• search hit 1 of 1
Back to Result List

Theoriebasierte Betreuung des Schulpraktikums im Lehramtsstudium Englisch

Theory based mentoring during the practical internship of student teachers in English

  • Der Beitrag der Dissertation „Theoriebasierte Betreuung vom Schulpraktikum im Lehramtsstudium Englisch“ zum wissenschaftlichen Diskurs liegt in der Verbindung von Theoriebereichen der Professionalisierungsforschung und angewandten Linguistik mit Untersuchungen zur hochschuldidaktischen Begleitung und Betreuung im ersten Unterrichtspraktikum des Lehramtsstudiums, dem fachdidaktischen Tagespraktikum, an der Universität Potsdam. Ein interaktionsanalytisches Vorgehen wurde eingesetzt zur Weiterentwicklung des hochschuldidaktischen Settings einer disziplinenverbindenden, fachwissenschaftlichen Begleitung von Praktika im komplexen Kontext Schule. Die Implementierung entsprechender Formate ins reguläre Studium wurde in einer über drei Jahre angelegten iterativen Studie turnusmäßig evaluiert.
  • The dissertation “Theory based mentoring during the practical internship of future English teachers” contributes to the research in the field of professionalization in teacher studies programmes. The areas of professionalisation and applied linguistics are combined with research conducted in university mentoring during the first school internship for student teachers. The researcher uses an interaction analytic approach to develop the didactic setting of the mentored internship. Student teachers pass the complex situation of the internship more focused and with higher learning outcomes than their peers without the new training. The iterative study with three adaptions takes place over a course of three years.

Download full text files

Export metadata

Metadaten
Author:Anke Köhler
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-91531
Subtitle (German):ein hochschuldidaktischer Beitrag zur Professionalisierung im Studium
Subtitle (English):a contribution to professionalisation during curricular studies – a perspective from higher education didactics
Advisor:Wilfried Schubarth
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Year of Completion:2015
Publishing Institution:Universität Potsdam
Granting Institution:Universität Potsdam
Date of final exam:2016/06/08
Release Date:2016/06/16
Tag:Betreuung; Englisch; Hochschuldidaktik; Interaktionsanalyse; Konversationsanalyse; Lehrerbildung; Praktikum; Professionalisierung; Reflexion; Schule; Videoanalyse; nonverbal
applied linguistics; conversation analysis; curriculum development; higher education didactics; interaction analysis; internship; mentoring; professionalisation; reflection; school; student teachers; theory practice; video analysis
RVK - Regensburg Classification:DN 7000, HD 158
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Erziehungswissenschaft
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 378 Hochschulbildung
4 Sprache / 42 Englisch, Altenglisch / 420 Englisch, Altenglisch
Licence (German):License LogoKeine Nutzungslizenz vergeben - es gilt das deutsche Urheberrecht