TY - JOUR A1 - Juang, Linda P. A1 - Schachner, Maja Katharina T1 - Cultural diversity, migration and education JF - International journal of psychology N2 - Migration is not a new phenomenon. However, recent data indicate that unprecedented numbers of people have experienced forced migration around the world with 51% under the age of 18 years. How can educational policies and practices respond sensitively to increasing cultural and migration-based diversity? The purpose of this special section that includes eight studies is to consider these issues more deeply. As a frame for the special section, we address the main question: What are promotive or protective factors for positive development of children and youth attending culturally diverse school contexts? In the collection of papers, these promotive and protective factors range from peers and families, to teachers, to organisational context and climate. With continued disruptions in children's lives due to a pandemic, climate change, war, conflict and poverty, migration will remain a pressing concern and will continue to transform the student populations in our classrooms and schools for the foreseeable future. The need to address how we can best provide students from diverse backgrounds equitable and supportive education, continues. KW - Cultural diversity KW - Migration KW - Education Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1002/ijop.12702 SN - 0020-7594 SN - 1464-066X VL - 55 IS - 5 SP - 695 EP - 701 PB - Wiley-VCH CY - Chichester ER - TY - JOUR A1 - Gerhards, Jürgen A1 - Sawert, Tim A1 - Kohler, Ulrich T1 - Des Kaisers alte Kleider: Fiktion und Wirklichkeit des Nutzens von Lateinkenntnissen T1 - The Emperor’s Old Clothes: Fiction and Reality of the Benefits of Knowledge of Latin JF - Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie N2 - Obwohl Latein eine nicht mehr gesprochene Sprache ist und ihr deswegen kein kommunikativer Nutzen zukommt, ist die Anzahl der Latein als Schulfach wählenden Schüler im Zeitverlauf angestiegen. Mehrere Studien haben zudem gezeigt, dass Lateinkenntnisse weder das logische Denken, noch den Erwerb anderer Sprachen, noch das Gespür für die grammatikalische Struktur der Muttersprache verbessern. Auch wenn sich empirisch keine Vorteile des Erwerbs alter Sprachen nachweisen lassen, können Menschen subjektiv an solche Vorteile glauben und ihr Verhalten an ihrer Konstruktion von Wirklichkeit ausrichten. Auf der Basis einer unter Eltern von Gymnasialschülern durchgeführten Befragung zeigen wir, dass Latein umfassende Transfereffekte zugeschrieben und Personen mit Lateinkenntnissen positiver bewertet werden als Personen mit Kenntnissen moderner Sprachen. Weiterhin zeigt sich, dass die „Illusio“ der Vorteile von Latein zwar in allen Bildungsgruppen wirksam ist, doch besonders von den Hochgebildeten vertreten wird. Sie arbeiten damit an der Konstruktion einer Realität, von der sie selbst die größten Nutznießer sind, indem sie Latein als symbolisches Kapital verwenden. N2 - Although Latin is a non-spoken language and therefore has no communicative value, the number of students choosing Latin as a foreign language at school has increased over time. Several studies have shown that learning Latin does neither improve logical thinking, nor the acquisition of other foreign languages, nor linguistic abilities in the mother tongue. Despite the empirical lack of benefits associated with the acquisition of ancient languages, people might believe in such benefits and behave in accordance with their construction of reality. Based on a survey conducted among parents of students at German high schools ("Gymnasium"), we show that parents extensively attribute transfer effects to learning Latin. Furthermore, people with knowledge of Latin are rated more positively than those with knowledge of modern languages with respect to their general and cultural education, as well as their social status. We also demonstrate that although the illusory of the benefits of Latin is prevalent in all educational groups, it is particularly pronounced among the higher educated. They construct a social reality of which they are the greatest beneficiaries by using Latin as a symbolic capital. KW - Education KW - Latin KW - Thomas theorem KW - Symbolic capital KW - Bildung KW - Latein KW - Thomas-Theorem KW - Symbolisches Kapital Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1007/s11577-019-00624-8 SN - 0023-2653 SN - 1861-891X VL - 71 IS - 2 SP - 309 EP - 326 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - BOOK A1 - Sitte, Christian A1 - Budke, Alexandra A1 - Joppich, Andreas A1 - Uhlenwinkel, Anke A1 - Wienecke, Maik A1 - Brooks, Clare A1 - Erzner, Frank A1 - Bahr, Matthias ED - Rolfes, Manfred ED - Uhlenwinkel, Anke T1 - Essays zur Didaktik der Geographie N2 - In diesem Band „Essays zur Didaktik der Geographie“ werden in 8 Beiträgen ausgewählte Methoden für den Geographieunterricht behandelt. Praxiserfahrenen Geographiedidaktiker(inne)n und Geographielehrer(inne)n haben die Themen Croquis/Chorèmes und Schemata, Einstiege, Planspiele, Rollenspiele, Scaffolding, Schulbücher, Spiele und Umweltbildung in pointierter Form aufbereitet. Die Inhalte dieses Buches richten sich an Studierende, Referendarinnen und Referendare sowie Lehrer(inn)en, die sich kompakt über einzelne Themen oder Stichworte informieren wollen. Die acht Beiträge ergänzen die 65 Beiträge im „Metzler Handbuch 2.0 Geographieunterricht“. Sie sind durch wechselseitige Querverweise systematisch miteinander verbunden. T3 - Potsdamer Geographische Praxis - 6 KW - Geographie-Studium KW - Geographie-Unterricht KW - Metzler Handbuch 2.0 KW - Unterrichtsmethoden KW - Geographie-Didaktik KW - Diskussion-Unterricht KW - Geography Education KW - Strategies KW - Education KW - Discussion Y1 - 2013 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-64762 SN - 978-3-86956-239-1 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - THES A1 - Graeber, Daniel T1 - Four essays on the socio-economic causes and consequences of individual health as well as public health crises T1 - Vier Aufsätze zu den sozioökonomischen Ursachen und Folgen der individuellen Gesundheit sowie der öffentlichen Gesundheitskrisen N2 - Inequalities in health are a prevalent feature of societies. And as societies, we condemn inequalities that are rooted in immutable circumstances such as gender, race, and parental background. Consequently, policy makers are interested in measuring and understanding the causes of health inequalities rooted in circumstances. However, identifying causal estimates of these relationships is very ambitious for reasons such as the presence of confounders or measurement error in the data. This thesis contributes to this ambitious endeavour by addressing these challenges in four chapters. In the first Chapter, I use 25 years of rich health information to describe three features of intergenerational health mobility in Germany. First, we describe the joint permanent health distribution of the parents and their children. A ten percentile increase in parental permanent health is associated with a 2.3 percentile increase in their child’s health. Second, a percentile point increase in permanent health ranks is associated with a 0.8% to 1.4% increase in permanent income for, both, children, and parents, respectively. Non-linearities in the association between permanent health and income create incentives to escape the bottom of the permanent health distribution. Third, upward mobility in permanent health varies with parental socio-economic status. In the second Chapter, we estimate the effect of maternal schooling on children’s mental health in adulthood. Using the Socio-Economic Panel and the mental health measure based on the SF-12 questionnaire, we exploit a compulsory schooling law reform to identify the causal effect of maternal schooling on children’s mental health. While the theoretical considerations are not clear, we do not find that the mother’s schooling has an effect on the mental health of the children. However, we find a positive effect on children’s physical health operating mainly through physical functioning. In addition, albeit with the absence of a reduced-form effect on mental health, we find evidence that the number of friends moderates the relationship between maternal schooling and their children’s mental health. In the third Chapter, against a background of increasing violence against non-natives, we estimate the effect of hate crime on refugees’ mental health in Germany. For this purpose, we combine two datasets: administrative records on xenophobic crime against refugee shelters by the Federal Criminal Office and the IAB-BAMF-SOEP Survey of Refugees. We apply a regression discontinuity design in time to estimate the effect of interest. Our results indicate that hate crime has a substantial negative effect on several mental health indicators, including the Mental Component Summary score and the Patient Health Questionnaire-4 score. The effects are stronger for refugees with closer geographic proximity to the focal hate crime and refugees with low country-specific human capital. While the estimated effect is only transitory, we argue that negative mental health shocks during the critical period after arrival have important long-term consequences. In the last Chapter of this thesis, we investigate how the economic consequences of the pandemic and the government-mandated measures to contain its spread affect the self-employed – particularly women– in Germany. For our analysis, we use representative, real-time survey data in which respondents were asked about their situation during the COVID-19 pandemic. Our findings indicate that among the self-employed, who generally face a higher likelihood of income losses due to COVID-19 than employees, women are 35% more likely to experience income losses than their male counterparts. We do not find a comparable gender gap among employees. Our results further suggest that the gender gap among the self-employed is largely explained by the fact that women disproportionately work in industries that are more severely affected by the COVID-19 pandemic. Our analysis of potential mechanisms reveals that women are significantly more likely to be impacted by government-imposed restrictions, e.g., the regulation of opening hours. We conclude that future policy measures intending to mitigate the consequences of such shocks should account for this considerable variation in economic hardship. N2 - Sozioökonomische Unterschiede beim Gesundheitszustand oder in den Folgen von Gesundheitsschocks zeigen sich in allen modernen Gesellschaften. Es besteht gesellschaftlicher Konsens darin, dass diese gesundheitlichen Unterschiede ungerecht sind, insofern sie durch unterschiedliche Lebensumstände, wie den familiären Hintergrund, Migrationsstatus oder Geschlecht, verursacht werden. In vielen Ländern zielen die Bemühungen von Politikmaßnahmen darauf ab, gesundheitliche Unterschiede, die durch unterschiedliche sozioökonomische Umstände verursacht werden, sowie Unterschiede, die auf die Ausbreitung von Krankheiten zurück zu führen sind, zu beseitigen. Die Entwicklung passgenauer Maßnahmen zur Erreichung dieser Ziele erfordert Erkenntnisse über die diesen Phänomenen zu Grunde liegenden Prozesse. Diese Dissertation leistet wichtige Beiträge zur Messung und zum Verständnis ebendieser Prozesse. Im Folgenden fasse ich die einzelnen Kapitel der Dissertation sowie deren Implikationen für die Gestaltung von Politikmaßnahmen kurz zusammen. Kapitel 1 beschreibt die erste Quantifizierung der intergenerationalen Mobilität in der permanenten Gesundheit in Deutschland. Unter Verwendung des Sozioökonomischen Panels (SOEP), das über mehr als 25 Jahre umfassender Gesundheitsinformationen zur Verfügung stellt, werden in Kapitel 1 Rangordnungsregressionen des Perzentil-Rangs der Kinder auf den elterlichen Perzentil-Rang in der Verteilung der permanenten Gesundheit vorgestellt. Die Ergebnisse zeigen, dass die Rang-Rang-Steigung 0,232 entspricht und die Schätzungen der Aufwärts- und Abwärtsmobilität 44,43 bzw. 56,54 betragen. Die Schätzungen der Rang-Rang-Steigung für Deutschland liegen in einer ähnlichen Größenordnung wie vergleichbare Schätzungen der intergenerationalen Mobilität für das permanente Einkommen. Darüber hinaus liegt Deutschland im Vergleich zu den USA und Dänemark bezüglich der intergenerationalen Mobilität im Mittelfeld, was die Rangfolge der Länder bei der intergenerationalen Einkommensmobilität widerspiegelt. Die Ergebnisse zeigen auch, dass ein Anstieg von einem Perzentil-Rang in der Verteilung der permanenten Gesundheit mit einem Anstieg des permanenten Einkommens um 0,8 bis 1,4% verbunden ist. Am unteren Ende der Verteilung der dauerhaften Gesundheit ist dieser Zusammenhang jedoch stark nichtlinear. Das heißt, Veränderungen in der Verteilung der permanenten Gesundheit am unteren Ende der Verteilung sind hier besonders relevant für das permanente Einkommen. Darüber hinaus deuten die Ergebnisse von Kapitel 1 darauf hin, dass ein höherer sozioökonomischer Status der Eltern mit einer höheren Aufwärtsmobilität bei der permanenten Gesundheit verbunden ist. Dies ist ein wichtiger Unterschied zu Studien aus den Vereinigten Staaten, die zeigen, dass ein besserer elterlicher sozioökonomischer Status mit einer besseren Gesundheit der Kinder über die gesamte elterliche Verteilung der dauerhaften Gesundheit verbunden ist. Kapitel 1 schließt mit dem Argument, dass die intergenerationale Mobilität in Gesundheit Aufschluss darüber gibt, wie gerecht eine Gesellschaft ist. Kapitel 2 präsentiert die ersten Schätzungen des Effekts der Bildung der Mütter auf die psychische Gesundheit ihrer Kinder im Erwachsenenalter. Dies ist eine wichtige Frage, da psychische Erkrankungen eine der Hauptursachen für die hohen Kosten von nicht übertragbaren Krankheiten sind. Um konsistente Schätzungen des Effekts der mütterlichen Bildung auf die psychische Gesundheit der Kinder im Erwachsenenalter zu erzielen, verwenden wir exogene Variation in der mütterlichen Schulbildung, die sich durch eine Reform des Schulpflichtgesetzes ergibt, in deren Rahmen die Anzahl der Pflichtschuljahre von acht auf neun erhöht wurde. Diese Analyse stützt sich auf die Daten des SOEP. Die Daten zur psychischen Gesundheit der Kinder beruhen auf dem Mental Component Summary (MCS) Score, einem Index für die allgemeine psychische Gesundheit. Wir liefern auch Erkenntnisse über die Dimension der körperlichen Gesundheit der Kinder, die durch den Physical Component Summary (PCS) Score erfasst wird. Der PCS Score ist das Äquivalent zum MCS Score für die Dimension der physischen Gesundheit. Beide Maße werden aus einer Hauptkomponentenanalyse der 12 Items des Short Form-12 (SF-12)-Fragebogens abgeleitet. Die Ergebnisse in Kapitel 2 deuten darauf hin, dass die Anzahl der Jahre der Schulbildung der Mutter keinen Einfluss auf die psychische Gesundheit der Kinder im Erwachsenenalter hat. Allerdings werden frühere Ergebnisse zur Anzahl der Jahre mütterlicher Schulbildung auf die physische Gesundheit der Kinder repliziert. Weitergehende Analysen deuten darauf hin, dass vor allem die körperlichen Funktionen der Kinder positiv beeinflusst werden. Dieses Ergebnis konnte bisher in der ökonomischen Literatur nicht gezeigt werden. Zwar deuten die Schätzungen der mütterlichen Schuljahre auf die psychische Gesundheit der Kinder im Erwachsenenalter auf die Abwesenheit eines Effekts hin, dies schließt jedoch die Existenz von Mediatoren des betrachteten Zusammenhangs nicht aus. Wir testen daher potenzielle Mediatoren und finden Hinweise darauf, dass die Anzahl der Freunde, ein häufig verwendetes Maß für soziales Kapital, ein Mediator des Zusammenhangs zwischen der Anzahl der mütterlichen Schuljahre und der psychischen Gesundheit der Kinder im Erwachsenenalter ist. Der implizierte Gesamteffekt des Mediators ist jedoch nur sehr klein, was mit einem Gesamteffekt von Null konsistent ist. Kapitel 3 ergänzt die Literatur zu gesundheitlichen Unterschieden zwischen Migranten und der einheimischen Bevölkerung, indem es die Auswirkungen von Hasskriminalität auf die psychische Gesundheit von Geflüchteten aufzeigt. Dies ist von besonderer Relevanz, sind doch die Anzahl der Geflüchteten und die Häufigkeit von Hasskriminalität im gleichen Zeitraum sprunghaft angestiegen. Konsistente Schätzungen werden durch eine Regressionsdiskontinuitätsanalyse im Zeitverlauf und der IAB-BAMF-SOEP-Befragung von Geflüchteten, einer Sondererhebung zu Geflüchteten in Deutschland, erzielt. Die Maße für die psychische Gesundheit in dieser Studie sind der MCS-Score und der Patient Health Questionnaire-4 (PHQ-4) Score. Letzterer ist ein Maß für die Häufigkeit von Depressions- und Angstsymptomen. Die Ergebnisse zeigen, dass Hasskriminalität den MCS und PHQ-4 Score um etwa 37 bzw. 28% einer Standardabweichung reduzieren. Weiterhin zeigen die in Kapitel 3 vorgestellten Ergebnisse, dass länderspezifisches Humankapital, wie Sprachkenntnisse und Anzahl der deutschen Freunde, den Effekt moderiert. Dies weist auf die Bedeutung der Möglichkeit zur Informationsbeschaffung hin, die Geflüchteten hilft ihre subjektive Wahrnehmung mit der tatsächlichen Wahrscheinlichkeit, Opfer von Hasskriminalität zu werden, in Einklang zu bringen. Kapitel 4 zeigt, wie sich eine öffentliche Gesundheitskrise, wie die COVID-19-Pandemie, auf unterschiedliche Weise auf die wirtschaftlichen Ergebnisse von Männern und Frauen auswirken kann. Die COVID-19-Pandemie ist wahrscheinlich die größte Herausforderung für moderne Gesellschaften seit dem Zweiten Weltkrieg. Sie hat in Ländern auf der ganzen Welt schwere Wirtschaftskrisen ausgelöst und zur Entwicklung von Maßnahmen geführt, die darauf abzielen, die Ausbreitung des Virus zu reduzieren. Kapitel 4 zeigt, dass die COVID-19-Pandemie dazu führte, dass die Wahrscheinlichkeit einer Einkommensminderung bei selbständigen Frauen um rund 35% höher war als bei selbständigen Männern. Des Weiteren zeigt Kapitel 4, dass dieser Effekt größtenteils auf die überproportionale Selektion von Frauen in die von der COVID-19-Pandemie am stärksten betroffenen Branchen zurückzuführen ist. Diese geschlechtsspezifischen Unterschiede sind auch deshalb entstanden, weil die Sektoren, in denen Frauen mit größerer Wahrscheinlichkeit arbeiten, stärker von staatlichen Regelungen zur Bekämpfung der Pandemie betroffen sind. Im Folgenden fasse ich kurz zusammen, wie die Ergebnisse der jeweiligen Kapitel das Design von verschieden Politikmaßnahmen beeinflussen können. Kapitel 1 und 2 konzentrieren sich auf den familiären Hintergrund als mögliche Ursache für gesundheitliche Unterschiede. Die dort zu Tage gebrachten Erkenntnisse sind besonders relevant, da politische Maßnahmen zum Ausgleich von Gesundheitsunterschieden, die in der Kindheit wurzeln, oft mit großen Kosten assoziiert sind. Wenn diese Ressourcen auf im Lebenszyklus frühe Interventionen verlagert werden könnten, könnte dies Spielraum für Effizienzgewinne bieten. Kapitel 1 trägt hierzu ebenfalls bei, indem es wichtige Erkenntnisse über die Persistenz der dauerhaften Gesundheit über Generationen hinweg liefert und darüber, wie sich Unterschiede in der permanenten Gesundheit in Unterschiede im permanenten Einkommen niederschlagen. Auch wenn auf Basis dieser Evidenz keine kausalen Behauptungen möglich sind, finden wir, dass ein günstiger sozioökonomischer Hintergrund der Eltern häufig mit einer höheren Aufwärtsmobilität verbunden ist. Hält man die Mobilität auf allen anderen Perzentil-Rängen konstant, könnte dies ein gangbarer Weg sein, um Pareto-Verbesserungen in der Gesundheit zu erreichen. Darüber hinaus könnte unser Befund, dass die Anzahl der Schuljahre der Mütter am unteren Ende der Bildungsverteilung keinen Einfluss auf die psychische Gesundheit der Kinder hat, wichtig für die Bemühungen des öffentlichen Gesundheitswesens sein, den sozioökonomischen Gradienten in psychischer Gesundheit zu verringern. Dieser Befund schließt jedoch einen Effekt der mütterlichen Bildung auf die psychische Gesundheit der Kinder nicht aus, da die Reform des Schulpflichtgesetzes keine rechtlichen Konsequenzen in Bezug auf den Zugang zu verschiedenen Berufsoder Hochschulausbildungen hatte. Die Erforschung dieses Zusammenhangs an unterschiedlichen Bildungsrändern wäre eine vielversprechende Möglichkeit für zukünftige Forschung. Unsere Erkenntnisse über die Auswirkungen von Hassverbrechen auf die psychische Gesundheit von Geflüchteten und die potenziellen Auswirkungen auf die Integration und den langfristigen Erfolg von Geflüchteten und ihren Kindern sollte ebenfalls für politische Entscheidungsträger von größter Bedeutung sein. Bisherige Forschungsergebnisse legen nahe, dass Hassverbrechen die Integration von Geflüchteten behindern und diese daher nicht entsprechend ihres eigentlichen Potenzials zum Wirtschaftswachstum des Aufnahmelandes beitragen können. Kapitel 3 sollte daher die politischen Entscheidungsträger motivieren, Ressourcen in die Förderung einer Willkommensatmosphäre für Geflüchtete sowie ihrer psychischen Gesundheit zu investieren. Kapitel 4 zeigt, wie eine dringend notwendige politische Maßnahme zur Verhinderung der Ausbreitung einer übertragbaren Krankheit unterschiedliche wirtschaftliche Auswirkungen auf Frauen und Männer haben kann. Politische Entscheidungsträger sollten diese unterschiedlichen Auswirkungen berücksichtigen und darauf abzielen, Ausgleichsregelungen zu treffen, die universell im Anspruch, aber proportional zur Betroffenheit sind, um die entstandenen Unterschiede zu beseitigen. Geschieht dies nicht, besteht die Gefahr, dass das wirtschaftliche Potenzial der Selbstständigen, und insbesondere der selbstständigen Frauen, die eine wichtige Quelle für Innovationen und damit für langfristiges Wachstum sind, nicht ausreichend genutzt wird. KW - Health KW - Inequalities KW - Intergenerational Mobility KW - Immigration KW - Education KW - Bildung KW - Gesundheit KW - Einwanderung KW - Ungleichheiten KW - Intergenerationale Mobilität Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-515175 ER - TY - JOUR A1 - Kottmeier, Christoph A1 - Agnon, Amotz A1 - Al-Halbouni, Djamil A1 - Alpert, Pinhas A1 - Corsmeier, Ulrich A1 - Dahm, Torsten A1 - Eshel, Adam A1 - Geyer, Stefan A1 - Haas, Michael A1 - Holohan, Eoghan A1 - Kalthoff, Norbert A1 - Kishcha, Pavel A1 - Krawczyk, Charlotte A1 - Lati, Joseph A1 - Laronne, Jonathan B. A1 - Lott, Friederike A1 - Mallast, Ulf A1 - Merz, Ralf A1 - Metzger, Jutta A1 - Mohsen, Ayman A1 - Morin, Efrat A1 - Nied, Manuela A1 - Roediger, Tino A1 - Salameh, Elias A1 - Sawarieh, Ali A1 - Shannak, Benbella A1 - Siebert, Christian A1 - Weber, Michael T1 - New perspectives on interdisciplinary earth science at the Dead Sea: The DESERVE project JF - The science of the total environment : an international journal for scientific research into the environment and its relationship with man N2 - The Dead Sea region has faced substantial environmental challenges in recent decades, including water resource scarcity, similar to 1 m annual decreases in the water level, sinkhole development, ascending-brine freshwater pollution, and seismic disturbance risks. Natural processes are significantly affected by human interference as well as by climate change and tectonic developments over the long term. To get a deep understanding of processes and their interactions, innovative scientific approaches that integrate disciplinary research and education are required. The research project DESERVE (Helmholtz Virtual Institute Dead Sea Research Venue) addresses these challenges in an interdisciplinary approach that includes geophysics, hydrology, and meteorology. The project is implemented by a consortium of scientific institutions in neighboring countries of the Dead Sea (Israel, Jordan, Palestine Territories) and participating German Helmholtz Centres (KIT, GFZ, UFZ). A new monitoring network of meteorological, hydrological, and seismic/geodynamic stations has been established, and extensive field research and numerical simulations have been undertaken. For the first time, innovative measurement and modeling techniques have been applied to the extreme conditions of the Dead Sea and its surroundings. The preliminary results show the potential of these methods. First time ever performed eddy covariance measurements give insight into the governing factors of Dead Sea evaporation. High-resolution bathymetric investigations reveal a strong correlation between submarine springs and neo-tectonic patterns. Based on detailed studies of stratigraphy and borehole information, the extension of the subsurface drainage basin of the Dead Sea is now reliably estimated. Originality has been achieved in monitoring flash floods in an arid basin at its outlet and simultaneously in tributaries, supplemented by spatio-temporal rainfall data. Low-altitude, high resolution photogrammetry, allied to satellite image analysis and to geophysical surveys (e.g. shear-wave reflections) has enabled a more detailed characterization of sinkhole morphology and temporal development and the possible subsurface controls thereon. All the above listed efforts and scientific results take place with the interdisciplinary education of young scientists. They are invited to attend joint thematic workshops and winter schools as well as to participate in field experiments. (C) 2015 The Authors. Published by Elsevier B.V. KW - Climate KW - Water balance KW - Flash floods KW - Seismicity KW - Sinkholes KW - Education Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2015.12.003 SN - 0048-9697 SN - 1879-1026 VL - 544 SP - 1045 EP - 1058 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - BOOK A1 - Neumann, Martin T1 - Sorben (Wenden) : eine Brandenburger Minderheit und ihre Thematisierung im Unterricht ; Rahmenlehrplananalysen und Überblicksinformationen mit Unterrichtsbezug. - überarbeitete und erweiterte Neufassung der Teile I und II (2009) N2 - Der Anspruch der Publikationen der Reihe „Sorben (Wenden) - Eine Brandenburger Minderheit und ihre Thematisierung im Unterricht“, Lehrerinnen und Lehrern Anregungen und Impulse für eine Berücksichtigung der Thematik in ihrem Unterricht zu geben, bleibt aktuell. Der Bildungsauftrag der Brandenburger Schule ist in dieser Hinsicht auch unverändert. Was sich jedoch verändert hat, sind eine Vielzahl von Rahmenlehrplänen. Mit der vorliegenden Publikation, der überarbeiteten und erweiterten Zusammenfassung der 2008 erschienenen Teile I und II, entstand ein einführendes Werk, das fachübergreifende Grundlagen zum Thema Sorben/Wenden in Brandenburg und Anknüpfungspunkte für die Unterrichtsfächer an den Schulen Brandenburgs bietet. Wie immer flossen zahlreiche Quellen sorbischer/wendischer Institutionen ein, so dass auch deren Perspektiven berücksichtigt wurden. Zahlreiche Verweise auf weiterführende Literatur bzw. das Internet sollen zudem bei einer tiefer gehenden Beschäftigung mit der Thematik hilfreich sein. KW - Sorben KW - Wenden KW - Brandenburg KW - Unterricht KW - Lehrplan KW - Sorbs KW - Brandenburg KW - Education KW - Curriculum Y1 - 2009 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-34410 ER - TY - GEN A1 - Kühne, Franziska A1 - Heinze, Peter Eric A1 - Weck, Florian T1 - Standardized patients in psychotherapy training and clinical supervision BT - study protocol for a randomized controlled trial T2 - Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe N2 - Background Psychotherapy is highly effective and widely acknowledged for treating various mental disorders. Nevertheless, in terms of methods for teaching effective psychotherapeutic approaches and competencies, there has been a lack of investigation. Training and supervision are the main strategies for teaching therapist competencies, and standardized role-plays with simulated patients (i.e., trained individuals playing someone with a mental disorder) seem useful for evaluating training approaches. In medical education, this procedure is now internationally established. However, so far, little use has been made of standardized role-playing to evaluate training and supervision in the area of clinical psychology and psychotherapy. Methods In this study, standardized role-plays are used to evaluate methods for training and supervision. Central cognitive behavioral approaches for treating depression are taught in the training. The first experiment compares an active training approach (i.e., model learning) with a passive one (i.e., reading manual-based instructions). The second experiment compares a direct supervision technique (i.e., supervision based on video analysis) with an indirect one (i.e., supervision based on verbal reporting). In each experiment, 68 bachelor’s and master’s students of psychology will be randomly assigned to the experimental and control groups. Each student takes part in three role-plays (baseline, post and 3-month follow-up), which are all videotaped. Two independent raters assess therapist competencies in each role-play on the basis of a standardized competence scale. Discussion The research project aims to contribute to the development of specific training and supervision methods in order to improve psychotherapy training and patient care. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - 628 KW - Clinical psychology KW - Education KW - Psychotherapeutic competencies KW - Psychotherapy research KW - Role-playing KW - Simulated patients KW - Standardized patients KW - Randomized controlled trial Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-469295 SN - 1866-8364 IS - 628 ER - TY - JOUR A1 - Kühne, Franziska A1 - Heinze, Peter Eric A1 - Weck, Florian T1 - Standardized patients in psychotherapy training and clinical supervision BT - study protocol for a randomized controlled trial JF - Trials N2 - Background Psychotherapy is highly effective and widely acknowledged for treating various mental disorders. Nevertheless, in terms of methods for teaching effective psychotherapeutic approaches and competencies, there has been a lack of investigation. Training and supervision are the main strategies for teaching therapist competencies, and standardized role-plays with simulated patients (i.e., trained individuals playing someone with a mental disorder) seem useful for evaluating training approaches. In medical education, this procedure is now internationally established. However, so far, little use has been made of standardized role-playing to evaluate training and supervision in the area of clinical psychology and psychotherapy. Methods In this study, standardized role-plays are used to evaluate methods for training and supervision. Central cognitive behavioral approaches for treating depression are taught in the training. The first experiment compares an active training approach (i.e., model learning) with a passive one (i.e., reading manual-based instructions). The second experiment compares a direct supervision technique (i.e., supervision based on video analysis) with an indirect one (i.e., supervision based on verbal reporting). In each experiment, 68 bachelor’s and master’s students of psychology will be randomly assigned to the experimental and control groups. Each student takes part in three role-plays (baseline, post and 3-month follow-up), which are all videotaped. Two independent raters assess therapist competencies in each role-play on the basis of a standardized competence scale. Discussion The research project aims to contribute to the development of specific training and supervision methods in order to improve psychotherapy training and patient care. KW - Clinical psychology KW - Education KW - Psychotherapeutic competencies KW - Psychotherapy research KW - Role-playing KW - Simulated patients KW - Standardized patients KW - Randomized controlled trial Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1186/s13063-020-4172-z SN - 1745-6215 VL - 21 PB - BioMed Central CY - London ER - TY - JOUR A1 - Leib, Julia A1 - Ruppel, Samantha T1 - Studentische Lerneffekte in Simulationen der Vereinten Nationen JF - Zeitschrift für Friedens- und Konfliktforschung N2 - Verbessern Planspiele als aktive Lernmethode die Lernergebnisse von Student*innen der Friedens- und Konfliktforschung (FuK)? Dieser Beitrag untersucht verschiedene UN-Simulationen, um deren Effektivität in Bezug auf drei Wissensbereichen (Fakten- und Verfahrenswissen, Soft Skills) nachzuweisen. Im Gegensatz zu theoretischen Aussagen über die positiven Auswirkungen aktiver Lernumgebungen auf die Lernergebnisse von Student*innen sind empirische Belege begrenzt. Mit diesem Beitrag sollen frühere Behauptungen über die Lerneffekte von UN-Simulationen systematisch überprüft und der Mehrwert für die FuK demonstriert werden. Um umfassende Daten zu erhalten, evaluieren wir drei Planspiele, die eine Reihe von Simulationseigenschaften abdecken: Eine kurze Simulation des UN-Sicherheitsrats, eine regionale UN-Simulation sowie die Teilnahme von zwei Delegationen am National Model United Nations. Die Ergebnisse zeigen, dass Planspiele als Lehrmethode positive Auswirkungen auf die Lernergebnisse der Student*innen haben: Sie führen zu einem besseren Wissen über die UN, fördern Soft Skills sowie Reflexionsfähigkeit. N2 - Do simulations as active learning methods enhance the learning outcomes of students in peace and conflict studies? This paper examines different UN simulations in order to demonstrate their effectiveness regarding three levels of knowledge (factual and procedural knowkledge and soft-skills). Despite comprehensive theoretical claims about the positive effects of active learning environments on students’ learning outcomes, substantial empirical evidence is still limited. The purpose of this paper is to systematically test previous claims about the learning effects of UN simulations and to demonstrate their added value for peace and conflict studies. To gain comprehensive data, we evaluate three simulations that cover the whole range of simulation characteristics: a short in-class simulation of the UN Security Council, a regional UN simulation, and two delegations to the National Model United Nations. The results show that simulations, as a teaching methods, have a positive impact on students’ learning outcomes: they lead to better knowledge about the UN, promote soft skills, and reflectivity. T2 - the learning effects of students participating in UN simulations KW - Aktives Lernen KW - Internationale Beziehungen KW - Lehre KW - Planspiele KW - Verhandlungen KW - Active learning KW - Education KW - International relations KW - Negotiations KW - Simulation game Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1007/s42597-019-00007-y SN - 2524-6976 SN - 2192-1741 VL - 8 IS - 1 SP - 99 EP - 111 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Fliesser, Michael A1 - De Witt Huberts, Jessie A1 - Wippert, Pia-Maria T1 - The choice that matters: the relative influence of socioeconomic status indicators on chronic back pain BT - a longitudinal study JF - BMC health services research N2 - Background In health research, indicators of socioeconomic status (SES) are often used interchangeably and often lack theoretical foundation. This makes it difficult to compare results from different studies and to explore the relationship between SES and health outcomes. To aid researchers in choosing appropriate indicators of SES, this article proposes and tests a theory-based selection of SES indicators using chronic back pain as a health outcome. Methods Strength of relationship predictions were made using Brunner & Marmot’s model of ‘social determinants of health’. Subsequently, a longitudinal study was conducted with 66 patients receiving in-patient treatment for chronic back pain. Sociodemographic variables, four SES indicators (education, job position, income, multidimensional index) and back pain intensity and disability were obtained at baseline. Both pain dimensions were assessed again 6 months later. Using linear regression, the predictive strength of each SES indicator on pain intensity and disability was estimated and compared to the theory based prediction. Results Chronic back pain intensity was best predicted by the multidimensional index (beta = 0.31, p < 0.05), followed by job position (beta = 0.29, p < 0.05) and education (beta = −0.29, p < 0.05); whereas, income exerted no significant influence. Back pain disability was predicted strongest by education (beta = −0.30, p < 0.05) and job position (beta = 0.29, p < 0.05). Here, multidimensional index and income had no significant influence. Conclusions The choice of SES indicators influences predictive power on both back pain dimensions, suggesting SES predictors cannot be used interchangeably. Therefore, researchers should carefully consider prior to each study which SES indicator to use. The introduced framework can be valuable in supporting this decision because it allows for a stable prediction of SES indicator influence and their hierarchy on a specific health outcomes. KW - Socioeconomic status KW - Indicators of socioeconomic status, Health inequality KW - Education KW - Job position KW - Income KW - Chronic back pain Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1186/s12913-017-2735-9 SN - 1472-6963 VL - 17 PB - BioMed Central CY - London ER - TY - GEN A1 - Fliesser, Michael A1 - De Witt Huberts, Jessie A1 - Wippert, Pia-Maria T1 - The choice that matters: the relative influence of socioeconomic status indicators on chronic back pain BT - a longitudinal study T2 - Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe N2 - Background In health research, indicators of socioeconomic status (SES) are often used interchangeably and often lack theoretical foundation. This makes it difficult to compare results from different studies and to explore the relationship between SES and health outcomes. To aid researchers in choosing appropriate indicators of SES, this article proposes and tests a theory-based selection of SES indicators using chronic back pain as a health outcome. Methods Strength of relationship predictions were made using Brunner & Marmot’s model of ‘social determinants of health’. Subsequently, a longitudinal study was conducted with 66 patients receiving in-patient treatment for chronic back pain. Sociodemographic variables, four SES indicators (education, job position, income, multidimensional index) and back pain intensity and disability were obtained at baseline. Both pain dimensions were assessed again 6 months later. Using linear regression, the predictive strength of each SES indicator on pain intensity and disability was estimated and compared to the theory based prediction. Results Chronic back pain intensity was best predicted by the multidimensional index (beta = 0.31, p < 0.05), followed by job position (beta = 0.29, p < 0.05) and education (beta = −0.29, p < 0.05); whereas, income exerted no significant influence. Back pain disability was predicted strongest by education (beta = −0.30, p < 0.05) and job position (beta = 0.29, p < 0.05). Here, multidimensional index and income had no significant influence. Conclusions The choice of SES indicators influences predictive power on both back pain dimensions, suggesting SES predictors cannot be used interchangeably. Therefore, researchers should carefully consider prior to each study which SES indicator to use. The introduced framework can be valuable in supporting this decision because it allows for a stable prediction of SES indicator influence and their hierarchy on a specific health outcomes. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - 377 KW - Socioeconomic status KW - Indicators of socioeconomic status, Health inequality KW - Education KW - Job position KW - Income KW - Chronic back pain Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-407422 SN - 1866-8364 IS - 377 ER - TY - JOUR A1 - Leib, Julia A1 - Ruppel, Samantha T1 - The learning effects of United Nations simulations in political science classrooms JF - European Political Science N2 - How do active learning environments—by means of simulations—enhance political science students’ learning outcomes regarding different levels of knowledge? This paper examines different UN simulations in political science courses to demonstrate their pedagogical value and provide empirical evidence for their effectiveness regarding three levels of knowledge (factual, procedural and soft skills). Despite comprehensive theoretical claims about the positive effects of active learning environments on learning outcomes, substantial empirical evidence is limited. Here, we focus on simulations to systematically test previous claims and demonstrate their pedagogical value. Model United Nations (MUNs) have been a popular teaching device in political science. To gain comprehensive data about the active learning effects of MUNs, we collect data and evaluate three simulations covering the whole range of simulation characteristics: a short in-class simulation of the UN Security Council, a regional MUN with different committees being simulated, and two delegations to the National Model United Nations, for which the students prepare for 1 year. Comparative results prove that simulations need to address certain characteristics in order to produce extensive learning outcomes. Only comprehensive simulations are able to achieve all envisioned learning outcomes regarding factual and procedural knowledge about the UN and soft skills. KW - Active learning KW - Education KW - Negotiation KW - Simulations KW - UN KW - International relations Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1057/s41304-020-00260-3 SN - 1682-0983 SN - 1680-4333 VL - 19 IS - 3 SP - 336 EP - 351 ER - TY - JOUR A1 - Tanski, George A1 - Bergstedt, Helena A1 - Bevington, Alexandre A1 - Bonnaventure, Philip A1 - Bouchard, Frederic A1 - Coch, Caroline A1 - Dumais, Simon A1 - Evgrafova, Alevtina A1 - Frauenfeld, Oliver W. A1 - Frederick, Jennifer A1 - Fritz, Michael A1 - Frolov, Denis A1 - Harder, Silvie A1 - Hartmeyer, Ingo A1 - Heslop, Joanne A1 - Hoegstroem, Elin A1 - Johansson, Margareta A1 - Kraev, Gleb A1 - Kuznetsova, Elena A1 - Lenz, Josefine A1 - Lupachev, Alexey A1 - Magnin, Florence A1 - Martens, Jannik A1 - Maslakov, Alexey A1 - Morgenstern, Anne A1 - Nieuwendam, Alexandre A1 - Oliva, Marc A1 - Radosavljevi, Boris A1 - Ramage, Justine Lucille A1 - Schneider, Andrea A1 - Stanilovskaya, Julia A1 - Strauss, Jens A1 - Trochim, Erin A1 - Vecellio, Daniel J. A1 - Weber, Samuel A1 - Lantuit, Hugues T1 - The Permafrost Young Researchers Network (PYRN) is getting older BT - The past, present, and future of our evolving community JF - Polar record N2 - A lasting legacy of the International Polar Year (IPY) 2007–2008 was the promotion of the Permafrost Young Researchers Network (PYRN), initially an IPY outreach and education activity by the International Permafrost Association (IPA). With the momentum of IPY, PYRN developed into a thriving network that still connects young permafrost scientists, engineers, and researchers from other disciplines. This research note summarises (1) PYRN’s development since 2005 and the IPY’s role, (2) the first 2015 PYRN census and survey results, and (3) PYRN’s future plans to improve international and interdisciplinary exchange between young researchers. The review concludes that PYRN is an established network within the polar research community that has continually developed since 2005. PYRN’s successful activities were largely fostered by IPY. With >200 of the 1200 registered members active and engaged, PYRN is capitalising on the availability of social media tools and rising to meet environmental challenges while maintaining its role as a successful network honouring the legacy of IPY. KW - Early-career scientists KW - Education KW - IPY KW - International Polar Year KW - Outreach KW - Permafrost Young Researchers Network KW - PYRN KW - Science communication Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1017/S0032247418000645 SN - 0032-2474 SN - 1475-3057 VL - 55 IS - 4 SP - 216 EP - 219 PB - Cambridge Univ. Press CY - New York ER - TY - JOUR A1 - McNamara, James T1 - The Portrayal of Germani in German Latin Textbooks, 1989-2009 JF - Syllecta Classica N2 - A survey of the portrayal of the Germani in Latin textbooks from 1989 to 2009, tracing the resurgence of interest in the Germani in the Federal Republic of Germany after German reunification and leading up to bimillennial commemoration of the battle in the Teutoburg Forest. The central sources are textbooks for the teaching of Latin, while context is provided by academic scholarship and representations of the Germani in other cultural contexts, including film and theatre, museums and tourist attractions. The study traces a process of demythologisation and the rise of a myth of mythlessness in the handling of ancient Germanic history. Germany’s role in the European Union is considered as a developing influence on the portrayal of ancient Germania, including Germania Romana, the Roman provinces of Germania, and Germania libera, the lands outside the empire. KW - Classical reception KW - Germania KW - Tacitus KW - Caesar KW - Textbooks KW - Education Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1353/syl.2020.0003 SN - 2160-5157 SN - 1040-3612 VL - 30 SP - 73 EP - 108 ER - TY - JOUR A1 - Kawasaki, Yui A1 - Akamatsu, Rie A1 - Warschburger, Petra T1 - The relationship between traditional and common Japanese childhood education and adulthood towards avoiding food waste behaviors JF - Waste Management N2 - Japanese parents and educators teach children to refrain from leaving food in their plates. Their teachings have direct (advising children to refrain from leaving food uneaten) and indirect (meal-related rituals before and after mealtimes) influence in enhancing gratitude for food in daily life.This cross-sectional study aimed to examine 1) the interaction of direct and indirect approaches to avoiding food waste behaviors and 2) the mediation of gratitude for food by preventing such behaviors. Overall, 400 Japanese adults (female: n = 200) responded to a self-administrated anonymous questionnaire survey measuring: the present food waste avoiding behaviors; current gratitude for food; direct and indirect childhood approaches for avoiding food waste behaviors. Participants' mean (standard deviation) age and body mass index were 40.0 (11.6) and 21.9 (3.9), respectively. A significant main effect of the indirect approach and the interaction of direct and indirect approaches were obtained by adjusting the participants' background. Moreover, through mediation analyses with percentile-corrected bootstrap confidence intervals, it was observed that gratitude for food mediated the association between direct and indirect childhood approaches and avoiding food waste behaviors. Despite no information on the current meal-related rituals of the respondents, this study suggests the potential of these approaches in enhancing gratitude for food as a new approach to reduce food waste worldwide. KW - Cross-sectional KW - Meal-related ritual KW - Education KW - Food waste KW - Gratitude Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.1016/j.wasman.2022.04.020 SN - 0956-053X SN - 1879-2456 VL - 145 SP - 1 EP - 9 PB - Elsevier CY - Oxford ER -