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Aim Growth is both a matter of amplitude and tempo. We aimed to develop references for body height, body weight and body mass index (BMI) with respect to tempo of maturity. Methods Data obtained from the German KiGGS study (2003-2006) on body height, body weight and presence or absence of the menarche were re-analysed in 3776 girls, aged 10-17years. We developed smoothed centiles for BMI-, body-height- and body-weight-for-age using the LMS method for premenarcheal and postmenarcheal girls. Results Body height, body weight and BMI differed significantly between premenarcheal and postmenarcheal girls. On average, postmenarcheal girls aged 11-17years were 5.3cm taller and 9.7kg heavier, and their BMI was 2.9kg/m2 higher than in premenarcheal girls of the same calendar age. Conclusion Adolescent BMI rises with calendar age and biological age. New reference charts for adolescent girls aged 10-18years were generated to be inserted into the currently used references to avoid misclassifying underweight and overweight pubertal girls.
Aim: We aimed to develop the first references for body height, body weight and body mass index (BMI) for boys based on the individual developmental tempo with respect to their voice break status. Methods: We re-analysed data from the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS study) on body height, body weight and body mass index based on the voice break, or mutation, in 3956 boys aged 10-17 years. We used the LMS method to construct smoothed references centiles for the studied variables in premutational, mutational and postmutational boys. Results: Body height, body weight and BMI differed significantly (p < 0.001) between the different stages of voice break. On average, boys were 5.9 cm taller, 5.8 kg heavier and had a 0.7 kg/m(2) higher BMI with every higher stage of voice break. Currently used growth references for chronological age in comparison with maturity-related references led to an average of 5.4% of boys being falsely classified as overweight.
Hintergrund
Steigende Adipositasprävalenzen im Kindes- und Jugendalter sind geprägt von ungesunden Lebensweisen wie geringer Bewegung durch hohen Medienkonsum. Neueste Studien nutzen die Erreichbarkeit dieser Zielgruppe durch digitale Medien, womit Technologien neue Ansätze in der Interventionsgestaltung der Gewichtsreduktion darstellen. Allerdings stellt sich die Frage, welche digitalen Kombinationen und methodischen Programmkonzepte effektive Body-Mass-Index(BMI)-Veränderungen bedingen.
Ziel
Um Erkenntnisse über effektive Maßnahmengestaltung und Medieneinsatz zu gewinnen, sollen digitale Interventionsstrategien zur BMI-Reduktion übergewichtiger Kinder und Jugendlicher analysiert und bewertet werden.
Methoden
Ein systematischer Review wurde in den Datenbanken Medline via PubMed, Science Direct und Web of Science zur Analyse von Studien aus den Jahren 2016 bis 2021 über Veränderungen im BMI und BMI-Z-Score von übergewichtigen und adipösen 6‑ bis 18-Jährigen durchgeführt. Die methodische Studienqualität wurde nach den Richtlinien des Cochrane Risk of Bias bewertet.
Ergebnisse
Aus 3974 Studien wurden 7 Artikel identifiziert, die den Einsatz von Fitnessarmbändern, Smartphones und computerbasierten Programmen beschreiben. Alle Medien erzielten BMI-Reduktionen, wobei Smartphoneinterventionen via Anrufe und Nachrichten die signifikantesten Veränderungen bewirkten.
Diskussion
Smartphones bieten als Anbieter digitaler Programme (z. B. Apps) effektive Ansatzpunkte zur Adipositasreduktion. Auf Basis der Datenlage bestätigt sich neben der Auswahl und der Kombination mehrerer Medien die Relevanz des Familieneinbezugs und die methodische Fundierung der Maßnahmen. Aufgrund des jungen Alters der Teilnehmenden müssen mediale Interventionen zielgruppengerecht zugänglich gemacht werden.