• search hit 1 of 1
Back to Result List

Kohärenz in der universitären Lehrerbildung

Coherence in teacher education at university

  • Eine verbesserte Zusammenarbeit und Abstimmung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik, Bildungswissenschaften und schulpraktischen Lernorten ist einer der Förderbereiche der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“. Zahlreiche der geförderten Projekte haben für dieses Handlungsfeld im Bereich Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaften hochschulspezifische Maßnahmen konzipiert und umgesetzt. Der vorliegende Tagungsband beinhaltet Beiträge von 15 entsprechenden Projekten, von denen sieben anlässlich von zwei standortübergreifenden Projekt-Tagungen in Hannover und Potsdam vorgestellt und in Workshops diskutiert wurden. Insgesamt geben die Beiträge einen theoretisch fundierten und gleichzeitig praxisorientierten Überblick über aktuelle Ansätze und Konzepte zur besseren Vernetzung fachwissenschaftlicher, fachdidaktischer und bildungswissenschaftlicher Studienanteile im Lehramtsstudium. Dargestellt werden Projektarbeiten der Hochschulen, die auf verschiedenen Ebenen wirksam werden (curricular-inhaltliche Ebene,Eine verbesserte Zusammenarbeit und Abstimmung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik, Bildungswissenschaften und schulpraktischen Lernorten ist einer der Förderbereiche der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“. Zahlreiche der geförderten Projekte haben für dieses Handlungsfeld im Bereich Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaften hochschulspezifische Maßnahmen konzipiert und umgesetzt. Der vorliegende Tagungsband beinhaltet Beiträge von 15 entsprechenden Projekten, von denen sieben anlässlich von zwei standortübergreifenden Projekt-Tagungen in Hannover und Potsdam vorgestellt und in Workshops diskutiert wurden. Insgesamt geben die Beiträge einen theoretisch fundierten und gleichzeitig praxisorientierten Überblick über aktuelle Ansätze und Konzepte zur besseren Vernetzung fachwissenschaftlicher, fachdidaktischer und bildungswissenschaftlicher Studienanteile im Lehramtsstudium. Dargestellt werden Projektarbeiten der Hochschulen, die auf verschiedenen Ebenen wirksam werden (curricular-inhaltliche Ebene, kollegiale Ebene, hochschul-strukturelle Ebene). Die Maßnahmen sind so beschrieben, dass sie als Grundlage für einen Transfer auf andere Fächer bzw. andere Standorte genutzt werden können. Die Beiträge richten sich an alle Lehrenden im Bereich der Lehramtsbildung sowie sonstige Akteure im Bereich der Lehr- und Qualitätsentwicklung an den Universitäten. Sie alle können den beschriebenen Konzepten und Umsetzungsformaten transferierbare Ideen und Impulse entnehmen.show moreshow less
  • One area that is supported by the project “Qualitätsoffensive Lehrerbildung” (funded by BMBF) is the improvement of collaboration and coordination between studies in the discipline, studies in pedagogical content knowledge, and studies in pedagogical knowledge during teacher education at university. Aiming a better coordination among these three parts of teacher education at university, many of the supported projects have designed and realized university-specific approaches. This conference proceedings volume comprises contributions by 15 of these projects. Seven of those were introduced and discussed in workshops on the occasion of two cross-regional project-conferences in Hannover and Potsdam. Overall, the contributions give a theoretically funded as well as a practice-oriented overview of current approaches and concepts to achieve a better connection between study units concerning studies in content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical knowledge in teacher education. The volume presents university projects,One area that is supported by the project “Qualitätsoffensive Lehrerbildung” (funded by BMBF) is the improvement of collaboration and coordination between studies in the discipline, studies in pedagogical content knowledge, and studies in pedagogical knowledge during teacher education at university. Aiming a better coordination among these three parts of teacher education at university, many of the supported projects have designed and realized university-specific approaches. This conference proceedings volume comprises contributions by 15 of these projects. Seven of those were introduced and discussed in workshops on the occasion of two cross-regional project-conferences in Hannover and Potsdam. Overall, the contributions give a theoretically funded as well as a practice-oriented overview of current approaches and concepts to achieve a better connection between study units concerning studies in content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical knowledge in teacher education. The volume presents university projects, which take effect on different levels (at the level of curriculum and content, at a collegiate level, at the level of structural conditions of universities). The different approaches are described in a way that they can provide a basis for transfer to other subjects or further universities. The contributions are aimed at teacher educators as well as other actors working in the field of teaching- and quality development at universities. All of them can take transferable ideas and impulses from the described concepts and formats.show moreshow less

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Andreas BorowskiORCiDGND, Ingrid GlowinskiORCiDGND, Jonas FristerGND, Dietmar HötteckeORCiDGND, Katrin Buth, Jenna KoenenORCiDGND, Nicole MasanekGND, Wilko ReichweinGND, Nina Scholten, Sandra SprengerGND, Peter StenderGND, Carina Wöhlke, Michael KomorekGND, Janine Freckmann, Josefine Hofmann, Verena NieselGND, Chris Richter, Nelli Mehlmann, Angelika Bikner-AhsbahsORCiDGND, Katja Unverricht, Sascha SchanzeORCiD, Robert Marten Bittorf, Monique MeierGND, Finja Grospietsch, Jürgen MayerGND, Katharina Gimbel, Kathrin ZiepprechtORCiDGND, Judith Hofmann, Charlotte Kramer, Britta-Kornelia Müller, Andreas RohdeGND, Felix Zühlsdorf, Iris WinklerGND, Ralf LagingGND, Carina PeterGND, Michael Schween, Gerhard HärleGND, Beatrix BusseORCiDGND, Sebastian MahnerGND, Verena Köstler, Sabrina Kufner, Jutta MägdefrauGND, Christian Müller, Christina Beck, Eva Kriehuber, Florian Boch, Anna-Teresa Engl, Andreas Helzel, Tina Pickert, Christian ReiterORCiD, Bettina Blasini, Claudia NerdelGND, Doris LewalterORCiD, Silke SchiffhauerGND, Jürgen Richter-GebertGND, Maria BannertORCiDGND, Mirjam Maahs, Maria Reißner, Patrizia Ungar, Jana-Kristin von Wachter, Katharina HellmannGND, Katja Zaki, Philipp PohlenzORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-414267
ISBN:978-3-86956-438-8
Subtitle (German):Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaften
Subtitle (English):linking studies in content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical knowledge in teacher education
Publisher:Universitätsverlag Potsdam
Place of publishing:Potsdam
Editor(s):Ingrid Glowinski, Andreas Borowski, Julia Gillen, Sascha Schanze, Joachim von Meien
Publication type:Conference Proceeding
Language:German
Date of first publication:2018/10/22
Publication year:2018
Publishing institution:Universität Potsdam
Publishing institution:Universitätsverlag Potsdam
Release date:2018/10/22
Tag:Bildungswissenschaft; Fachdidaktik; Lehramtsstudium; Professionswissen; Vernetzung Fachwissenschaft; universitäre Lehrerbildung
content knowledge; pedagogical content knowledge; professional knowledge; teacher education
RVK - Regensburg classification:DN 7000, DP 1600
Organizational units:Zentrale und wissenschaftliche Einrichtungen / Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB)
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Publishing method:Open Access
Collection(s):Universität Potsdam / Sammelwerke (nicht fortlaufend) / Kohärenz in der universitären Lehrerbildung : Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaften
License (German):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
External remark:
In Printform erschienen im Universitätsverlag Potsdam:

Kohärenz in der universitären Lehrerbildung : Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaften / Ingrid Glowinski, Andreas Borowski, Julia Gillen, Sascha Schanze, Joachim von Meien (Hrsg.). – Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2018. – 397 S.
ISBN 978-3-86956-438-8
--> bestellen
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.