TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - The voice of the other : heterotopy and heterology inBernard-Marie Koltes black battles with dogs Y1 - 2013 ER - TY - JOUR A1 - Ratschow, Sophie ED - Klettke, Cornelia T1 - Leopardi in Tozzis Bestie. Reminiszenzen an die Canti L'infinito, Le ricordanze, Canto notturno di un pastore errante dell'Asia, A se stesso JF - Giacomo Leopardi – Dichtung als inszenierte Selbsttäuschung in der Krise des Bewusstseins Y1 - 2017 SN - 978-3-7329-0256-9 SP - 303 EP - 318 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Weber, André ED - Glaudes, Pierre ED - Klettke, Cornelia T1 - L'ordre des nuages. Sur l'esthétisation d'un phénomène météorologique chez Bernardin de Saint-Pierre JF - Nuages romantiques – Des Lumières à la Modernité Y1 - 2018 SN - 978-3-7329-0454-9 SP - 141 EP - 152 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Kilian, Sven Thorsten ED - Klettke, Cornelia T1 - Dichtung, Erkenntnis und Nation im Discorso sopra lo stato presente dei costumi degl'italiani und in der Idylle La sera del dì di festa JF - Giacomo Leopardi – Dichtung als inszenierte Selbsttäuschung in der Krise des Bewusstseins Y1 - 2017 SN - 978-3-7329-0256-9 SP - 283 EP - 302 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Viglialoro, Luca ED - Glaudes, Pierre ED - Klettke, Cornelia T1 - Le rouge et le nuage: stratégies de simulation dans le poème Dans Venise la rouge d'Alfred de Musset JF - Nuages romantiques – Des Lumières à la Modernité Y1 - 2018 SN - 978-3-7329-0454-9 SP - 277 EP - 294 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Ippolito, Antonella ED - Klettke, Cornelia T1 - Zwischen fanatsia und ingegno. Die sprachliche Simulation der Antike bei Leopardi JF - Giacomo Leopardi – Dichtung als inszenierte Selbsttäuschung in der Krise des Bewusstseins Y1 - 2017 SN - 978-3-7329-0256-9 SP - 201 EP - 225 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Weber, André ED - Glaudes, Pierre ED - Klettke, Cornelia T1 - Victor Hugo et la "géometrie" métaphysique des nuages JF - Nuages romantiques – Des Lumières à la Modernité Y1 - 2018 SN - 978-3-7329-0454-9 SP - 357 EP - 370 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Ippolito, Antonella ED - Glaudes, Pierre ED - Klettke, Cornelia T1 - La codification multiple du nuage chez Lamartine JF - Nuages romantiques – Des Lumières à la Modernité Y1 - 2018 SN - 978-3-7329-0454-9 SP - 199 EP - 218 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Mathieu, Carlo ED - Glaudes, Pierre ED - Klettke, Cornelia T1 - Fixité et variabilité des nuages chez Alfred de Vigny JF - Nuages romantiques – Des Lumières à la Modernité Y1 - 2018 SN - 978-3-7329-0454-9 SP - 219 EP - 235 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Weber, André ED - Glaudes, Pierre ED - Klettke, Cornelia T1 - Hugo et le simulacre JF - Nuages romantiques – Des Lumières à la Modernité Y1 - 2018 SN - 978-3-7329-0454-9 SP - 263 EP - 275 PB - Frank & Timme CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - Feuer und Flamme BT - Die Lichtmetaphysik in Dantes Commedia JF - Deutsches Dante-Jahrbuch N2 - Il contributo prende in esame la poetizzazione dell’elemento ›fuoco‹ nell’aldilà dantesco. Nell’Inferno, l’universo metaforico associato al fuoco fa da contrappunto all’interiorizzazione e alla trascendenza che stanno alla base della concezione del fuoco nel Paradiso, dove esso, in senso astratto, viene trasformato in luce e rappresenta anche l’illuminazione spirituale. Dante mette in scena san Tommaso, presentando nelle varie figure il corpus spirituale, che tuttavia nell’Inferno era stato pervertito e caricato di una connotazione quasi parodistica, se confrontato alla solennità sacrale della luce spirituale nel Paradiso. Nella sua qualità di luce, l’elemento ›fuoco‹ diventa la componente più importante delle sfere del Paradiso. L’idea della permanenza di un regno di Dio è simbolicamente veicolata da un uso virtuosistico della gamma metaforica associata alla luce: la visualizzazione del principio supremo del Divino, come esso si costituisce nella dottrina cristiana, è affidata alla forza suggestiva della travolgente poesia. Y1 - 1867 U6 - https://doi.org/https://doi.org/10.1515/dante-2020-0002 VL - 95 IS - 1 SP - 1 EP - 21 PB - de Gruyter CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia ED - Dell’Aquila, Giulia T1 - L’Isola delle isole BT - il mito Venezia JF - Between the Adriatic and the Ionian Seas. The literary imagination of journey. Proceedings of the 1st International Study Conference promoted as part of the Interreg Polysemi Project activities (Bari, 24-25 June 2019) JF - Tra Adriatico e Ionio. L’immaginario letterario del viaggio. Atti del primo Convegno Internazionale di Studi promosso nell’ambito delle attivita del Progetto Interreg Polysemi (Bari, 24-25 giugno 2019) Y1 - 2020 SP - 173 EP - 192 PB - Cacucci CY - Bari ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia ED - Klettke, Cornelia T1 - Kunst als ,voie négativeʻ und écriture der Landschaft in L’Opposante von Lydie Parisse JF - Die Gegenspielerin : Dramatische Erzählung. Französisch / Deutsch Y1 - 2020 SN - 978-3-86813-088-1 SN - 978-3-86813-922-8 SP - 155 EP - 168 PB - Edition Noack & Block CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia ED - Havely, Nick ED - Katz, Jonathan ED - Cooper, Richard T1 - Measuring the divine by Geometry and Feeling BT - Canto 33 of Dante’s Paradiso JF - Dante Beyond Borders. Contexts and Reception Y1 - 2021 SN - 978-1-781888-30-8 SN - 978-1-781888-34-6 SN - 978-1-781888-38-4 SP - 21 EP - 34 PB - Legenda CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - Urlaute der Vögel in Andrea Zanzottos Topinambùr BT - mit Aristophanes und Goethe auf ,paradiesischen‘ Spuren JF - Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte = Cahiers d’Histoire des Littératures Romanes Y1 - 2022 SN - 0343-379X SN - 2509-7474 VL - 46 IS - 1/2 SP - 199 EP - 211 PB - Winter CY - Heidelbrg ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - La métaphysique valéryenne du regard en tant que représentation du pouvoir de l'esprit JF - Cahiers de l'Association Internationale des Études Françaises Y1 - 2022 SN - 0571-5865 VL - 74 SP - 277 EP - 293 PB - Les Belles Lettres CY - Paris ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - Pierre Klossowksi. L'acte créateur de l'écrivain peintre JF - Cahiers Erta N2 - Klossowski, who had originally started as a religious seeker of truth in his younger years, will – after his « reversal » – feel himself invested with the role of a « heretic » struggling with the libidinous search for truth. Even as the creator of a perverted metaphysics, he remains a seeker of the revelation of being, now in the role of the divine « adversary » who, thrown back on himself, tends to imitate a religious mystic. The divine is replaced by the whispers of the demon, which Klossowski experiences as « la complicité d'une force "démonique" » in the creation of his artworks. The Diana myth becomes a parable for the act of artistic creation. Sexuality, understood as the primordial ground of creative force that shapes the signe unique, the phantasm, shifts metaphysics to « phantasmaphysics » (Foucault), in which the mystery of the divine is exposed as a delusion (Wahnbild). KW - simulation KW - error as intentional KW - unique sign KW - incommunicable phantasm KW - simulacre Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.4467/23538953CE.23.006.17568 SN - 2300-4681 SN - 2353-8953 VL - 33 SP - 139 EP - 157 PB - Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego CY - Gdansk ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - Präsentation der Forschungsstelle Leopardi an der Universität Potsdam JF - Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte = Cahiers d'histoire des littératures romanes Y1 - 2022 SN - 2509-7474 SN - 0343-379X VL - 46 IS - 1/2 SP - 247 EP - 248 PB - Winter CY - Heidelberg ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - Marguerite de Valois BT - mise au jour d’un portrait authentique brouillé et enfoui par la construction des mythes JF - Bulletin de la Société de l’Histoire du Protestantisme Français N2 - Cette étude est consacrée au portrait de Marguerite de Valois, surnommée la Reine Margot. En essayant de reconstruire ce portrait, on rencontre la difficulté que Marguerite de Valois, comme personnage historique qui a eu une biographie réelle, est devenue un personnage "fictionalisé" et littéraire. Pour cela, il est indispensable que l'étude du portrait littéraire prenne pour point de départ le recours aux faits historiques. Il est évident que l'histoire ne nous présente que l'image incomplète d'un personnage historique et qu'il n'existe pas de biographie complète qui mérite ce nom. Les blancs laissent suffisamment de place aux mythes qui finissent par se détacher si profondément de la réalité que le portrait historique s'en trouve déformé et défiguré en un dispositif d'affects négatifs. Il est de notre propos de rendre sa dignité à Marguerite de Valois et de ne pas laisser une des femmes les plus remarquables du XVIe siècle se dégrader en simulacre. Cette contribution, en restant au plus près des sources historiques de l'époque, relève quelques faits positifs pour remodeler un portrait d'une femme supérieure avant la lettre qui avait les visées hautes dans tous les domaines. L'étude se comprend en tant qu'appel à la redécouverte d'un personnage historique au portrait brouillé et enfoui. N2 - The article is concerned with the image of Marguerite de Valois, nicknamed la Reine Margot. An attempt to reconstitute this portrait encounters the problem that Marguerite de Valois as an historical person with a genuine biography has become a fictionalized and literary construct. It is essential that an examination of the literary character takes as its starting point the historical facts. It is clear that history only gives us an incomplete picture of the historical person, and that no complete biography worthy of the name yet exists. The gaps in existing accounts leave sufficient space for myths to develop which end up by becoming so profoundly disconnected from reality that the historical portrait is deformed and disfigured being at the disposal of negative emotional evaluations. Our intention is to restore her dignity to Marguerite de Valois and to prevent one of the most remarkable women of the sixteenth century from being degraded into a caricature. While remaining as close as possible to the contemporary historical sources, this contribution brings out certain positive facts which reconstruct the portrait of a superior woman in advance of her age who had lofty objectives in many domains. The study should be taken as an invitation to rediscover an historical person whose image has become muddled and buried. N2 - Diese Studie ist dem Porträt der Margarete von Valois mit dem Beinamen "Reine Margot" gewidmet. Beim Versuch, das Charakterbild zu rekonstruieren stösst man auf die Schwierigkeit, dass Margarete als historische Figur mit einer realen Biographie zur fiktionalen und literarischen Figur geworden ist. Deshalb muss die Untersuchung des literarischen Porträts vom Rückgriff auf die historischen Fakten ausgehen. Es ist klar, dass die Geschichte uns nur ein unvollständiges Bild der historischen Figur liefert und dass es keine vollständige Untersuchung gibt, die den Namen "Biographie" verdient. Die Lücken lassen Platz genug für die Mythen, die sich schliesslich so weit von der Wirklichkeit entfernen, dass das historische Porträt zu einem Dispositiv negativer Affekte verkommt. Unser Ziel besteht darin, der Margarete von Valois ihre Würde zurückzugeben und zu verhindern, dass eine der bedeutendsten Frauen des 16. Jahrhunderts zum Trugbild degradiert wird. Dieser Beitrag hält sich sehr nah an die historischen Quellen der Epoche und hebt einige positive Fakten hervor, um das Portrait einer überragenden, die auf allen Gebieten nach Höherem strebte, neu zu gestalten. Die Untersuchung versteht sich als ein Aufruf zur Wiederentdeckung einer historischen Figur, deren Bild getrübt und verschüttet wurde. Y1 - 2013 SN - 0037-9050 SN - 1141-054X VL - 160 IS - 3 SP - 613 EP - 631 PB - Droz CY - Genève ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia ED - Barbieri, Alvaro ED - Gregori, Elisa T1 - Il vaglio di beni terreni e celesti BT - Etica economica ed ‘economia dell’anima’ nella Commedia di Dante JF - Letteratura e denaro : ideologie metafore rappresentazioni ; atti del XLI Convegno Interuniversitario (Bressanone/Brixen, 11 - 14 luglio 2013) (Quaderni del Circolo Filologico-Linguistico Padovano ; 29) KW - Literatur KW - Geld KW - Geschichte KW - Kongress KW - Brixen <2013> Y1 - 2013 SN - 978-88-6058-048-1 SP - 155 EP - 189 PB - Esedra Ed. CY - Padova ER -