TY - BOOK ED - Kollodzeiski, Ulrike ED - Hafner, Johann Evangelist T1 - Du sollst nicht essen BT - warum Menschen auf Nahrung verzichten – interdisziplinäre Zugänge N2 - Zwar sind Menschen biologisch gesehen Allesesser, dennoch gibt es keine Gemeinschaft, die alle ihr zur Verfügung stehenden Nahrungsmittel voll ausschöpft. Immer wird etwas nicht gegessen. Warum wir nicht essen, was wir nicht essen – das beleuchtet dieser Sammelband aus neuro-, ernährungs-, gesellschafts- und religionswissenschaftlicher Perspektive. Ein „religiöser Nutriscore“ gibt Auskunft über die wichtigsten Verzichtsregeln in Judentum, Christentum und Islam. Eine Fotostrecke veranschaulicht, wie bestimmte Speisen zu Festen und Feiertagen zu einem heiligen Essen werden. Nicht zuletzt werden Wege aufgezeigt, wie Menschen, die verschiedene Speiseregeln befolgen, dennoch zusammen essen können – inklusive Praxistest in der Unimensa. KW - halal KW - fasten KW - koscher KW - Buddhismus KW - Islam KW - Christentum KW - Judentum KW - Religiöse Speisevorschriften Y1 - 2024 SN - 978-3-98740-007-0 SN - 978-3-98740-008-7 U6 - https://doi.org/10.5771/9783987400087 PB - Ergon CY - Baden-Baden ER - TY - BOOK ED - Reed, Kate ED - Schenck, Marcia C. T1 - The Right to Research BT - historical Narratives by Refugee and Global South Researchers T3 - McGill-Queen's Refugee and Forced Migration Studies N2 - Refugees and displaced people rarely figure as historical actors, and almost never as historical narrators. We often assume a person residing in a refugee camp, lacking funding, training, social networks, and other material resources that enable the research and writing of academic history, cannot be a historian because a historian cannot be a person residing in a refugee camp. The Right to Research disrupts this tautology by featuring nine works by refugee and host-community researchers from across Africa, Europe, and the Middle East. Identifying the intrinsic challenges of making space for diverse voices within a research framework and infrastructure that is inherently unequal, this edited volume offers a critical reflection on what history means, who narrates it, and what happens when those long excluded from authorship bring their knowledge and perspectives to bear. Chapters address topics such as education in Kakuma Refugee Camp, the political power of hip-hop in Rwanda, women migrants to Yemen, and the development of photojournalism in Kurdistan. Exploring what it means to become a researcher, The Right to Research understands historical scholarship as an ongoing conversation - one in which we all have a right to participate. Y1 - 2023 SN - 978-0-228-01455-3 SN - 978-0-228-01565-9 SN - 978-0-228-01566-6 SN - 978-0-228-01454-6 PB - McGill-Queens University Press CY - Montreal ER - TY - JOUR A1 - Ruhm, Hannah A1 - Roos, Jana T1 - What’s “Drache“ in English? BT - Merkstrategien zum Wortschatzlernen im Englischunterricht individuell erarbeiten und anwenden JF - Fördermagazin : inklusiv unterrichten, sonderpädagogisch fördern. Grundschule N2 - Lernende lernen nicht alle gleich. Deshalb ist es wichtig, ihnen Lernstrategien an die Hand zu geben, mit denen sie den für sie bestmöglichen Lernerfolg erzielen können. Wie genau das aussehen kann, zeigt dieser Beitrag. KW - Lernstrategien KW - Englischunterricht Y1 - 2023 SN - 2195-7134 IS - 4 SP - 6 EP - 11 PB - Friedrich Verlag GmbH CY - Hannover ER - TY - CHAP A1 - Tipold, Marc T1 - In the shadow of Valerian BT - Galerius’ Persian campaigns and the communication startegies of tetrarchic eastern policy T2 - The Tetrarchy as Ideology : Reconfigurations and Representations of an Imperial Power Y1 - 2023 SN - 978-3-515-13400-2 SN - 978-3-515-13403-3 SP - 267 EP - 287 PB - Franz Steiner Verlag CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Heidt, Irene A1 - Freitag-Hild, Britta ED - Römhild, Ricardo ED - Marxl, Anika ED - Matz, Frauke ED - Siepmann, Philipp T1 - Critical global citizenship education in the EFL classroom BT - developing critical literacy and symbolic competence JF - Rethinking Cultural Learning: Cosmopolitan Perspectives on Language Education N2 - The objective of the present paper is to explore the potentials and challenges inherent in con- ceptualizations of global citizenship education (GCE) in the context of foreign language edu- cation. Specifically, we argue for a critical approach to GCE that emphasizes the significance of language as symbolic power by drawing on the concepts of critical literacy (e.g., Freire 1983; Janks 2014) and symbolic competence (Kramsch 2006; 2011; 2021). To illustrate the necessity of such a critical approach to GCE, we critically analyze teaching materials designed for the English language classroom as provided by the curriculum framework (KMK/ BMZ 2016). The analysis reveals how reliance on dominant Western liberal and neoliberal epistemologies, norms, and discourses might inadvertently reinforce the very inequalities that GCE actually seeks to address. By foregrounding the relationship between language, symbolic power, and GCE, we further redesign these teaching materials and incorporate pedagogical and methodological principles which are in line with a critical literacy and symbolic competence. Y1 - 2023 SN - 978-3-98940-005-4 SP - 99 EP - 114 PB - Wissenschaftlicher Verlag Trier CY - Trier ER - TY - RPRT A1 - Krehl, Birgit T1 - Vom Pilot-Projekt zum etablierten Projektseminar T2 - 10 Jahre Karl Dedcius Stiftung : Rückblick und Ausblick KW - Karl Dedecius Stiftung KW - Kulturdialog Y1 - 2023 IS - Sonderausgabe PB - Europa-Universität Viadrina CY - Frankfurt (Oder) ER - TY - JOUR A1 - D'Aprile, Iwan-Michelangelo ED - D'Aprile, Iwan-Michelangelo ED - Trilcke, Peer T1 - Algerier in Spandau, Germanen in Paraguay. Georg Friedlaenders ‚Aus den Kriegstagen 1870‘ und die Folgen JF - Fontane Blätter KW - Sekundärliteratur KW - persönliches Verhältnis zu Zeitgenossen Y1 - 2023 UR - https://www.fontanearchiv.de/bibliographie/b0018916/ SN - 0015-6175 IS - 116 SP - 84 EP - 105 PB - Theodor-Fontane-Archiv CY - Potsdam ET - 1000 ER - TY - CHAP A1 - Berner, Elisabeth T1 - Mundart und Umgangssprache T2 - Die Nördliche Uckermark um Prenzlau : eine landeskundliche Bestandsaufnahme KW - Dialekte KW - Umgangssprache KW - Brandenburgisch Y1 - 2021 SN - 978-3-412-22540-7 SP - 54 EP - 56 PB - Böhlau CY - Köln ER - TY - JOUR A1 - Agrofylax, Sotirios T1 - Weibliches Kriegs- oder Friedenstheater? BT - Lee Teodora Gušić’ Arbeit an der weiblichen Theaterstimme zu den postjugoslawischen Kriegen JF - literaturkritik.de Y1 - 2021 UR - https://literaturkritik.de/public/rezension.php?rez_id=28482 SN - 1437-9309 SN - 1437-9317 VL - 24 IS - 1 PB - LiteraturWissenschaft.de CY - Marburg ER - TY - JOUR A1 - Koch, Franziska ED - Hahn, Hans-Joachim T1 - Rezension zu: Rudnicki, Adolf: Sommer 1938. Aus dem Polnischen übersetzt, herausgegeben und mit einem Nachwort versehen von Barbara Breysach. - Berlin, Leipzig: Hentrich & Hentrich, 2021. - 190 S. - ISBN 978-3-95565-444-3 JF - Yearbook for European Jewish Literature Studies KW - Rezension, Rudnicki, Breysach Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.1515/yejls-2022-0018 SN - 2196-6257 SN - 2196-6249 VL - 9 IS - 1 SP - 244 EP - 247 PB - De Gruyter CY - Berlin ER -