@book{OPUS4-53745, title = {Vienna}, series = {Built environment city studies}, journal = {Built environment city studies}, editor = {Kazepov, Yuri Albert Kyrill and Verwiebe, Roland}, publisher = {Routledge}, address = {London}, isbn = {978-0-367-68011-4}, doi = {10.4324/9781003133827}, pages = {175}, year = {2022}, abstract = {This book explores and debates the urban transformations that have taken place in Vienna over the past 30 years and their consequences in policy fields such as labour and housing, political and social participation and the environment. Historically, European cities have been characterised by a strong association between social cohesion, quality of life, economic ambition and a robust State. Vienna is an excellent example for that. In more recent years, however, cities were pressured to change policy principles and mechanisms in the context of demographic shifts, post-industrial transformations and welfare recalibration which have led to worsened social conditions in many cities. Each chapter in this volume discusses Vienna's responses to these pressures in key policy arenas, looking at outcomes from the context-specific local arrangements. Against a theoretical framework debating the European city as a model of inclusion and social justice, authors explore the local capacity to innovate urban policies and to address new social risks, while paying attention to potential trade-offs. The book questions and assesses the city's resilience using time series and an institutional analysis of four key dimensions that characterise the European city model within the context of post-industrial transition: redistribution, recognition, representation and sustainability. It offers a multiscalar perspective of urban governance through labour, housing, participatory and environmental policies, bringing together different levels and public policy types.}, language = {en} } @book{OPUS4-56474, title = {Sozialstruktur und Wertwandel in {\"O}sterreich}, editor = {Bacher, Johann and Graushuber, Alfred and Haller, Max and H{\"o}llinger, Franz and Prandner, Dimitri and Verwiebe, Roland}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-21081-6}, doi = {10.1007/978-3-658-21081-6}, pages = {XIII, 531}, year = {2019}, abstract = {Aktuelle gesellschaftliche Dynamiken f{\"u}hren zu vielf{\"a}ltigen Ver{\"a}nderungen in den Lebensbedingungen und Wertorientierungen in {\"O}sterreich. Neben kontinuierlichen Entwicklungen zeigen sich bei den Wertorientierungen auch neue Tendenzen im Spannungsfeld zwischen Tradition und Neuorientierung. Vor dem Hintergrund zunehmender sozialer Ungleichheit werden Wandlungsprozesse bei Arbeit und Erwerbst{\"a}tigkeit, Bildungschancen, Geschlechterrollen, Partnerschaft und Familie, Politik sowie Lebensqualit{\"a}t thematisiert. Diese Trends werden auf Grundlage repr{\"a}sentativer Umfragen zwischen 1986 und 2016 dargestellt und diskutiert.}, language = {de} } @book{OPUS4-56473, title = {Werte und Wertebildung aus interdisziplin{\"a}rer Perspektive}, editor = {Verwiebe, Roland}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-21976-5}, doi = {10.1007/978-3-658-21976-5}, pages = {XI, 307}, year = {2019}, abstract = {Werte sind nicht nur in der {\"O}ffentlichkeit ein vieldiskutiertes Thema. Diverse wissenschaftliche Fachdisziplinen setzen sich aus unterschiedlicher Perspektive mit Werten sowie mit dem Konzept der Wertebildung auseinander. Vor diesem Hintergrund vereint der Sammelband theoretische und methodische Ans{\"a}tze aus Philosophie, Erziehungswissenschaft, Politologie, Theologie, Kommunikationswissenschaft, Literaturwissenschaft und Soziologie. Ziel ist die Darstellung inter- und transdisziplin{\"a}rer Verbindungslinien und Differenzen innerhalb der Forschung zu Werten und Wertebildung. Die Beitr{\"a}ge in diesem Band bieten einen aktuellen {\"U}berblick {\"u}ber verschiedene Theorietraditionen, diskutieren aber auch relevante empirische Befunde zu Werten und Wertebildung. Allen Ans{\"a}tzen gemeinsam ist die Frage danach, was unter Werten verstanden werden kann und wie und unter welchen Umst{\"a}nden sie sich herausbilden.}, language = {de} } @incollection{VerwiebeWiesbroeck2021, author = {Verwiebe, Roland and Wiesbr{\"o}ck, Laura}, title = {Zeitdiagnosen zur schrumpfenden Mitte in {\"O}sterreich}, series = {Mittelschicht unter Druck : Dynamiken in der {\"o}sterreichischen Mitte}, booktitle = {Mittelschicht unter Druck : Dynamiken in der {\"o}sterreichischen Mitte}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-31522-1}, doi = {10.1007/978-3-658-31523-8_17}, pages = {397 -- 410}, year = {2021}, abstract = {Der abschließende Beitrag des multidisziplin{\"a}ren Sammelbands zielt darauf ab Perspektiven und Befunde zur Mittelschicht in {\"O}sterreich aus der Soziologie, der {\"O}konomie, den Politikwissenschaften und der Zeitgeschichte zusammenzufassen und Verkn{\"u}pfungen zwischen unterschiedlichen Analysen und Disziplinen zu benennen. Im Ergebnis liefert diese systematisierende Analyse der Beitr{\"a}ge einen umfassenden status quo der {\"o}sterreichischen Mitte in Hinblick auf Bildungsertr{\"a}ge, Religionsaus{\"u}bung, Solidarit{\"a}ts- und Abgrenzungsprozesse, Wahlverhalten, Vertrauen in Institutionen, psychische Gesundheit, Geschlechterungleichheit und vieles mehr. Vor dem Hintergrund dieser Diskussion und werden neun Thesen zur j{\"u}ngsten und zuk{\"u}nftigen Entwicklung der unter Druck stehenden gesellschaftlichen Mitte formulieren. Diese Thesen k{\"o}nnen als Beitrag zu einer laufenden gesellschaftspolitischen Debatte aber auch als Anregung f{\"u}r weitere sozialwissenschaftliche Forschung verstanden werden.}, language = {de} } @incollection{WiesbroeckVerwiebe2021, author = {Wiesbr{\"o}ck, Laura and Verwiebe, Roland}, title = {Die Mittelschicht in {\"O}sterreich unter Druck}, series = {Mittelschicht unter Druck : Dynamiken in der {\"o}sterreichischen Mitte}, volume = {2021}, booktitle = {Mittelschicht unter Druck : Dynamiken in der {\"o}sterreichischen Mitte}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-31522-1}, doi = {10.1007/978-3-658-31523-8_1}, pages = {1 -- 12}, year = {2021}, abstract = {Die schrumpfende Mittelschicht ist nicht nur in der {\"O}ffentlichkeit ein vieldiskutierter Themenbereich. Eine Vielzahl an wissenschaftlichen Fachdisziplinen setzt sich aus unterschiedlichen Perspektiven mit der Mittelschicht im Kontext des Wandels von Schichtungsgef{\"u}gen auseinander. W{\"a}hrend die gesellschaftliche Mitte in Deutschland ein etabliertes Forschungsgebiet ist, liegen f{\"u}r {\"O}sterreich hingegen bislang kaum Studien vor. Vor diesem Hintergrund vereint der Sammelband konzeptionelle und empirische Beitr{\"a}ge zur {\"o}sterreichischen Mittelschicht aus Soziologie, Politikwissenschaften, Staatswissenschaft, und Zeitgeschichte. Ziel ist die umfassende multidisziplin{\"a}re Darstellung des Status Quo der Mittelschicht in {\"O}sterreich. Die Beitr{\"a}ge in diesem Sammelband bieten einen {\"U}berblick {\"u}ber historische Perspektiven, unterschiedliche Theorietraditionen, sowie gegenw{\"a}rtige empirische Befunde und sozialpolitische Analysen.}, language = {de} } @incollection{MauVerwiebe2021, author = {Mau, Steffen and Verwiebe, Roland}, title = {Soziale Ungleichheit und Sozialstruktur}, series = {Lehrbuch der Soziologie : 10}, booktitle = {Lehrbuch der Soziologie : 10}, edition = {4}, publisher = {Campus}, address = {Frankfurt am Main}, isbn = {978-3-593-44611-0}, pages = {347 -- 377}, year = {2021}, abstract = {Das E-Book enth{\"a}lt das 10. Kapitel »Soziale Ungleichheit und Sozialstruktur« von Steffen Mau und Roland Verwiebe, das in die Sozialstrukturanalyse sowie bedeutende soziologische Ungleichheitstheorien einf{\"u}hrt. Es behandelt die historischen Bedingungen von Ungleichheit und stellt Grundkategorien der Sozialstrukturforschung wie Klasse, Schicht, Stand und Milieu vor. Zus{\"a}tzlich enthalten sind das Gesamtinhaltsverzeichnis und Vorwort sowie der vollst{\"a}ndige Anhang des »Lehrbuchs der Soziologie«, darunter ein Zusatzkapitel zum Verfassen sozialwissenschaftlicher Arbeiten sowie ein umfangreiches Gesamtglossar soziologischer Begriffe.}, language = {de} } @article{FritschVerwiebeLiedl2019, author = {Fritsch, Nina-Sophie and Verwiebe, Roland and Liedl, Bernd}, title = {Declining Gender Differences in Low-Wage Employment in Germany, Austria and Switzerland}, series = {Comparative Sociology}, volume = {18}, journal = {Comparative Sociology}, number = {4}, publisher = {Brill}, address = {Leiden}, issn = {1569-1330}, doi = {10.1163/15691330-12341507}, pages = {449 -- 448}, year = {2019}, abstract = {Although the low-wage employment sector has enlarged over the past 20 years in the context of pronounced flexibility in restructured labor markets, gender differences in low-wage employment have declined in Germany, Austria and Switzerland. In this article, the authors examine reasons for declining gender inequalities, and most notably concentrate on explanations for the closing gender gap in low-wage employment risks. In addition, they identify differences and similarities among the German-speaking countries. Based on regression techniques and decomposition analyses (1996-2016), the authors find significantly decreasing labor market risks for the female workforce. Detailed analysis reveals that (1) the concrete positioning in the labor market shows greater importance in explaining declining gender differences compared to personal characteristics. (2) The changed composition of the labor markets has prevented the low-wage sector from increasing even more in general and works in favor of the female workforce and their low-wage employment risks in particular.}, language = {en} } @article{VerwiebeKittelDellingeretal.2019, author = {Verwiebe, Roland and Kittel, Bernhard and Dellinger, Fanny and Liebhart, Christina and Schiestl, David and Haindorfer, Raimund and Liedl, Bernd}, title = {Finding your way into employment against all odds?}, series = {Journal of ethnic and migration studies}, volume = {45}, journal = {Journal of ethnic and migration studies}, number = {9}, publisher = {Routledge}, address = {Abingdon}, issn = {1369-183X}, doi = {10.1080/1369183X.2018.1552826}, pages = {1401 -- 1418}, year = {2019}, abstract = {Labour market entry poses enormous challenges for recently arrived refugees, ranging from language barriers, devaluation of human capital, unfamiliarity with customs of the job search process to outright discrimination. How can refugees overcome these challenges and quickly enter gainful employment? In this paper, we draw on interviews with 26 male and female refugees from Syria, Afghanistan, Iraq and Iran, conducted in 2017 and 2018, who came to Austria in 2015 and 2014 and who have successfully entered employment. We depict refugees' own perspectives on and strategies for fast job entry and integration. Personal agency and a proactive approach of seeking and seizing opportunities are key for overcoming initial barriers and entering upon positive integration pathways. At the same time, refugees' personal agency is essential for establishing social ties to the host society, which also play a crucial role in early labour market integration. Finally, institutions of the Austrian labour market (the 'apprenticeship'-system) interact with refugees' agency in most intricate ways, both setting up nearly insurmountable barriers but also providing specific opportunities for refugees.}, language = {en} } @book{SchmidtWellenburgBernhard2020, author = {Schmidt-Wellenburg, Christian and Bernhard, Stefan}, title = {Charting transnational fields}, publisher = {Routledge}, address = {London}, isbn = {978-0-367-22418-9}, doi = {10.4324/9780429274947}, pages = {xi, 263}, year = {2020}, abstract = {The volume provides a field-analytical methodology for researching knowledge based sociopolitical processes of transnationalization. Drawing on the seminal work by Pierre Bourdieu, we apply concepts of practice, habitus, and field to phenomena such as cross-national social trajectories, international procedures of evaluation, standardization and certification or supranational political structures. These transnational phenomena form part of general political struggles that legitimate social relationships in and beyond the nation state. Part 1 on "Methodological Foundations" discusses the consequences of Bourdieu's epistemology and methodology for theorizing and investigating transnational phenomena. The contributions show the import of field-theoretical concepts for post-national insights. Part 2 on "Investigating Political Fields" presents exemplary case studies in diverse research areas such as colonial imperialism, international academic rankings, European policy fields, and local school policy. While focusing on their research objects, the contributions also give an insight into the mechanisms involved in processes of transnationalization. The volume is an invitation for sociologists, political scientists and scholars in adjacent research areas to engage with reflexive and relational research practice and to further develop field-theoretical thought.}, language = {en} } @article{Tosch2013, author = {Tosch, Frank}, title = {Zur Entdeckung von Kindheit und Jugend an Rochows philanthropischer Musterschule in Reckahn}, series = {Kindheit in Brandenburg}, journal = {Kindheit in Brandenburg}, publisher = {Koehler \& Amelang}, address = {Leipzig}, isbn = {978-3-7338-0390-2}, pages = {30 -- 39}, year = {2013}, language = {de} } @article{KrappmannKerberCansePrengeletal.2013, author = {Krappmann, Lothar and Kerber-Canse, Waltraut and Prengel, Annedore and Schmitt, Hanno}, title = {Die Sehnsucht nach Anerkennung}, series = {Kindheit in Brandenburg}, journal = {Kindheit in Brandenburg}, publisher = {Koehler \& Amelang}, address = {Leipzig}, isbn = {978-3-7338-0390-2}, pages = {74 -- 81}, year = {2013}, language = {de} } @article{WojciechowiczVock2019, author = {Wojciechowicz, Anna Aleksandra and Vock, Miriam}, title = {Wiedereinstieg in den Lehrerberuf nach der Flucht mit dem Refugee Teachers Program in Brandenburg}, series = {Die deutsche Schule}, volume = {111}, journal = {Die deutsche Schule}, number = {2}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, issn = {0012-0731}, doi = {10.31244/dds.2019.02.08}, pages = {219 -- 229}, year = {2019}, abstract = {Die durch die Fluchtmigration ausgel{\"o}sten aktuellen gesellschaftspolitischen Herausforderungen erfordern auch in der Lehrer*innenbildung institutionelle Weiterentwicklungsprozesse. Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Bedeutung der Fluchtmigration f{\"u}r die Lehrer*innenbildung. Am Beispiel des Refugee Teachers Program an der Universit{\"a}t Potsdam wird ein universit{\"a}res Bildungsangebot zur Nachqualifizierung f{\"u}r gefl{\"u}chtete Lehrkr{\"a}fte vorgestellt. Dabei fokussieren wir die konzeptionellen Grundlagen, die Struktur und die Inhalte des Programms und diskutieren es im Kontext aktueller Fragestellungen der Lehrer*innenbildung.}, language = {de} } @article{SchmidtBrunnerPreckel2018, author = {Schmidt, Isabelle and Brunner, Martin and Preckel, Franzis}, title = {Effects of achievement differences for internal/external frame of reference model investigations}, series = {British journal of educational psychology}, volume = {88}, journal = {British journal of educational psychology}, number = {4}, publisher = {Wiley}, address = {Hoboken}, issn = {0007-0998}, doi = {10.1111/bjep.12198}, pages = {513 -- 528}, year = {2018}, abstract = {Background Achievement in math and achievement in verbal school subjects are more strongly correlated than the respective academic self-concepts. The internal/external frame of reference model (I/E model; Marsh, 1986, Am. Educ. Res. J., 23, 129) explains this finding by social and dimensional comparison processes. We investigated a key assumption of the model that dimensional comparisons mainly depend on the difference in achievement between subjects. We compared correlations between subject-specific self-concepts of groups of elementary and secondary school students with or without achievement differences in the respective subjects. Aims The main goals were (1) to show that effects of dimensional comparisons depend to a large degree on the existence of achievement differences between subjects, (2) to demonstrate the generalizability of findings over different grade levels and self-concept scales, and (3) to test a rarely used correlation comparison approach (CCA) for the investigation of I/E model assumptions. Samples We analysed eight German elementary and secondary school student samples (grades 3-8) from three independent studies (Ns 326-878). Method Correlations between math and German self-concepts of students with identical grades in the respective subjects were compared with the correlation of self-concepts of students having different grades using Fisher's Z test for independent samples. Results In all samples, correlations between math self-concept and German self-concept were higher for students having identical grades than for students having different grades. Differences in median correlations had small effect sizes for elementary school students and moderate effect sizes for secondary school students. Conclusions Findings generalized over grades and indicated a developmental aspect in self-concept formation. The CCA complements investigations within I/E-research.}, language = {en} } @incollection{RiedererSeewannVerwiebe2021, author = {Riederer, Bernhard Edwin and Seewann, Lena and Verwiebe, Roland}, title = {Das Schrumpfen der Mittelschicht als st{\"a}dtisches Ph{\"a}nomen}, series = {Mittelschicht unter Druck : Dynamiken in der {\"o}sterreichischen Mitte}, booktitle = {Mittelschicht unter Druck : Dynamiken in der {\"o}sterreichischen Mitte}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-31522-1}, doi = {10.1007/978-3-658-31523-8_9}, pages = {185 -- 210}, year = {2021}, abstract = {Großst{\"a}dte sind in den letzten Jahrzehnten einem massiven wirtschaftlichen und gesellschaftlichen Wandel ausgesetzt, der die st{\"a}dtische Sozialstruktur einmal mehr entscheidend ver{\"a}nderte. Basierend auf Erkenntnissen der Stadtsoziologie sowie der Arbeitsmarkt- und Migrationsforschung untersucht der vorliegende Beitrag diese Entwicklung am Beispiel Wiens. Dabei wird insbesondere der These einer zunehmenden sozialen Polarisierung in St{\"a}dten nachgegangen. Es zeigt sich, dass auch in Wien die Mittelschichten im letzten Vierteljahrhundert geschrumpft sind. Ergebnisse aus multinomialen logistischen Regressionsmodellen und Dekompositionsanalysen weisen zudem darauf hin, dass Ver{\"a}nderungen am Arbeitsmarkt (z. B. zunehmende Verbreitung von Teilzeit) und in der Bev{\"o}lkerungszusammensetzung (z. B. Herkunft von Zuwanderern) zu diesem Wandel beigetragen haben, w{\"a}hrend das steigende Bildungsniveau der Stadtbev{\"o}lkerung ein noch st{\"a}rkeres Schrumpfen der Mittelschicht verhindert hat.}, language = {de} } @article{LiedlFritschWiesbroecketal.2020, author = {Liedl, Bernd and Fritsch, Nina-Sophie and Wiesbr{\"o}ck, Laura and Verwiebe, Roland}, title = {The structure of social capital in Austria}, series = {{\"O}sterreichische Zeitschrift f{\"u}r Soziologie}, volume = {45}, journal = {{\"O}sterreichische Zeitschrift f{\"u}r Soziologie}, number = {2}, publisher = {Wiesbaden}, address = {Springer}, issn = {1862-2585}, doi = {10.1007/s11614-020-00403-2}, pages = {115 -- 138}, year = {2020}, abstract = {This paper seeks to address the relationship between social capital and perceived social origin in contemporary Austria. While the concept of social capital has been widely adopted in social sciences, so far research on the (pre)structured shape of social capital by social origin is scarce. Our aim is to close this gap. Therefore, we use the network-as-capital approach by following the "position generator" and apply latent class analysis (LCA) and path modelling on the basis of the 2018 Austrian Social Survey. The dataset comprises a representative sample of the Austrian residential population aged 18 and older. Our findings show that the diversity of social capital, and access to networks of people in more highly ranked positions is strongly influenced by one's social background. The higher respondents assess their social origin, the greater the probability of being in this type of network. Furthermore, education and occupation have effects on membership in a class-specific network.}, language = {en} } @phdthesis{Drecoll2022, author = {Drecoll, Frank}, title = {Lernende in der betrieblichen Grundbildung}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-39746-3}, doi = {10.1007/978-3-658-39747-0}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {XV, 355}, year = {2022}, abstract = {Die betriebliche oder „arbeitsplatzorientierte Grundbildung (AoG)" ist ein noch junges Forschungsgebiet der wissenschaftlichen Erwachsenenbildung. Neuerdings wenden sich auch betriebliche Kursangebote an die „Bildungsverlierer" unseres Schulsystems, die mit z.T. massiven Problemen die Haupt- oder Sonderschule verlassen. Diese qualitative Studie ist dem Bereich der subjektwissenschaftlichen Lernforschung zuzuordnen. Sie rekonstruiert die subjektiven Lernbegr{\"u}ndungen der formal gering literalisierten Besch{\"a}ftigten, wenn sie an Grundbildungskursen am Arbeitsplatz teilnehmen. Die Studie zeigt auf, dass erhebliche lernbiografisch begr{\"u}ndete Widerst{\"a}nde {\"u}berwunden werden m{\"u}ssen, um - eingebettet in Anerkennungsverh{\"a}ltnisse im Kurs - zu pers{\"o}nlich bedeutsamem produktivem Lernen vorzudringen. Zun{\"a}chst sind Freiwilligkeit und Teilnehmendenorientierung in Kursen h{\"a}ufig in Frage gestellt. Mehr oder weniger reflektierte Lernwiderst{\"a}nde mit defensiven Lerngr{\"u}nden werden insofern vom Autor als subjektiv sinnvolle Handlungsstrategien verstanden. Als lebenslang t{\"a}tiger Praktiker erl{\"a}utert der Autor, wie die Resultate der Studie f{\"u}r eine gute Praxis betrieblicher Grundbildung genutzt werden k{\"o}nnen.}, language = {de} } @article{HirthVoigtSchueller2022, author = {Hirth, Janina and Voigt, Anna and Sch{\"u}ller, Elke}, title = {Richtig oder falsch?}, series = {Geschlechtergerechtigkeit und MINT : Irritationen, Ambivalenzen und Widerspr{\"u}che in Geschlechterdiskursen an Hochschulen}, journal = {Geschlechtergerechtigkeit und MINT : Irritationen, Ambivalenzen und Widerspr{\"u}che in Geschlechterdiskursen an Hochschulen}, publisher = {Budrich}, address = {Opladen}, isbn = {978-3-8474-2519-9}, pages = {193 -- 210}, year = {2022}, language = {de} } @incollection{Kohler2015, author = {Kohler, Ulrich}, title = {Toleranz}, series = {Methoden-Lexikon f{\"u}r die Sozialwissenschaften}, booktitle = {Methoden-Lexikon f{\"u}r die Sozialwissenschaften}, editor = {Diaz-Bone, Rainer and Weischer, Christoph}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-531-16629-2}, doi = {10.1007/978-3-531-18889-8_20}, pages = {410 -- 410}, year = {2015}, language = {de} } @incollection{Kohler2015, author = {Kohler, Ulrich}, title = {Perzentilband}, series = {Methoden-Lexikon f{\"u}r die Sozialwissenschaften}, booktitle = {Methoden-Lexikon f{\"u}r die Sozialwissenschaften}, editor = {Diaz-Bone, Rainer and Weischer, Christoph}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-531-16629-2}, doi = {10.1007/978-3-531-18889-8_16}, pages = {308 -- 309}, year = {2015}, language = {de} } @article{Kohler2019, author = {Kohler, Ulrich}, title = {Possible uses of nonprobability sampling for the social sciences}, series = {Survey methods : insights from the field}, journal = {Survey methods : insights from the field}, publisher = {Swiss Found. for Research in Social Sciences}, address = {Lausanne}, issn = {2296-4754}, doi = {10.13094/SMIF-2019-00014}, pages = {13}, year = {2019}, abstract = {This paper compares the usability of data stemming from probability sampling with data stemming from nonprobability sampling. It develops six research scenarios that differ in their research goals and assumptions about the data generating process. It is shown that inferences from data stemming from nonprobability sampling implies demanding assumptions on the homogeneity of the units being studied. Researchers who are not willing to pose these assumptions are generally better off using data from probability sampling, regardless of the amount of nonresponse. However, even in cases when data from probability sampling is clearly advertised, data stemming from nonprobability sampling may contribute to the cumulative scientific endeavour of pinpointing a plausible interval for the parameter of interest.}, language = {en} }