TY - THES A1 - Döring, Matthias T1 - The public encounter T1 - Dynamiken von Bürger-Staat-Interaktionen BT - dynamics of citizen-state interactions N2 - This thesis puts the citizen-state interaction at its center. Building on a comprehensive model incorporating various perspectives on this interaction, I derive selected research gaps. The three articles, comprising this thesis, tackle these gaps. A focal role plays the citizens’ administrative literacy, the relevant competences and knowledge necessary to successfully interact with public organizations. The first article elaborates on the different dimensions of administrative literacy and develops a survey instrument to assess these. The second study shows that public employees change their behavior according to the competences that citizens display during public encounters. They treat citizens preferentially that are well prepared and able to persuade them of their application’s potential. Thereby, they signal a higher success potential for bureaucratic success criteria which leads to the employees’ cream-skimming behavior. The third article examines the dynamics of employees’ communication strategies when recovering from a service failure. The study finds that different explanation strategies yield different effects on the client’s frustration. While accepting the responsibility and explaining the reasons for a failure alleviates the frustration and anger, refusing the responsibility leads to no or even reinforcing effects on the client’s frustration. The results emphasize the different dynamics that characterize the nature of citizen-state interactions and how they establish their short- and long-term outcomes. N2 - Die vorliegende Arbeit setzt sich mit der direkten Interaktion zwischen BürgerInnen und Verwaltungen auseinander. Auf Basis eines umfassenden Modells, das verschiedene Perspektiven auf die Dynamiken dieser “public encounter” beschreibt, werden ausgewählte Forschungslücken hervorgehoben. Die drei Artikel, die diese Dissertation konstituieren, fokussieren diese Lücken. Dabei spielt die Frage nach den notwendigen Kompetenzen von BürgerInnen, die es ermöglichen, erfolgreich und auf Augenhöhe mit Verwaltungen interagieren zu können, eine wichtige Rolle. Die Relevanz verschiedener Dimensionen wird herausgearbeitet und mit Hilfe eines Survey-Instruments validiert. In einer weiteren Studie zeigt sich, dass VerwaltungsmitarbeiterInnen BürgerInnen bevorzugen, die dank dieser Kompetenzen besser auf Interaktionen vorbereitet sind. Aufgrund der besseren Vorbereitung sowie der Fähigkeit, ihr Gegenüber vom Nutzen des Antrags zu überzeugen, gelingt es BürgerInnen mit einer hohen Kompetenz, eine höhere Erfolgswahrscheinlichkeit im Sinne der organisationalen Ziele zu signalisieren. Der dritte Artikel beleuchtet die Dynamik der Kommunikationsstrategien von MitarbeiterInnen im Falle von Fehlern bei der Erbringung von Dienstleistungen. Die Studie stellt heraus, dass verschiedene Kommunikationsstrategien zur Wiedergutmachung von Fehlern unterschiedliche Effekte auf das Frustrationsniveau der KlientInnen haben. Hierbei zeigt sich, dass die bewusste Übernahme von Verantwortung sowie die Erläuterung der Ursachen des Fehlers die Frustration senken, während das Abwälzen der Verantwortung keinen bzw. sogar einen verstärkenden Effekt auf die Frustration hat. Die Ergebnisse verdeutlichen die Dynamiken, die bei der Interaktion zwischen BürgerInnen und Verwaltungen entstehen und für das kurz- und langfristige Ergebnis dieser Interaktionen maßgeblich sein können. KW - administrative literacy KW - behavioral public administration KW - citizen-state interactions KW - Verwaltungskompetenz KW - Behavioralistische Verwaltungswissenschaft KW - Bürger-Staat-Interaktionen Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-502276 ER - TY - JOUR A1 - Chaabene, Helmi A1 - Negra, Yassine A1 - Capranica, Laura A1 - Prieske, Olaf A1 - Granacher, Urs T1 - A Needs Analysis of Karate Kumite With Recommendations for Performance Testing and Training JF - Strength and conditioning journal N2 - An effective training program needs to be customized to the specific demands of the redpective sport. Therefore, it is important to conduct a needs analysis to gain information on the unique characteristics of the sport. The objectives of thes review were (A) to conduct a systematic needs analysis of karate kumite and (B) to provide practical recommendations for sport-specific performance testing and training of karate kumite athletes. KW - sport profile KW - striking combat sports KW - strength KW - power KW - energetic systems KW - injury KW - assessment Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1519/SSC.0000000000000445 SN - 1524-1602 SN - 1533-4295 VL - 41 IS - 3 SP - 35 EP - 46 PB - Lippincott Williams & Wilkins CY - Philadelphia ER - TY - JOUR A1 - Wright, Michelle F. A1 - Harper, Bridgette D. A1 - Wachs, Sebastian T1 - The associations between cyberbullying and callous-unemotional traits among adolescents BT - the moderating effect of online disinhibition JF - Personality and individual differences : an international journal of research into the structure and development of personality, and the causation of individual differences N2 - The aim of the present study was to investigate the potential moderating role of online disinhibition in the associations between adolescents' callous-unemotional traits (callousness, uncaring, unemotional) and anonymous and non-anonymous cyberbullying. To this end, 1047 (49.2% female) 7th and 8th graders completed questionnaires on their face-to-face bullying, cyberbullying, callous-unemotional traits, and online disinhibition. The findings revealed that increases in uncaring were more associated with self-reported non-anonymous and anonymous cyberbullying at higher levels of online disinhibition. The findings are discussed in the context of the characteristics associated with callous-unemotional traits, and how these characteristics increase adolescents' risk of cyberbullying perpetration. Recommendations are made for tailoring intervention programs to consider adolescents' personality traits. KW - Cyberbullying KW - Callous-unemotional traits KW - Callousness KW - Uncaring KW - Unemotional KW - Online disinhibition KW - Anonymity Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.04.001 SN - 0191-8869 VL - 140 SP - 41 EP - 45 PB - Elsevier CY - Oxford ER -