TY - CHAP A1 - Kay, Alex James T1 - Holocaust Research in Germany BT - current status and future challenges T2 - Hurbán Folyóirat Y1 - 2020 UR - https://hdke.hu/wp-content/uploads/2024/01/3-kay-alex-j.pdf UR - https://hdke.hu/folyoirat/2023-2/ SN - 3004-023X VL - 2 SP - 22 EP - 28 PB - Holokauszt Emlékközpont – Holocaust Memorial Center CY - Budapest ER - TY - BOOK A1 - Roggan, Alfred A1 - Preßler, Tobias T1 - Das Modell Friedland BT - Vom Zusammenleben deutscher, jüdischer und wendischer Bewohner in einer Niederlausitzer Kleinstadt T3 - Podstupimske pśinoski k Sorabistice = Potsdamer Beiträge zur Sorabistik N2 - Mit dem Band 14 „Das Modell Friedland: Vom Zusammenleben deutscher, jüdischer und wendischer Bewohner in einer Niederlausitzer Kleinstadt“ haben die Herausgeber den Autoren Alfred Roggan und Tobias Preßler die Erweiterung ihrer Forschungen ermöglicht: Widmete sich deren Band 12 „Sorbische/Wendische Spuren in der nördlichen Niederlausitz“ (2019) noch Befunden einer binationalen, weil deutsch-wendischen Geschichte, so wird mit dem Band 14 erstmalig für Ostdeutschland die Dokumentation einer ‚trinationalen‘, also deutsch-jüdisch-wendischen Lebenswelt vorgenommen. Die Untersuchungen verdeutlichen, wie sich drei, im 18. Jahrhundert annähernd gleich große Einwohner-Gruppen, mit ihren Gotteshäusern, ihren Sprachen und einem differenzierten Einwohnerstatus etablierten bzw. arrangiert haben. Es zeigten sich Alleinstellungsmerkmale in Lebens- sowie Kultorganisation, Wirtschaftstätigkeiten und der Kommunikation zwischen den Beheimateten. Mit der Amts-Verwaltung des Johanniter-Ritterordens und dem Stadtrat befanden sie sich in berechenbaren (deutschdominierten) Strukturen. Aus diesem Gefüge und der territorialen Grenzlage zum Kurfürstentum Brandenburg begründeten sich Bedingungen, ohne die es wohl zu keinem „Modell Friedland“ gekommen wäre. Die Autoren sind dankbar, dass sich mit Friedland die gnädige Chance bot, einen Bereich zu untersuchen, in dem Prozesse der wendisch-deutschen Assimilierung in einer eigenen Stetigkeit abliefen, jedoch das Ende jüdischen Lebens auf die Abwanderungen infolge der preußischen Emanzipations-Gesetze des 19. Jahrhunderts und nicht auf die Demütigungen, Verfolgungen sowie dem Völkermord des faschistischen deutschen Staates, zurückzuführen sind. T3 - Podstupimske pśinoski k Sorabistice = Potsdamer Beiträge zur Sorabistik - 14 KW - Brandenburgisch-Niederlausitzische Landesgeschichte KW - Friedland KW - Sorbisch-Deutsch-Jüdische Kulturkontakte Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-525427 SN - 978-3-86956-523-1 SN - 1615-2476 SN - 2192-1016 IS - 14 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Behrendt, Marie Ch. ED - Denz, Rebekka ED - Gempp-Friedrich, Tilmann T1 - Kein Epilog BT - das organisationskulturelle Erbe des Central-Vereins in der Emigration JF - Centralverein deutscher Staatsbürger jüdischen Glaubens : Anwalt zwischen Deutschtum und Judentum Y1 - 2021 SN - 978-3-11067-553-5 SN - 978-3-11067-542-9 SN - 978-3-11-067558-0 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110675535-012 SP - 211 EP - 226 PB - De Gruyter Oldenbourg CY - Berlin ER - TY - GEN A1 - Philipowski, Katharina ED - Philipowski, Katharina T1 - Experience and poetology in allegorical love autobiographies BT - an introduction into the volume T2 - Medieval Forms of First-Person Narration: A Potentially Universal Format (Villa Vigoni Talks I) T2 - Beiträge zur mediävistischen Erzählforschung N2 - Im Hochmittelalter entstehen Erzählungen, die etablierte literarische Formen und Traditionen neu verbinden: Sie sind volkssprachig, allegorisch und verwenden als Erzählform die erste Person, um in dieser Kombination, die sich zu einem die Grenzen der Einzelsprachen überschreitenden Erzähl-Format verfestigt, unterschiedlichste Themen aufzugreifen. Dieses Format, erstmals realisiert im altfranzösischen Roman de la Rose, wird die europäische Literatur mit Texten wie Dantes Divina Comedia, Guillaumes de Deguileville Pèlerinage de la Vie Humaine, William Langlands Pierce Plowman und Christines de Pizan Le Livre de la mutation de Fortune bis weit in die Neuzeit hinein prägen. Der in den Band einleitende Beitrag geht der Frage nach, ob das narrative Format dabei universell verwendet wird oder, z.B. im Rahmen der Liebesdichtung, spezifische Besonderheiten aufweist. KW - Mediävistik KW - Erzählforschung Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.25619/BmE2020375 SN - 2568-9967 VL - 8 IS - Special Issue SP - 1 EP - 27 PB - University of Oldenburg Press CY - Oldenburg ER - TY - JOUR ED - Philipowski, Katharina T1 - Medieval forms of first-person narration I BT - a potentially universal format (Villa Vigoni Talks I) T2 - Beiträge zur mediävistischen Erzählforschung N2 - In many European vernacular literatures in the 13th and 16th centuries, texts with remarkable congruities clearly emerge. They are allegorical, their subject is worldly love, and they use the first person as their narrative form. The most popular would be the French ›Roman de la Rose‹, the Italian ›Vita Nuova‹ by Dante or the Spanish ›Libro de buen amor‹. German examples are the ›Minnelehre‹ by Johann of Constance or the anonymous ›Minneburg‹. Until now such texts have been classified as (Dream-) allegories, as courtly love (Minne) speeches, or also as (fictional or stylized) autobiographies. As a result, they have rarely, if ever, been compared with each other. The goal of our conferences is to facilitate interdisciplinary exchanges regarding these texts, especially as concerns poetological, narrative, and allegorical dimensions. KW - Mediävistik KW - Erzählforschung Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.25619/BmE_H202038 SN - 2568-9967 VL - 8 IS - Special Issue PB - University of Oldenburg Press CY - Oldenburg ER - TY - JOUR ED - Philipowski, Katharina T1 - Medieval forms of first-person narration II BT - narrativity and discoursivity (Villa Vigoni Talks II) T2 - Beiträge zur mediävistischen Erzählforschung N2 - One of the central features that medieval narratives in the first person have in common is their specific structure. Most of them are not continuously and coherently narrative, but in most cases include long discursive sections or textual elements such as letters, prayers, songs, or dialogues. The classification of these texts as narrative literature is thus anything but self-evident. The contributions to this volume examine how first-person discursivity and narrativity interact in French, German, and Italian narratives, what interrelation exists between the first-person narrative stance and discursivity, and how the literary forms of narrativity and discursivity (each of which is assigned a specific tense, namely the past tense and the present tense) relate to each other. KW - Mediävistik KW - Erzählforschung Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.25619/BmE_H20225 SN - 2568-9967 VL - 14 IS - Special Issue PB - University of Oldenburg Press CY - Oldenburg ER - TY - GEN A1 - Philipowski, Katharina ED - Philipowski, Katharina T1 - Einführende Bemerkungen zu Diskursivität und Narrativität T2 - Medieval Forms of First-Person Narration: Narrativity and Discoursivity (Villa Vigoni Talks II) T2 - Beiträge zur mediävistischen Erzählforschung KW - Mediävistik KW - Erzählforschung Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.25619/BmE20225222 SN - 2568-9967 VL - 14 IS - Special Issue SP - 1 EP - 12 PB - University of Oldenburg Press CY - Oldenburg ER - TY - CHAP A1 - Marszałek, Magdalena ED - Artwinska, Anna ED - Tippner, Anja T1 - "There's no such thing as an innocent eye": acts of seeing and ethical aspects in postmemorial aesthetics T2 - The afterlife of the Shoah in Central and Eastern European cultures N2 - In the context of the “postcatastrophic” culture after the Shoah, the question of the ethics of seeing has developed its own specificity and incisiveness, one that resulted from the complex distribution of the visibility and invisibility of the criminal acts themselves. On the one hand, the perpetrators’ efforts to conceal their crimes and erase their tracks stood in opposition to the desire of the same to meticulously document their crimes. On the other hand, local communities became direct eyewitnesses to the persecution and killing of Jews—in mass shootings as well as in the extermination camps, which were frequently set up close to populated areas. It is precisely these two aspects—the photographic archives of the perpetrators as well as the bystanders’ eyewitnessing—around which heated debates unfold. They are also of primary interest to postmemorial art, which grapples with the legacy of this visuality and visibility of the Shoah. This chapter discusses the possibility of a critical analysis of the images from contaminated photographic material in the Nazi archives in postmemorial art and film as well as artistic projects focussing on the problem of visibility and seeing that deal with the question of the possibility of the witnessing of bystanders and of future generations who are faced with the legacy of the bystander experience. These projects were developed during the time of intense examination—and not only artistic—of the role of direct eyewitnesses to the Shoah, examinations that were characteristic for the public discourse in Poland after the year 2000. Y1 - 2022 SN - 978-1-003-05054-4 U6 - https://doi.org/10.4324/9781003050544-14 SP - 235 EP - 248 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - New York, London ER -