The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 16 of 1102
Back to Result List

Möglichkeiten und Limitationen der medialen Unterstützung forschenden Lernens

  • Forschendes Lernen und die digitale Transformation sind zwei der wichtigsten Einflüsse auf die Entwicklung der Hochschuldidaktik im deutschprachigen Raum. Während das forschende Lernen als normative Theorie das sollen beschreibt, geben die digitalen Werkzeuge, alte wie neue, das können in vielen Bereichen vor. In der vorliegenden Arbeit wird ein Prozessmodell aufgestellt, was den Versuch unternimmt, das forschende Lernen hinsichtlich interaktiver, gruppenbasierter Prozesse zu systematisieren. Basierend auf dem entwickelten Modell wurde ein Softwareprototyp implementiert, der den gesamten Forschungsprozess begleiten kann. Dabei werden Gruppenformation, Feedback- und Reflexionsprozesse und das Peer Assessment mit Bildungstechnologien unterstützt. Die Entwicklungen wurden in einem qualitativen Experiment eingesetzt, um Systemwissen über die Möglichkeiten und Grenzen der digitalen Unterstützung von forschendem Lernen zu gewinnen.
  • Research-based learning and digital transformation are two of the most important influences on the development of pedagogies of universities in German-speaking countries. While research-based learning as a normative theory explains the should, the digital tools, both old and new, provide the can in many areas. In the present work, a process model was developed, which captures research-based learning with regard to interactive, group-based processes. Based on this model a software prototype was implemented that can accompany the entire research process. Thereby group formation, feedback and reflection processes and peer assessment are supported with educational technology. The developed software was used in a qualitative experiment to gain knowledge about the possibilities and limits of digital support for research-based learning.

Download full text files

  • SHA-512:0ac1bc6916617aa7a8213a0a18186d6f3e05751814a2cd95b4b1698f1b04d7a3feeca67b1c7c18117becdda2868a21b37396d20856626d73643116ad38d422b4

Export metadata

Metadaten
Author details:Julian DehneORCiD
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-497894
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-49789
translated title (English):Limits and chances of supporting inquiry-based learning with digital media
Reviewer(s):Mandy Schiefner-RohsORCiDGND, Sandra HofhuesORCiDGND
Supervisor(s):Ulrike Lucke, Dirk Ifenthaler
Publication type:Doctoral Thesis
Language:German
Date of first publication:2021/03/11
Publication year:2021
Publishing institution:Universität Potsdam
Granting institution:Universität Potsdam
Date of final exam:2021/02/01
Release date:2021/03/11
Tag:Bildungstechnologien; Digitale Medien; Forschendes Lernen; Modellierung
Digital Media; Educational Technologies; Inquiry-based learning; Modelling
Number of pages:xvii, 404
RVK - Regensburg classification:ST 270, SR 910, AL 40450
Organizational units:Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät / Institut für Informatik und Computational Science
CCS classification:J. Computer Applications / J.m MISCELLANEOUS
DDC classification:0 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke / 00 Informatik, Wissen, Systeme / 000 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
MSC classification:00-XX GENERAL
JEL classification:I Health, Education, and Welfare / I2 Education and Research Insititutions
License (German):License LogoCC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.