented as a historically critical analysis and a discourse analysis of the sources used. The systematic development of the theme takes place along three main chapters. The social and educational historical classification of the school project moves into the world of ideas and socio-structural reality of Vienna (chapter 2), biographical approaches of the school founder, the founding, genesis, formation and termination of the school project, the structural and pedagogical characteristics, the reform pedagogic characteristics in the the first third of the twentieth century (chapter 3). At the same time, exemplary connections to contemporary reform pedagogical trends are made just as visible as the associated impulse given by the SCHWARZWALD School Project to the educational system in Vienna and Austria. One of the focal points of the work is the analysis of the manifold links between the SCHWARZWALD School and the Artistic Avantgarde (chapter 4). The thesis summary (chapter 5) recognizes SCHWARZWALD's achievements in higher education for girls in Vienna and Austria. Finally, the paper asks about the scope of the reform educational impulses associated with the school project and systematizes the conditions of success and non-negligence in regard to the school reform process. This makes the work - with a view to transfer considerations - suitable for current questions of school development. KW - Bildungshistorische Einordnung KW - Didaktisch-methodische Ausgestaltung von Schule KW - Gründung, Genese, Ausformung sowie Beendigung eines Schulprojekts KW - Historisch-kritische Analyse KW - Errungenschaften für die höhere Mädchenbildung in Wien KW - Impulse für Schulreform KW - Künstlerische Avantgarde KW - Reformpädagogisches Schulprojekt KW - Schulgründerin Eugenie Schwarzwald KW - Schulreformprozesse KW - Strukturelle und pädagogischen Charakteristika KW - achievements in higher education for girls in Vienna KW - artistic Avantgarde KW - didactic-methodological design of school KW - educational historical classification KW - founding, genesis, formation and termination of a school project KW - historically critical analysis KW - impulses for school development. KW - reform educational school project KW - school founder Eugenie Schwarzwald KW - school reform process KW - structural and pedagogical characteristics Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-530199 ER - TY - JOUR A1 - Andres, Lesley A1 - Lauterbach, Wolfgang A1 - Jongbloed, Janine A1 - Hümme, Hartwig T1 - Gender, education, and labour market participation across the life course BT - a Canada/Germany comparison JF - International journal of lifelong education N2 - In this paper, we employ a comparative life course approach for Canada and Germany to unravel the relationships among general and vocational educational attainment and different life course activities, with a focus on labour market and income inequality by gender. Life course theory and related concepts of 'time,' 'normative patterns,' 'order and disorder,' and 'discontinuities' are used to inform the analyses. Data from the Paths on Life's Way (Paths) project in British Columbia, Canada and the German Pathways from Late Childhood to Adulthood (LifE) which span 28 and 33 years, respectively, are employed to examine life trajectories from leaving school to around age 45. Sequence analysis and cluster analyses portray both within and between country differences - and in particular gender differences - in educational attainment, employment, and other activities across the life course which has an impact on ultimate labour market participation and income levels. 'Normative' life courses that follow a traditional order correspond with higher levels of full-time work and higher incomes; in Germany more so than Canada, these clusters are male dominated. Clusters characterised by 'disordered' and 'discontinuous' life courses in both countries are female dominated and associated with lower income levels. KW - Comparative life course trajectories KW - education KW - gender KW - work KW - income KW - labour market inequality Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1080/02601370.2021.1924302 SN - 0260-1370 SN - 1464-519X VL - 40 IS - 2 SP - 170 EP - 189 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - JOUR A1 - Rubach, Charlott A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Freude und Angst von Schülerinnen und Schülern BT - Welche Zusammenhänge existieren zur Individualisierung und Selbstbestimmung im Mathematikunterricht? JF - Emotionen in Schule und Unterricht: Bedingungen und Auswirkungen von Emotionen bei Lehrkräften und Lernenden N2 - Lern- und Leistungsemotionen sind im Schulkontext sowohl bedeutsam für die Motivation, das Wohlbefinden, die Leistungen als auch für die Anstrengungsbereitschaft sowie bildungs- und berufsrelevante Entscheidungen von Schülerinnen und Schülern (als Überblick siehe Frenzel, Goetz, & Pekrun, 2015; Hascher & Brandenberger, 2018). Studien verdeutlichen, dass schulische Leistungen von Lernenden bei hoher fachspezifischer Angst sinken (Aldrup, Klusmann, & Lüdtke, 2019; Pekrun, Lichtenfeld, Marsh, Murayama, & Goetz, 2017). Freude hat hingegen positive Auswirkungen auf das fachbezogene Interesse und Leistungen der Lernenden (Pekrun et al., 2017; Schukajlow & Rakoczy, 2016). Ausgehend von der großen Bedeutung von Emotionen für den langfristigen Bildungserfolg von Lernenden ist... Y1 - 2021 SN - 978-3-8474-2427-7 SN - 978-3-8474-1565-7 U6 - https://doi.org/10.2307/j.ctv1f70kr0.11 SP - 169 EP - 191 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - JOUR A1 - Rubach, Charlott A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Freude und Angst von Schülerinnen und Schülern BT - Welche Zusammenhänge existieren zur Individualisierung und Selbstbestimmung im Mathematikunterricht? N2 - Lern- und Leistungsemotionen sind im Schulkontext sowohl bedeutsam für die Motivation, das Wohlbefinden, die Leistungen als auch für die Anstrengungsbereitschaft sowie bildungs- und berufsrelevante Entscheidungen von Schülerinnen und Schülern (als Überblick siehe Frenzel, Goetz, & Pekrun, 2015; Hascher & Brandenberger, 2018). Studien verdeutlichen, dass schulische Leistungen von Lernenden bei hoher fachspezifischer Angst sinken (Aldrup, Klusmann, & Lüdtke, 2019; Pekrun, Lichtenfeld, Marsh, Murayama, & Goetz, 2017). Freude hat hingegen positive Auswirkungen auf das fachbezogene Interesse und Leistungen der Lernenden (Pekrun et al., 2017; Schukajlow & Rakoczy, 2016). Ausgehend von der großen Bedeutung von Emotionen für den langfristigen Bildungserfolg von Lernenden ist... Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.2307/j.ctv1f70kr0.11 SP - 169 EP - 191 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - JOUR A1 - Richter, Eric A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Richter, Dirk T1 - Four reasons for becoming a teacher educator BT - a large-scale study on teacher educators' motives and well-being JF - Teaching and teacher education : an international journal of research and studies N2 - We developed a new survey instrument to investigate teacher educators? motives for entering the profession and examined the associations between motives and job satisfaction and emotional exhaustion in both teachers and teacher educators. Using data from 145 teacher educators instructing in-service teachers, we identified four motives: career aspirations, social contribution, escaping routines, and coincidence. While escaping routines represents a ?push? factor associated with emotional exhaustion in teachers, career aspirations represent a ?pull? factor associated with job satisfaction in teacher educators. The instrument can be used as a self-assessment tool for the recruitment of teacher educators. ? 2021 The Authors. KW - Teacher educator KW - Career change KW - Well-being KW - Emotional exhaustion KW - Professional development KW - Motives Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103322 SN - 0742-051X SN - 1879-2480 VL - 102 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Kayser, Daniela Niesta A1 - Vock, Miriam A1 - Wojciechowicz, Anna Aleksandra T1 - Example of best practice BT - refugee teachers at the University of Potsdam. A requalification program for newly arrived teachers in Germany JF - Intercultural education N2 - The Refugee Teachers Program, established at the University of Potsdam, Brandenburg, in 2016, represents a successful model for training and integrating individuals with foreign teaching qualifications through an 18-month teaching and language course. Initially created to help meet the demand for teachers in Germany, the Refugee Teachers Program has been further refined over the course of the last three years in the light of expert meetings, theoretical considerations, and negotiations with the Brandenburg Ministry of Education. This was the first program of its kind in Germany, following an influx of people being forced to migrate from countries such as Syria, Afghanistan, and Iraq in 2015. The program responded to these international events by providing training, work, and refuge for migrants who already had teaching experience in their home countries. More than 85 participants successfully completed the program and many have taken up newly created positions as teachers and pedagogical assistants in German schools. However, a number of hurdles still remain before most of the program's graduates can be granted full employment as teachers in Germany. Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1080/14675986.2021.1851513 SN - 1467-5986 SN - 1469-8439 VL - 32 IS - 1 SP - 108 EP - 118 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - BOOK ED - Ernst, Sebastian T1 - Emotionen in Wissensinstitutionen BT - zur Bedeutung affektiver Dimensionen in Forschung, Lehre und Unterricht T3 - Bildungsforschung ; 8 N2 - Mit der florierenden Erforschung menschlicher Emotionalität ging die Erkenntnis einher, dass emotionale Prozesse eine wichtige Rolle in unserer Wahrnehmung, unserem Denken und unserem Handeln spielen. Diese sind jedoch keineswegs ausschließlich negativ zu betrachten, sondern erfüllen wichtige Funktionen, ohne die wir unser alltägliches Leben nicht bewältigen könnten. Welche Bedeutung diese Erkenntnis für das wissenschaftliche Denken und Handeln, aber auch für den Unterricht in Universität und Schule hat, ist kaum untersucht worden. Die Beiträger*innen des Bandes nehmen sich dieses Desiderats an und fragen nach den emotionalen Dimensionen von Forschung, Lehre und Unterricht. Y1 - 2021 SN - 978-3-8376-5735-7 SN - 978-3-8394-5735-1 PB - Transcript CY - Bielefeld ER - TY - JOUR A1 - Rubach, Charlott A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Emotionen in Schule und Unterricht Ausblick für Forschung und Praxis BT - Ausblick für Forschung und Praxis JF - Emotionen in Schule und Unterricht: Bedingungen und Auswirkungen von Emotionen bei Lehrkräften und Lernenden Y1 - 2021 SN - 978-3-8474-2427-7 SN - 978-3-8474-1565-7 U6 - https://doi.org/10.2307/j.ctv1f70kr0.16 SP - 284 EP - 291 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - JOUR A1 - Rubach, Charlott A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Emotionen in Schule und Unterricht BT - Forschungsperspektiven und Ziele des Sammelbandes JF - Emotionen in Schule und Unterricht: Bedingungen und Auswirkungen von Emotionen bei Lehrkräften und Lernenden N2 - Ein wichtiges Ziel schulischer Bildung ist es, neben der kognitiven Entwicklung auch die Entwicklung nicht-kognitiver Lernmerkmale wie die Lernfreude von Schülerinnen und Schülern zu fördern (Hagenauer & Hascher, 2018; Prenzel, 2012; Schiepe-Tiska, Lüdtke, Seidel & Prenzel, 2016). Damit einher geht die Herausforderung für Lehrkräfte und Schulen, Lernprozesse so zu gestalten, dass Schülerinnen und Schüler den Prozess der Wissensaneignung als freudvoll erleben und individuell Neugier und Spaß am Lernen entwickeln können. Lern-und Leistungsemotionen von Schülerinnen und Schülern haben eine maßgebliche Bedeutung für erfolgreiche Lernprozesse – sie gelten als leistungsförderlich, begünstigen schulisches Wohlbefinden und befördern die aktive Teilnahme von Lernenden am Unterricht Y1 - 2021 SN - 978-3-8474-2427-7 SN - 978-3-8474-1565-7 U6 - https://doi.org/10.2307/j.ctv1f70kr0.3 SP - 8 EP - 16 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - BOOK ED - Rubach, Charlott ED - Lazarides, Rebecca T1 - Emotionen in Schule und Unterricht BT - Bedingungen und Auswirkungen von Emotionen bei Lehrkräften und Lernenden Y1 - 2021 SN - 978-3-8474-2427-7 SN - 978-3-8474-1565-7 U6 - https://doi.org/10.3224/84742427 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - JOUR A1 - Oppermann, Elisa A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Elementary school teachers' self-efficacy, student-perceived support and students’ mathematics interest JF - Teaching and teacher education : an international journal of research and studies N2 - Teachers' self-efficacy beliefs have been shown to be related to their supportive teaching practices and to adolescents' motivation. Yet, little is known about these relations in elementary school. The present study examined the longitudinal effects of teachers' self-efficacy on student-perceived teacher support and students' mathematics interest with a sample of 2082 students and 133 teachers in third and fourth grade. Results revealed that teachers' self-efficacy was longitudinally related to student-perceived support, which in turn was positively related to students' interest. The findings underline the relevance of teachers' self-efficacy beliefs and teacher support for the development of students' interest in elementary school. KW - Interest KW - Teacher support KW - Teacher self-efficacy KW - Elementary school KW - Multilevel analyses KW - Mathematics Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103351 SN - 0742-051X SN - 1879-2480 VL - 103 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Ernst, Sebastian T1 - Einleitung JF - Emotionen in Wissensinstitutionen : Zur Bedeutung affektiver Dimensionen in Forschung, Lehre und Unterricht Y1 - 2021 SN - 978-3-8394-5735-1 SN - 978-3-8376-5735-7 SP - 11 EP - 25 PB - Transcript CY - Bielefeld ER - TY - JOUR A1 - Keller, Melanie M. A1 - Lazarides, Rebecca T1 - Effekte von Lehreremotionen auf Unterrichtsgestaltung und Schüleremotionen BT - eine Tagebuchstudie im Fach Mathematik JF - Emotionen in Schule und Unterricht: Bedingungen und Auswirkungen von Emotionen bei Lehrkräften und Lernenden N2 - Emotionen von Lehrkräften gelten als wichtige Voraussetzung für eine effektive Unterrichtsgestaltung (Sutton & Wheatley, 2003), für das emotionale Erleben Lernender im Unterricht (Frenzel, Goetz, Lüdtke, Pekrun, & Sutton, 2009; Tam et al., 2019), aber auch für die Leistung Lernender (Kunter et al., 2013). Wie auch motivationale und kognitive Merkmale prägen die Emotionen von Lehrkräften folglich das berufliche Handeln von Lehrkräften maßgeblich (Kunter & Holzberger, 2014). Ein profundes Verständnis der Konsequenzen von Lehreremotionen für die Lehr-Lernprozesse von Schülerinnen und Schülern ist daher von zentraler Bedeutung, um Bedingungen erfolgreichen Unterrichtens zu verstehen. Verschiedene empirische Arbeiten haben vor diesem Hintergrund die Wirkungen einzelner... Y1 - 2021 SN - 978-3-8474-2427-7 SN - 978-3-8474-1565-7 U6 - https://doi.org/10.2307/j.ctv1f70kr0.8 SP - 108 EP - 127 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - JOUR A1 - Ercan, Habibe A1 - Hartmann, Ulrike A1 - Richter, Dirk A1 - Kuschel, Jenny A1 - Gräsel, Cornelia T1 - Effekte von integrativer Führung auf die Datennutzung von Lehrkräften JF - Die deutsche Schule : DDS : Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis N2 - The present article reports the effects of school principals' integrative leadership behavior, including transformational and instructional components, on teachers' data use. Results of a structural equation model indicate significant positive direct and indirect effects on teachers' use of various data. Total effects seem to be mainly mediated by teachers' cooperation activities. N2 - Die vorliegende Studie untersucht die Zusammenhänge zwischen integrativem Schulleitungshandeln, das transformationale und instruktionale Komponenten enthält, und der Nutzungshäufigkeit verschiedener Datenquellen durch Lehrkräfte. Die Ergebnisse eines Strukturgleichungsmodells zeigen, dass integrative Führung direkte und indirekte Zusammenhänge mit der Nutzung verschiedener Datenquellen aufweist. Die Effekte scheinen vorwiegend durch die Kooperationsaktivität der Lehrkräfte vermittelt zu sein. T2 - Data-based school improvement - direct and indirect effects of integrative leadership on teachers' data use KW - teachers' data use KW - integrative leadership KW - cooperation KW - Datennutzung von Lehrkräften KW - integrative Führung KW - Kooperation Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.31244/dds.2021.01.08 SN - 0012-0731 SN - 2699-5379 VL - 113 IS - 1 SP - 85 EP - 100 PB - Waxmann CY - Münster ER - TY - JOUR A1 - Kretschmann, Julia A1 - Westphal, Andrea A1 - Vock, Miriam T1 - Does it pay to be one of the oldest in class? BT - Relative age effects on academic self-concept, peer relations, and teacher judgments in German primary schools JF - Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction N2 - Several studies have revealed that older students in a year group reach higher achievement scores than younger students in that group. But less is known about how students' relative age in class relates to their self-perception of academic achievement, their social acceptance in class and to how teachers judge their abilities. Therefore, we examined relative age effects within class on students' academic self-concept, peer relations, grades, and teachers' secondary school recommendation. Analyses were based on a sample of N = 18,956 German fourth graders, who had never been retained or accelerated. We applied multilevel regression to control for covariates at the individual and classroom level. There were no substantial relative age effects within class across any of the outcomes, except for a small advantage for the youngest in their reading self-concept. Our findings therefore contradict the common assumption that younger students in class are disadvantaged compared to their older classmates. KW - Relative age effects KW - Month of birth KW - Academic self-concept KW - Peer KW - relations KW - Teacher judgments Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101463 SN - 0959-4752 SN - 1873-3263 VL - 74 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - THES A1 - Ludin, Fereshta T1 - Diversität an Schulen – Etablierung von Diversitäts- und Antidiskriminierungskonzepten im Kontext der Handlungsstrategien und Handlungsmöglichkeiten von Schulleiter*innen T1 - Diversity in schools - establishing diversity and antidiscrimination concepts in the context of principals' strategies and possibilities for action BT - eine qualitative Studie zur Umsetzung des Landesantidiskriminierungsgesetzes (LADG) BT - a qualitative study on the implementation of the state anti-discrimination law (LADG) N2 - Es ist meist ein homogenes Verständnis vom Schulwesen, das in den Köpfen vieler Pädagog*innen, Lehrer*innen, Eltern und Bildungspolitiker*innen scheinbar zu Erfolg von Schule und Bildung führt und noch tief sitzt. Dass real existierende Heterogenität, die sich alltäglich Lehrer*innen und Pädagog*innen zeigt, als problematisch und konfliktreich gesehen wird, ist durch meine zahlreichen persönlichen und fachlichen Erlebnisse im Austausch in Lehrerfortbildungen sowie im Rahmen von Elternarbeit und schulischen Gremien eine häufige Erfahrung. Wo Diversität und Unterschiede gesehen und empfunden werden, wird Diskriminierung nicht ausgeschlossen. Doch was erklärt diese negativ behaftete Haltung und den Umgang mit Vielfalt? Welche Problemfelder sind in der Auseinandersetzung mit Diversität an Schulen in Berlin zu verorten? Können Diversitäts- und Antidiskriminierungskonzepte etwas Positives im professionellen Umgang mit Vielfalt an Schulen bewirken? Wo liegen Chancen in der Umsetzung solcher Konzepte? Welche Hindernisse stehen dem im Weg? Kann Diversität als Markenzeichen einer Schule gesehen werden? Als Forscherin ist es essenziell, in Bezug auf die problemorientierte Sicht auf Diversität an Schulen den für mich offenen Fragen nachzugehen und ebenso die vielfältigen Perspektiven von Expert*innen auf diese Thematik im Rahmen dieser Arbeit aufzuzeigen, um Chancen und Herausforderungen zu den genannten Fragen im schulischen Kontext zu ergründen. Mit dieser Masterarbeit können zudem Impulse für eine Reformierung der Schulentwicklungsarbeit sowie Anstöße für weitere Forschungsarbeiten im Bereich der Diversitätsprozesse an unseren Schulen gegeben werden. Im kommenden Kapitel gehe ich auf einige wesentliche Anhaltspunkte ein, die dieser Forschung Relevanz verleihen. N2 - It is mostly a homogeneous understanding of the school system that seems to lead to the success of schools and education in the minds of many pedagogues, teachers, parents and educational politicians and is still deeply rooted. That real existing heterogeneity, which is shown to teachers and educators on a daily basis, is seen as problematic and conflictual, is a frequent experience through my numerous personal and professional experiences in the exchange in teacher trainings as well as in the context of parent work and school committees. Where diversity and differences are seen and felt, discrimination is not excluded. But what explains this negative attitude and the way diversity is dealt with? What are the problem areas in dealing with diversity at schools in Berlin? Can diversity and anti-discrimination concepts have a positive effect on the professional handling of diversity in schools? Where are the opportunities in the implementation of such concepts? What obstacles stand in the way? Can diversity be seen as a hallmark of a school? As a researcher, it is essential to pursue the questions that are open to me with regard to the problem-oriented view of diversity in schools and also to show the diverse perspectives of experts on this topic within the framework of this thesis in order to explore opportunities and challenges to the aforementioned questions in the school context. This master's thesis can also provide impulses for a reform of school development work as well as impulses for further research in the field of diversity processes in our schools. In the chapters of my research, I will discuss some of the key points that make this research highly relevant. KW - Diversität an Schulen KW - Vielfalt und Schule KW - Diversität und Antidiskriminierung KW - Diskriminierungsschutz an Schulen KW - Landesantidiskriminierungsgesetz LADG KW - LADG Berlin KW - Schulmangement KW - Schulleitung KW - Schulleitungshandeln KW - Führungsmanagement an Schulen KW - StakeholderInnen und Schulen KW - Schlüsselqualifikation an Schulen KW - Rassismuskritische Schulentwicklung KW - Diversity und Antidiskriminierung in der Schulentwicklung KW - Schulentwicklung KW - Schule der Vielfalt KW - Schulaufsicht KW - Bildungsverwaltung KW - Antidiskriminierungsgesetz KW - anti-discrimination law KW - educational administration KW - discrimination protection in schools KW - diversity and anti-discrimination in school development KW - diversity in schools KW - diversity and antidiscrimination KW - leadership management in schools KW - LADG Berlin KW - state anti-discrimination law LADG KW - racism-critical school development KW - key qualification in schools KW - school supervision KW - school of diversity KW - school development KW - school leadership KW - school management KW - stakeholders and schools KW - valuing diversity KW - diversity and school KW - human rights Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-563225 ER - TY - JOUR A1 - Giest, Hartmut T1 - Diagnostik und Inklusion im Sachunterricht JF - Handbuch inklusive Diagnostik: Kompetenzen feststellen – Entwicklungsbedarfe identifizieren – Förderplanung umsetzen Y1 - 2021 SN - 978-3-407-83200-9 SN - 978-3-407-83210-8 SP - 239 EP - 254 PB - Beltz CY - Weinheim ET - 2 ER - TY - GEN A1 - Wachs, Sebastian A1 - Wright, Michelle F. A1 - Sittichai, Ruthaychonnee A1 - Singh, Ritu A1 - Biswal, Ramakrishna A1 - Kim, Eun-mee A1 - Yang, Soeun A1 - Gámez-Guadix, Manuel A1 - Almendros, Carmen A1 - Flora, Katerina A1 - Daskalou, Vassiliki A1 - Maziridou, Evdoxia T1 - Correction: Associations between witnessing and perpetrating online hate in eight countries: The Buffering Effects of Problem-Focused Coping. T2 - International Journal Environmental Research and Public Health Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.3390/ijerph18052609 SN - 1660-4601 VL - 18 IS - 3992 SP - 1 EP - 2 PB - MDPI CY - Basel ER - TY - JOUR A1 - Entrich, Steve R. T1 - Book review to: Okano, Kaori H. : Education and social justice in Japan . - Abingdon/New York: Routledge, 2021. - 234 pp. - (Routledge Critical Studies in Asian Education series). - ISBN 978-0-415-83252-6 (hbk), ISBN 978-1-315-81409-4 (eBook) JF - International review of education = Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft = Revue internationale de l'education Y1 - 2021 SN - 978-0-415-83252-6 SN - 978-1-315-81409-4 U6 - https://doi.org/10.1007/s11159-021-09926-6 SN - 0020-8566 SN - 1573-0638 VL - 67 IS - 6 SP - 923 EP - 926 PB - Springer Science + Business Media B.V. CY - London ER - TY - JOUR A1 - Baumgardt, Iris T1 - Berufliche Orientierung von Kindern im Grundschulalter BT - Analyse von ausgewählten Projekten, Unterrichtsmaterialien und Lehrplänen N2 - Die berufliche Orientierung von Kindern im Grundschulalter ist bislang nur in Ansätzen erforscht. Gleichwohl gibt es berufsorientierende Angebote, die auf verschiedenen Ebenen Grundschulkinder adressieren. Die Untersuchung fokussiert aktuelle Forschungsergebnisse, ausgewählte Initiativen, Kinderbücher, Unterrichtsmaterialien usw. zur beruflichen Orientierung von Kindern. Mit dem Ziel der Entwicklung und Ausdifferenzierung eines facettenreichen beruflichen Selbstkonzeptes von Kindern werden spezifische Forschungs- und Entwicklungspotenziale aufgezeigt. Y1 - 2022 SN - 978-3-8340-2199-1 SN - 978-3-7639-7188-6 U6 - https://doi.org/10.3278/9783763971886 PB - Schneider Verlag Hohengehren GmbH CY - Baltmannsweiler ER - TY - BOOK A1 - Bock, Sophia A1 - Schubarth, Wilfried T1 - Basiswissen Verschwörungsmythen BT - ein Leitfaden für Lehrende und Lernende T3 - Brennpunkt Schule Y1 - 2021 UR - http://www.content-select.com/index.php?id=bib_view&ean=9783170412477 SN - 978-3-17-041246-0 SN - 978-3-17-041247-7 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Vock, Miriam T1 - Akzeleration – schneller durch die Schule? JF - Handbuch Begabung Y1 - 2021 SN - 978-3-40725-886-1 SN - 978-3-40725-806-9 SP - 319 EP - 332 PB - Beltz CY - Weinheim ER -