@article{Kirchner2018, author = {Kirchner, Vera}, title = {{\"O}konomische Bildung f{\"u}r morgen}, series = {Unser Bildungsverst{\"a}ndnis im Wandel}, journal = {Unser Bildungsverst{\"a}ndnis im Wandel}, editor = {Meier, Bernd}, publisher = {trafo}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-86464-171-8}, pages = {193 -- 210}, year = {2018}, language = {de} } @article{BonfigPenning2020, author = {Bonfig, Anja and Penning, Isabelle}, title = {{\"O}konomische Bildung f{\"u}r Alle}, series = {k:ON - K{\"o}lner Online Journal f{\"u}r Lehrer*innenbildung2}, volume = {2}, journal = {k:ON - K{\"o}lner Online Journal f{\"u}r Lehrer*innenbildung2}, number = {2}, publisher = {Universit{\"a}ts- und Stadtbibliothek K{\"o}ln}, address = {K{\"o}ln}, issn = {2701-1429}, doi = {10.18716/ojs/kON/2020.2.15}, pages = {295 -- 313}, year = {2020}, abstract = {Zielperspektive {\"o}konomischer Bildung ist die Selbstbestimmung, M{\"u}ndigkeit und verantwortliche Mitgestaltung der Menschen in den verschiedensten durch Wirtschaft gepr{\"a}gten Lebensbereichen. Da Jede*r in {\"o}konomisch gepr{\"a}gten Lebenssituationen handelt, ergibt sich in besonderer Weise die Notwendigkeit {\"o}konomischer Bildung f{\"u}r Alle. Der vorliegende Artikel stellt den aktuellen Forschungsstand der {\"o}konomischen Bildung im Bereich der sonderp{\"a}dagogischen und der fachspezifischen Perspektive dar, zeigt deren Schnittmengen auf und leitet Herausforderungen f{\"u}r eine inklusive fachdidaktische Konzeption ab.}, language = {de} } @article{HochmuthKirchner2021, author = {Hochmuth, J{\"o}rg and Kirchner, Vera}, title = {{\"O}konomische Bildung digital}, series = {Unterricht Wirtschaft + Politik}, journal = {Unterricht Wirtschaft + Politik}, number = {1}, publisher = {Friedrich Verlag GmbH}, address = {Hannover}, pages = {48 -- 51}, year = {2021}, language = {de} } @incollection{WachtelPenning2019, author = {Wachtel, Grit and Penning, Isabelle}, title = {Wirtschaft - Arbeit - Technik}, series = {Handbuch F{\"o}rderschwerpunkt geistige Entwicklung : Grundlagen - Spezifika - Fachorientierung - Lernfelder}, booktitle = {Handbuch F{\"o}rderschwerpunkt geistige Entwicklung : Grundlagen - Spezifika - Fachorientierung - Lernfelder}, publisher = {Julius Beltz}, address = {Weinheim}, isbn = {978-3-407-25800-7}, pages = {584 -- 597}, year = {2019}, language = {de} } @article{Penning2022, author = {Penning, Isabelle}, title = {Wir alle nutzen Technik - doch k{\"o}nnen alle sie verstehen?}, series = {Leben mit der Technik - welche Technik wollen 'Sie'? Technik: Verstehen wir, was wir nutzen?}, journal = {Leben mit der Technik - welche Technik wollen 'Sie'? Technik: Verstehen wir, was wir nutzen?}, publisher = {DGTB}, address = {Karlsruhe}, isbn = {978-3-947868-03-2}, pages = {227 -- 246}, year = {2022}, language = {de} } @article{Kirchner2019, author = {Kirchner, Vera}, title = {Was m{\"o}chte ich werden und wenn ja, wie viele?}, series = {Unterricht Wirtschaft + Politik}, journal = {Unterricht Wirtschaft + Politik}, number = {02}, publisher = {Friedrich Verlag GmbH}, address = {Hannover}, issn = {2191-6624}, pages = {22 -- 28}, year = {2019}, language = {de} } @misc{Kirchner2021, author = {Kirchner, Vera}, title = {Unternehmerisch denken und handeln}, editor = {Joachim Herz Stiftung,}, publisher = {Joachim Herz Stiftung}, address = {Hamburg}, pages = {187}, year = {2021}, language = {de} } @misc{Seyfried2019, author = {Seyfried, Markus}, title = {Undisclosed desires}, series = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, journal = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, number = {109}, issn = {1867-5808}, doi = {10.25932/publishup-43304}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-433040}, pages = {15}, year = {2019}, abstract = {Following decades of quality management featuring in higher education settings, questions regarding its implementation, impact and outcomes remain. Indeed, leaving aside anecdotal case studies and value-laden documentaries of best practice, current research still knows very little about the implementation of quality management in teaching and learning within higher education institutions. Referring to data collected from German higher education institutions in which a quality management department or functional equivalent was present, this article theorises and provides evidence for the supposition that the implementation of quality management follows two implicit logics. Specifically, it tends either towards the logic of appropriateness or, contrastingly, towards the logic of consequentialism. This study's results also suggest that quality managers' socialisation is related to these logics and that it influences their views on quality management in teaching and learning.}, language = {en} } @article{Penning2020, author = {Penning, Isabelle}, title = {Und wer sp{\"u}lt ab?}, series = {Unterricht Wirtschaft + Politik}, journal = {Unterricht Wirtschaft + Politik}, number = {3}, publisher = {Friedrich Verlag GmbH}, address = {Hannover}, issn = {2191-6624}, pages = {22 -- 28}, year = {2020}, language = {de} } @misc{Kirchner2021, author = {Kirchner, Vera}, title = {Start Up - nachhaltig am Markt erfolgreich?}, series = {Teach economy : das Portal f{\"u}r den Wirtschaftsunterricht}, journal = {Teach economy : das Portal f{\"u}r den Wirtschaftsunterricht}, publisher = {Joachim Herz Stiftung}, address = {Hamburg}, pages = {11}, year = {2021}, abstract = {In dieser Unterrichtseinheit besch{\"a}ftigen sich die Sch{\"u}lerinnen und Sch{\"u}ler mit nachhaltigen Gesch{\"a}ftsideen und den M{\"o}glichkeiten des Scheiterns eines Start-Ups. Das dazugeh{\"o}rige Video zum Start-up MYRKA studios gibt Einblicke in diese Problematik.}, language = {de} }