@article{SchieferKrahe2014, author = {Schiefer, David and Krah{\´e}, Barbara}, title = {Ethnic identity and orientation to white American culture are linked to well-being among american indians-but in different ways}, series = {Social psychology}, volume = {45}, journal = {Social psychology}, number = {1}, publisher = {Hogrefe}, address = {G{\"o}ttingen}, issn = {1864-9335}, doi = {10.1027/1864-9335/a000155}, pages = {1 -- 14}, year = {2014}, abstract = {This study examined the relationship between ethnic identity, orientation toward the White mainstream culture, and psychological well-being among American Indians. In the light of the unique history of American Indians, we investigated the relationship between identification with the American Indian ingroup, orientation toward the dominant White American culture ( in terms of showing behavior typical for White mainstream culture as well as positive attitudes and feelings of belonging to White American culture), and self-efficacy and learned helplessness as indicators of psychological well-being. Structural equation analyses with an adolescent and an adult sample revealed a positive relationship between ethnic identity and self-efficacy but no link with learned helplessness. The tendency to show behavior typical for White mainstream culture was associated with higher self-efficacy in both samples and with lower helplessness in the adult subsample. White American orientation in the form of positive attitudes and sense of belonging were associated with higher helplessness in both samples and with lower self-efficacy among adults. The findings are discussed in terms of the role of both ethnic identity and the orientation toward the mainstream culture for well-being among American Indians, focusing on the distinct relations of White American behavior versus White American affiliation with well-being in American Indians.}, language = {en} } @misc{Schulz2002, type = {Master Thesis}, author = {Schulz, Frank}, title = {'How can you go to a Church that killed so many Indians?' : Representations of Christianity in 20th century Native American novels}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-0001154}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, year = {2002}, abstract = {Die vorliegende Arbeit untersucht Romane indianischer Autorinnen und Autoren des 20. Jahrhunderts hinsichtlich ihrer Repr{\"a}sentation von Konflikten zwischen amerikanischen Ureinwohnern und der vorherrschenden christlichen Religion des allgemeinen gesellschaftlichen Umfelds. Verschiedene Schwerpunkte sind zu erkennen, die im Laufe des Jahrhunderts immer wieder dargestellt und in ver{\"a}nderter Perspektive betrachtet werden. Sowohl historische Konflikte der Kolonialisierung und Christianisierung als auch die immerw{\"a}hrende Frage indianischer Christen -- 'Wie kannst Du in eine Kirche gehen, die so viele Indianer umgebracht hat?' [Alexie, Reservation Blues] -- werden in den Romanen diskutiert und in meiner Arbeit analysiert. Es wird ferner versucht, eine literaturgeschichtliche Klassifizierung der einzelnen Werke entsprechend ihrer Repr{\"a}sentation dieser Probleme vorzunehmen. In Anlehnung an Charles Larsons chronologisch-thematische Darstellung indianischer Prosa, werden die Kategorien rejection, (syncretic) adaptation, and postmodern-ironic revision eingef{\"u}hrt, um die unterschiedlichen Darstellungsweisen zu beschreiben. Anhand der f{\"u}nf Hauptbeispiele ist eine Entwicklung der zeitgen{\"o}ssischen indianischen Literatur zu beobachten, die sich von der engen Definition der 1960er und 70er Jahre zugunsten eines breiteren und vielf{\"a}ltigeren Ansatzes l{\"o}st und dabei mittels interkultureller und intertextueller Referenzen, postmoderner Ironie, und einem neuen indianischen Selbstbewußtsein auch neue Positionen gegen{\"u}ber dem Glauben der einstigen Kolonialmacht einnimmt. Gutachter / Betreuer: Prof. R{\"u}diger Kunow ; Dr. J{\"u}rgen Heiß}, language = {en} }