@article{ReinhardtMascherGueletal.2010, author = {Reinhardt, Wolfgang and Mascher, Michael and G{\"u}l, Senol and Magenheim, Johannes}, title = {Integration eines Rapid-Feedback-Moduls in eine koaktive Lern- und Arbeitsumgebung}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64339}, pages = {53 -- 58}, year = {2010}, abstract = {Die Evaluierung von Lehrveranstaltungen hat in vielen Lehreinrichtungen eine lange Tradition. In diesen klassischen Evaluierungsszenarien werden einmalig pro Semester Umfrageb{\"o}gen an die Studierenden verteilt und anschließend manuell ausgewertet. Die Ergebnisse sind dann zumeist am Ende der Vorlesungszeit vorhanden und geben einen punktuellen Einblick in die Qualit{\"a}t der Lehrveranstaltung bis zum Zeitpunkt der durchgef{\"u}hrten Evaluation. In diesem Artikel stellen wir das Konzept des Rapid Feedback, seine Einsatzm{\"o}glichkeiten in universit{\"a}ren Lehrveranstaltungen und eine prototypische Integration in eine koaktive Lern- und Arbeitsumgebung vor.}, language = {de} } @phdthesis{Awad2010, author = {Awad, Ahmed Mahmoud Hany Aly}, title = {A compliance management framework for business process models}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-49222}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, year = {2010}, abstract = {Companies develop process models to explicitly describe their business operations. In the same time, business operations, business processes, must adhere to various types of compliance requirements. Regulations, e.g., Sarbanes Oxley Act of 2002, internal policies, best practices are just a few sources of compliance requirements. In some cases, non-adherence to compliance requirements makes the organization subject to legal punishment. In other cases, non-adherence to compliance leads to loss of competitive advantage and thus loss of market share. Unlike the classical domain-independent behavioral correctness of business processes, compliance requirements are domain-specific. Moreover, compliance requirements change over time. New requirements might appear due to change in laws and adoption of new policies. Compliance requirements are offered or enforced by different entities that have different objectives behind these requirements. Finally, compliance requirements might affect different aspects of business processes, e.g., control flow and data flow. As a result, it is infeasible to hard-code compliance checks in tools. Rather, a repeatable process of modeling compliance rules and checking them against business processes automatically is needed. This thesis provides a formal approach to support process design-time compliance checking. Using visual patterns, it is possible to model compliance requirements concerning control flow, data flow and conditional flow rules. Each pattern is mapped into a temporal logic formula. The thesis addresses the problem of consistency checking among various compliance requirements, as they might stem from divergent sources. Also, the thesis contributes to automatically check compliance requirements against process models using model checking. We show that extra domain knowledge, other than expressed in compliance rules, is needed to reach correct decisions. In case of violations, we are able to provide a useful feedback to the user. The feedback is in the form of parts of the process model whose execution causes the violation. In some cases, our approach is capable of providing automated remedy of the violation.}, language = {en} } @article{KehrerKelter2010, author = {Kehrer, Timo and Kelter, Udo}, title = {Eine aufwandsbeschr{\"a}nkte Einf{\"u}hrung in die modellbasierte Softwareentwicklung}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64304}, pages = {23 -- 33}, year = {2010}, abstract = {Zusammenfassung: Game-based Learning und Edutainment sind aktuelle Schlagworte im Bereich der Hochschulausbildung. Zun{\"a}chst verbindet man damit die Integration einer Spiel- und Spaßkultur in die herk{\"o}mmlichen Lehrveranstaltungen wie Vorlesungen, {\"U}bungen, Praktika und Seminare. Die nachfolgenden Ausf{\"u}hrungen gehen einer genaueren Begriffsanalyse nach und untersuchen, ob Game-based Learning und Edutainment tats{\"a}chlich neuartige Unterrichtsformen erfordern oder neue didaktische {\"U}berlegungen in bestehendes Unterrichtsgeschehen bringen - oder ob es nicht doch an einigen Stellen „alter Wein in neuen Schl{\"a}uchen" ist.}, language = {de} } @phdthesis{Bohnet2010, author = {Bohnet, Johannes}, title = {Visualization of Execution Traces and its Application to Software Maintenance}, address = {Potsdam}, pages = {150 S.}, year = {2010}, language = {en} } @inproceedings{GeskeWolf2010, author = {Geske, Ulrich and Wolf, Armin}, title = {Preface}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-41401}, year = {2010}, abstract = {The workshops on (constraint) logic programming (WLP) are the annual meeting of the Society of Logic Programming (GLP e.V.) and bring together researchers interested in logic programming, constraint programming, and related areas like databases, artificial intelligence and operations research. In this decade, previous workshops took place in Dresden (2008), W{\"u}rzburg (2007), Vienna (2006), Ulm (2005), Potsdam (2004), Dresden (2002), Kiel (2001), and W{\"u}rzburg (2000). Contributions to workshops deal with all theoretical, experimental, and application aspects of constraint programming (CP) and logic programming (LP), including foundations of constraint/ logic programming. Some of the special topics are constraint solving and optimization, extensions of functional logic programming, deductive databases, data mining, nonmonotonic reasoning, , interaction of CP/LP with other formalisms like agents, XML, JAVA, program analysis, program transformation, program verification, meta programming, parallelism and concurrency, answer set programming, implementation and software techniques (e.g., types, modularity, design patterns), applications (e.g., in production, environment, education, internet), constraint/logic programming for semantic web systems and applications, reasoning on the semantic web, data modelling for the web, semistructured data, and web query languages.}, language = {en} } @inproceedings{OPUS4-3955, title = {Proceedings of the 23rd Workshop on (Constraint) Logic Programming 2009}, editor = {Geske, Ulrich and Wolf, Armin}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, isbn = {978-3-86956-026-7}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-37977}, pages = {187}, year = {2010}, abstract = {The workshops on (constraint) logic programming (WLP) are the annual meeting of the Society of Logic Programming (GLP e.V.) and bring together researchers interested in logic programming, constraint programming, and related areas like databases, artificial intelligence and operations research. The 23rd WLP was held in Potsdam at September 15 - 16, 2009. The topics of the presentations of WLP2009 were grouped into the major areas: Databases, Answer Set Programming, Theory and Practice of Logic Programming as well as Constraints and Constraint Handling Rules.}, language = {en} } @inproceedings{GeskeGoltz2010, author = {Geske, Ulrich and Goltz, Hans-Joachim}, title = {Efficiency of difference-list programming}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-41563}, year = {2010}, abstract = {The difference-list technique is described in literature as effective method for extending lists to the right without using calls of append/3. There exist some proposals for automatic transformation of list programs into differencelist programs. However, we are interested in construction of difference-list programs by the programmer, avoiding the need of a transformation step. In [GG09] it was demonstrated, how left-recursive procedures with a dangling call of append/3 can be transformed into right-recursion using the unfolding technique. For simplification of writing difference-list programs using a new cons/2 procedure was introduced. In the present paper, we investigate how efficieny is influenced using cons/2. We measure the efficiency of procedures using accumulator technique, cons/2, DCG's, and difference lists and compute the resulting speedup in respect to the simple procedure definition using append/3. Four Prolog systems were investigated and we found different behaviour concerning the speedup by difference lists. A result of our investigations is, that an often advice given in the literature for avoiding calls append/3 could not be confirmed in this strong formulation.}, language = {en} } @article{Alnemr2010, author = {Alnemr, Rehab}, title = {Context-aware Reputation in SOA and future internet}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Hildebrandt2010, author = {Hildebrandt, Dieter}, title = {Towards service-oriented, standards-based, image-based provisioning, interaction with and styling of geovirtual 3D environments}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Polyvyanyy2010, author = {Polyvyanyy, Artem}, title = {Abstraction of process specifications}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Boeckling2010, author = {B{\"o}ckling, Jens}, title = {eAssessment im Testcenter der Universit{\"a}t Bremen : Forum eLearning : Sonderveranstaltung 2010-05-27}, publisher = {Univ.-Bibl.}, address = {Potsdam}, year = {2010}, language = {de} } @phdthesis{Uflacker2010, author = {Uflacker, Matthias}, title = {Monitoring virtual team collaboration : methods, applications and experiences in engineering design}, address = {Potsdam}, pages = {203 S.}, year = {2010}, language = {en} } @phdthesis{Hilscher2010, author = {Hilscher, Martin}, title = {Testdatenkompaktion durch beschleunigte Schieberegister mit vielen X-Werten}, address = {Potsdam}, pages = {112, 5 S.}, year = {2010}, language = {de} } @phdthesis{Bleiholder2010, author = {Bleiholder, Jens}, title = {Data fusion and conflict resolution in integrated information systems}, address = {Potsdam}, pages = {171 S.}, year = {2010}, language = {en} } @phdthesis{Cheng2010, author = {Cheng, Feng}, title = {Physical separation technology and its lock-keeper implementation}, address = {Potsdam}, pages = {114 S.}, year = {2010}, language = {en} } @book{Grell2010, author = {Grell, Petra}, title = {Einf{\"u}hrung zur Tagung 2009 : eLearning interaktiv, kooperativ und studierendenzentriert nutzen : eLeaning UP 2009 : Sonderveranstaltung 2009-11-25}, publisher = {Univ.-Bibl.}, address = {Potsdam}, year = {2010}, language = {de} } @phdthesis{Noll2010, author = {Noll, Michael G.}, title = {Understanding and leveraging the social web for information retrieval}, address = {Potsdam}, pages = {xi, 223 S. : Ill., graph. Darst.}, year = {2010}, language = {en} } @phdthesis{Wolter2010, author = {Wolter, Christian}, title = {A methodology for model-driven process security}, address = {Potsdam}, pages = {xv, 144 S. : graph. Darst.}, year = {2010}, language = {en} } @phdthesis{Schoebel2010, author = {Sch{\"o}bel, Michael}, title = {Verarbeitung von Ereignisstr{\"o}men im Betriebssystemkern}, publisher = {Cuvillier}, address = {G{\"o}ttingen}, isbn = {978-3-869555-601-7}, pages = {XII, 161 S. : graph. Darst.}, year = {2010}, language = {de} } @book{Becker2010, author = {Becker, Basil}, title = {Model-based extension of AUTOSAR for architectural online reconfiguration}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{AbuJarour2010, author = {AbuJarour, Mohammed}, title = {Information integration in services computing}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Appeltauer2010, author = {Appeltauer, Malte}, title = {declarative and event-based context-oriented programming}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Thomas2010, author = {Thomas, Ivonne}, title = {Reliable digital identities for SOA and the Web}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Overdick2010, author = {Overdick, Hagen}, title = {Introducing the model mapper enactor pattern}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Schoebel2010, author = {Sch{\"o}bel, Michael}, title = {A runtime environment for online processing of operating system kernel events}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Uflacker2010, author = {Uflacker, Matthias}, title = {Computational analysis of virtual team collaboration in teh early stages of engineering design}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Kluth2010, author = {Kluth, Stephan}, title = {Handling of closed networks in FMC-QE}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Menzel2010, author = {Menzel, Michael}, title = {Modelling security in service-oriented architectures}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Schmidt2010, author = {Schmidt, Alexander}, title = {Automatic extraction of locking protocols}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Hagedorn2010, author = {Hagedorn, Benjamin}, title = {Service-Based, interactive portrayal of 3D geovirtual environments}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Pascalau2010, author = {Pascalau, Emilian}, title = {An overview on teh current approaches for building and executing mashups}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{Perscheid2010, author = {Perscheid, Michael}, title = {Requirements traceability in service-oriented computing}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Vogel2010, author = {Vogel, Thomas}, title = {Models at runtime for Monitoring and adapting software systems}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Hentschel2010, author = {Hentschel, Uwe M.Sc.}, title = {Services for real -time computing}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Feinbube2010, author = {Feinbube, Frank}, title = {On Programming models for multi-core computers}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Kowark2010, author = {Kowark, Thomas}, title = {Towards a service landscape for a real-time project manager dasboard}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Truemper2010, author = {Tr{\"u}mper, Jonas}, title = {Towards visualization of complex, service-based software systems}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @book{Vogel2010, author = {Vogel, Tobias}, title = {Web service generation and data quality web services}, isbn = {978-3-86956-036-6}, year = {2010}, language = {en} } @article{BlumBoldeaMagedanzetal.2010, author = {Blum, Niklas and Boldea, Irina and Magedanz, Thomas and Margaria, Tiziana}, title = {Service-oriented access to next generation networks : from service creation to execution}, issn = {1383-469X}, doi = {10.1007/s11036-010-0222-1}, year = {2010}, abstract = {Existing telecommunication networks and classical roles of operators are subject to fundamental change. Many network operators are currently seeking for new sources to generate revenue by exposing network capabilities to 3rd party service providers. At the same time we can observe that services on the World Wide Web (WWW) are becoming mature in terms of the definition of APIs that are offered towards other services. The combinations of those services are commonly referred to as Web 2.0 mash-ups. Rapid service design and creation becomes therefore important to meet the requirements in a changing technology and competitive market environment. This report describes our approach to include Next Generation Networks (NGN)-based telecommunications application enabler into complex services by defining a service broker that mediates between 3rd party applications and NGN service enablers. It provides policy-driven orchestration mechanisms for service enablers, a service authorization functionality, and a service discovery interface for Service Creation Environments. The work has been implemented as part of the Open SOA Telco Playground testbed at Fraunhofer FOKUS.}, language = {en} } @article{BordihnDassowHolzer2010, author = {Bordihn, Henning and Dassow, Juergen and Holzer, Markus}, title = {Extending regular expressions with homomorphic replacement}, issn = {0988-3754}, doi = {10.1051/Ita/2010013}, year = {2010}, abstract = {We define H- and EH-expressions as extensions of regular expressions by adding homomorphic and iterated homomorphic replacement as new operations, resp. The definition is analogous to the extension given by Gruska in order to characterize context-free languages. We compare the families of languages obtained by these extensions with the families of regular, linear context-free, context-free, and EDT0L languages. Moreover, relations to language families based on patterns, multi-patterns, pattern expressions, H-systems and uniform substitutions are also investigated. Furthermore, we present their closure properties with respect to TRIO operations and discuss the decidability status and complexity of fixed and general membership, emptiness, and the equivalence problem.}, language = {en} } @phdthesis{Kreutel2010, author = {Kreutel, J{\"o}rn}, title = {Metamodell und Beschreibungssprache f{\"u}r sprechgesteuerte Nutzerschnittstellen}, address = {Potsdam}, pages = {451 S.}, year = {2010}, language = {de} } @article{BergesHubwieser2010, author = {Berges, Marc and Hubwieser, Peter}, title = {Vorkurse in objektorientierter Programmierung}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64299}, pages = {13 -- 22}, year = {2010}, abstract = {Die Studienanf{\"a}nger der Informatik haben in Deutschland sehr unterschiedliche Grundkenntnisse in der Programmierung. Dies f{\"u}hrt immer wieder zu Schwierigkeiten in der Ausrichtung der Einf{\"u}hrungsveranstaltungen. An der TU M{\"u}nchen wird seit dem Wintersemester 2008/2009 nun eine neue Art von Vorkursen angeboten. In nur 2,5 Tagen erstellen die Teilnehmer ein kleines objektorientiertes Programm. Dabei arbeiten sie weitestgehend alleine, unterst{\"u}tzt von einem studentischen Tutor. In dieser Arbeit sollen nun das Konzept der sogenannten „Vorprojekte" sowie erste Forschungsans{\"a}tze vorgestellt werden}, language = {de} } @article{Rolf2010, author = {Rolf, Arno}, title = {Themeng{\"a}rten in der Informatik-Ausbildung}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64281}, pages = {7 -- 12}, year = {2010}, abstract = {Die M{\"o}glichkeiten sich zu informieren, am Leben der vielen Anderen teilzunehmen ist durch das Internet mit seinen Tweets, Google-Angeboten und sozialen Netzwerken wie Facebook ins Unermessliche gewachsen. Zugleich f{\"u}hlen sich viele Nutzer {\"u}berfordert und meinen, im Meer der Informationen zu ertrinken. So bekennt Frank Schirrmacher in seinem Buch Payback, dass er den geistigen Anforderungen unserer Zeit nicht mehr gewachsen ist. Sein Kopf komme nicht mehr mit. Er sei unkonzentriert, vergesslich und st{\"a}ndig abgelenkt. Das, was vielen zum Problem geworden ist, sehen viele Studierende eher pragmatisch. Der Wissenserwerb in Zeiten von Internet und E-Learning l{\"a}uft an Hochschulen h{\"a}ufig nach der Helene-Hegemann-Methode ab: Zun{\"a}chst machen sich die Studierenden, z.B. im Rahmen einer Studien- oder Hausarbeit, bei Wikipedia „schlau", ein Einstieg ist geschafft. Anschließend wird dieses Wissen mit Google angereichert. Damit ist {\"U}berblickswissen vorhanden. Mit geschickter copy-and-paste-Komposition l{\"a}sst sich daraus schon ein „Werk" erstellen. Der ein oder andere Studierende gibt sich mit diesem Wissenserwerb zufrieden und bricht seinen Lernprozess hier bereits ab. Nun ist zwar am Ende jeder Studierende f{\"u}r seinen Wissenserwerb selbst verantwortlich. Die erkennbar unbefriedigende Situation sollte die Hochschulen aber herausfordern, das Internet in Vorlesungen und Seminaren auszuprobieren und sinnvolle Anwendungen zu entwickeln. Beispiele gibt es durchaus. Unter der Metapher E-Learning hat sich ein umfangreicher Forschungsschwerpunkt an den Universit{\"a}ten entwickelt. Einige Beispiele von vielen: So hat der Osnabr{\"u}cker Informatik-Professor Oliver Vornberger seine Vorlesungen als Video ins Netz gestellt. Per RSS ist es m{\"o}glich, Sequenzen aufs iPod zu laden. Die {\"u}bliche Dozentenangst, dann w{\"u}rden sie ja vor leeren B{\"a}nken sitzen, scheint unbegr{\"u}ndet. Sie werden von den Studierenden vor allem zur Pr{\"u}fungsvorbereitung genutzt. Wie ist das Internet, das f{\"u}r die junge Generation zu einem alles andere verdr{\"a}ngenden Universalmedium geworden ist, didaktisch in die Hochschullehre einzubinden? Wie also ist konkret mit diesen Herausforderungen umzugehen? Dies soll uns im Folgenden besch{\"a}ftigen.}, language = {de} } @article{DuennebierDiethelm2010, author = {D{\"u}nnebier, Malte and Diethelm, Ira}, title = {Ein virtueller Lernraum f{\"u}r die Informatiklehrerweiterbildung}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64359}, pages = {65 -- 70}, year = {2010}, abstract = {Bei der Suche nach M{\"o}glichkeiten, die Weiterbildung f{\"u}r Informatiklehrkr{\"a}fte auszubauen, bietet sich der Einsatz virtueller Lernr{\"a}ume an. Dieses Papier berichtet {\"u}ber ein Projekt, in dem ein exemplarischer virtueller Lernraum f{\"u}r kollaboratives Lernen in der Lehrerweiterbildung in Informatik theoriegeleitet erstellt, erprobt und bewertet wurde. Die erzielten Ergebnisse {\"u}ber das Nutzungsverhalten k{\"o}nnen f{\"u}r weitere E-Learningprojekte in der Lehrerbildung hilfreich sein. Der Schwerpunkt dieses Papiers liegt auf der Gestaltung des Lernraums unter Beachtung der speziellen Situation der Informatiklehrkr{\"a}fte, nicht auf der didaktischen Aufbereitung der betreffenden Lerneinheit.}, language = {de} } @article{BollMeinhardtGronewoldetal.2010, author = {Boll, Susanne and Meinhardt, Rolf and Gronewold, Sabine and Krekeler, Larissa}, title = {Informatik f{\"u}r Migratinnen und Migranten Einf{\"u}hrung eines neuen Studienprogramms an der Universit{\"a}t Oldenburg}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64370}, pages = {79 -- 86}, year = {2010}, abstract = {F{\"u}r die Integration und den Bedarf der hochqualifizierten Migranten auf dem Arbeitsmarkt in Deutschland gibt es viele {\"U}berlegungen, aber noch keine ausreichenden L{\"o}sungen. Dieser Artikel beschreibt eine praktische L{\"o}sung {\"u}ber die Umsetzung des Konzepts f{\"u}r die Qualifizierung der akademischen Migranten am Beispiel eines Studienprogramms in Informatik an der Universit{\"a}t Oldenburg.}, language = {de} } @article{LaroqueSchulteUrban2010, author = {Laroque, Christoph and Schulte, Jonas and Urban, Diana}, title = {KoProV}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64445}, pages = {99 -- 105}, year = {2010}, abstract = {In der universit{\"a}ren Lehre {\"a}ndert sich der Leitgedanke von einer qualifikationsorientierten hin zu einer kompetenzorientierten Ausbildung. Der Begriff Kompetenz l{\"a}sst sich dabei grob in die fachlichen und die {\"u}berfachlichen Kompetenzen unterteilen. Insbesondere die Vermittlung von Schl{\"u}sselqualifikationen hat in der Lehre von naturwissenschaftlichen Fachrichtungen nur unzureichend Einzug erhalten. W{\"a}hrend der klassische Vorlesungsbetrieb auf den Erwerb von Fachkompetenz zielt, stoßen ausschließlich projektorientierte Veranstaltungen schnell an ihre Grenzen hinsichtlich der Teilnehmergr{\"o}ße oder Umfang der Lerninhalte. Um auf geeignete Art und Weise den Erwerb von {\"u}berfachlichen Kompetenzen zu erm{\"o}glichen, bedarf es neuer didaktischer Konzepte, die eine engere Verkn{\"u}pfung von klassischen Vorlesungen und dem projektorientierten Lernen vorsehen. In diesem Sinne versucht der skizzierte Ansatz der koordinierten Projektvorlesung(KoProV) Wissensvermittlung im Rahmen von Vorlesungseinheiten mit koordinierten Praxisphasen in Teilgruppen zu verbinden. F{\"u}r eine erfolgreiche Durchf{\"u}hrung und Erarbeitung des begleitenden Praxisprojektes durch mehrere Teilgruppen sind organisatorische und technische Randbedingungen zu beachten.}, language = {de} } @article{Kiss2010, author = {Kiss, G{\´a}bor}, title = {Analyse der Studienleistungen von Studierenden an der Universit{\"a}t {\´O}buda und deren Implikationen f{\"u}r die Informatikausbildung}, series = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, journal = {Commentarii informaticae didacticae : (CID)}, number = {4}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1868-0844}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-64364}, pages = {71 -- 77}, year = {2010}, abstract = {In der letzten Jahren ist die Zahl der erfolgreichen Pr{\"u}fungen von Studierenden im Informatikkurs des ersten Studienjahres f{\"u}r verschiedene Studieng{\"a}nge an der Universit{\"a}t {\´O}buda stark gesunken. Dies betrifft Pr{\"u}fungen in den Teilgebieten Rechnerarchitektur, Betrieb von Peripherieger{\"a}ten, Bin{\"a}re Codierung und logische Operationen, Computerviren, Computernetze und das Internet, Steganographie und Kryptographie, Betriebsysteme. Mehr als der H{\"a}lfte der Studenten konnte die Pr{\"u}fungen der ersten Semester nicht erfolgreich absolvieren. Die hier vorgelegte Analyse der Studienleistungen zielt darauf ab, Gr{\"u}nde f{\"u}r diese Entwicklung zu identifizieren, die Zahl der Abbrecher zu reduzieren und die Leistungen der Studenten zu verbessern. Die Analyse zeigt, dass die Studenten die erforderlichen Lehrmaterialen erst ein bis zwei Tage vor oder sogar erst am Tag der Klausuren vom Server downloaden, so dass sie nicht mehr hinreichend Zeit zum Lernen haben. Diese Tendenz zeigt sich bei allen Teilgebieten des Studiengangs. Ein Mangel an kontinuierlicher Mitarbeit scheint einer der Gr{\"u}nde f{\"u}r ein fr{\"u}hes Scheitern zu sein. Ferner zeigt sich die Notwendigkeit, dass bei den Lehrangeboten in Informatik auf eine kontinuierliche Kommunikation mit den Studierenden und R{\"u}ckmeldung zu aktuellen Unterrichtsinhalten zu achten ist. Dies kann durch motivierende Maßnahmen zur Teilnahme an den {\"U}bungen oder durch kleine w{\"o}chentliche schriftliche Tests geschehen.}, language = {de} } @inproceedings{GebserHinrichsSchaubetal.2010, author = {Gebser, Martin and Hinrichs, Henrik and Schaub, Torsten and Thiele, Sven}, title = {xpanda: a (simple) preprocessor for adding multi-valued propositions to ASP}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-41466}, year = {2010}, abstract = {We introduce a simple approach extending the input language of Answer Set Programming (ASP) systems by multi-valued propositions. Our approach is implemented as a (prototypical) preprocessor translating logic programs with multi-valued propositions into logic programs with Boolean propositions only. Our translation is modular and heavily benefits from the expressive input language of ASP. The resulting approach, along with its implementation, allows for solving interesting constraint satisfaction problems in ASP, showing a good performance.}, language = {en} } @article{HermenegildoSchaub2010, author = {Hermenegildo, Manuel and Schaub, Torsten}, title = {Introduction to the technical communications of the 26th International Conference on Logic Programming : special issue}, issn = {1471-0684}, doi = {10.1017/S1471068410000153}, year = {2010}, language = {en} }