TY - CHAP A1 - Kuhlmann, Sabine T1 - Benchmarking in der öffentlichen Verwaltung T2 - Praxishandbuch Public Management KW - Verwaltung KW - Öffentlicher Dienst KW - Verwaltungslehre Y1 - 2016 SN - 978-3-297-00936-9 SP - 321 EP - 339 PB - WEKA CY - Zürich ER - TY - CHAP A1 - Kuhlmann, Sabine A1 - Veit, Sylvia ED - Varone, Frédéric ED - Jacob, Steve ED - Bundi, Pirmin T1 - Evaluation of and in public administration T2 - Handbook of public policy evaluation N2 - This chapter addresses the role of evaluation of and in public administration. We focus on two analytical key dimensions: a) the provider of the evaluation and b) the subject of the evaluation. Four major types of evaluation are distinguished: (1) external institutional evaluation, (2) internal institutional evaluation, (3) external evaluation of administrative action/results, (4) internal evaluation of administrative action/results. Type 1 and 2 refer to evaluation of administrative structures and processes as the subject of administrative reform. Type 3 and 4 represent different versions of evaluation in public administration, because the subject is administrative action and its outputs. The chapter highlights salient approaches and organizational settings of evaluation and provides insights into the institutionalization of an evaluation function in public administration. Finally, the chapter draws lessons regarding strengths and potentials but also remaining weaknesses and challenges of evaluation of and in public administration. KW - administrative reform KW - new public management KW - public administration KW - institutionalization of evaluation KW - typology of evaluation KW - better regulation Y1 - 2023 SN - 9781800884892 U6 - https://doi.org/10.4337/9781800884892.00023 SP - 220 EP - 237 PB - Edward Elgar Publishing CY - Cheltenham, UK ER - TY - CHAP A1 - Jann, Werner A1 - Bouckaert, Geert ED - Kuhlmann, Sabine ED - Schwab, Oliver T1 - Current and Future Trends in European Public Sector Research T2 - Starke Kommunen - wirksame Verwaltung : Fortschritte und Fallstricke der internationalen Verwaltungs- und Kommunalforschung N2 - Emmanuel Kant asked three important questions which will always be with us: What can we know? What should we do? What may we hope for? These three key existentialist questions are, of course, also relevant for a reflection on the future of Public Administration: What can we know, as researchers in the field of Public Administration, about our object of public administration? What should we do as researchers and teachers to make sure we remain part of a solution and to guarantee that we are ahead of reality and its future problems? What kind of improvement (or not) may we hope for a public sector in an increasingly complex society? This chapter tries to explore some possible answers to these three important questions for our field of Public Administration. The background is our common project about ‘European Perspectives for Public Administration’ (EPPA), which we hope to establish as a continuous dialogue and discourse in the context of European Public Administration and the ‘European Group for Public Administration’ (EGPA). Y1 - 2017 SN - 978-3-658-17134-6 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-17135-3_4 SP - 43 EP - 61 PB - Springer VS CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Schwab, Christian A1 - Bogumil, Jörg A1 - Kuhlmann, Sabine A1 - Gerber, Sascha T1 - Digitalisierung von Verwaltungsleistungen in Bürgerämtern T2 - Handbuch Digitalisierung in Staat und Verwaltung N2 - Die Digitalisierung der öffentlichen Leistungserbringung für die Bürger bildet gegenwärtig einen Schwerpunkt der Modernisierungsaktivitäten in Staat und Verwaltung. Hinsichtlich der digitalen Informationsbereitstellung hat es zwar deutliche Fortschritte gegeben, insgesamt zeigt sich jedoch eine allenfalls moderate „E-Government-Performanz“ bei der digitalen Kommunikation zwischen Verwaltung und Bürgern sowie bei Transaktionen, d. h. der medienbruchfreien Abschließbarkeit von Verwaltungsvorgängen. Als wesentliche Gründe für die ernüchternde Bilanz der lokalen Verwaltungsdigitalisierung sind neben technischen, rechtlichen, finanziellen und personellen Barrieren insbesondere politische und institutionelle Hürden zu nennen. Viele Probleme sind zudem auch bei E-Government-Funktionen (z. B. der Online-Formulare oder elektronischen Bezahlmöglichkeiten) zu verzeichnen. Positiv schneidet dagegen die elektronische Terminvergabe ab, die in den Bürgerämtern zu wesentlichen Prozess- und Serviceverbesserungen geführt hat. Allerdings sind neben positiven Effekten, wie beispielsweise schnelleren Bearbeitungszeiten und kürzeren Wartezeiten, auch dysfunktionale Digitalisierungseffekte zu verzeichnen, wie erhöhter Arbeitsstress aufgrund eines gestiegenen Kommunikationsaufkommens (v. a. durch Email) und der damit einhergehenden Verlagerung des Arbeitsaufkommens vom Frontoffice ins Backoffice. Y1 - 2020 SN - 978-3-658-23667-0 SN - 978-3-658-23668-7 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-23668-7 SP - 437 EP - 448 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Kuhlmann, Sabine A1 - Seyfried, Markus ED - Vigoda-Gadot, Eran ED - Vashdi, Dana R. T1 - Comparative methods B BT - comparative methods in public administration – the value of looking around T2 - Handbook of research methods in public administration, management and policy N2 - This chapter outlines the relevance and value of comparative approaches and methods in studying Public Administration (PA). It discusses the roots and current developments of comparative research in PA and discusses various methodological venues for cross-country comparisons, such as most similar/dissimilar systems designs, the method of concomitant variation and the difference-in-difference method. Besides the description of these approaches, we highlight their conceptual value for theory-driven empirical comparative research. Drawing on selected pieces of comparative research, the chapter furthermore provides examples for the application of comparative methods in practice presenting empirical findings and highlighting strengths and weaknesses. The chapter finally emphasizes that the methodological development in comparative PA research has by far not yet reached its end, and that some future challenges need to be addressed, such as the issues of causality, generalizability, and mixed-methods approaches. Y1 - 2020 SN - 978-1-78990-347-8 SN - 978-1-78990-348-5 U6 - https://doi.org/10.4337/9781789903485.00017 SP - 181 EP - 196 PB - Edward Elgar Publishing CY - Cheltenham, UK ER - TY - CHAP A1 - Heuberger, Moritz ED - Klenk, Tanja ED - Nullmeier, Frank ED - Wewer, Göttrik T1 - Digitaler Organisationswandel T2 - Handbuch Digitalisierung in Staat und Verwaltung N2 - In diesem Artikel werden die Voraussetzungen für eine erfolgreiche Digitalisierung der öffentlichen Verwaltung diskutiert. Dabei liegt der Fokus auf den internen Verwaltungsprozessen sowie auf der Kommunikation und Koordination innerhalb und zwischen Behörden. Zur richtigen Anlage eines digitalen Organisationswandels sind vor allem das Personalmanagement, die Organisationsform des Veränderungsprozesses sowie der Technologieeinsatz von zentraler Bedeutung. Y1 - 2020 SN - 978-3-658-23667-0 SN - 978-3-658-23668-7 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-23668-7_54 N1 - Zweitveröffentlichung mit DOI 10.1007/978-3-658-23669-4_54-1 als Teil eines "Living reference work entry" SP - 587 EP - 598 PB - Springer CY - Wiesbaden ER -