TY - THES A1 - Shekhar, Sumit T1 - Image and video processing based on intrinsic attributes N2 - Advancements in computer vision techniques driven by machine learning have facilitated robust and efficient estimation of attributes such as depth, optical flow, albedo, and shading. To encapsulate all such underlying properties associated with images and videos, we evolve the concept of intrinsic images towards intrinsic attributes. Further, rapid hardware growth in the form of high-quality smartphone cameras, readily available depth sensors, mobile GPUs, or dedicated neural processing units have made image and video processing pervasive. In this thesis, we explore the synergies between the above two advancements and propose novel image and video processing techniques and systems based on them. To begin with, we investigate intrinsic image decomposition approaches and analyze how they can be implemented on mobile devices. We propose an approach that considers not only diffuse reflection but also specular reflection; it allows us to decompose an image into specularity, albedo, and shading on a resource constrained system (e.g., smartphones or tablets) using the depth data provided by the built-in depth sensors. In addition, we explore how on-device depth data can further be used to add an immersive dimension to 2D photos, e.g., showcasing parallax effects via 3D photography. In this regard, we develop a novel system for interactive 3D photo generation and stylization on mobile devices. Further, we investigate how adaptive manipulation of baseline-albedo (i.e., chromaticity) can be used for efficient visual enhancement under low-lighting conditions. The proposed technique allows for interactive editing of enhancement settings while achieving improved quality and performance. We analyze the inherent optical flow and temporal noise as intrinsic properties of a video. We further propose two new techniques for applying the above intrinsic attributes for the purpose of consistent video filtering. To this end, we investigate how to remove temporal inconsistencies perceived as flickering artifacts. One of the techniques does not require costly optical flow estimation, while both provide interactive consistency control. Using intrinsic attributes for image and video processing enables new solutions for mobile devices – a pervasive visual computing device – and will facilitate novel applications for Augmented Reality (AR), 3D photography, and video stylization. The proposed low-light enhancement techniques can also improve the accuracy of high-level computer vision tasks (e.g., face detection) under low-light conditions. Finally, our approach for consistent video filtering can extend a wide range of image-based processing for videos. N2 - Fortschritte im Bereich der Computer-Vision-Techniken, die durch Maschinelles Lernen vorangetrieben werden, haben eine robuste und effiziente Schätzung von Attributen wie Tiefe, optischer Fluss, Albedo, und Schattierung ermöglicht. Um all diese zugrundeliegenden Eigenschaften von Bildern und Videos zu erfassen, entwickeln wir das Konzept der intrinsischen Bilder zu intrinsischen Attributen weiter. Darüber hinaus hat die rasante Entwicklung der Hardware in Form von hochwertigen Smartphone-Kameras, leicht verfügbaren Tiefensensoren, mobilen GPUs, oder speziellen neuronalen Verarbeitungseinheiten die Bild- und Videoverarbeitung allgegenwärtig gemacht. In dieser Arbeit erforschen wir die Synergien zwischen den beiden oben genannten Fortschritten und schlagen neue Bild- und Videoverarbeitungstechniken und -systeme vor, die auf ihnen basieren. Zunächst untersuchen wir intrinsische Bildzerlegungsansätze und analysieren, wie sie auf mobilen Geräten implementiert werden können. Wir schlagen einen Ansatz vor, der nicht nur die diffuse Reflexion, sondern auch die spiegelnde Reflexion berücksichtigt; er ermöglicht es uns, ein Bild auf einem ressourcenbeschränkten System (z. B. Smartphones oder Tablets) unter Verwendung der von den eingebauten Tiefensensoren bereitgestellten Tiefendaten in Spiegelung, Albedo und Schattierung zu zerlegen. Darüber hinaus erforschen wir, wie geräteinterne Tiefendaten genutzt werden können, um 2D-Fotos eine immersive Dimension hinzuzufügen, z. B. um Parallaxen-Effekte durch 3D-Fotografie darzustellen. In diesem Zusammenhang entwickeln wir ein neuartiges System zur interaktiven 3D-Fotoerstellung und -Stylisierung auf mobilen Geräten. Darüber hinaus untersuchen wir, wie eine adaptive Manipulation der Grundlinie-Albedo (d.h. der Farbintensität) für eine effiziente visuelle Verbesserung bei schlechten Lichtverhältnissen genutzt werden kann. Die vorgeschlagene Technik ermöglicht die interaktive Bearbeitung von Verbesserungseinstellungen bei verbesserter Qualität und Leistung. Wir analysieren den inhärenten optischen Fluss und die zeitliche Konsistenz als intrinsische Eigenschaften eines Videos. Darüber hinaus schlagen wir zwei neue Techniken zur Anwendung der oben genannten intrinsischen Attribute zum Zweck der konsistenten Videofilterung vor. Zu diesem Zweck untersuchen wir, wie zeitliche Inkonsistenzen, die als Flackerartefakte wahrgenommen werden, entfernt werden können. Eine der Techniken erfordert keine kostspielige optische Flussschätzung, während beide eine interaktive Konsistenzkontrolle bieten. Die Verwendung intrinsischer Attribute für die Bild- und Videoverarbeitung ermöglicht neue Lösungen für mobile Geräte - ein visuelles Computergerät, das aufgrund seiner weltweiten Verbreitung von großer Bedeutung ist - und wird neuartige Anwendungen für Augmented Reality (AR), 3D-Fotografie und Videostylisierung ermöglichen. Die vorgeschlagenen Low-Light-Enhancement-Techniken können auch die Genauigkeit von High-Level-Computer-Vision-Aufgaben (z. B. Objekt-Tracking) unter schlechten Lichtverhältnissen verbessern. Schließlich kann unser Ansatz zur konsistenten Videofilterung eine breite Palette von bildbasierten Verarbeitungen für Videos erweitern. KW - image processing KW - image-based rendering KW - non-photorealistic rendering KW - image stylization KW - computational photography KW - Bildverarbeitung KW - bildbasiertes Rendering KW - Non-photorealistic Rendering KW - Computational Photography Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-620049 ER - TY - JOUR A1 - Shekhar, Sumit A1 - Reimann, Max A1 - Mayer, Maximilian A1 - Semmo, Amir A1 - Pasewaldt, Sebastian A1 - Döllner, Jürgen A1 - Trapp, Matthias T1 - Interactive photo editing on smartphones via intrinsic decomposition JF - Computer graphics forum : journal of the European Association for Computer Graphics N2 - Intrinsic decomposition refers to the problem of estimating scene characteristics, such as albedo and shading, when one view or multiple views of a scene are provided. The inverse problem setting, where multiple unknowns are solved given a single known pixel-value, is highly under-constrained. When provided with correlating image and depth data, intrinsic scene decomposition can be facilitated using depth-based priors, which nowadays is easy to acquire with high-end smartphones by utilizing their depth sensors. In this work, we present a system for intrinsic decomposition of RGB-D images on smartphones and the algorithmic as well as design choices therein. Unlike state-of-the-art methods that assume only diffuse reflectance, we consider both diffuse and specular pixels. For this purpose, we present a novel specularity extraction algorithm based on a multi-scale intensity decomposition and chroma inpainting. At this, the diffuse component is further decomposed into albedo and shading components. We use an inertial proximal algorithm for non-convex optimization (iPiano) to ensure albedo sparsity. Our GPU-based visual processing is implemented on iOS via the Metal API and enables interactive performance on an iPhone 11 Pro. Further, a qualitative evaluation shows that we are able to obtain high-quality outputs. Furthermore, our proposed approach for specularity removal outperforms state-of-the-art approaches for real-world images, while our albedo and shading layer decomposition is faster than the prior work at a comparable output quality. Manifold applications such as recoloring, retexturing, relighting, appearance editing, and stylization are shown, each using the intrinsic layers obtained with our method and/or the corresponding depth data. KW - CCS Concepts KW - center dot Computing KW - methodologie KW - Image-based rendering KW - Image KW - processing KW - Computational photography Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1111/cgf.142650 SN - 0167-7055 SN - 1467-8659 VL - 40 SP - 497 EP - 510 PB - Blackwell CY - Oxford ER -