TY - BOOK A1 - Hermanns, Jolanda A1 - Böhme, Katrin A1 - Meyering, Meike A1 - Fuchs, Isabelle A1 - Wagner, Simon A1 - Krauskopf, Karsten A1 - Knigge, Michel A1 - Rother, Stefanie A1 - Tosch, Frank A1 - Wendland, Mirko A1 - Wulff, Peter A1 - Mientus, Lukas A1 - Nowak, Anna A1 - Borowski, Andreas A1 - Baer, Ella A1 - Bosch, Jannis A1 - Wilbert, Jürgen A1 - Bräsel, Tim A1 - Fenn, Monika A1 - Kortenkamp, Ulrich A1 - Kuzle, Ana A1 - Reitz-Koncebovski, Karen A1 - Burg, Paula A1 - Lampart, Fabian A1 - Leubner, Martin A1 - Freitag-Hild, Britta A1 - Bitmann, Anna A1 - Reinhardt, Susanne A1 - Roos, Jana A1 - Hußner, Isabell A1 - Börner, Dustin A1 - Lazarides, Rebecca A1 - Glowinski, Ingrid A1 - Autenrieth, Marijke A1 - Radke, Thea A1 - Ehlert, Antje A1 - Menke, Anne A1 - Haupenthal, Anna A1 - Schramm, Satyam Antonio A1 - Kruse, Julia A1 - Körner, Dorothea A1 - Fischer, Jakob Thomas A1 - Kayser, Daniela Niesta ED - Hermanns, Jolanda T1 - PSI-Potsdam BT - Ergebnisbericht zu den Aktivitäten im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung (2019-2023) T3 - Potsdamer Beiträge für Lehrkräftebildung und Bildungsforschung N2 - An der Universität Potsdam wird seit 2015 im Rahmen der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“ das Projekt „Professionalisierung – Schulpraktische Studien – Inklusion“ (PSI-Potsdam) durchgeführt und am Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB) koordiniert. Zur ersten Projektförderphase (2015-2018) erschien der Band „PSI-Potsdam – Ergebnisbericht zu den Aktivitäten im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung (2015-2018)“ zum Auftakt der Reihe „Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung“. Der vorliegende Band aus der gleichen Reihe gibt in den Kapiteln „Erhebungen“, „Lehrkonzepte“ und „Vernetzungen“ einen Überblick über alle Teilprojekte der zweiten Projektförderphase (2019-2023). Wissenschaftler:innen aus verschiedenen Fachdidaktiken, Fachwissenschaften sowie aus den Bildungswissenschaften und der Inklusionspädagogik haben im Rahmen des Projektes kooperiert. Sowohl praxisnahe Forschung als auch die Entwicklung neuer Lehrkonzepte sowie Strategien zur Vernetzung innerhalb der Lehrkräftebildung stehen im Fokus dieses Bandes. Die Praxisphasen, die im Rahmen des „Potsdamer Modells der Lehrerbildung“ eine zentrale Rolle spielen, wurden in einer großen Studie über alle Praxisphasen untersucht. Der Band gibt interessante Einblicke in die Ergebnisse der Teilprojekte und Anregungen sowohl für die eigene Forschung als auch für Entwicklungsarbeit wie zum Beispiel die Entwicklung neuer Lehrkonzepte. Herausgegeben wird dieser Band von PD Dr. Jolanda Hermanns (Gesamtkoordinatorin PSI-Potsdam und Chemiedidaktikerin). T3 - Potsdamer Beiträge zur Lehrkräftebildung und Bildungsforschung - 3 KW - Lehrerbildung KW - Evaluation KW - Testinstrumente KW - Konzepte KW - Vernetzung KW - teacher education KW - evaluation KW - test instruments KW - concepts KW - networking Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-601875 SN - 978-3-86956-568-2 SN - 2626-3556 SN - 2626-4722 IS - 3 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Szagun, Gisela A1 - Stumper, Barbara A1 - Schramm, Satyam Antonio T1 - Fragebogen zur frühkindlichen Sprachentwicklung BT - FRAKIS (Langform) und FRAKIS-K (Kurzform) N2 - FRAKIS (Fragebogen zur frühkindlichen Sprachentwicklung) ist ein Elternfragenbogen zur Erfassung des Sprachstandes bei deutsch-sprachigen Kindern zwischen 18 und 30 Monaten und die deutsche Adaptation des MacArthur-Bates Communicative Development Inventory for Toddlers. Es gibt eine Langform (FRAKIS) und Kurzform (FRAKIS-K). Der lange Fragebogen enthält eine Wortliste von 600 Wörtern und Skalen zur Flexionsmorphologie und Syntax, die Kurzform eine Wortschatzliste von 102 Wörtern und drei Fragen zur Grammatik. Beide Fragebögen sind an einer Stichprobe von 1240 Kindern normiert. Die Normierungsstudie wird im Manual dargestellt. Normen werden in monatlichen Altersgruppen für Mädchen und Jungen getrennt, und für alle Kinder angegeben. Mit FRAKIS und FRAKIS-K stehen im deutschsprachigen Bereich erstmals Elternfragebögen zur Verfügung, die auf empirisch gesicherten, strengen Normierungsverfahren beruhen. Die Normwerte bringen ein Bezugssystem für das Ausmaß an Variabilität im frühen Spracherwerb. FRAKIS-K ist geeignet für die Sprachstandsbestimmung im Rahmen der kinderärztlichen Vorsorgeuntersuchungen. Kinder mit spätem oder verzögertem Sprachbeginn können identifiziert werden. Darüber hinaus sind die Fragebögen geeignet für eine Verlaufsbeobachtung der frühen Sprachentwicklung, ob in Forschung oder Praxis. N2 - FRAKIS (Fragebogen zur frühkindlichen Sprachentwicklung) is a parental questionnaire for assessing language development in German-speaking children aged between 18 and 30 months and the German adaptation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory for Toddlers. A long version (FRAKIS) and a short version (FRAKIS-K) are available. The long version contains a list of 600 words and scales for assessing inflectional morphology and syntax. The short version has a list of 102 words and three questions about grammar. Both questionnaires have been normed on a sample of 1240 children. The norming study is presented in the Manual. Norms are given per monthly age group, for girls and boys separately, and for all children. FRAKIS und FRAKIS-K are the first parental questionnaires for German-speaking children which are based on rigorous and reliable empirical methodology. The age norms present a frame of reference for the extent of variability in early language development. FRAKIS-K is well suited for use in paediatric developmental checks. It allows identifying children with late language emergence. Both questionnaires can be used for developmental surveillance, whether in research or practical application. KW - FRAKIS KW - deutsches CDI KW - Elternfragebögen KW - Normierung KW - später Sprachbeginn KW - FRAKIS KW - German CDI KW - parental questionnaire KW - norming KW - late language emergence Y1 - 2009 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-586754 ET - 2. aktualisierte Auflage ER - TY - JOUR A1 - Lohwaßer, Roswitha A1 - Bültel, Nadine A1 - Musil, Andreas A1 - Niendorf, Sebastian A1 - Drebenstedt, Anke A1 - Schramm, Satyam Antonio A1 - Etzold, Heiko A1 - Enders, Jörg A1 - Woehlecke, Sandra A1 - Hermanns, Jolanda T1 - Kentron : Journal zur Lehrerbildung = Den Ausbau gestalten T3 - Kentron : Journal zur Lehrerbildung - 34 Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-590412 SN - 1867-4720 SN - 1867-4747 IS - 34 PB - Univ. Potsdam, Zentrum für Lehrerbildung CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Hennig, Timo A1 - Schramm, Satyam Antonio A1 - Linderkamp, Friedrich T1 - Cross-informant disagreement on behavioral symptoms in adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder and its impact on treatment effects JF - European Journal of Psychological Assessment N2 - In assessing adolescent behavior difficulties, parents, teachers, and the adolescents themselves are key informants. However, substantial disagreement has been found between informants. Specifically, children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) tend to overestimate their competencies, also known as "positive (illusionary) bias." This study compared parent, teacher, and adolescent ratings of ADHD and other behavioral symptoms in a sample of 114 adolescents with ADHD. Further, the effect of cross-informant disagreement (CID) on treatment outcomes was investigated in a subsample of 54 adolescents who had undergone a training and coaching intervention. Overall, there was moderate agreement among informants. Parent and adolescent ratings were more strongly correlated with each other than with teacher ratings. The strongest discrepancy was found between teacher and adolescent ratings on prosocial behavior. This discrepancy explained 12% of the variance in parent-rated ADHD symptom severity after the intervention. The treatment was less effective in participants with high teacher-adolescent disagreement on prosocial behavior (d = 0.41) than with low disagreement (d = 0.98). These findings suggest that professionals working with adolescents with ADHD should consider multiple sources of information before initiating treatment and pay attention to cross-informant disagreements because these may indicate a risk of diminished treatment effects. KW - informant discrepancies KW - inter-rater reliability KW - positive illusionary bias KW - response to treatment KW - ADHD Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000446 SN - 1015-5759 SN - 2151-2426 VL - 34 IS - 2 SP - 79 EP - 86 PB - Hogrefe CY - Göttingen ER - TY - JOUR A1 - Szagun, Gisela A1 - Schramm, Satyam Antonio T1 - Lexically driven or early structure building? BT - Constructing an early grammar in German child language JF - First language N2 - This study examines the role of the lexicon and grammatical structure building in early grammar. Parent-report data in CDI format from a sample of 1151 German-speaking children between 1;6 and 2;6 and longitudinal spontaneous speech data from 22 children between 1;8 and 2;5 were used. Regression analysis of the parent-report data indicates that grammatical words have a stronger influence on concurrent syntactic complexity than lexical words. Time-lagged correlations using the spontaneous speech data showed that lexical words at 1;8 predict subsequent MLU at 2;1 significantly; grammatical words do not. MLU at 2;5 is significantly predicted by grammatical words and no longer by lexical words. The influence of different grammatical subcategories on subsequent MLU varies. Use of articles and the copula at 2;1 most strongly predicts MLU at 2;5. Children use both types of articles and multiple determiners before a noun to the same extent as adults. The present results are suggestive of early grammatical structure building. KW - CDI KW - determiners KW - early syntax KW - German KW - grammatical words Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1177/0142723718761414 SN - 0142-7237 SN - 1740-2344 VL - 39 IS - 1 SP - 61 EP - 79 PB - Sage Publ. CY - London ER - TY - GEN A1 - Hennig, Timo A1 - Schramm, Satyam Antonio A1 - Linderkamp, Friedrich T1 - Cross-informant disagreement on behavioral symptoms in adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder and its impact on treatment effects T2 - Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe N2 - In assessing adolescent behavior difficulties, parents, teachers, and the adolescents themselves are key informants. However, substantial disagreement has been found between informants. Specifically, children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) tend to overestimate their competencies, also known as “positive (illusionary) bias.” This study compared parent, teacher, and adolescent ratings of ADHD and other behavioral symptoms in a sample of 114 adolescents with ADHD. Further, the effect of cross-informant disagreement (CID) on treatment outcomes was investigated in a subsample of 54 adolescents who had undergone a training and coaching intervention. Overall, there was moderate agreement among informants. Parent and adolescent ratings were more strongly correlated with each other than with teacher ratings. The strongest discrepancy was found between teacher and adolescent ratings on prosocial behavior. This discrepancy explained 12% of the variance in parent-rated ADHD symptom severity after the intervention. The treatment was less effective in participants with high teacher-adolescent disagreement on prosocial behavior (d = 0.41) than with low disagreement (d = 0.98). These findings suggest that professionals working with adolescents with ADHD should consider multiple sources of information before initiating treatment and pay attention to cross-informant disagreements because these may indicate a risk of diminished treatment effects. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - 631 KW - informant discrepancies KW - inter-rater reliability KW - positive illusionary bias KW - response to treatment KW - ADHD Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-441329 SN - 1866-8364 IS - 631 SP - 79 EP - 86 ER - TY - JOUR A1 - Schramm, Satyam Antonio A1 - Dalhoff, Jonas T1 - Therapeutische Angebote bei ADHS JF - ADHS und Schule Y1 - 2016 SN - 978-3-17-029994-8 SP - 155 EP - 174 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Schramm, Satyam Antonio T1 - Diagnostik von ADHS JF - ADHS und Schule Y1 - 2016 SN - 978-3-17-029994-8 SP - 37 EP - 54 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Schramm, Satyam Antonio T1 - Störungsbild ADHS JF - ADHS und Schule Y1 - 2016 SN - 978-3-17-029994-8 SP - 13 EP - 36 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER - TY - BOOK A1 - Mackowiak, Katja A1 - Schramm, Satyam Antonio ED - Grewe, Norbert ED - Scheithauer, Herbert ED - Schubarth, Wilfried T1 - ADHS und Schule BT - Grundlagen, Unterrichtsgestaltung, Kooperation und Intervention N2 - Aufmerksamkeits- und Hyperaktivitätsstörungen (ADHS) zählen zu den häufigsten Verhaltensstörungen des Kindes- und Jugendalters (ca. 5-7 %). Neben Lern- und Leistungsschwierigkeiten kann dadurch vor allem die Interaktion mit Gleichaltrigen und Erwachsenen problematisch sein. Lehrkräfte und Eltern sind somit beim Vorliegen einer ADHS besonders herausgefordert. Das Buch liefert auf der Grundlage klinisch-entwicklungspsychologischer und (sonder-)pädagogischer Theorien sowie empirischer Befunde grundlegendes Wissen zur Symptomatik, Entstehung und Diagnostik von ADHS. Darauf aufbauend werden praktische Handlungsempfehlungen und evaluierte Maßnahmen im Umgang mit Kindern und Jugendlichen mit ADHS sowie Beratungsaufgaben im Kontext Schule vorgestellt. Das Ganze wird angereichert durch Fallbeispiele und Materialien (Checklisten, Beobachtungsbögen usw.). Y1 - 2016 SN - 978-3-17-029994-8 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER -