@incollection{Penning2021, author = {Penning, Isabelle}, title = {Welche Technik wollen Sie zu Hause?}, series = {Leben mit der Technik. Welche Technik wollen ‚Sie'?}, booktitle = {Leben mit der Technik. Welche Technik wollen ‚Sie'?}, publisher = {Deutsche Gesellschaft f{\"u}r Technische Bildung e.V, 2022}, address = {Karlsruhe}, isbn = {3-947868-03-0}, pages = {21 -- 39}, year = {2021}, language = {de} } @article{GluglaSchulz2021, author = {Glugla, Markus and Schulz, Ralf Kiran}, title = {Generated-X LMS (GXLMS)}, series = {Proceedings of the 27th International Congress on Sound and Vibration}, journal = {Proceedings of the 27th International Congress on Sound and Vibration}, publisher = {Silesian University Press}, address = {Prague}, isbn = {978-83-7880-799-5}, pages = {1 -- 8}, year = {2021}, abstract = {The quality of the reference signal is essential for the adaptation process of an LMS or one of its derivatives. The reference signal affects the stability, the convergence rate and the maximum achievable attenuation. Since the error signal and the control signal are available as numerical values in the algorithm for the LMS, the reference signal can be calculated from both signals. The error signal is the interference between the control signal and the reference signal. This interference of the control signal and the reference signal can be noted mathematically as a simple addition. It is therefore possible to deduce the reference signal from a known error signal and control signal. This approach is the basis of the generated-x LMS (GxLMS) developed by us. It calculates the reference signal itself without having to rely on an externally supplied reference signal. The advantages of the GxLMS are primarily in fields where the reference signal is difficult or impossible to detect. For example, the detection of the reference signal can be problematic due to design reasons or measurement technology. For example, flow noise could have a negative effect on an acoustic detection of the reference signal. However, the calculation of the reference signal in the GxLMS represents a further feedback signal path, which affects the stability of the algorithm as a whole. Based on the theoretical principles mathematically sufficient convergence conditions can be formulated taking into account the delays existing in the signal paths. The experimental testing took place on an acoustic duct with monofrequency disturb signals. Since the use of an efficient design of experiments (DoE) could be excluded, the measurement was designed as parameter variation (one factor at time) and therefore very time-consuming. The theoretical background of the GxLMS as well as the results from the experiments are presented.}, language = {en} } @misc{HahnApelojgPranger2021, author = {Hahn, Gabriela and Apelojg, Benjamin and Pranger, Jan}, title = {Editorial}, series = {Berufsbildungswissenschaftliche Schriften}, volume = {23}, journal = {Berufsbildungswissenschaftliche Schriften}, publisher = {Leuphana Universit{\"a}t}, address = {L{\"u}neburg}, issn = {1864-3485}, pages = {1 -- 2}, year = {2021}, abstract = {Berufsbildung f{\"u}r nachhaltige Entwicklung (BBNE) ist (nicht nur) f{\"u}r die Berufs- und Wirtschaftsp{\"a}dagogik ein komplexes, anregendes Forschungsfeld. Zugleich stellt sie f{\"u}r die Lehrer:innenbildung eine herausfordernde Orientierungsaufgabe dar. Dabei kann eine Transdisziplinarit{\"a}t als Basis gemeinsamer Forschungs- und Erkenntnisprozesse der Berufs- und Wirtschaftsp{\"a}dagogik und der Praxis als unumg{\"a}ngliche Voraussetzung zur Ann{\"a}herung an eine BBNE angesehen werden. Ein Weg, der zuk{\"u}nftigen Berufsschullehrkr{\"a}ften einen praxisorientierten Zugang zur BBNE er{\"o}ffnen kann, wird in dieser Ausgabe der bwp-Schriften aus unterschiedlichen Perspektiven beschrieben.}, language = {de} } @misc{Rehse2021, type = {Master Thesis}, author = {Rehse, Jessica}, title = {3D-Druck und 3D-Modellierung im Wirtschaft-Arbeit-Technik-Unterricht}, doi = {10.25932/publishup-52448}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-524485}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {II, 67}, year = {2021}, abstract = {Die Technologie des 3D-Drucks hat sich in den letzten Jahrzehnten rasant entwickelt. Im Industriebereich entstehen immer modernere und spezialisiertere Druckverfahren, im Hobby- und Privatanwenderbereich hingegen werden stetig kosteng{\"u}nstigere und einfacher zu bedienende Ger{\"a}te zug{\"a}nglich. Einzig im Bildungsbereich scheint das Themenfeld hingegen erst langsam eine Rolle zu spielen, obwohl sich zahlreiche Bezugspunkte f{\"u}r einen Einsatz in verschiedensten F{\"a}chern finden lassen. Insbesondere im Fach Wirtschaft-Arbeit-Technik sind die Schnittstellen zum Rahmenlehrplan Berlin/Brandenburg augenscheinlich, doch es liegen erst vereinzelt konkrete und systematische didaktische Konzepte und Vorschl{\"a}ge zur unterrichtspraktischen Einbettung vor. Die Verfasserin versucht daher in dieser Arbeit die Relevanz des Themas f{\"u}r die technische Bildung deutlich zu machen, eine kurze technische Einf{\"u}hrung in das f{\"u}r einen schulischen Einsatz besonders geeignete FDM-Druckverfahren zu geben und daran ankn{\"u}pfend konkrete Umsetzungsvorschl{\"a}ge aufzuzeigen: einerseits in Form eines allgemeinen Phasenmodells zur Planung von Technikunterricht sowie andererseits in Form eines exemplarischen Unterrichtskonzepts. Am Beispiel eines Schachsets wird verdeutlicht, wie Sch{\"u}lerinnen und Sch{\"u}ler zum Anfertigen der Konstruktionsunterlagen digitale CAD-Programme nutzen und anschließend mit Hilfe eines 3D-Druckers additiv fertigen k{\"o}nnen.}, language = {de} }