TY - THES A1 - Hebisch, Benjamin T1 - Power in supply chain negotiations: a two-stage approach T2 - Schriftenreihe zum Verhandlungsmanagement ; Band 15 N2 - Negotiations between buyers and suppliers directly influence a company’s costs, revenue, and consequently its profits. The outcome of these negotiations relies heavily on the companies’ as well as the negotiators’ power position. Across three empirical articles the author demonstrates how the own power position can first be identified as well as improved and subsequently used to maximize profits in negotiations between sellers and buyers. In the first paper the sources underlying buyer and supplier power are identified and weighted. The results of the first paper show the impact of each single sources on the buyer and supplier power. The number of suppliers available for one product is by far the most important source of power for both sides. The results indicate that a higher number of suppliers leads to a better power position of the buyer and simultaneously to an inferior power position of a single supplier. The second paper aims to examine the impact of the number of suppliers on the outcome of buyer-seller-negotiations thereby considering the innovation level of the products purchased. The results of the second study which are based on real negotiation data from a German car manufacturer indicate that the number of available suppliers has a stronger impact on the negotiation outcome for innovative than for functional, less innovative products. The third paper analyzes how the ability to take the counterpart’s perspective (perspective taking ability) influences the negotiation outcome. This relationship is examined for different power positions. The results indicate that a negotiator’s high perspective taking ability leads to a more unfavorable negotiation outcome compared to low perspective taking ability. Simultaneously, high perspective taking ability causes a more positive perception of the conducted negotiation than low perspective taking ability. This contradictory effect of perspective taking ability bears the risk for buyers and suppliers to assess an unfavorable outcome as positive. Finally, the results of the papers are summarized and discussed. The dissertation concludes with implications for practice, limitations of the work, and approaches for future research. N2 - Verhandlungen zwischen Einkäufern und Zulieferern haben einen unmittelbaren Einfluss auf die Kosten und den Umsatz eines Unternehmens und sind dementsprechend ein wichtiger Faktor für deren Gewinn. Das Ergebnis dieser Verhandlungen hängt maßgeblich von der Machtposition der Unternehmen und damit auch der Verhandler ab. In dieser Studie wird in den drei empirischen Artikeln gezeigt, wie die Machtposition zunächst identifiziert sowie verbessert und anschließend gewinnmaximierend in Verhandlungen zwischen Verkäufern und Einkäufern eingesetzt werden kann. Im ersten Paper werden die der Macht von Einkäufern und Lieferanten zu Grunde liegenden Ursachen identifiziert und gewichtet. Die Ergebnisse des ersten Papers zeigen, wie stark die einzelnen identifizierten Faktoren die Macht des Einkäufers und des Vertriebs beeinflussen. Die Anzahl der für ein Produkt zur Verfügung stehenden Lieferanten ist für beide Seiten die mit Abstand wichtigste Ursache für Macht. Es wird herausgestellt, dass eine höhere Anzahl an Lieferanten zu einer besseren Machtposition des Einkäufers und gleichzeitig zu einer schlechteren Machtposition des Verkäufers führt. Das Ziel des zweiten Papers ist es, den Einfluss der Anzahl der Lieferanten auf das Ergebnis von Verhandlungen zwischen Einkäufern und Verkäufern zu untersuchen. Dabei werden die verschiedenen Innovationsgrade der zu beschaffenden Produkte berücksichtigt. Auf Basis realer Verhandlungsdaten eines deutschen Automobilerstellers wird gezeigt, dass die Anzahl der für ein Produkt zur Verfügung stehenden Lieferanten bei innovativen Produkten einen stärkeren Einfluss auf das Verhandlungsergebnis hat als bei funktionalen, weniger innovativen Produkten. Das dritte Paper ermittelt, wie die Fähigkeit, die Perspektive der Gegenseite einzunehmen (Perspective Taking Ability) das Verhandlungsergebnis beeinflusst. Dieser Zusammenhang wird für verschiedene Machtpositionen untersucht. Die Ergebnisse lassen darauf schließen, dass hohe Perspective Taking Ability eines Verhandlungsführerenden in der besseren Machtposition zu einem schlechteren Ergebnis führt als niedrige Perspective Taking Ability. Gleichzeitig führt eine hohe Ausprägung der Fähigkeit zu einer positiveren Wahrnehmung der geführten Verhandlung als eine niedrige Ausprägung. Dieser gegensätzliche Effekt von Perspective Taking Ability birgt für Einkäufer und Verkäufer in einer überlegenen Machtposition das Risiko, ein schlechteres Verhandlungsergebnis positiv zu bewerten. Die Ergebnisse der Studien werden am Ende der Dissertation zusammengefasst und diskutiert. Es werden Implikationen für die Praxis abgeleitet sowie Limitationen und Ansätze zukünftiger Forschung aufgezeigt. KW - Automotive KW - Business-to-Business KW - Experiment KW - Expertenbefragung KW - Negotiation KW - Supply Chain Management KW - Verhandlungsmanagement Y1 - 2021 SN - 978-3-339-12400-5 SN - 978-3-339-12401-2 PB - Kovac CY - Hamburg ER - TY - THES A1 - Stolley, Florian T1 - Four essays on altruism and compliance T1 - Vier Studien zu altruistischem und normenkonformem Verhalten N2 - There are numerous situations in which people ask for something or make a request, e.g. asking a favor, asking for help or requesting compliance with specific norms. For this reason, how to ask for something in order to increase people’s willingness to fulfill such requests is one of the most important question for many people working in various different fields of responsibility such as charitable giving, marketing, management or policy making. This dissertation consists of four chapters that deal with the effects of small changes in the decision-making environment on altruistic decision-making and compliance behavior. Most notably, written communication as an influencing factor is the focus of the first three chapters. The starting point was the question how to devise a request in order to maximize its chance of success (Chapter 1). The results of the first chapter originate the ideas for the second and third chapter. Chapter 2 analyzes how communication by a neutral third-party, i.e. a text from the experimenters that either reminds potential benefactors of their responsibility or highlights their freedom of choice, affects altruistic decision-making. Chapter 3 elaborates on the effect of thanking people in advance when asking them for help. While being not as closely related to the other chapters as the three first ones are, the fourth chapter deals as well with the question how compliance (here: compliance with norms and rules) is affected by subtle manipulations of the environment in which decisions are made. This chapter analyzes the effect of default settings in a tax return on tax compliance. In order to study the research questions outlined above, controlled experiments were conducted. Chapter 1, which analyzes the effect of text messages on the decision to give something to another person, employs a mini-dictator game. The recipient sends a free-form text message to the dictator before the latter makes a binary decision whether or not to give part of her or his endowment to the recipient. We find that putting effort into the message by writing a long note without spelling mistakes increases dictators’ willingness to give. Moreover, writing in a humorous way and mentioning reasons why the money is needed pays off. Furthermore, men and women seem to react differently to some message categories. Only men react positively to efficiency arguments, while only women react to messages that emphasize the dictator’s power and responsibility. Building on this last result, Chapter 2 attempts to disentangle the effect of reminding potential benefactors of their responsibility for the potential beneficiary and the effect of highlighting their decision power and freedom of choice on altruistic decision-making by studying the effects of two different texts on giving in a dictator game. We find that only men react positively to a text that stresses their responsibility for the recipient by giving more to her or him, whereas only women seem to react positively to a text that emphasizes their decision power and freedom of choice. Chapter 3 focuses on the compliance with a request. In the experiment, participants are asked to provide a detailed answer to an open question. Compliance is measured by the effort participants spend on answering the question. The treatment variable is whether or not they see the text “thanks in advance.” We find that participants react negatively by putting less effort into complying with the request in response to the phrase “thanks in advance.” Chapter 4 studies the effect of prefilled tax returns with mostly inaccurate default values on tax compliance. In a laboratory experiment, participants earn income by performing a real-effort task and must subsequently file a tax return for three consecutive rounds. In the main treatment, the tax return is prefilled with a default value, resulting from participants’ own performance in previous rounds, which varies in its relative size. The results suggest that there is no lasting effect of a default value on tax honesty, neither for relatively low nor relatively high defaults. However, participants who face a default that is lower than their true income in the first round evade significantly and substantially more taxes in this round than participants in the control treatment without a default. N2 - Es fallen einem zahlreiche Situationen ein, in denen Menschen um etwas bitten, sei es um Unterstützung oder um das Befolgen bestimmter Regeln oder Normen. Die Frage, wie man eine Bitte formulieren muss, um die Bereitschaft der Menschen zu erhöhen, diese Bitte zu erfüllen, ist daher eine äußerst wichtige für viele Menschen, die in ganz unterschiedlichen Bereichen arbeiten, beispielsweise in Hilfsorganisationen, im Marketing, im Management oder auch in der Politikberatung. Diese Dissertation besteht aus vier Kapiteln, die sich mit den Auswirkungen kleiner Veränderungen in der Entscheidungsumgebung auf altruistische Entscheidungen sowie unterstützendes und regelkonformes Verhalten befassen. Schriftliche Kommunikation als Einflussfaktor steht hierbei im Mittelpunkt der ersten drei Kapitel. Ausgangspunkt war die Frage, wie man eine Bitte formulieren muss, um ihre Erfolgsaussichten zu erhöhen (Kapitel 1). Aus den Ergebnissen des ersten Kapitels resultieren die Ideen für das zweite und dritte Kapitel. In Kapitel 2 wird untersucht, wie sich Kommunikation durch einen neutralen Dritten - ein Text der Experimentatoren, der potenzielle Wohltäter entweder an ihre Verantwortung oder ihre Entscheidungsfreiheit erinnert - auf eine altruistische Entscheidung auswirkt. In Kapitel 3 wird analysiert, was für einen Effekt es auf die Hilfsbereitschaft von Teilnehmern hat, wenn man ihnen bereits im Voraus für ihre Unterstützung dankt. Obwohl das vierte Kapitel weniger eng mit den anderen Kapiteln verbunden ist, als es die ersten drei sind, geht es auch hier um die Frage, wie sich die Bereitschaft der Teilnehmer, Normen zu befolgen, durch kleine Änderungen der Entscheidungsumgebung erhöhen lässt. In diesem Kapitel wird untersucht, welchen Einfluss vorausgefüllte Steuererklärungen auf die Steuerhinterziehung haben. Zur Beantwortung der oben genannten Forschungsfragen wurden Experimente durchgeführt. In Kapitel 1 wird ein Mini-Diktatorspiel verwendet, um herauszufinden, welchen Effekt Textnachrichten auf die Entscheidung haben, einer anderen Person etwas abzugeben. Die Person in der Rolle des Diktators liest eine vom Empfänger geschriebene Nachricht, bevor sie oder er die binäre Entscheidung trifft, einen Teil der Anfangsausstattung an den Empfänger abzugeben. Unsere Ergebnisse zeigen, dass Diktatoren eher bereit sind, etwas abzugeben, wenn sich die Empfänger beim Schreiben der Nachricht bemüht haben, indem sie längere Nachrichten mit weniger Rechtschreibfehlern schreiben. Außerdem erhöhen humorvolle Nachrichten und welche, die Gründe nennen, wofür die Empfänger das Geld brauchen, die Bereitschaft der Diktatoren, Geld abzugeben. Darüber hinaus scheinen Männer und Frauen auf einige Nachrichteninhalte unterschiedlich zu reagieren. Nur Männer reagieren positiv auf Effizienzargumente, während nur Frauen auf Nachrichten reagieren, die die Macht und Verantwortung des Diktators unterstreichen. Aufbauend auf diesem letzten Ergebnis versucht das zweite Kapitel, die Effekte der Betonung der Entscheidungsmacht und der Betonung der Verantwortung auf altruistisches Handeln zu trennen. Hierzu wird der Effekt von zwei Texten auf Entscheidungen im Diktatorspiel untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass nur Männer positiv auf die Betonung ihrer Verantwortung reagieren, während Frauen tendenziell mehr abgeben, wenn ihre Entscheidungsmacht und Entscheidungsfreiheit hervorgehoben wird. KW - experiment KW - Experiment KW - Nudging KW - nudging KW - communication KW - Kommunikation Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-428013 ER - TY - JOUR A1 - Bruttel, Lisa Verena T1 - Is There a Loyalty-Enhancing Effect of Retroactive Price-Reduction Schemes? JF - Review of industrial organization N2 - This paper presents an experiment on the effect of retroactive price-reduction schemes on buyers’ repeated purchase decisions. Such schemes promise buyers a reduced price for all units that are bought in a certain time frame if the total quantity that is purchased passes a given threshold. This study finds a loyalty-enhancing effect of retroactive price-reduction schemes only if the buyers ex-ante expected that entering into the scheme would maximize their monetary gain, but later learn that they should leave the scheme. Furthermore, the effect crucially hinges on the framing of the price reduction. KW - Buyer behavior KW - Experiment KW - Loss aversion KW - Rebate and discount KW - Regulation of dominant firms KW - Risk aversion Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1007/s11151-018-9653-9 SN - 0889-938X SN - 1573-7160 VL - 54 IS - 3 SP - 575 EP - 593 PB - Springer CY - Dordrecht ER - TY - JOUR A1 - Bruttel, Lisa Verena A1 - Gueth, Werner T1 - Asymmetric voluntary cooperation BT - a repeated sequential best-shot experiment JF - International Journal of Game Theory N2 - This paper tests the robustness of voluntary cooperation in a sequential best shot game, a public good game in which the maximal contribution determines the level of public good provision. Thus, efficiency enhancing voluntary cooperation requires asymmetric behavior whose coordination is more difficult. Nevertheless, we find robust cooperation irrespective of treatment-specific institutional obstacles. To explain this finding, we distinguish three behavioral patterns aiming at both, voluntary cooperation and (immediate) payoff equality. KW - Best shot game KW - Coordination KW - Transfer KW - Refund KW - Experiment Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1007/s00182-018-0633-y SN - 0020-7276 SN - 1432-1270 VL - 47 IS - 3 SP - 873 EP - 891 PB - Springer CY - Heidelberg ER - TY - JOUR A1 - Bruttel, Lisa Verena T1 - The Limits of Buyer Power BT - Experimental Evidence JF - Review of Behavioral Economics N2 - This paper studies the behavior of buyers confronting an incumbent monopolist and a potential market entrant in a repeated trade situation. In the experiment, buyers have two possibilities to demand lower prices in future trade periods. First, they can withhold demand. Second, they can voluntarily pay a higher price to the entrant in order to encourage future re-entry. Both these forms of buyer behavior occur in the experiment. They are less frequent when the number of buyers is large as opposed to small. A control treatment tests to what extent such behavior can be attributed to strategic motives. KW - Buyer Power KW - Market Entry KW - Experiment Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1561/105.00000082 SN - 2326-6198 SN - 2326-6201 VL - 5 IS - 2 SP - 149 EP - 167 PB - Now Publishers inc. CY - Hannover ER - TY - RPRT A1 - Späth, Maximilian T1 - It’s me again… Ask Avoidance and the Dynamics of Charitable Giving T2 - CEPA Discussion Papers N2 - Charities typically ask potential donors repeatedly for a donation. These repeated requests might trigger avoidance behavior. Considering that, this paper analyzes the impact of offering an ask avoidance option on charitable giving. In a proposed utility framework, the avoidance option decreases the social pressure to donate. At the same time, it induces feelings of gratitude toward the fundraiser, which may lead to a reciprocal increase in donations. The results of a lab experiment designed to disentangle the two channels show no negative impact of the option to avoid repeated asking on donations. Instead, the full model indicates a positive impact of the reciprocity channel. This finding suggests that it might be beneficial for charities to introduce an ask avoidance option during high-frequency fundraising campaigns. T3 - CEPA Discussion Papers - 38 KW - Charitable giving KW - Repeated request KW - Ask avoidance KW - Experiment Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-520991 SN - 2628-653X IS - 38 ER - TY - RPRT A1 - Ziemann, Niklas T1 - You will receive your money next week! BT - Experimental evidence on the role of Future-Time Reference for intertemporal decision-making T2 - CEPA Discussion Papers N2 - Against the background of the increasingly discussed “Linguistic Saving Hypothesis” (Chen, 2013), I studied whether the targeted use of a present tense (close tense) and a future tense (distant tense) within the same language have an impact on intertemporal decision-making. In a monetarily incentivized laboratory experiment in Germany, I implemented two different treatments on intertemporal choices. The treatments differed in the tense in which I referred to future rewards. My results show that individuals prefer to a greater extent rewards which are associated with a present tense (close tense). This result is in line with my prediction and the first empirical support for the Linguistic Saving Hypothesis within one language. However, this result holds exclusively for males. Females seem to be unaffected by the linguistic manipulation. I discuss my findings in the context of “gender-as-culture” as well as their potential policy-implications. T3 - CEPA Discussion Papers - 56 KW - Experiment KW - Intertemporal Choice KW - Language KW - Linguistic Saving Hypothesis Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-563983 SN - 2628-653X IS - 56 CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Orland, Andreas A1 - Rostam-Afschar, Davud T1 - Flexible work arrangements and precautionary behavior BT - Theory and experimental evidence JF - Journal of economic behavior & organization N2 - In the past years, work-time in many industries has become more flexible, opening up a new channel for intertemporal substitution: workers might, instead of saving, adjust their work-time to smooth consumption. To study this channel, we set up a two-period consumption/saving model with wage uncertainty. This extends the standard saving model by also allowing a worker to allocate a fixed time budget between two work-shifts. To test the comparative statics implied by these two different channels, we conduct a laboratory experiment. A novel feature of our experiments is that we tie income to a real-effort style task. In four treatments, we turn on and off the two channels for consumption smoothing: saving and time allocation. Our main finding is that savings are strictly positive for at least 85 percent of subjects. We find that a majority of subjects also uses time allocation to smooth consumption and use saving and time shifting as substitutes, though not perfect substitutes. Part of the observed heterogeneity of precautionary behavior can be explained by risk preferences and motivations different from expected utility maximization. (c) 2021 Elsevier B.V. All rights reserved. KW - Precautionary saving KW - Labor supply KW - Intertemporal substitution KW - Experiment Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1016/j.jebo.2021.09.015 SN - 0167-2681 SN - 1879-1751 VL - 191 SP - 442 EP - 481 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER -