Comparing the effect of home and institutional learning environment on children’s vocabulary in primary school
Längsschnittliche Effekte der häuslichen und institutionellen Lernumwelt auf den Wortschatz von Grundschulkindern – ein Vergleich
- It is assumed that additionally to the family background and child characteris-tics, the children’s learning environments are crucial for the acquisition of early competencies. This study aimed to compare the eff ects of home and institutional learning environment on young children’s vocabulary and to test necessary con-ditions for a potential compensatory eff ect of the institutional learning environ-ment. Using longitudinal data from N = 557 preschool children (German National Educational Panel Study), we analysed to what extent family background and children’s characteristics predicted home and institutional learning environments and to what extent these learning environments predicted vocabulary in pre-school and primary school. In order to test if both learning environments pre-dict vocabulary separately, we used almost identical indicators to operationalize them. The effects were estimated within a structural equation model. The study revealed that both, home and institutionalIt is assumed that additionally to the family background and child characteris-tics, the children’s learning environments are crucial for the acquisition of early competencies. This study aimed to compare the eff ects of home and institutional learning environment on young children’s vocabulary and to test necessary con-ditions for a potential compensatory eff ect of the institutional learning environ-ment. Using longitudinal data from N = 557 preschool children (German National Educational Panel Study), we analysed to what extent family background and children’s characteristics predicted home and institutional learning environments and to what extent these learning environments predicted vocabulary in pre-school and primary school. In order to test if both learning environments pre-dict vocabulary separately, we used almost identical indicators to operationalize them. The effects were estimated within a structural equation model. The study revealed that both, home and institutional learning environment, had small and separate eff ects on children’s vocabulary. The home learning environment was more closely related to the family background, while the institutional learning en-vironment was more closely related to the children’s characteristics. This evokes new possibilities to discuss compensatory effect.…
- Es wird angenommen, dass für den frühen Kompetenzerwerb eines Kindes neben dem familiären Hintergrund und Merkmalen des Kindes die Lernumgebungen eine wichtige Rolle spielen. Die vorliegende Studie verfolgte das Ziel, die Effekte der häuslichen und der institutionellen Lernumgebung von Kindergartenkindern auf den frühen Wortschatzerwerb zu vergleichen und notwendige Bedingungen für einen kompensatorischen Effekt der institutionellen Lernumgebung zu überprüfen. Anhand längsschnittlicher Daten von N = 557 Kindergartenkindern aus dem deutschen Nationalen Bildungspanel (NEPS) wurde untersucht, in welchem Ausmaß der familiäre Hintergrund und die Merkmale eines Kindes die häusliche und institutionelle Lernumgebung prädizieren und in welchem Ausmaß diese wiederum den Wortschatz in der Vorschule und in der ersten Klasse vorhersagen. Um zu überprüfen, ob die beiden Lernumgebungen einen jeweils eigenständigen Beitrag zur Prädiktion des Wortschatzes leisten, wurden nahezu identische Indikatoren zur Operationalisierung verwendet. MittelsEs wird angenommen, dass für den frühen Kompetenzerwerb eines Kindes neben dem familiären Hintergrund und Merkmalen des Kindes die Lernumgebungen eine wichtige Rolle spielen. Die vorliegende Studie verfolgte das Ziel, die Effekte der häuslichen und der institutionellen Lernumgebung von Kindergartenkindern auf den frühen Wortschatzerwerb zu vergleichen und notwendige Bedingungen für einen kompensatorischen Effekt der institutionellen Lernumgebung zu überprüfen. Anhand längsschnittlicher Daten von N = 557 Kindergartenkindern aus dem deutschen Nationalen Bildungspanel (NEPS) wurde untersucht, in welchem Ausmaß der familiäre Hintergrund und die Merkmale eines Kindes die häusliche und institutionelle Lernumgebung prädizieren und in welchem Ausmaß diese wiederum den Wortschatz in der Vorschule und in der ersten Klasse vorhersagen. Um zu überprüfen, ob die beiden Lernumgebungen einen jeweils eigenständigen Beitrag zur Prädiktion des Wortschatzes leisten, wurden nahezu identische Indikatoren zur Operationalisierung verwendet. Mittels Strukturgleichungsmodellierung wurden die Effekte geschätzt. Die Studie zeigte, dass die häusliche und institutionelle Lernumgebung eines Kindes kleine sowie voneinander abgrenzbare Effekte auf den Wortschatz hatten. Dabei war die häusliche Lernumwelt stärker mit dem familiären Hintergrund assoziiert, während die institutionelle Lernumgebung stärker durch Merkmale des Kindes selbst prädiziert wurde. Dies eröffnet neue Möglichkeiten der Diskussion kompensatorischer Effekte.…
Author details: | Jennifer LambrechtORCiDGND, Katja BogdaORCiD, Helvi KochORCiDGND, Guido NottbuschGND, Nadine SpörerORCiDGND |
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ISSN: | 1866-6671 |
Title of parent work (English): | Journal for educational research online - JERO |
Publisher: | Waxmann |
Place of publishing: | Münster |
Publication type: | Article |
Language: | English |
Year of first publication: | 2019 |
Publication year: | 2019 |
Release date: | 2021/04/23 |
Tag: | Häusliche Lernumgebung; Institutionelle Lernumgebung; Kompensatorischer Effekt; Wortschatz Compensatory effect; Home learning environment; Institutional learning environment; Vocabulary |
Volume: | 11 |
Issue: | 2 |
Number of pages: | 30 |
First page: | 86 |
Last Page: | 115 |
Funding institution: | German Federal Ministry of Education and Research (BMBF)Federal Ministry of Education & Research (BMBF) |
Organizational units: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Psychologie |
DDC classification: | 1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie |