TY - THES A1 - Dahlsten, Ulf T1 - World market governance T1 - Weltmarktsteuerung BT - the alternative; how an international rule of law can reap the benefits of the global market economy and strengthen national and regional sovereignty N2 - Democratic capitalism or liberal democracy, as the successful marriage of convenience between market liberalism and democracy sometimes is called, is in trouble. The market economy system has become global and there is a growing mismatch with the territoriality of the nation-states. The functional global networks and inter-governmental order can no longer keep pace with the rapid development of the global market economy and regulatory capture is all too common. Concepts like de-globalization, self-regulation, and global government are floated in the debate. The alternatives are analysed and found to be improper, inadequate or plainly impossible. The proposed route is instead to accept that the global market economy has developed into an independent fundamental societal system that needs its own governance. The suggestion is World Market Governance based on the Rule of Law in order to shape the fitness environment for the global market economy and strengthen the nation-states so that they can regain the sovereignty to decide upon the social and cultural conditions in each country. Elements in the proposed Rule of Law are international legislation decided by an Assembly supported by a Council, and an independent Judiciary. Existing international organisations would function as executors. The need for broad sustained demand for regulations in the common interest is identified. N2 - Die erfolgreiche Zweckehe zwischen Marktliberalismus und Demokratie, auch als Demokratischer Kapitalismus oder Liberale Demokratie bezeichnet, befindet sich in einer Krise. Das System der Marktwirtschaft hat sich globalisiert und die Diskrepanz zur Territorialität der Nationalstaaten nimmt zu. Globale Netzwerke und die zwischenstaatliche Ordnung können nicht mehr Schritt halten mit der Entwicklungsgeschwindigkeit der globalen Marktwirtschaft, und die Vereinnahmung von Regulierungsinstanzen („regulatory capture“) ist ein weit verbreitetes Phänomen. Konzepte wie Deglobalisierung, Selbstregulierung und Weltregierung werden debattiert. Diese Alternativen werden in dieser Dissertationsschrift analysiert und stellen sich als unpassend, unzulänglich oder schlicht unmöglich heraus. Stattdessen wird vorgeschlagen, zu akzeptieren, dass sich die globale Marktwirtschaft zu einem unabhängigen fundamentalen gesellschaftlichen System entwickelt hat, das einer eigenen Steuerung bedarf. Vorgeschlagen wird ein System der Weltmarktsteuerung aufbauend auf dem Prinzip der Rechtsstaatlichkeit, in das die globale Marktwirtschaft eingebettet wird und das die Nationalstaaten stärkt, so dass sie Ihre Souveränität hinsichtlich Entscheidungen über nationale soziale und kulturelle Bedingungen wiedererlangen. Elemente des vorgeschlagenen gesetzesbasierten Steuerung sind eine internationale Gesetzgebung durch eine Versammlung, unterstützt durch einen Rat, und eine unabhängige Gerichtsbarkeit. Bestehende Internationale Organisationen würden als Exekutive fungieren. Dazu ist eine dauerhafte und umfängliche Nachfrage nach Regulierung im Gemeininteresse erforderlich. KW - Welt KW - Wirtschaft KW - Steuerung KW - Finanz KW - Markt KW - global KW - markets KW - governance KW - finance KW - economy Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-70168 ER - TY - JOUR A1 - Beisheim, Marianne A1 - Liese, Andrea Margit A1 - Vosseler, Christian T1 - Who governs partnershis? on the role board, donors, partners and other stakeholders Y1 - 2014 SN - 978-1-137-35925-0 ER - TY - BOOK ED - Beisheim, Marianne ED - Leise, Andrea T1 - Transnationale Partnerships : effectively providing for sustainable development? Y1 - 2014 SN - 978-1-137-35952-0 PB - Palgrave Macmillan CY - Basingstoke ER - TY - JOUR A1 - Beisheim, Marianne A1 - Liese, Andrea Margit A1 - Janetschek, Hannah A1 - Sarre, Johanna T1 - Transnational partnerships: conditions for successful service provision in areas of limited statehood JF - Governance : an international journal of policy and administration and institutions Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1111/gove.12070 SN - 0952-1895 SN - 1468-0491 VL - 27 IS - 4 SP - 655 EP - 673 PB - Wiley-Blackwell CY - Hoboken ER - TY - JOUR A1 - Henn, Elisabeth V. T1 - The development of German jurisprudence on individual compensation for victims of armed conflicts the Kunduz case JF - Journal of international criminal justice N2 - In December 2013, the Court at first instance in Bonn ruled on whether Germany is required to pay compensation to victims of the International Security Assistance Force airstrike ordered by a German colonel in 2009 in Kunduz. Whereas the traditional approach rejects liability of the government for sovereign acts in armed conflicts, the Court held that the rules of German governmental liability (Amtshaftung) do-in principle-apply to illegal sovereign acts in contemporary armed conflicts. However, the Court did not admit the claim on its merits. This judgment can, nonetheless, be placed within the line of questions regarding international relations to be resolved by law and not politics. This article examines the history of German jurisprudence regarding victims' compensation for harm suffered resulting from violations of international humanitarian law. It summarizes and assesses the Kunduz judgment and explains why applying legal liability to the government for sovereign acts in bello is a logical step in the development of the rule of law. Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1093/jicj/mqu035 SN - 1478-1387 SN - 1478-1395 VL - 12 IS - 3 SP - 615 EP - 637 PB - Oxford Univ. Press CY - Oxford ER - TY - THES A1 - Debre, Maria T1 - Testing the limits of civil society in Jordan T1 - Grenzen der Zivilgesellschaften in Jordanien BT - an action-based approach to the study of civil society in authoritarian regimes in the Middle East BT - ein handlungslogischer Ansatz für die Analyse von Zivilgesellschaft in Autoritären Regimen im Nahen Osten N2 - Civil society is either considered as a motor of democratization or stabilizer of authoritarian rule. This dichotomy is partly due to the dominance of domains-based definitions of the concept that reduce civil society to a small range of formally organized, independent and democratically oriented NGOs. Additionally, research often treats civil society as a ‘black box’ without differentiating between potential variations in impact of different types of civil society actors on existing regime structures. In this thesis, I present an alternative conceptualization of civil society based on the interactions of societal actors to arrive at a more inclusive understanding of the term which is more suited for analysis in non-democratic settings. The operationalization of the action-based approach I develop allows for an empirical assessment of a large range of societal activities that can accordingly be categorized from little to very civil society-like depending on their specific modes of interactions within four dimensions. I employ this operationalization in a qualitative case study including different actors in the authoritarian monarchy of Jordan which suggests that Jordanian societal actors mostly exhibit tolerant and democratically oriented modes of interaction and do not reproduce authoritarian patterns. However, even democratically oriented actors do not necessarily take on an oppositional positions vis-à-vis the authoritarian regime. Thus, the Jordanian civil society might not feature a high potential to challenge existing power structures in the country. N2 - Zivilgesellschaft wird entweder als förderlich für Demokratisierung oder als Stabilisator autoritärer Herrschaftsstrukturen gesehen. Dies ist zum Einen das Resultat der Dominanz bereichslogischer Definitionen des Konzepts, welche Zivilgesellschaft auf ein schmales Spektrum formal organisierter, unabhängiger und demokratisch orientierter NGOs von Bürgern reduziert. Zum Anderen wird Zivilgesellschaft in der Forschung meist als ‚black box‘ behandelt, ohne Differenzierung zwischen der potenziellen Wirkungsweise verschiedener Arten von gesellschaftlichen Akteuren vorzunehmen. Diese Arbeit stellt eine alternative Konzeptualisierung von Zivilgesellschaft als Interaktion gesellschaftlicher Akteure vor, um ein inklusiveres Verständnis zu ermöglichen. Die erarbeitete Operationalisierung dieses Ansatzes erlaubt die empirische Untersuchung einer großen Bandbreite an gesellschaftlichen Aktivitäten, welche je nach Interaktionsmuster innerhalb von vier Dimensionen eine sehr hohe bis sehr niedrige Eignung zum zivilgesellschaftlichen Handeln aufweisen können. Eine Fallstudie verschiedener Akteure im autoritären Regime Jordanien lässt annehmen, dass gesellschaftliche Akteure dort ein dominant tolerantes, demokratisches Interaktionsmuster aufweisen und nicht autoritäre Interaktionsmuster reproduzieren. Dennoch steht eine demokratische Gesinnung der Akteure nicht automatisch in Zusammenhang mit einer oppositionellen Position gegenüber dem autoritären Staat. Das Potenzial der Zivilgesellschaft zur politischen Herausforderung der bestehenden Herrschaftsstrukturen scheint somit gering. KW - civil society KW - authoritarianism KW - democratization KW - Jordan KW - qualitative case study KW - Zivilgesellschaft KW - Autoritarismus KW - Demokratisierung KW - Jordanien KW - qualitative Fallstudie Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-72974 ER - TY - JOUR A1 - Liese, Andrea Margit A1 - Beisheim, Marianne T1 - Research design : measuring and explaning the effectiveness of PPPs Y1 - 2014 SN - 978-1-137-35925-0 ER - TY - JOUR A1 - Kuhlmann, Sabine A1 - Grohs, Stephan A1 - Bogumil, Jörg T1 - Reforming public administration in multilevel systems BT - an evaluation of performance changes in european local governments JF - Public administration and the modern state : assesing trends and impact Y1 - 2014 SN - 978-1-137-43748-8 SP - 205 EP - 222 PB - Palgrave CY - New York ER - TY - JOUR A1 - Borck, Rainald A1 - Wimbersky, Martin T1 - Political economics of higher education finance JF - Oxford economic papers Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1093/oep/gps042 SN - 0030-7653 SN - 1464-3812 VL - 66 IS - 1 SP - 115 EP - 139 PB - Oxford Univ. Press CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Campe, Sabine T1 - Partnerships for water and energy - special focus : knowledge transfer Y1 - 2014 SN - 978-1-137-35925-0 ER -