TY - JOUR A1 - Kirchner, Vera T1 - Unternehmen in der Corona-Pandemie BT - Krise – und/oder unternehmerische Gelegenheit? JF - Unterricht Wirtschaft + Politik Y1 - 2023 SN - 2191-6624 SN - 2751-1243 VL - 2023 IS - 01 SP - 14 EP - 19 PB - Friedrich Verlag GmbH CY - Hannover ER - TY - BOOK A1 - Kirchner, Vera T1 - Digitale Reflexionsanlässe BT - lassen sich YouTube-Formate zur Beruflichen Orientierung nutzen? T3 - Berufliche Orientierung und Beratung : Aktuelle Herausforderungen und digitale Unterstützungsmöglichkeiten Y1 - 2023 SN - 978-3-658-40600-4 SN - 978-3-658-40601-1 SP - 295 EP - 302 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Kirchner, Vera A1 - Wüste, Andreas T1 - Krisen als Lerngelegenheiten für die ökonomische und politische Bildung JF - Unterricht Wirtschaft + Politik Y1 - 2023 SN - 2191-6624 SN - 2751-1243 VL - 2023 IS - 01 SP - 7 EP - 13 PB - Friedrich Verlag GmbH CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Hochmuth, Jörg A1 - Kirchner, Vera T1 - Hört ihr noch – oder produziert ihr schon? BT - Pod-/Educasts und ihr Potenzial für den Wirtschafts- und Politikunterricht JF - Unterricht Wirtschaft + Politik Y1 - 2023 SN - 2191-6624 SN - 2751-1243 IS - 01 SP - 49 EP - 53 PB - Friedrich Verlag GmbH CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Glugla, Markus A1 - Schulz, Ralf Kiran T1 - Generated-X LMS (GXLMS) BT - A modified LMS Algorithm without external reference signal JF - Proceedings of the 27th International Congress on Sound and Vibration N2 - The quality of the reference signal is essential for the adaptation process of an LMS or one of its derivatives. The reference signal affects the stability, the convergence rate and the maximum achievable attenuation. Since the error signal and the control signal are available as numerical values in the algorithm for the LMS, the reference signal can be calculated from both signals. The error signal is the interference between the control signal and the reference signal. This interference of the control signal and the reference signal can be noted mathematically as a simple addition. It is therefore possible to deduce the reference signal from a known error signal and control signal. This approach is the basis of the generated-x LMS (GxLMS) developed by us. It calculates the reference signal itself without having to rely on an externally supplied reference signal. The advantages of the GxLMS are primarily in fields where the reference signal is difficult or impossible to detect. For example, the detection of the reference signal can be problematic due to design reasons or measurement technology. For example, flow noise could have a negative effect on an acoustic detection of the reference signal. However, the calculation of the reference signal in the GxLMS represents a further feedback signal path, which affects the stability of the algorithm as a whole. Based on the theoretical principles mathematically sufficient convergence conditions can be formulated taking into account the delays existing in the signal paths. The experimental testing took place on an acoustic duct with monofrequency disturb signals. Since the use of an efficient design of experiments (DoE) could be excluded, the measurement was designed as parameter variation (one factor at time) and therefore very time-consuming. The theoretical background of the GxLMS as well as the results from the experiments are presented. KW - LMS without reference signal KW - GxLMS algorithm KW - Active noise control KW - Convergence Y1 - 2021 UR - https://iiav.org/content/archives_icsv_last/2021_icsv27/content/papers/papers/full_paper_524_20210503203519677.pdf SN - 978-83-7880-799-5 SP - 1 EP - 8 PB - Silesian University Press CY - Prague ER - TY - CHAP A1 - Penning, Isabelle T1 - Schritt für Schritt in Richtung Beruf T2 - #Wirtschaft - Niedersachsen. Wirtschaft für die Haupt, Real-, Ober- und Gesamtschule. Gesamtband für die Jahrgangsstufen 7-10 Y1 - 2020 SN - 978-3-66182-241-9 SP - 126 EP - 153 PB - Buchner CY - Bamberg ER - TY - JOUR A1 - Penning, Isabelle A1 - Hochmuth, Jörg A1 - Kirchner, Vera T1 - Virtual Reality BT - virtuelle Trainings, Räume und Entdeckungstouren und ihre Potenziale für die Berufliche Orientierung JF - Handbuch Digitale Instrumente in der Ökonomischen Bildung Y1 - 2023 SN - 978-3-7566-1554-4 SP - 190 PB - Wochenschau Verlag CY - Frankfurt am Main ER - TY - JOUR A1 - Kirchner, Vera A1 - Hochmuth, Jörg A1 - Penning, Isabelle T1 - Social Media BT - (Sinn-)Influrencer*innen und ihr unterrichtliches Potenzial als Fallbeispiele für die Berufliche Orientierung und die Entrepreneurship Education JF - Handbuch digitale Instrumente der Ökonomischen Bildung Y1 - 2023 SN - 978-3-7566-1554-4 SP - 145 EP - 159 PB - Wochenschau Verlag CY - Frankfurt am Main ER - TY - JOUR A1 - Penning, Isabelle T1 - Probier mal was Neues! BT - der Girls’- und Boys’Day eröffnet neue Chancen JF - Fördermagazin Sekundarstufe N2 - Kfz-Mechaniker – ein Beruf für Jungen, Erzieherin – ein Beruf für Mädchen? Das ist Schnee von gestern – oder etwa nicht? Unterstützen Sie Ihre Schüler:innen am Girls’- und Boys’Day dabei auszuprobieren, welcher Beruf wirklich zu ihnen passt. KW - gendersensibel KW - Berufswahl KW - geschlechtersensibel KW - Stereotypen KW - Praktikum KW - Boys'Day KW - Gils'Day KW - Zukunftstag KW - Berufsorientierung Y1 - 2023 UR - https://elibrary.utb.de/doi/abs/10.5555/fsek-3-2023_06 SN - 2195-7142 VL - 2023 IS - 3 SP - 31 EP - 33 PB - Friedrich Verlag CY - Hannover ER - TY - CHAP A1 - Penning, Isabelle ED - Binder, Martin ED - Wiesmüller, Christian T1 - Sprachsensible Fahrradreparatur BT - Ansätze zur Förderung von Sprachbildung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung T2 - Technikunterricht - konkret : Berichtsband der 24. Tagung der DGTB in Reutlingen 2022 Y1 - 2023 SN - 978-3-947868-04-9 SP - 64 EP - 87 PB - Deutsche Gesellschaft für Technische Bildung e.V. CY - Karlsruhe ER -