TY - CHAP A1 - Schladebach, Marcus A1 - Bârsa, Catinca Cristiana ED - Freudenberg, Dirk ED - von Lewinski, Kai T1 - § 70 Hohe See T2 - Handbuch Bevölkerungsschutz Y1 - 2024 SN - 978-3-406-80741-1 SP - 1201 EP - 1208 PB - C.H. Beck CY - München ER - TY - CHAP A1 - Bickenbach, Christian ED - Bauer, Hartmut ED - Häde, Ulrich T1 - § 6 Bauordnungsrecht, Recht der Raumordnung und Landesplanung T2 - Landesrecht Brandenburg : Studienbuch Y1 - 2024 SN - 978-3-7560-0392-1 SN - 978-3-7489-3485-1 SP - 273 EP - 328 PB - Nomos CY - Baden-Baden ET - 5. Auflage ER - TY - CHAP A1 - Schmidt, Thorsten Ingo ED - Bauer, Hartmut ED - Häde, Ulrich T1 - § 4 Kommunalrecht T2 - Landesrecht Brandenburg : Studienbuch Y1 - 2024 SN - 978-3-7560-0392-1 SN - 978-3-7489-3485-1 SP - 103 EP - 217 PB - Nomos CY - Baden-Baden ET - 5. Auflage ER - TY - CHAP A1 - Kraft, Julia ED - Wachter, Thomas ED - Heckschen, Heribert T1 - § 16 Internationales und Europäisches Gesellschaftsrecht T2 - Praxis des Handels- und Gesellschaftsrechts Y1 - 2024 SN - 978-3-7508-0030-4 SP - 2223 EP - 2294 PB - ZAP CY - [Bonn] ET - 6. Auflage ER - TY - CHAP A1 - Mitsch, Wolfgang ED - Gersdorf, Hubertus ED - Paal, Boris P. T1 - § 115 Ordnungswidrigkeiten T2 - BeckOK Informations- und Medienrecht Y1 - 2024 UR - https://beck-online.beck.de/Bcid/Y-400-W-BECKOKINFOMEDIEN-G-MSTV-P-115 PB - Beck CY - München ET - 44. Edition, Stand: 01.11.2023 ER - TY - CHAP A1 - Hafner, Johann Evangelist ED - Religions for Peace Deutschland e. V., ED - Stiftung Weltethos, ED - Bundeskongress der Räte der Religionen, ED - Forum Religionen im Kontext, T1 - Zur Auswertung der Umfrage T2 - Interreligiöse Initiativen in Deutschland : ein Wegweiser N2 - Religionen sind wichtige Akteurinnen der Zivilgesellschaft. Die Frage, wie sie miteinander umgehen, ist von entscheidender Bedeutung für die Zukunft pluraler, offener Gesellschaften. Für dieses Buch haben sich vier Akteure der interreligiösen Verständigung erstmals zusammengetan: Die national und international agierenden Organisationen Religions for Peace und Stiftung Weltethos, der Bundeskongress der Räte der Religionen als Verbund kommunaler interreligiöser Initiativen sowie die Forschungsschnittstelle Forum Religionen im Kontext an der Universität Potsdam. Das Buch enthält Steckbriefe von siebzig interreligiösen Organisationen und Initiativen. Ergänzt wird es durch Reflexionen über die Geschichte und die Zukunft des interreligiösen Dialogs in Deutschland sowie über die Rolle von Religion in der Zivilgesellschaft. Y1 - 2023 SN - 978-3-98740-054-4 SN - 978-3-98740-055-1 U6 - https://doi.org/10.5771/9783987400551-179 SP - 179 EP - 198 PB - Ergon CY - Baden-Baden ER - TY - CHAP A1 - Wolf, Hannah ED - Genz, Carolin ED - Schnur, Olaf ED - Aring, Jürgen T1 - Zuhause T2 - WohnWissen : 100 Begriffe des Wohnens Y1 - 2024 SN - 978-3-98612-038-2 SN - 978-3-98612-041-2 U6 - https://doi.org/10.1515/9783986120412 SP - 240 EP - 241 PB - Jovis CY - Berlin ER - TY - CHAP A1 - Dannemann, Udo ED - Fridrich, Christian ED - Hagedorn, Udo ED - Hedtke, Reinhold ED - Mittnik, Philipp ED - Tafner, Georg T1 - Understanding neoliberal subjectification BT - the contemporary homo economicus in the context of socio-economic education T2 - Economy, society and politics : socio-economic and political education in schools and universities N2 - The contribution explores how an understanding of neoliberal subjectification in socio-economic education can serve to counteract the trend marketisation of democracy. Drawing on Foucault’s lectures on biopolitics and Brown’s current analysis of neoliberalism, it lays out a sociological explanation that treats the idea of homo economicus as a structuring element of our society and outlines the threat this poses to the liberal democratic order. The second part of the contribution outlines – through immanent critique – an ideology-critical analytical competence that uses key problems to illuminate socially critical perspectives on social reality. The objective is to challenge some of the foundations of social order (Salomon, D. Kritische politische Bildung. Ein Versuch. In B. Widmaier & Overwien, B. (Hrsg.), Was heißt heute kritische politische Bildung? (S. 232–239). Wochenschau, 2013) in pursuit of the ultimate objective of an educated and assertive citizenry. Y1 - 2024 SN - 978-3-658-42524-1 SN - 978-3-658-42525-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-42525-8_10 SP - 217 EP - 236 PB - Springer Fachmedien CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Chiarini, Sara T1 - Tituli e puteo ad Dipylum sito T2 - Inscriptiones Graecae consilio et auctoritate Academiae Scientiarum Berolinensis et Brandenburgensis editae. Voluminis II et III editio tertia. Pars VIII miscellanea. Fasciculus I Defixiones Atticae Y1 - 2024 SN - 978-3-11133-578-0 SP - 315 EP - 329 PB - De Gruyter CY - Berlin / Boston ER - TY - CHAP A1 - Geiß, Robin A1 - Li, Yao ED - Zimmermann, Andreas ED - Terje, Einarsen T1 - Testimonium 1951 Convention/Article XI 1967 Protocol T2 - The 1951 Convention relating to the status of refugees and its 1967 Protocol N2 - This chapter covers the function of Testimonium to the 1951 Convention and Article XI of the 1967 Protocol. It looks into the relevance of the 1951 Convetion's testimonium. The testimonium primarily focuses on the Convetion's authentic languages, regulation of deposition, and certified true copies being delivered to all members of the UN and non-member States. On the other hand, Article XI contains the standard procedures for regulating the deposition of a copy of the 1967 Protocol in the Secretariat of the United Nations and foreseeing the transmission of certified copies thereof by the Secretary general. The chapter mentions how both elements are not commonly explicitly indicated in modern treaties. Y1 - 2024 UR - https://opil.ouplaw.com/display/10.1093/law/9780192855114.001.0001/law-9780192855114-chapter-69 SN - 978-0-19-285511-4 U6 - https://doi.org/10.1093/law/9780192855114.001.0001 SP - 1819 EP - 1824 PB - Oxford University Press CY - Oxford ET - Second edition ER - TY - CHAP A1 - Bloise, Jennifer A1 - Ihle, Sebastian ED - Hoiß, Christian ED - Schluchter, Jan-René T1 - Speziesismus in den (sozialen) Medien BT - politikdidaktische Überlegungen zur medialen (Re-)präsentation von Tieren T2 - Tiere - Medien - Bildung Y1 - 2024 UR - https://www.kopaed.de/dateien/TMB2%20ebook.pdf SN - 978-3-96848-108-1 SP - 15 EP - 31 PB - kopaed CY - München ER - TY - CHAP A1 - Tjaden, Jasper ED - Zapata-Barrero, Ricard ED - Vintila, Daniela T1 - Social media data and migration research T2 - How to do migration research : how to research guides N2 - In 2022, there were 4.62 billion social media users worldwide. Social media generates a wealth of data which migration scholars have recently started to explore in pursuit of a variety of methodological and thematic research questions. Scholars use social media data to estimate migration stocks, forecast migration flows, or recruit migrants for targeted online surveys. Social media has also been used to understand how migrants get information about their planned journeys and destination countries, how they organize and mobilize online, how migration issues are politicized online, and how migrants integrate culturally into destination countries by sharing common interests. While social media data drives innovative research, it also poses severe challenges regarding data privacy, data protection, and methodological questions relating to external validity. In this chapter, I briefly introduce various strands of migration research using social media data and discuss the advantages, disadvantages, and opportunities. KW - social media KW - big data KW - digital KW - migration KW - Facebook KW - mobility Y1 - 2024 SN - 9781035306855 SN - 9781035306848 U6 - https://doi.org/10.4337/9781035306855.00023 SP - 116 EP - 124 PB - Edward Elgar Publishing CY - Cheltenham, UK ER - TY - CHAP A1 - Perlwitz, Phoebe A1 - Spangenberger, Pia A1 - Stemmann, Jennifer ED - Zinn, Bernd T1 - Serious games BT - effektive spielbasierte Lernanwendungen zur Förderung der Selbstwirksamkeitserwartung in technischen Kontexte T2 - Virtual reality, augmented reality und serious games als educational technologies in der beruflichen Bildung Y1 - 2024 SN - 978-3-515-13544-3 SN - 978-3-515-13548-1 SP - 235 EP - 252 PB - Franz Steiner Verlag CY - Stuttgart ER - TY - CHAP A1 - Lampart, Fabian T1 - Prognose, Planung, Sicherung BT - Zukunftsreflexionen in der Literatur des 19. Jahrhunderts T2 - Zukunft – Zukunftswissen – Zukunftsästhetik Y1 - 2024 SN - 978-3-96821-870-0 SN - 978-3-96821-871-7 U6 - https://doi.org/10.5771/9783968218717 VL - 259 SP - 165 EP - 188 PB - Rombach Wissenschaft CY - Baden-Baden ER - TY - CHAP A1 - Spangenberger, Pia A1 - Matthes, Nadine A1 - Kapp, Felix A1 - Kruse, Linda A1 - Draeger, Iken A1 - Kybart, Markus A1 - Schmidt, Kristina ED - Zinn, Bernd T1 - MARLA BT - Entwicklung, Evaluation und Implementierung einer spielbasierten, immersiven VR-Lernanwendung in der gewerblich-technischen Ausbildung T2 - Virtual reality, augmented reality und serious games als educational technologies in der beruflichen Bildung Y1 - 2024 SN - 978-3-515-13544-3 SN - 978-3-515-13548-1 SP - 269 EP - 286 PB - Franz Steiner Verlag CY - Stuttgart ER - TY - CHAP A1 - Weigl, Johannes ED - Buchheim, Johannes ED - Kraetzig, Viktoria ED - Mendelsohn, Juliane K. ED - Steinrötter, Björn T1 - Margrethe, the 80, and who? BT - private Durchsetzung des Digital Markets Act (DMA) T2 - Plattformen : Grundlagen und Neuordnung des Rechts digitaler Plattformen Y1 - 2024 SN - 978-3-7560-1454-5 SN - 978-3-7089-2476-2 SN - 978-3-03891-715-1 SN - 978-3-7489-1991-9 U6 - https://doi.org/10.5771/9783748919919-97 SP - 97 EP - 124 PB - Nomos CY - Baden-Baden ER - TY - CHAP A1 - Apelojg, Benjamin ED - Ashkanasy, Neal M. ED - Troth, Ashlea C. ED - Humphrey, Ronald H. T1 - I need to move it, move It! BT - how physiological needs influence feelings, motivation, and interest in learning situations T2 - Emotion in organizations N2 - Purpose Student interest and learning success is an important component of teaching learning research. However, while the impact of emotions and psychological needs on students' achievements has been a focus of research, the impact of their physiological needs has been under studied. In this explorative study, I examine what impact the physiological and psychological needs of student teachers have on their feelings, motivation, and interest in different learning settings. Approach The research method used was the daily reconstruction method and included the Felix-App, a new digital research and feedback tool that allows the measurement of feelings, needs, motivation, and interest in real time. Findings The results suggest the importance of physiological needs for perceived emotions, motivation, and interest in the learning subject. The psychological needs, on the other hand, are of less importance. Originality The Felix-App is an innovative tool to learn more about learners' emotions and needs in real learning settings. The importance of physiological needs has been known since Maslow, but should be considered much more in the context of teaching and learning research in the future. There is a need for further research on the importance of physical aspects in learning. KW - physiological needs KW - emotions KW - motivation KW - homeostasis KW - learning environment KW - Experience Sampling Method (ESM) Y1 - 2024 SN - 978-1-83797-251-7 SN - 978-1-83797-250-0 U6 - https://doi.org/10.1108/S1746-979120240000019002 SP - 13 EP - 35 PB - Emerald Publishing Limited CY - Bingley ER - TY - CHAP A1 - Moser, Natalie T1 - Historisch von der nahen Zukunft erzählen BT - Zukunftsfiguren, -institutionen und -modelle in Marie von Ebner-Eschenbachs Das Gemeindekind T2 - Zukunft – Zukunftswissen – Zukunftsästhetik Y1 - 2024 SN - 978-3-96821-870-0 SN - 978-3-96821-871-7 U6 - https://doi.org/10.5771/9783968218717-85 SP - 85 EP - 106 PB - Rombach Wissenschaft CY - Baden-Baden ER - TY - CHAP A1 - Görtemaker, Manfred ED - Wirsching, Andreas ED - Lehmann, Lars T1 - Föderalistische Weichenstellungen zwischen Bizone und Bundesrepublik BT - Zum Wandel deutscher Staatlichkeit seit 1871 T2 - Nationalstaat und Föderalismus N2 - Der Föderalismus, dessen Wurzeln bis in das Mittelalter zurückreichen, gehört zu den Grundtatsachen der deutschen Geschichte. Dieses historische Erbe spiegelt sich in der heutigen deutschen Staatlichkeit wider, wie sie im Grundgesetz verankert ist und von Bund, Ländern und Kommunen mit Leben erfüllt wird. Renommierte Historiker, Politologen und Rechtswissenschaftler zeichnen in diesem Band die grundlegenden Entwicklungen der Föderalismusgeschichte in Deutschland seit der Gründung des deutschen Nationalstaats (1871) nach. Sie zeigen dabei die Kontinuitäten und Systembrüche deutscher Staatlichkeit auf – vom Kaiserreich über die Weimarer Republik und den NS-Staat bis hin zur Gegenwart in der Bundesrepublik Deutschland. Y1 - 2024 SN - 978-3-593-51762-9 SN - 978-3-593-45487-0 SN - 978-3-593-45486-3 SP - 153 EP - 170 PB - Campus Verlag CY - Frankfurt am Main ER - TY - CHAP A1 - Debiel, Tobias A1 - Sondermann, Elena ED - Sauer, Frank ED - von Hauff, Luba ED - Masala, Carlo T1 - Entwicklung und internationale Politik T2 - Handbuch Internationale Beziehungen N2 - Gut zwei Jahrzehnte nach dem Millenniumsgipfel der Vereinten Nationen bleiben berechtigte Zweifel an der Wirksamkeit von Entwicklungszusammenarbeit (EZ). Ist das Politikfeld von den Realitäten überholt worden? Welchen Beitrag haben Entwicklungstheorien für die Weiterentwicklung von Entwicklungspolitik leisten können? Der Beitrag zieht eine Bilanz, die von der ersten Entwicklungsdekade in den 1960er-Jahren bis zu den Folgen der Covid-19-Pandemie reicht. Er plädiert für eine herrschaftskritische Weiterentwicklung des Entwicklungsbegriffs und für eine Stärkung globaler Kooperation. KW - Entwicklungszusammenarbeit KW - Entwicklungstheorien KW - Sustainable Development Goals (SDGs) KW - Covid-19-Pandemie KW - Wirksamkeit von Entwicklungspolitik Y1 - 2024 SN - 978-3-658-33952-4 SN - 978-3-658-33953-1 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-33953-1_44 SP - 1397 EP - 1425 PB - Springer VS CY - Wiesbaden ER -