TY - JOUR A1 - Thiele, Kathrin T1 - In Quest of Subjectivity JF - Happy Days : Lebenswissen nach Cavell Y1 - 2009 SN - 978-3-7705-4725-8 SP - 72 EP - 77 PB - Fink CY - Paderborn ER - TY - BOOK ED - Thiele, Katrin ED - Trüstedt, Katrin T1 - Happy Days BT - Lebenswissen nach Cavell Y1 - 2009 SN - 978-3-7705-4725-8 PB - Fink CY - Paderborn ER - TY - JOUR A1 - Thiele, Kathrin A1 - Trüstedt, Katrin T1 - Lebenswissen nach Cavell BT - eine Einleitung JF - Happy Days : Lebenswissen nach Cavell Y1 - 2009 SN - 978-3-7705-4725-8 SP - 9 EP - 16 PB - Fink CY - Paderborn ER - TY - JOUR A1 - Haag, Johannes T1 - A kantian critique of sellars transcendental realism JF - Wilfrid Sellars, Idealism, and Realism: Understanding Psychological Nominalism Y1 - 2017 SN - 978-1-4742-3895-3 SN - 978-1-4742-3893-9 SN - 978-1-4742-3894-6 SP - 149 EP - 171 PB - Bloomsbury CY - London ER - TY - THES A1 - Knoppick, Henrike T1 - Die Entwicklung und Vorhersage des Wohlbefindens von Schulkindern im Rahmen des Übergangs von der Grundschule in die weiterführende Schule BT - die Bedeutung der Schulumwelt, der subjektiven Verarbeitung und der elterlichen Unterstützung Y1 - 2017 ER - TY - JOUR A1 - Selting, Margret T1 - For Charles Goodwin, Chuck JF - Co-operative engagements in intertwined semiosis: essays in honour of Charles Goodwin N2 - This appreciation will not be a testimonial to Chuck’s numerous publications and research achievements – I am sure that others will have a lot to say about those. Instead, I will say something about how I personally experienced and think of him, as a researcher personality, based on the limited time and the few occasions that we have had together. Y1 - 2018 SN - 978-9949-77-688-7 SN - 978-9949-77-689-4 SN - 1406-4278 VL - 19 SP - 361 EP - 362 PB - University of Tartu Press CY - Tartu ER - TY - JOUR A1 - Ebke, Thomas T1 - Rezension zu: Kelm, Holden: Hegel und Foucault. Die Geschichtlichkeit des Wissens als Entwicklung und Transformation. - Berlin: de Gruyter, 2015. - VIII, 455 S. - ISBN: 978-3-11-040092-2 JF - Hegel-Studien Y1 - 2018 SN - 978-3-7873-3470-4 U6 - https://doi.org/10.28937/978-3-7873-3470-4 SN - 0073-1587 VL - 51 SP - 242 EP - 247 PB - Felix Meiner Verlag CY - Hamburg ER - TY - THES A1 - Zuba, Anna T1 - The role of weight stigma and weight bias internalization in psychological functioning among school-aged children Y1 - 2018 ER - TY - THES A1 - Schröer, Marie T1 - Terrain de je BT - zum Wechselspiel zwischen Comic, Autobiografie und Bildungsroman Y1 - 2018 ER - TY - JOUR A1 - Haag, Johannes A1 - Hoeppner, Till T1 - Denken und Welt – Wege kritischer Metaphysik T1 - Thinking and World - Ways of more critical Metaphysics JF - Deutsche Zeitschrift für Philosophie : Zweimonatsschrift der internationalen philosophischen Forschung N2 - Wird Metaphysik realistisch verstanden, so ist sie mit dem Anspruch verbunden, in objektiver Weise von der grundlegenden Beschaffenheit und Ordnung der Welt (oder Realität, Wirklichkeit etc.) zu handeln. Damit beansprucht sie die Möglichkeit von Objektivität, d. h. die Möglichkeit der Repräsentation der grundlegenden Beschaffenheit und Ordnung einer Welt, die von uns und unserer Repräsentation verschieden ist. Realistisch verstandene Metaphysik verfährt dogmatisch, wenn sie ihre eigene Möglichkeit einfach voraussetzt. Eine dogmatische Metaphysik ist unkritisch, weil sie ohne eine Untersuchung der Frage betrieben wird, wie eine objektive und adäquate Repräsentation der grundlegenden Beschaffenheit und Ordnung der Welt überhaupt möglich ist. Im Unterschied dazu nennen wir eine realistische Metaphysik in einem vorläufigen Sinne kritisch, sofern sie ihren Ausgang von einer Untersuchung dieser Möglichkeit nimmt und erst auf der Grundlage positiver Ergebnisse dieser Untersuchung einen – vor diesem Hintergrund nunmehr gerechtfertigten – Objektivitätsanspruch erhebt. N2 - We begin by considering two common ways of conceiving critical metaphysics. According to the first (and polemical) conception, critical metaphysics analyses nothing more than the form of thought and thereby misses the proper point of metaphysics, namely to investigate the form of reality. According to the second (and affirmative) conception, critical metaphysics starts from the supposed insight that the form of reality can’t be other than the form of thought and it is thus not necessary to analyse anything but that form. We argue that the first conception is too weak while the second is too strong. Then we sketch an alternative conception of critical metaphysics, a conception we find expressed both in Kant’s B-Deduction and in the way Barry Stroud has recently investigated the possibilities of metaphysics. According to such a conception, a properly critical metaphysics needs to proceed in two steps: first, it needs to analyze the most general and necessary form of any thought that is about an objective reality at all; second, it needs to investigate how that form of thought relates to the reality it purports to represent. But unlike Kant, Stroud remains sceptical regarding the possibility of a satisfying transition from thought to reality in metaphysics. We argue that this dissatisfaction can be traced back to a notion of objectivity and reality in terms of complete mind-independence. Then we sketch an alternative notion of objectivity and reality in terms of distinctness from subjects and acts of thinking, and argue that it is that notion that allows Kant, with his Transcendental Idealism, to make the transition required for any satisfying metaphysics, namely that from the form of thought to reality. KW - critical metaphysics KW - Stroud KW - Kant KW - objectivity KW - transcendental idealism Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1515/dzph-2019-0006 SN - 0012-1045 SN - 2192-1482 VL - 67 IS - 1 SP - 76 EP - 97 PB - De Gruyter CY - Berlin ER -