The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 22 of 56560
Back to Result List

Über die Störwirkungen von Geräuschen auf die unmittelbare Lernleistung bei verschiedenen Intelligenzgraden

On the disturbance produced by noise on the immediate learning achievement ofchildren of different intelligence levels

  • Die Wirkung der Variablen ‚Intelligenz‘ und ‚Geräuschintensität‘ auf die unmittelbare Lernleistung wurde mit zwei Tests untersucht. Dadurch sollten die „Stimulus trace"-Theorie (Ellis 1963) und die „neural theory" (Spitz 1963) bei 45 deutschen, lernbehinderten Kindern geprüft werden. Der „Stimulus trace"-Faktor ließ sich für Geräuschreize nicht bestätigen. Es gab keinen Beweis für die Gültigkeit der neuralen Theorie. Bei Erhöhung der Lautstärke sank die Lernleistung in beiden Tests.
  • The effect of the variables "intelligence" and "noise level" on the immediate learning achievement was examined using two tests. In this way the "stimulus trace" theory (Ellis 1963) and the "neural theory" (Spitz 1963) were to be tested on 45 German children who were slow learners. The "stimulus trace" factor could not be confirmed for noise stimuli. There was no proof for the validity of the neural theory. When the noise level was increased the learning achievement decreased in both tests.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Helmut C. Schöne
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-54106
Publication type:Postprint
Language:German
Publication year:1977
Publishing institution:Universität Potsdam
Release date:2011/10/06
Source:Heilpädagogische Forschung. - ISSN 0017-9647. - 7 (1977) 2. - S. 220 - 230
RVK - Regensburg classification:DA 4450
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Collection(s):Universität Potsdam / Zeitschriften / Heilpädagogische Forschung / Band 7 (1977) Heft 2
Universität Potsdam / Zeitschriften / Heilpädagogische Forschung / Band 7 (1977) Heft 2 / Wissenschaftliche Artikel
Institution name at the time of the publication:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Sonderpädagogik
License (German):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
External remark:A propos des troubles provoqués par le bruit sur les performances directes d'apprentissage dans le cas de divers degrés d'intelligence. Les effets des variables «intelligence» et «intensite du bruit» sur les performances directes d'apprentissage ont été examinés au moyen de deux tests. Il s'agissait de mettre à l'épreuve la théorie de la «Stimulus trace» (Ellis, 1963) et la «neural theory» (Spitz, 1963) sur 45 enfants allemands handicapés dans leurs études. Le facteur de «Stimulus trace» n'a pu étre vérifié dans le cas des bruits. Aucune preuve n'a pu étre apportée à la théorie «neurale». Dans les deux tests, l'augmentation d'intensité acoustique entrainait un fléchissement des performances d'apprentissage.
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.