TY - RPRT A1 - Kienbaum, Janna A1 - Fischer, Patryk A1 - Passmann, Sven T1 - Forschungsdatenmanagement bei personenbezogenen Daten BT - eine Handreichung N2 - Das Dokument "Forschungsdatenmanagement bei personenbezogenen Daten - eine Handreichung" versammelt zentrale Inhalte, Verweise und Vorgehensweisen für Forscher*innen, die in einer Studie personenbezogene Daten erheben und diese verarbeiten, archivieren oder veröffentlichen wollen. Die Handreichung verweist an den entsprechenden Abschnitten auf weiterführende Materialien wie insbesondere die Handreichung „Datenschutz“ des Rats für die Sozial-, Verhaltens-, Bildungs- und Wirtschaftswissenschaften (RatSWD). KW - research data management KW - personal information KW - General Data Protection Regulation KW - legal aspects KW - research data KW - discipline specific rdm KW - psychology KW - educational sciences KW - Forschungsdatenmanagement KW - Personenbezogene Daten KW - Datenschutzgrundverordnung KW - rechtliche Aspekte KW - Forschungsdaten KW - Disziplinspezifisches FDM KW - Psychologie KW - Bildungswissenschaften Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.5281/zenodo.7428524 ER - TY - JOUR A1 - Dapprich, Jan Philipp A1 - Cockshott, William Paul T1 - Input-output planning and information JF - Journal of Economic Behavior & Organization N2 - In this paper, we show how socialist planning can be based on input-output data. We argue that the information required for this can be obtained by a central planning agency and thus dismiss Hayek’s information argument against socialism. We further show how economic planning can be made responsive to consumer demand through a feedback control mechanism. Output targets of products would be adjusted in response to observed consumer demand or based on predictions about future demand. Planners can use machine learning to make more accurate forecasts. The valuation of goods plays an important role in the feedback control mechanism. The values of goods can either be measured by the labour time necessary for their production (labour values) or through shadow prices based on linear programming. Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.1016/j.jebo.2022.10.043 SN - 0167-2681 IS - 205 SP - 412 EP - 422 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Teichmann, Malte A1 - Vladova, Gergana A1 - Gronau, Norbert T1 - Conception of subject-oriented learning BT - ameso-didactic design framework for learning scenarios for manufacturing JF - SSRN eLibrary / Social Science Research Network N2 - Competence development must change at all didactic levels to meet the new requirements triggered by digitization. Unlike classic learning theories and the resulting popular approaches (e.g., sender-receiver model), future-oriented vocational training must include new learning theory impulses in the discussion about competence acquisition. On the one hand, these impulses are often very well elaborated on the theoretical side, but the transfer into innovative learning environments - such as learning factories - is often still missing. On the other hand, actual learning factory (design) approaches often concentrate primarily on the technical side. Subject-oriented learning theory enables the design of competence development-oriented vocational training projectsin learning factories in which persons can obtain relevant competencies for digitization. At the same time, such learning theory approaches assume a potentially infinite number of learning interests and reasons. Following this, competence development is always located in an institutional or organizational context. The paper conceptionally answers how this theoryimmanent challenge is synthesizable with the reality of organizationally competence development requirements. KW - subject-oriented learning KW - learning scenario for manufacturing KW - didactic framework KW - action problems KW - didactic concept Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.2139/ssrn.4457995 SN - 1556-5068 PB - Social Science Electronic Publ. CY - [Erscheinungsort nicht ermittelbar] ER - TY - JOUR A1 - Brosius-Gersdorf, Frauke T1 - Die Gliederung des Gefahrtarifs der Unfallversicherungsträger nach Tarifstellen (Teil I) JF - Die Sozialgerichtsbarkeit N2 - Bei der Festsetzung des Gefahrtarifs steht den Unfallversicherungsträgern nach § 157 SGB VII ein weiter Gestaltungsspielraum zu. An Grenzen stößt er bei der Zusammenfassung verschiedener Gewerbezweige in einer Tarifstelle. Unternehmensarten, die ein vom Durchschnitt der Tarifstelle erheblich abweichendes Gefährdungsrisiko haben, steht ein Anspruch auf Verselbstständigung als eigene Tarifstelle oder auf Neuzuordnung zu einer anderen, passenderen Tarifstelle zu. Ein fester Grenzwert für eine nicht mehr zulässige Abweichung der Belastungsziffer von Unternehmen von der Belastungsziffer des Tarifstellendurchschnitts hat sich aber bislang nicht herausgebildet. Der vorliegende Teil I befasst sich mit dem rechtlichen Rahmen für die Tarifstellenbildung im Gefahrtarif. Teil II (abgedruckt in einem der nächsten Hefte der SGb 2023) geht auf den aktuellen Fall des 4. Gefahrtarifs der BG BAU ein. Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.37307/j.1864-8029.2023.08.03 SN - 0943-1462 SN - 1864-8029 VL - 70 IS - 8 PB - Erich Schmidt Verlag CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Brosius-Gersdorf, Frauke T1 - Die Gliederung des Gefahrtarifs der Unfallversicherungsträger nach Tarifstellen – Teil 2 JF - Die Sozialgerichtsbarkeit N2 - Der Beitrag hat sich in Teil 1 (abgedruckt in SGb 2023, 461 ff.) dem rechtlichen Rahmen und den offenen Rechtsfragen bei der Gliederung des Gefahrtarifs nach Tarifstellen gewidmet. Teil 2 zeigt anhand des aktuellen Falls des 4. Gefahrtarifs der BG BAU, welche Rechtsfehler zur Rechtswidrigkeit von Gefahrtarifen führen. Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.37307/j.1864-8029.2023.09.04 SN - 0943-1462 SN - 1864-8029 VL - 70 IS - 9 PB - Erich Schmidt Verlag CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Rothermel, Ann-Kathrin T1 - „Fake Science“ ― Wissenschaft und Universität in transnationalen Anti-Gender-Diskursen JF - Geschlechter in Un-Ordnung: Zur Irritation von Zweigeschlechtlichkeit im Wissenschaftsdiskurs N2 - Über kaum ein Thema werden so hitzige Debatten geführt wie über Geschlechtsidentität. Das Wissen darum, dass Gender sozial konstruiert ist, wird von Anti-Gender Aktivist*innen häufig als ‚Gender-Ideologie‘ bezeichnet und ruft heftige Gegenreaktionen hervor. Dies gilt nicht nur in Deutschland – sondern länderübergreifend. Auffällig viele der transnationalen Anti- Gender Mobilisierungen der letzten 20 Jahre finden bezogen auf Bildungseinrichtungen statt. Dieser Beitrag widmet sich der besonderen Rolle der Universität und der Wissenschaft für transnationale Anti-Gender Diskurse. Anhand verschiedener Beispiele zeige ich auf, dass das Verhältnis zwischen Anti-Gender Bewegungen und Wissenschaft geprägt ist von widersprüchlichen Dynamiken, von Abgrenzung aber auch Imitation. In ihrem Zusammenspiel wirken beide Dynamiken mobilisierend und tragen zum Erstarken regressiver Rollenbilder und antidemokratischer rechter Bewegungen in der breiteren Gesellschaft bei. Der letzte Teil des Beitrags ruft daher zu mehr Selbstreflexion der wissenschaftlichen Praxis auf Grundlage feministischer und intersektionaler Ansätze auf. KW - Wissenschaft KW - Anti-Feminismus KW - Anti-Gender KW - Soziale Bewegungen KW - Anti-LGBTQI* KW - Populismus KW - Mobilisierungsdynamiken KW - Neue Rechte Y1 - 2023 SN - 978-3-8474-2679-0 SN - 978-3-8474-1852-8 U6 - https://doi.org/10.2307/jj.4163724.12 SP - 165 EP - 180 PB - Verlag Barbara Budrich CY - Opladen, Berlin, Toronto ER - TY - JOUR A1 - Niehus-Kettler, Melinda T1 - Naturalising perceived otherness BT - Embodied patterns of violence JF - Geschlechter in Un-Ordnung: Zur Irritation von Zweigeschlechtlichkeit im Wissenschaftsdiskurs N2 - This essay takes an Anglophone Cultural Studies approach to reflect on the interdependence among as well as the individual (implicit) impact of the elements constituting our (embodied) power structures. These are, e.g., bodily experience/s such as shame and fear, everyday and institutional discourses and practices, but also manifestations of differences and particularities that we transform into phenomena such as “norms”, “binary systems” and “binary organisations”. The analysis of seemingly cyclic “Othering processes” and patterns of violence shows how people who identify as trans*, inter*, or non-binary have to live through and embody epistemological, emotional, and/or physical violence. At the same time, the descriptions illustrate numberless potential forms of resistance and change. KW - binary systems KW - embodied power structures KW - embodiment KW - abuse cycles KW - patterns of violence KW - Othering KW - resistance KW - percept cycles KW - LGTBQI+ communities KW - punishment Y1 - 2023 SN - 978-3-8474-2679-0 SN - 978-3-8474-1852-8 U6 - https://doi.org/10.2307/jj.4163724.7 SP - 57 EP - 74 PB - Verlag Barbara Budrich CY - Opladen, Berlin, Toronto ER - TY - JOUR A1 - Caliendo, Marco A1 - Cobb-Clark, Deborah A. A1 - Pfeifer, Harald A1 - Uhlendorff, Arne A1 - Wehner, Caroline T1 - Managers’ risk preferences and firm training investments JF - European economic review N2 - This study analyses the impact of managers’ risk preferences on their training allocation decisions. We begin by providing nationally representative evidence that managers’ risk-aversion is negatively correlated with the likelihood that their firms engage in any worker training. Using a novel vignette study, we then demonstrate that risk-tolerant and risk-averse decision makers have significantly different training preferences. Risk aversion results in increased sensitivity to turnover risk. Managers who are risk-averse offer less general training and are more reluctant to train workers with a history of job mobility. Adopting a weighting approach to flexibly control for observed differences in the characteristics of risk-averse and risk-tolerant managers, we show that our findings cannot be explained by heterogeneity in either managers’ observed characteristics or the type of firms where they work. All managers, irrespective of their risk preferences, are sensitive to the investment risk associated with training, avoiding training that is more costly or that targets those with less occupational expertise or nearing retirement. This provides suggestive evidence that the risks of training are primarily due to the risk that trained workers will leave the firm (turnover risk) rather than the risk that the benefits of training do not outweigh the costs (investment risk). KW - manager decisions KW - risk attitudes KW - employee training KW - human capital investments Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2023.104616 SN - 0014-2921 SN - 1873-572X PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Lambert, Karras A1 - Fegley, Tate A1 - Candela, Rosolino A1 - Boettke, Peter A1 - Phelan, Steven A1 - Wenzel, Nikolai G. A1 - Dapprich, Jan Philipp T1 - Reply and Counter-Reply BT - on cybersocialism JF - Journal of economic behavior & organization Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1016/j.jebo.2023.03.026 SN - 0167-2681 IS - 212 SP - 300 EP - 310 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Ganghof, Steffen T1 - Justifying types of representative democracy BT - a response JF - Critical review of international social and political philosophy N2 - This article responds to critical reflections on my Beyond Presidentialism and Parliamentarism by Sarah Birch, Kevin J. Elliott, Claudia Landwehr and James L. Wilson. It discusses how different types of representative democracy, especially different forms of government (presidential, parliamentary or hybrid), can be justified. It clarifies, among other things, the distinction between procedural and process equality, the strengths of semi-parliamentary government, the potential instability of constitutional designs, and the difference that theories can make in actual processes of constitutional reform. KW - political equality KW - semi-parliamentarism KW - presidentialism KW - institutional design KW - executive personalism Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1080/13698230.2022.2159665 SN - 1369-8230 SN - 1743-8772 SP - 1 EP - 12 PB - Routledge CY - London ER -