TY - JOUR A1 - Maar, Verena A1 - Schellhardt, Christin A1 - Simsek, Yazgül T1 - Erheben und Erfassen von Lernersprache und Korpuserstellung JF - Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik : Ein Handbuch Y1 - 2022 SN - 978-3-8233-8432-8 SN - 978-3-8233-0349-7 SN - 978-3-8233-9432-7 SP - 190 EP - 201 PB - Narr Francke Attempto CY - Tübingen ET - 2., vollständig überarbeitete und erweiterte Aufl. ER - TY - JOUR A1 - Lampart, Fabian T1 - Form and Content, Again BT - four remarks on lyric theory JF - Journal of Literary Theory N2 - The following statement suggests reconsidering recent debates on a theory of lyric in terms of form and content. Four aspects and issues of the ongoing debate are discussed. In a first step, it is necessary to establish the relation between authorial poetics and lyric theory, since it is often characterised by fuzzy boundaries. Secondly, in order to specify the problem of form in lyric theory, it is suggested to have a closer look at the performative in lyric practice. Another important aspect of form is the semantics of lyrical genres. Lyrical genres mark an area in which form and content are intertwined and in which aspects of the form itself become semantic. Finally, the author argues that we should discuss - if possible assisted by a didactics sensitive to literary texts - whether and how theoretical proposals could be transformed into a practice of teaching poetry. KW - lyric KW - form KW - content KW - poetry and poetics KW - performance KW - teaching poetry Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1515/jlt-2017-0008 SN - 1862-5290 SN - 1862-8990 VL - 11 IS - 1 SP - 74 EP - 82 PB - De Gruyter CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Meyer-Kalkus, Reinhart T1 - Dramenvorlesen als Kunst - das Beispiel Ludwig Tiecks JF - Belebungskünste : Praktiken lebendiger Darstellung in Literatur, Kunst und Wissenschaft um 1800 Y1 - 2019 SN - 978-3-7705-6292-3 SN - 978-3-8467-6292-9 U6 - https://doi.org/10.30965/9783846762929_005 SP - 61 EP - 82 PB - Fink CY - Paderborn ER - TY - JOUR A1 - Lampart, Fabian ED - Hillebrandt, Claudia ED - Klimek, Sonja ED - Müller, Ralph ED - Zymner, Rüdiger T1 - Plädoyer für die Skalierung BT - Vorüberlegungen und Fallbeispiele zum Problem autorfaktualer Lyrik JF - Grundfragen der Lyrikologie. Teil 1., Lyrisches Ich, Textsubjekt, Sprecher? Y1 - 2019 SN - 978-3-11-049640-6 VL - 2019 SP - 105 EP - 123 PB - de Gruyter CY - Berlin, Boston ER - TY - JOUR A1 - Schneider, Ulrike A1 - Jungfer, Anja A1 - Ohl, Hans-Willi T1 - Rezension zu: Anna Seghers: the challenge of history / edited by Helen Fehervary, Christiane Zehl Romero, Amy Kepple Strawser. - Leiden: Brill, 2020. - ISBN 978-90-04-40962-0 JF - Argonautenschiff KW - Anna Seghers Y1 - 2020 VL - 28 SP - 227 EP - 233 PB - Quintus CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Selting, Margret A1 - Kern, Friederike ED - Chapelle, Carol A. T1 - Conversation Analysis and Interactional Linguistics JF - The Encyclopedia of Applied Linguistics N2 - Interactional linguistics is grounded on the premise that language should not be analyzed in terms of context‐free linguistic structures but as a resource for the accomplishment of actions in social interaction. With this in mind, interactional linguistics takes an interdisciplinary approach to a linguistic analysis that aims at an understanding of how language is both shaped by and itself shapes the actions it is used for. Interactional linguistics combines an interest in linguistic phenomena and structures with the theory and methodology of conversation analysis (CA) and contextualization theory (CT). It is conceptualized as an interface between linguistic analysis and the analysis of social interaction. Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal0203 SP - 270 EP - 275 PB - Blackwell Publishing Ltd. CY - Oxford ET - 2 ER - TY - JOUR A1 - Selting, Margret ED - Reuter, Ewald T1 - Gemeinsame Anfänge BT - Zur Enkulturation in die Institution Universität und in akademische Lebenswelten - ein Erfahrungsbericht JF - German as a foreign language (GFL) Sondernummer: Mehrsprachigkeit – Transkulturalität – Identitäten N2 - Dieser Aufsatz ist eine persönlich-biographische Würdigung für Ewald Reuter, mit Fokus auf die Anfänge unserer gemeinsamen Entwicklung zum Sprachwissenschaftler bzw. zur Sprachwissen-schaftlerin im Rahmen des sozio-kulturellen Milieus der Fakultät für Linguistik und Literatur-wissenschaft (LiLi-Fakultät) der Universität Bielefeld in den 1970iger Jahren. N2 - This paper is a personal appreciation for my colleague Ewald Reuter. It focusses on the beginning of our shared biographical and scientific development to become linguists, withinthe socio-cultural environment of the Department of Linguistics and Literature (LiLi-Fakultät) at the Uni-versity of Bielefeld during the 1970s. Y1 - 2020 SN - 1470-9570 VL - 2020 IS - 3 SP - 5 EP - 17 ER - TY - CHAP A1 - Selting, Margret ED - Fang, Mei ED - Li, Xianyin T1 - Participants' practices of displaying affectivity in the construction of climaxes of complaint and amusing stories in talk-in-interaction BT - Interactional linguistic analyses and comparison T2 - Interactional Linguistics and Chinese Language Studies, Vol. 3 Y1 - 2020 SP - 29 EP - 63 PB - Language and Culture University Press CY - Beijing ER - TY - BOOK ED - Lampart, Fabian ED - Martin, Dieter ED - Schmitt-Maaß, Christoph T1 - Der Zweite Dreißigjährige Krieg BT - Deutungskämpfe in der Literatur der Moderne N2 - Nach dem Ersten Weltkrieg findet in der deutschsprachigen Literatur und Literaturwissenschaft eine verstärkte Reflexion auf den Dreißigjährigen Krieg statt, die bis zum Ende des Zweiten Weltkriegs fortgesetzt wird und sich in den späten 1940er Jahren nochmals intensiviert. Neben heute kanonischen sind an diesen Rezeptionsprozessen auch heute weitgehend vergessene Texte beteiligt. Damit wird im frühen 20. Jahrhunderts ein heute als ‚Zweiter Dreißigjähriger Krieg‘ (Hans-Ulrich Wehler) bzw. als ‚Weltkriegsepoche‘ (Arno J. Mayer) bezeichnetes Konzept diskutiert. N2 - After the First World War the Thirty Years’ War was increasingly reflected by contemporary German literature and criticism. Much influenced by two World Wars the historical analogies become evident. Next to canonised classics once famous writers were involved. In retrospect, they are particularly significant for understanding the broader reception. Literature and criticism of the early 20th century are framing a key concept that, at the very end of the century, returns as the concept of a ‘Second Thirty Years’ War’ (Hans-Ulrich Wehler) or an ‘era of World War’ (Arno J. Mayer). Y1 - 2019 SN - 978-3-95650-491-4 PB - Ergon CY - Baden-Baden ER - TY - JOUR A1 - Müller, Hans-Georg T1 - Zur empirischen Erhebung argumentativer Kompetenzen und Stile von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe T1 - The empirical Studies of argumentative Competences and Styles of secondary School Students JF - Deutsche Sprache : ds ; Zeitschrift für Theorie, Praxis, Dokumentation N2 - Obwohl argumentative Kompetenzen in den Bildungsstandards einen hohen Stellenwert einnehmen, existiert nach wie vor eine eher geringe Anzahl empirischer Untersuchungen zur Entwicklung argumentativer Fähigkeiten von Schülerinnen und Schülern. Dieser Umstand wird weniger durch einen Mangel an argumentationstheoretischen Modellen verursacht als vielmehr von einer Reihe theoretischer Probleme, die insbesondere darin liegen, dass alltagsweltliche Argumentationen sprachliche Vagheiten und strukturelle Unvollständigkeiten aufweisen, die eine disjunkte empirische Kategorisierung erschweren. Im Beitrag wird ein Analysemodell vorgestellt, das diese Probleme teils löst, teils theoretisch umgeht und so die Grundlagen für eine reliable Datenerhebung bildet. Die Funktionsfähigkeit und didaktische Aussagekraft des Modells wird im Anschluss anhand eines Korpus mit argumentativen Gesprächsbeiträgen von Schülerinnen und Schülern der 8. und 10. Jahrgangsstufe demonstriert, bei der verschiedene Altersunterschiede sowie unterschiedliche argumentative Stile belegt werden können. N2 - Although argumentative competencies are a high priority in educational standards, there is still a relatively small number of empirical studies on the development of the students’ argumentative abilities. This circumstance is caused less by a lack of theoretical models of argumentation than by a series of theoretical problems due to the fact that everyday argumentation is often linguistically vague and structurally incomplete, which makes a disjunctive empirical categorisation difficult. The article presents an model of analysis which partly solves these problems, partly avoids them theoretically and thus forms the basis for a reliable data collection. The functional capacity and didactic validity of the model is then demonstrated using a corpus of argumentative conversational turns from pupils in the 8th and 10th grades which contain a range of age differences as well as different argumentative styles. Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.37307/j.1868-775X.2018.02.05 SN - 0340-9341 SN - 1868-775X VL - 46 IS - 2 SP - 169 EP - 191 PB - Schmidt CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Lampart, Fabian T1 - Augenblick und Anlass BT - Überlegungen zu einer poetologischen Interferenz in der deutschsprachigen Lyrik nach 1945 JF - Gelegenheitslyrik in der Moderne. Tradition und Transformation einer Gattung N2 - Gelegenheitslyrik ist ein Gegenstand mit einer langen konfliktreichen Forschungs- und Rezeptionsgeschichte. Immer wieder wurde sie zum Inbegriff einer Gattung degradiert, die sich heteronomen Begehrlichkeiten unterwirft. Gegen dieses Verdikt geht der Band davon aus, dass sich auch weit nach 1800 eine Kontinuität von Gelegenheitsdichtung beobachten lässt und das angebliche Absinken der Kasuallyrik mit der begriffs- und konzeptgeschichtlichen Heraufkunft von ‹Gegenwart› zusammenfällt. Die hier versammelten Beiträge widmen sich den Kontroversen in der Moderne auf vier Ebenen. Dabei richtet sich der Fokus auf systematische und gattungstheoretische Zugänge, Institutionen und Praktiken, die Gattungs- und Funktionsgeschichte sowie spezifische Darstellungsformen und Möglichkeiten der Zeitreflexion. Y1 - 2021 SN - 978-3-0343-4203-2 SN - 978-3-0343-4437-1 SN - 978-3-03434-436-4 SP - 179 EP - 198 PB - Lang CY - Bern ER - TY - JOUR A1 - Lampart, Fabian A1 - Moser, Natalie T1 - Wirtschaftsroman oder Wirtschaftspop? BT - zur Poetik des Kredits in Rainald Goetz' "Johann Holtrop" JF - Kredit und Bankrott in der deutschsprachigen Literatur N2 - Rainald Goetz’ novel Johann Holtrop has repeatedly been read as a failed satire of the 21st century’s financial crisis: On the one hand, its descriptions were understood as opinionated and sententious. On the other hand, critics were irritated by what was seen as an inconsequent integration of realistic narration into Goetz’ hyperbolic style of writing. This paper takes a different stance on the text: First, it discusses the work’s allusions to realistic narration and the financial crisis in detail. Second, it argues that Johann Holtrop transfers the idea of a collapsing economy into an only partially realistic poetic of distortion. Third, it suggests that this strategy can be fruitfully compared to a crumbling system of credit. On this basis, the novel is read as an inherently literary depiction of the financial crisis. KW - Literatur KW - Kredit KW - Geld KW - Bankrott Y1 - 2021 SN - 978-3-662-62287-2 SN - 978-3-662-62288-9 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-662-62288-9_13 SP - 261 EP - 279 PB - Springer CY - Berlin ER - TY - GEN A1 - Ernst, Marion Eva T1 - Räumliche Metaphern in der Computer- und Internet-Terminologie T1 - Spatial metaphors in computer-related-terms and the internet-terminology T2 - Sprachen verbinden : Beiträge der 24. Linguistik- und Literaturtage, Brno/Tschechien, 2016 N2 - No other means of communication determines through its seemingly unrestricted possibilities our everyday life more than the internet. From the mid-90s onwards, more and more technical advancements in the field of communication appear on the market, which in turn call for new terminology. In the first place, it is the internet (essentially based on the interaction between users and experts), which requires effective nomenclature in order to mediate between lay users and their restricted knowledge on the one, and experts and their sophisticated terminology on the other hand. At the interface between the new and complex realities and the need for simple linguistic access, a huge quantity of metaphoric denominations is used, making abstract innovations more comprehensible. Metaphor in the internet discourse serves to "reduce verticality" (Stenschke 2006) between specialized terminology and common language. The paper deals with metaphors based on spatial concepts. Space and spatiality play a key role in cognitive theories of metaphor as these theories themselves (according to Lakoff/Johnson 1980) are often based on the application of spatial concepts to non-spatial relations. After describing spatial concepts in general (referring to the internet), the paper explores which kind of metaphor takes advantage of the complexity present in the internet and how the medial space is linguistically recaptured in terms of spatial perception. KW - Space and spatiality in the internet terminology KW - Space and metaphor KW - Function of the spatial metaphor Y1 - 2018 SN - 978-3-8300-9698-6 SN - 2364-561X VL - 6 SP - 61 EP - 70 PB - Kovac CY - Hamburg ER - TY - THES A1 - Kırgız, Yaşar T1 - Mehrsprachigkeit im Kontext des Kurmancî-Kurdischen und des Deutschen BT - eine Fallstudie aus einer kurdisch-deutschen Kindertagesstätte T2 - Language development ; Band 42 N2 - Das vorliegende Werk stellt sich anhand einer longitudinal angelegten Fallstudie einem Forschungsdesiderat: der mehrsprachigen Erwerbskonstellation Kurmancî-Kurdisch und Deutsch. Über einen Zeitraum von etwa acht Monaten werden die Sprachentwicklung und Sprachkompetenz von sechs Kindern im Vorschulalter in Kurmancî-Kurdisch und in Deutsch mit diversen Instrumenten erfasst und analysiert, wobei auch die weiteren Sprachen der Studienkinder sorgfältig herausarbeitet und im Zusammenhang mit ihren ersten beiden Sprachen erläutert werden. Die Studie setzt sich auch mit dem Einfluss der Familiensprachpraxis auf die Sprachentwicklung und Sprachkompetenz auseinander. In diesem Zusammenhang wird außerdem die Rolle der bislang einmaligen bilingualen kurdisch-deutschen Kindertagesstätte Pîya mit in die Analyse einbezogen. Entsprechend vielfältig und vielsichtig sind die Ergebnisse dieser Studie. KW - deutsch KW - kurdisch KW - Mehrsprachigkeit KW - Spracherwerb KW - Sprachkompetenz Y1 - 2022 SN - 978-3-8233-8552-3 SN - 978-3-8233-9552-2 SN - 978-3-8233-0366-4 U6 - https://doi.org/10.24053/9783823395522 SN - 0939-7973 PB - Narr Francke Attempto CY - Tübingen ER - TY - JOUR A1 - Müller, Hans-Georg A1 - Kepser, Matthis A1 - Schallenberger, Stefan T1 - Getrennt- und Zusammenschreibung BT - Befunde, Erwerbsverläufe, Praxishinweise JF - Der Deutschunterricht Y1 - 2021 IS - 3 SP - 37 EP - 48 PB - Friedrich Verlag GmbH CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Müller, Hans-Georg ED - Kepser, Matthis ED - Schallenberger, Stefan ED - Müller, Hans-Georg T1 - Digitales Lernen am Beispiel der Rechtschreibung – alter Wein in neuen Schläuchen oder Aufbruch in ein neues Zeitalter? JF - Neue Wege des Orthografieerwerbs. Forschung – Vermittlung – Reflexion KW - Rechtschreibung KW - E-Learning Y1 - 2021 SN - 978-3-903780-75-0 SP - 64 EP - 76 PB - Lemberger CY - Wien ER - TY - CHAP A1 - Müller, Hans-Georg T1 - Digitales Lernen am Beispiel der Rechtschreibung - alter Wein in neuen Schläuchen oder Aufbruch in ein neues Zeitalter? T2 - Neue Wege des Orthografieerwerbs: Forschung – Vermittlung – Reflexion KW - Rechtschreibung KW - E-Learning Y1 - 2021 SN - 978-3-903780-75-0 SP - 37 EP - 48 PB - Lemberger CY - Wien ER - TY - JOUR A1 - Müller, Hans-Georg A1 - Wiese, Heike A1 - Mayr, Katharina A1 - Krämer, Philipp A1 - Seeger, Patrick A1 - Mezger, Verena T1 - Changing teachers' attitudes towards linguistic diversity BT - effects of an anti‐bias programme JF - International Journal of Applied Linguistics N2 - We discuss an intervention programme for kindergarten and school teachers' continuing education in Germany that targets biases against language outside a perceived monolingual ‘standard’ and its speakers. The programme combines anti-bias methods relating to linguistic diversity with objectives of raising critical language awareness. Evaluation through teachers' workshops in Berlin and Brandenburg points to positive and enduring attitudinal changes in participants, but not in control groups that did not attend workshops, and effects were independent of personal variables gender and teaching subject and only weakly associated with age. We relate these effects to such programme features as indirect and inclusive methods that foster active engagement, and the combination of ‘safer’ topics targeting attitudes towards linguistic structures with more challenging ones dealing with the discrimination of speakers. N2 - Der Beitrag diskutiert ein Interventionsprogramm für die Weiterbildung von Lehrer/inne/n und Erzieher/inne/n, das Vorurteile gegenüber sprachlichen Praktiken außerhalb eines vermeintlichen monolingualen „Standarddeutschen“ und seinen Sprecher/inne/n fokussiert (www.deutsch-ist-vielseitig.de). Das Programm verbindet Anti-bias -Methoden zur sprachlichen Vielfalt mit solchen, die auf eine Verstärkung kritischer Sprachbewusstheit abheben. Die Evaluation der Materialien in Lehrerfortbildungen in Berlin und Brandenburg weist auf positive und anhaltende Einstellungsveränderungen bei den Teilnehmer/inne/n, aber nicht bei Mitgliedern einer Kontrollgruppe, die nicht an den Fortbildungen teilnahm; die Effekte waren unabhängig von den personenbezogen Variablen Geschlecht und Lehrfach und nur schwach mit Alter assoziiert. Wir diskutieren diese Effekte im Zusammenhang mit Eigenschaften des Programms wie der Verwendung indirekter und inklusiver Methoden, die eine aktive Auseinandersetzung fördern, und der Verbindung von weniger „bedrohlichen“ Themen, die sich auf Einstellungen gegenüber sprachlichen Strukturen beziehen, mit solchen, die die Diskrimierung von Sprecher/inne/n behandeln und daher eine größere Herausforderung darstellen KW - Mehrsprachigkeit Y1 - 2015 VL - 27 IS - 1 SP - 198 EP - 220 ER - TY - GEN A1 - Lewis, Alison A1 - Glajar, Valentina A1 - Petrescu, Corina L. T1 - Introduction T2 - Cold War Spy Stories from Eastern Europe Y1 - 2019 SN - 978-1-64012-200-0 SN - 978-1-64012-187-4 SP - 1 EP - 26 PB - University of Nebraska Press CY - Lincoln ER - TY - JOUR A1 - Petrescu, Corina L. T1 - Of Sources and Files BT - The Making of the Securitate Target Ana Novac JF - Cold War spy stories from Eastern Europe N2 - Files produced by the secret police forces of former Eastern Bloc countries are complex documents, not completely reliable and yet not fully untrustworthy either—or as the British historian Timothy Garton Ash has remarked, “There is a truth that can be found [in a secret police file]. Not a single, absolute Truth with a capital T but still a real and important one” (2002, 282). As historical documents—texts anchored in a time and place and resulting from specific circumstances—files in general “supplement or rework ‘reality’” and are never “mere sources that divulge facts about ‘reality’” (LaCapra 1985, 11) Y1 - 2019 SN - 978-1-64012-200-0 SN - 978-1-64012-187-4 U6 - https://doi.org/10.2307/j.ctvhhhgcw.9 SP - 137 EP - 159 PB - University of Nebraska Press CY - Lincoln ER - TY - THES A1 - Opitz, Fanny T1 - Literarische Journalisten - journalistische Literaten BT - Autorschaft und Inszenierungspraktiken bei Joseph Roth und Tom Wolfe N2 - Während der hemdsärmelige Reporter lediglich für den Tag schreibt, schafft der Literat Texte für die Ewigkeit. Mit diesem über Jahrhunderte tradierten Klischee brechen zwei Autoren ganz bewusst, die in beiden Bereichen erfolgreich sind: Joseph Roth und Tom Wolfe - in Personalunion Journalisten wie Literaten - hinterfragen den Wertungsunterschied, der gemeinhin zwischen den Bereichen gemacht wird. Fanny Opitz zeichnet die diskursiven Umfelder nach, in denen die Debatte um die Leistung von Journalismus und Literatur breit geführt wurde: im Deutschland der 1920er Jahre im Kontext der gesamtkulturellen Strömung der Neuen Sachlichkeit und im US-amerikanischen New Journalism der 1960er und 1970er Jahre. Y1 - 2019 SN - 978-3-8394-5460-2 SN - 978-3-8376-5460-8 U6 - https://doi.org/10.14361/9783839454602 PB - transcript CY - Bielefeld ER - TY - JOUR A1 - Lampart, Fabian ED - Hillebrandt, Claudia ED - Klimek, Sonja ED - Müller, Ralph ED - Zymner, Rüdiger T1 - Jenseits der Prophetie BT - Überlegungen zu lyrischen Figurationen des Zukünftigen JF - Grundfragen der Lyrikologie. Bd. 2. Begriffe, Methoden und Analysedimensionen KW - Lyriktheorie Y1 - 2021 SN - 978-3-11-045687-5 SP - 291 EP - 305 PB - de Gruyter CY - Berlin, Boston ER - TY - JOUR A1 - Degen, Andreas T1 - Rezension zu: Führmann, Franz ; Förster, Wieland: Nun lesen Sie mal schön! Briefwechsel 1968-1984, Eine Auswahl. - Rostock: Hinstorff, 2016. - 320 S. - ISBN 978-3-35602-022-9 JF - Zeitschrift für Germanistik Y1 - 2018 SN - 0323-7982 VL - 28 IS - 1 SP - 197 EP - 199 PB - Lang CY - Bern ER - TY - THES A1 - Starke-Liebe, Maja T1 - Leonhard Franks Remigration im geteilten Deutschland der 1950er Jahre BT - Eine archivarische Spurenlese T2 - Epistemata : Würzburger wissenschaftliche Schriften; Reihe Literaturwissenschaft N2 - Leonhard Frank (1882-1961) hat bereits ein an Erfahrungen reiches Leben hinter sich, als er 1950 nach Deutschland zurückkehrt. Das langjährige Exil lässt der Schriftsteller nicht zuletzt aufgrund mangelnder Veröffentlichungs- und Verdienstmöglichkeiten sowie einer rigiden Immigrationsgesetzgebung in den USA hinter sich. Vor allem jedoch zieht es ihn in seine Heimat als das Land seiner Sprache zurück. Und nur hier weiß er sein Publikum, dessen Resonanz er als existenziell empfindet. In dieser Studie werden die Bemühungen nachvollzogen, die ein während der Weimarer Republik renommierter und ökonomisch erfolgreicher Autor nach dem erzwungenen Exil während der Zeit des Nationalsozialismus unternimmt, um als linker Schriftsteller seine Position innerhalb der besonderen literarischen und kulturpolitischen Bedingungen in der BRD und der DDR im Jahrzehnt der 1950er Jahre zu finden. Ausgehend von umfangreichen Archivmaterialien werden die Lebens- und Arbeitsumstände Franks in seinem letzten Lebensjahrzehnt in die jeweiligen biographischen, sozialen, politischen und kulturellen Kontexte gesetzt. Besondere Aufmerksamkeit erfährt dabei die Besonderheit, dass Frank als Bürger der Bundesrepublik fortdauernde Beziehungen zu Institutionen und Personen in der DDR unterhielt. Aus dieser Konstellation resultiert eingedenk der politisch-historischen Prozesse, in die sie sich einbettete, ein Spannungsfeld, dessen Spezifika transparent gemacht werden. KW - Leonhard Frank KW - Deutschland KW - 1950er Jahre KW - DDR Y1 - 2021 SN - 978-3-82607562-9 IS - 948 PB - Königshausen & Neumann CY - Würzburg ER - TY - THES A1 - Lange, Rainette T1 - Erzählen vom Umbruch BT - Die "Wende" von 1989/90 in der deutschen und tschechischen Gegenwartsliteratur T2 - Zeithistorische Studien ; 61 Y1 - 2020 SN - 978-3-412-51849-3 PB - Böhlau CY - Köln ER - TY - JOUR A1 - Humbert, Anna-Marie T1 - Ecocriticism in German Literary Studies JF - Ecozona Y1 - 2020 UR - https://ecozona.eu/article/view/3528 U6 - https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3528 SN - 2171-9594 VL - 11 IS - 2 SP - 254 EP - 260 PB - Universidad de Alcalá CY - Alcalá de Henares ER - TY - JOUR A1 - Degen, Andreas T1 - Rezension zu: Jordans, Stephanie: Innere Bilder. Theorien, Perspektiven, Analysen. – Würzburg: Königshausen & Neumann, 2018. - 449 S. - ISBN 978-3-8260-6486-9 JF - Germanistik: Internationales Referatenorgan mit bibliographischen Hinweisen N2 - Die prinzipiellen Schwierigkeiten, die ein ebenso basaler wie kaum greif-und abgrenzbarer Gegenstand wie mentale Bilder mit sich bringt, geht Stephanie Jordans in ihrer philosophiegeschichtlich-literaturtheoretischen Monographie (zugl. RWTH Aachen, Habil.-Schrift, 2016) mit eineraspektreichen Problembeschreibung an. Neben der Darstellung zahlreicher Konzeptualisierungen und entsprechender literarischer Inszenie‐rungen bildhafter mentaler Repräsentation (ohne Traum, Halluzination,Vision) geht es im Kern darum, deren originäre Leistung als ein der Sprache komplementäres Erkenntnisorgan anzuerkennen. Im ersten Teil werden mit dem Fokus auf das Verhältnis von Wahrnehmung, Vorstellung, as Kuhn vorgestellt, gefolgt von fünf poetologisch-ästhetischen Ansätzen(Johann Jakob Bodmer/Johann Jacob Breitinger, Jean Paul, Johann Wolfgang von Goethe, Friedrich Theodor Vischer, Hans Blumenberg). Derdritte, systematische Teil verbindet in sechs Zugriffen (Wahrnehmungund Imagination, Sehen und Denken, Sagen und Zeigen, Unsagbarkeit,Nichtpropositionalität, Literarische Erkenntnis) die erarbeiteten historischen Modelle und Begriffe mit der aktuellen Bildwissenschaft: So ermögliche etwa die Unschärfe innerer Bilder deren anhaltende Verhandelbarkeit. Der vierte Teil zeigt anhand von fünf Erzähltexten (von E. T. A.Hoffmann bis Thomas Bernhard) die Funktion der Bildhaftigkeit vonmentalen Bildern für das Textverständnis. Der Band bietet einen fast en‐zyklopädischen, verschiedene Denkmodelle souverän in Beziehung setzenden und stets argumentativ fokussierten Überblick über das Schnittfeld von mentaler Repräsentation, Bildhaftigkeit und Sprache. Die verschiedenen Ansätze und Interpretationslinien werden ohne Komplexitätsverlust präzis und gut lesbar herausgearbeitet. Y1 - 2020 SN - 1865-9187 VL - 61 IS - 1-2 PB - de Gruyter CY - Berlin ER - TY - CHAP A1 - Degen, Andreas ED - Degen, Andreas ED - Kirsch, Antje T1 - Der Rhythmus der Linien ist aber immer der Psyche untergeordnet BT - zum Kunstverständnis von Susanne Voigt T2 - Susanne Voigt : Bildhauerin, Dresden KW - Plastik KW - Kunst der DDR KW - Hochschule für Bildende Kunst Dresden KW - Nachkriegsmoderne Y1 - 2020 SN - 978-3-86732-367-3 SP - 49 EP - 58 PB - Lukas CY - Berlin ER - TY - BOOK ED - Degen, Andreas ED - Kirsch, Antje T1 - Susanne Voigt BT - Bildhauerin, Dresden Y1 - 2020 SN - 978-3-86732-367-3 PB - Lukas CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Degen, Andreas T1 - Grenzland und Sarmatien BT - zur Geosemantisierung Ostpreußens im politischen Diskurs der Zwischenkriegszeit und in den Kriegs- und frühen Nachkriegsgedichten Johannes Bobrowskis JF - Sarmatien - Germania Slavica - Mitteleuropa : vom Grenzland im Osten über Johannes Bobrowskis Utopie zur Ästhetik des Grenzraums = Sarmatia - Germania Slavica - Central Europe : from the borderland in the East and Johannes Bobrowski's utopia to a border aesthetics Y1 - 2021 SN - 978-3-8471-1193-1 U6 - https://doi.org/10.14220/9783737011938.53 SP - 53 EP - 80 PB - V & R unipress CY - Göttingen ER - TY - JOUR A1 - Degen, Andreas ED - Gansel, Carsten ED - Roeder, Caroline T1 - Reisen im Kalten Krieg BT - Hans Henny Jahnn, Wolfgang Koeppen und Leo Weismantel in Moskau (1956/57) JF - Deutschland, Russland : Topographien einer literarischen Beziehungsgeschichte Y1 - 2020 SN - 978-3-95732-457-3 SP - 297 EP - 340 PB - Verbrecher Verlag CY - Berlin ER - TY - THES A1 - Schumann, Kathleen T1 - Der Fokusmarker 'so' BT - empirische Perspektiven auf Gebrauch und Verarbeitung eines Ausnahmeelements T2 - Linguistik – Impulse & Tendenzen ; 93 Y1 - 2021 SN - 978-3-11-073646-5 SN - 978-3-11-073116-3 PB - de Gruyter CY - Berlin ER - TY - GEN A1 - Gamper, Jana T1 - The role of case and animacy in biand monolingual children’s sentence interpretation in German BT - a developmental perspective T2 - Postprints der Universität Potsdam Philosophische Reihe N2 - German-speaking children appear to have a strong N1-bias when interpreting non-canonical OVSsentences. During sentence interpretation, especially unambiguous accusative and dative case markers (den ‘the-ACC’ and dem ‘the-DAT’) weaken the N1-bias and help building up sentence interpretation strategies on the basis of morphological cues. Still, the N1-bias prevails beyond the age of five (Brandt et al. 2016, Cristante 2016, Dittmar et al. 2008) and remains until puberty (Lidzba et al. 2013). This paper investigates whether prototypical case-animacy coalitions (denACC + N INANIMATE and demDAT + N ANIMATE ) strengthen a morphologically based sentence interpretation strategy in German. The experiment discussed in this paper tests for effects of such case-animacy coalitions in mono- and bilingual primary school children. 20 German monolinguals, 12 Dutch-German and 17 Russian-German bilinguals with a mean age of 9;6 were tested in a forced-choice off-line experiment. Results indicate that case-animacy coalitions weaken the N1-bias in OVS-conditions in German monolinguals and Dutch-German bilinguals, while no effects were found for Russian-German bilinguals. Together with an analysis of individual differences, these group-specific effects are discussed in terms of a developmental approach that represents a gradual cue strength adjustment process in mono- and bilingual children. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe - 163 KW - sentence interpretation KW - L2 German KW - case-animacy Y1 - 1019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-434898 SN - 1866-8380 IS - 163 ER - TY - THES A1 - Müller, Eduard Rudolf T1 - Architektur und Kunst im lyrischen Werk Johannes Bobrowskis T1 - Architecture and art in the lyric poetry of Johannes Bobrowski N2 - Bobrowski had expressed the intention to study art history after graduation, but war and captivity thwarted his plans: As a member of the German Armed Forces, he was only released from military service for a semester in winter 1941/1942. Bobrowski was particularly impressed by the lectures on German Art in the Age of Goethe by the departmental chair Wilhelm Pinder. However, despite this fundamental influence Pinder’s ideological background never become manifest in Bobrowski’s poems. After returning from Soviet captivity during Christmas 1949, university studies were out of the question for the thirty-two-year-old. However, his lifelong intermedial engagement with fine art in his work can be interpreted as an expression of his diverse cultural and historical interests and inclinations. The poet’s life phases correlate with the thematic development of his poems on visual art: The inviolable aesthetics of significant works of art helped him to overcome the horror of the last years of the war and the privations of Soviet captivity. Didactic moral aims initially shaped the poems Bobrowski created in the years after his return home before he was able to distance himself in terms of content and form from this type of poetry and began to write poems that take up cultural-historical aspects and juxtapose historical, mythological, biblical and religious-philosophical themes spanning epochs. His poems about the artists Jawlensky and Calder also touch simultaneously on aspects of the cultural landscape. In the last decade of his life, Bobrowski became increasingly interested in twentieth-century art, while modern architecture was absent from his work. Bobrowski devoted himself in an entire series of poems to Classicist and Romanticist painting and thus to works that were written during the Age of Goethe and about which Wilhelm Pinder may have given lectures during his “German Art in the Age of Goethe” course attended by Bobrowski. Architecture is a leitmotif in Bobrowski’s lyrical works. The significance conveyed of the particular sacred and profane buildings referred to in the poems as well as the urban and village ensembles and individual parts of buildings changes several times over the years. Starting from traditional, juxtaposed juvenile poems in iambic versification, in which architectural elements form part of an awareness that fades out everything outside of the aesthetic, the significance of the sacred and secular buildings in Bobrowski’s lyrical works changes for the first time during the years he spent in Russia during the war as part of the German military. In the odes Bobrowski wrote at the time, the architectural relics testify to suffering, death and destruction. What is still absent, however, is the central idea of guilt, which later becomes the focus of poems he writes after his return from captivity until his early death. Towards the end of the war and during his years of captivity, Bobrowski reflects on the theme of his homeland again, and the architecture in his poems becomes an aesthetically charged projection for his yearning for East Prussia and the Memel area. The aspect of the sublime first appears in his poems, both in relation to painting and architecture, during his captivity. This idea is developed on the one hand after his return to Berlin in his poems on the architecture of Gothic cathedrals and the architectural heritage of Classicism, but the cultural heritage of Europe also represents historical injustice and a heavy, far-reaching guilt in the poems written during this period. Bobrowski turns away from his criticism of the entire continent of Europe in later years and in his “Sarmatic Divan” concentrates on the guilt Germans have towards the peoples of Eastern Europe. This also lends the architecture in his poems a new meaning. The relics of the castles of the Teutonic Order testify to the rule of medieval conquerors and merge with nature: The symbolism of the architecture becomes part of the landscape. In the last decade of his life, he increasingly writes poems related to parks and urban green spaces. The city, “filled with meaning”, moves to the centre of his poetry. However he does not deal with the technical achievements and social phenomena of urban life in these poems but with urban structures and especially the green and open spaces as symbols of history. The poet relies not only on personal experiences, but sometimes also on image sources without ever having seen the original. The poems about Chagall and Gauguin are hardly accessible without the knowledge that they refer to image reproductions in narrow, popular books that Bobrowski acquired shortly before writing the respective poems. The situation is different with the Russian churches that find their way into his lyrical works. Bobrowski had seen them all during the war, and most of them still appear to exist today and can be identified with some certainty with the help in part of the poet's letters from that period. N2 - Bobrowski hatte nach dem Abitur die Absicht geäußert, Kunstgeschichte zu studieren, doch Krieg und Kriegsgefangenschaft vereitelten seinen Plan: Der Wehrmachtsangehörige wurde einzig im Winter 1941/1942 für ein Studiensemester an der Universität Berlin vom Kriegsdienst freigestellt. Nachhaltig beeindruckt war Bobrowski insbesondere von der Vorlesung „Deutsche Kunst der Goethezeit“ des Lehrstuhlinhabers Wilhelm Pinder. Trotz eines grundlegenden Einflusses ist indessen zu keinem Zeitpunkt Pinders ideologischer Hintergrund in Bobrowskis Gedichten manifest geworden. Nach der Rückkehr aus sowjetischer Gefangenschaft an Weihnachten 1949 war für den mittlerweile Zweiunddreißigjährigen an ein Studium nicht mehr zu denken. Die lebenslange intermediale Auseinandersetzung mit Werken der bildenden Kunst in seinem Œuvre kann indessen als Ausdruck seiner vielfältigen kulturgeschichtlichen Interessen und Neigungen interpretiert werden. Die Lebensphasen des Dichters korrelieren mit einer motivischen Entwicklung seiner Bildgedichte: Insbesondere half ihm die unantastbare Ästhetik bedeutender Kunstwerke, das Grauen der letzten Kriegsjahre und die Entbehrungen in sowjetischer Kriegsgefangenschaft zu überwinden. Didaktisch-moralische Zielsetzungen prägten zunächst die in den Jahren nach seiner Heimkehr entstandenen Gedichte, bevor sich Bobrowski inhaltlich und formal von diesem Gedichttypus zu lösen vermochte und vermehrt Gedichte zu schreiben begann, die kulturgeschichtliche Dimensionen annahmen und historische, mythologische, biblische und religionsphilosophische Themen in epochenübergreifende Zusammenhänge stellten. Die Gedichte über die Künstler Jawlensky und Calder berühren gleichzeitig kulturlandschaftliche Aspekte. Im letzten Lebensjahrzehnt interessierte sich Bobrowski zunehmend für die Kunst des 20. Jahrhunderts, während die moderne Architektur aus seinem Werk ausgeklammert blieb. Architektur bildet eine Leitmotivik in Bobrowskis lyrischem Werk. Die übertragene Bedeutungsebene der in den Gedichten benannten sakralen und profanen Einzelbauten, aber auch der städtischen und dörflichen Ensembles sowie einzelner Gebäudeteile, verändert sich mehrfach im Laufe der Jahre. Ausgehend von traditionellen, paargereimten Jugendgedichten in jambischem Versmaß, in denen architektonische Elemente Teil einer Wahrnehmung bilden, die alles Außerästhetische ausblendet, wandelt sich der Sinngehalt der Sakral- und Profanbauten in Bobrowskis lyrischem Werk ein erstes Mal während den Kriegsjahren in Russland, die der Wehrmachtsangehörige am Ilmensee verbracht hat. In den damals entstandenen Oden zeugen die architektonischen Relikte von Leid, Tod und Zerstörung. Noch fehlt indessen der später so zentrale Gedanke der Schuld, der erst im Rückblick auf jene Zeit in den Gedichten, die nach der Rückkehr aus der Kriegsgefangenschaft bis zu Bobrowskis frühem Tod entstanden sind, thematisiert worden ist. Gegen Ende des Kriegs und in den Jahren der Kriegsgefangenschaft besinnt sich Bobrowski erneut auf Heimatthemen, und die Architektur in seinen Gedichten wird zu einem ästhetisch überhöhten Fluchtpunkt seiner Sehnsucht nach Ostpreußen und dem Memelgebiet. In Kriegsgefangenschaft tritt erstmals der Aspekt des Sublimen in seinen Gedichten auf, und zwar sowohl bezogen auf die Malerei als auch auf die Architektur. Dieser Gedanke wird einerseits nach der Rückkehr nach Berlin in den Gedichten über die Architektur gotischer Kathedralen und das bauliche Erbe des Klassizismus weitergesponnen, doch steht in den damals entstandenen Gedichten das Kulturerbe Europas auch für historisches Unrecht und eine schwere, weit zurückreichende Schuld. Von dieser auf den ganzen Kontinent bezogenen Kritik wendet sich Bobrowski in den nachfolgenden Jahren ab und konzentriert sich auf die Schuld der Deutschen gegenüber den Völkern Osteuropas. Damit erhält auch die Architektur in seinen Gedichten eine neue Bedeutung. Die Relikte der Ritterburgen des deutschen Ordens zeugen von der Herrschaft der mittelalterlichen Eroberer und verschmelzen dabei mit der Natur: Das Zeichenhafte der Architektur wird Teil der Landschaft. Im letzten Lebensjahrzehnt entstehen vermehrt Gedichte, die sich auf Parkanlagen und städtische Grünräume beziehen. Der Dichter hat sich nicht nur auf persönliche Erfahrungen, sondern mitunter auch auf Bildquellen abstützt, ohne dass er das Original je gesehen hätte. Nur schwer zugänglich sind die Gedichte über Chagall und Gauguin ohne die Erkenntnis, dass sie sich auf Bildvorlagen in schmalen, populärwissenschaftlichen Büchern beziehen, die Bobrowski jeweils kurz vor der Niederschrift der entsprechenden Gedichte erworben hat. Anders verhält es sich mit jenen russischen Kirchen, die Eingang in sein lyrisches Werk gefunden haben. Bobrowski hat sie alle selbst im Krieg gesehen, und die meisten scheinen noch heute zu bestehen und können mit einiger Sicherheit identifiziert werden, wozu auch die Briefe des Dichters aus jener Zeit beitragen. KW - Johannes Bobrwoski KW - Lyrik KW - Architektur und Kunst KW - Intermedialität KW - Johannes Bobrowski KW - lyric poetry KW - architecture and art KW - intermediality Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-427113 SN - 978-3-86956-461-6 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Sändig, Brigitte T1 - Zwei oder drei fremde Helden (zu Camus und Christoph Hein) Y1 - 1993 ER - TY - JOUR A1 - Ernst, Marion Eva T1 - Negative menschliche Eigenschaften im Spiegel der Vogel-Metaphorik JF - Sprache & Sprachen : Zeitschrift der Gesellschaft für Sprache und Sprachen N2 - In dem vorliegenden Beitrag wird es um Metaphern und Phraseologismen gehen, in denen sich negative menschliche Eigenschaften wie z.B. Dummheit, Verrücktheit oder Unsauberkeit im Spiegel der Vogel-Metaphorik niederschlagen. Für die Metaphern wird ausgeführt, wie, vor dem Hintergrund der Metapherntheorie von Lakoff & Johnson (1980), Charakteristika der jeweiligen Vogelart semantisch auf Subfelder mangelnder menschlicher sozialer und kognitiver Kompetenzen bezogen sind. Welcher Bezug besteht zwischen einem Ursprungsbereich (source domain) und einem Zielbereich (target domain) wie in Pleitegeier? Wie motiviert oder motivierbar sind Metaphern und Phraseologismen wie Spinatwachtel oder eine Meise haben? In Bezug auf die Phraseologismen wird erörtert, welche struktursemantischen Klassen vertreten sind und welche semantischen Subfelder im Vergleich zu den Metaphern Verwendung finden. N2 - This paper discusses negative human qualities, such as foolishness, craziness and uncleanliness, associated with metaphors and idioms involving birds. Based on Lakoff & Johnson's (1980) metaphor theory it is shown how specific characteristics of a given bird species are used in metaphors to describe people lacking in social or cognitive competence. Furthermore it will be shown which semantic subfields are predominantly represented. Questions such as the following will be addressed: How are the source domain and the target domain in e.g. Pleitegeier (bankruptcy vulture "being on the brink of disaster") related? How motivated are metaphors such as Spinatwachtel (spinach quail "old frump") or idioms such as eine Meise haben (have a tit "be off one's head")? Which structural-semantic classes occur in idioms will be discussed as well as which semantic subfields are used in idioms as opposed to metaphors. T2 - Negative human qualities mirrored in metaphors and idioms involving birds KW - idioms KW - metaphors KW - negative human qualities KW - Metaphern KW - negative menschliche Eigenschaften KW - Phraseologismen Y1 - 2021 SN - 0934-6813 SN - 2199-6016 IS - Sonderheft SP - 91 EP - 107 PB - GeSuS CY - Gelsenkirchen ER - TY - JOUR A1 - Trilcke, Peer T1 - Die Spatzen quirilierten auf den Telegraphendrähten BT - Vorwort JF - Fontanes Medien Y1 - 2022 SN - 978-3-11-073323-5 SN - 978-3-11-073810-0 SN - 978-3-11-073330-3 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110733235-001 SP - XI EP - XIII PB - de Gruyter CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Navratil, Michael T1 - Sprach‑ und Weltalternativen BT - Mehrsprachigkeit als Ideologiekritik in kontrafaktischen Werken von Quentin Tarantino und Christian Kracht JF - Interlitteraria : Tartu Ülikooli Maailmakirjanduse Õppetooli ja Eesti Võrdleva Kirjandusteaduse Assotsiatsiooni aastakiri N2 - Multilingualism and the alternate history genre have something in common: both phenomena are based on the construction of alternatives, in the case of multilingualism on the alternatives between different languages and communication systems, and in the case of the alternate history genre on the alternatives between real-world facts and the variation thereof within fictional worlds. This article investigates the interconnections between these two forms of thinking in alternatives by looking specifically at Quentin Tarantino's counterfactual war film Inglourious Basterds (2009) and Christian Kracht's alternate history novel Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten (2008). I argue that the consideration of language alternatives forms part of the meta-reflection of the alternate history genre in these works while at the same time opening up a political perspective: in Tarantino's film and Kracht's novel, multilingualism serves as a means for the critique of ideology by rendering palpable the political threats of a worldview based on clear-cut alternatives. In the article's final section, I plead for the establishment of stronger links between the research on literary multilingualism and the theory of fiction. KW - multilingualism KW - counterfactual fiction KW - alternate history KW - political KW - writing KW - theory of fiction KW - German studies KW - film studies KW - Quentin KW - Tarantino KW - Christian Kracht Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.12697/IL.2020.25.2.20 SN - 1406-0701 SN - 2228-4729 VL - 25 IS - 2 SP - 522 EP - 539 PB - Tartu Ülikooli Kirjastus CY - Tartu ER - TY - JOUR A1 - Humbert, Anna-Marie ED - Balint, Iuditha ED - Humbert, Anna-Marie ED - Lampart, Fabian ED - Moser, Natalie ED - Navratil, Michael T1 - Von Bienen, Eseln und Menschen BT - Kehlmanns Tiere JF - Daniel Kehlmann und die Gegenwartsliteratur Dialogische Poetik, Werkpolitik und Populäres Schreiben Y1 - 2020 SN - 978-3-11-064513-2 SN - 978-3-11-064525-5 SN - 978-3-11-064748-8 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110647488-010 SP - 177 EP - 200 PB - De Gruyter CY - Berlin ER - TY - GEN A1 - Eisenberg, Peter T1 - Jeder versteht jeden : wie Luther die Pfingstgeschichte schreibt Y1 - 2005 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-9964 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Große Erzählkunst: Anna Seghers’ ‚Der Ausflug der toten Mädchen‘ JF - Literarische Grammatik : wie Literatur- und Sprachwissenschaft voneinander profitieren können Y1 - 2023 SN - 978-3-8253-8608-5 SN - 978-3-8253-9504-9 U6 - https://doi.org/10.33675/2023-82538608 SP - 57 EP - 77 PB - Winter CY - Heidelberg ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grundregeln der deutschen Rechtschreibung : die deutsche Orthographie auf einen Blick Y1 - 2007 SN - 978-3-577-07568-8 PB - Wissen-Media-Verl. CY - Gütersloh ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Ohne Beinkleider zu gehen, soll Leuten sehr dienlich sein, die sich verändern wollen : Georg Christoph Lichtenberg und die neue Ortokrafi Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Das vierte Genus? : über die natürliche Kategorisation der deutschen Substantive Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Wie wurde die Neuregelung möglich? Y1 - 2006 SN - 978-3-8353-0059-0 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Stirbt das Deutsche an den Internationalismen? Y1 - 1999 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Vokallängenbezeichnung als Problem Y1 - 1999 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Mit der Neuregelung leben Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Mit der Neuregelung leben Y1 - 1999 ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grundriß der deutschen Grammatik : Bd. 2 Der Satz Y1 - 1999 PB - Metzler CY - Stuttgart [u.a.] ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter T1 - Niemand hat das letzte Wort : Sprache - Schrift - Orthographie T3 - Valerio Y1 - 2006 SN - 3-8353-0059-8 VL - 3 PB - Wallstein CY - Göttingen ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Wenig Wissenschaft, viel Politik : eine Chance für die Germanistik Y1 - 1999 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Die besondere Kennzeichnung der kurzen Vokale - Vergleich und Bewertung der Neuregelung Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Das deutsche Schriftsystem Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Das Versagen orthographischer Regeln : über den Umgang mit dem Kuckucksei Y1 - 1997 ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Die neue Rechtschreibung : das Wichtige kurz und bündig ; mit praktischen Hinweisen für Lehrerinnen und Lehrer Y1 - 1996 PB - Schroedel CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Konjunktiv als Flexionskategorie im gegenwärtigen Deutsch Y1 - 1997 ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter A1 - Butt, Matthias T1 - Ratgeber Rechtschreibung : für Eltern, Schüler und alle, die schreiben Y1 - 1996 PB - Friedrich CY - Velber ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grundriß der deutschen Grammatik : Bd. 1 Das Wort Y1 - 1998 PB - Metzler CY - Stuttgart [u.a.] ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Linke, Angelika T1 - Wörter T3 - Praxis Deutsch Y1 - 1996 VL - 139 PB - Friedrich CY - Velber ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter A1 - Blang, H. G. T1 - Syntaktische Funktionen und semantische Rollen : Subjekt, direktes und indirektes Objekt im Deutschen Y1 - 1996 ER - TY - BOOK A1 - Debus, Friedhelm A1 - Eisenberg, Peter A1 - Knoop, Ulrich A1 - Putschke, Wolfgang T1 - Germanistische Linguistik. Monographien Y1 - 1996 SN - 1430-1180 PB - Olms CY - Hildesheim [u.a.] ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter A1 - Butt, Matthias T1 - Phonological word structures : categorial and functional concepts Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Sprachsystem und Schriftsystem Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Zur Typologie der Alphabetschriften : das Deutsche und die Reform seiner Orthographie Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Der Buchstabe und die Schriftstruktur des Wortes Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Die Schrift ist zum Lesen da : Orthographiereform und historisch gewachsener Sprachbau Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter A1 - Linke, Angelika T1 - Wörter : Basisartikel Y1 - 1996 ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Drosodowski, Günther T1 - Duden : Grammatik der deutschen Gegenwartssprache T3 - Der Duden Y1 - 1995 VL - 4 PB - Dudenverl. CY - Mannheim ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grammatik der geschriebenen Sprache als Symbolgrammatik : ein Versuch an ausgewählten Themen der Morphologie Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Probleme der Grammatik von indirekten Fragesätzen Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Der Laut und die Lautstruktur des Wortes Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Die deutsche Orthographie und DaF : analoge Strukturierung von System und Erwerb? Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter A1 - Siehr, Karl-Heinz T1 - Nachrichten aus Potsdam, die Sprachkritik betreffend Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter A1 - Menzel, Wolfgang T1 - Grammatik-Werkstatt : Basisartikel Y1 - 1995 ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter A1 - Wiese, Bernd T1 - Bibliographie zur deutschen Grammatik : 1984 - 1994 T3 - Studien zur deutschen Grammatik Y1 - 1995 SN - 3-86057-416-7 VL - 26 PB - Stauffenburg CY - Tübingen ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Die deutsche Sprache und die Reform ihrer Orthographie Y1 - 1995 ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grundriß der deutschen Grammatik Y1 - 1994 SN - 3-476-01232-8 PB - Metzler CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Die Syntax des Mittelwortes : läßt sich die Kategorisierung der Partizipien einzelsprachlich rechtfertigen? Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Muß die Rhetorik die Syntax bekämpfen? : Interpunktion als Usus und Norm Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter A1 - Voigt, Gerhard A1 - Spitta, Gudrun T1 - Schreiben : Rechtschreiben ; Basisartikel Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - German Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Orthographiefehler und Grammatikerwerb Y1 - 1994 ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Baurmann, Jürgen ED - Gerth, Klaus T1 - Praxis Deutsch : Zeitschrift für den Deutschunterricht Y1 - 1993 ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Debus, Friedhelm T1 - Germanistische Linguistik Y1 - 1994 PB - Olms CY - Hildesheim ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Kiesel, Helmut T1 - Konzepte der Sprach- und Literaturwissenschaft Y1 - 1994 PB - Niemeyer CY - Tübingen ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Voigt, Gerhard T1 - Schreiben : Rechtschreiben T3 - Praxis Deutsch Y1 - 1994 VL - 124 PB - Friedrich CY - Velber ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grammatik in Rahmenplänen : was bleibt von der Satzgliedlehre? Y1 - 1993 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Linguistische Fundierung orthographischer Regeln Y1 - 1993 ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Wer hat Angst vor den be-Verben? Y1 - 1993 ER - TY - BOOK A1 - Boeder, Winfried A1 - Lang, Ewald A1 - Lerot, Jaques A1 - Nedjalkov, Wladimir ED - Eisenberg, Peter ED - Abraham, Werner T1 - Studien zur deutschen Grammatik Y1 - 1991 PB - Stauffenburg CY - Tübingen ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grundriß der deutschen Grammatik : Bd. 1 Das Wort Y1 - 2013 SN - 978-3-476-02425-1 VL - 1 PB - Metzler CY - Stuttgart ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Grundriß der deutschen Grammatik : Bd. 2 Der Satz Y1 - 2013 SN - 978-3-476-02424-4 VL - 2 PB - Metzler CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Der Kausalsatz ist nicht zu retten Y1 - 1993 ER - TY - BOOK A1 - Eisenberg, Peter T1 - Das Fremdwort im Deutschen Y1 - 2011 SN - 978-3-11-023564-7 PB - de Gruyter CY - Berlin ER - TY - BOOK ED - Eisenberg, Peter ED - Klotz, Peter T1 - Sprache gebrauchen - Sprachwissen erwerben Y1 - 1993 SN - 3-12-311240-3 PB - Klett-Schulbuchverl. CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Eisenberg, Peter T1 - Anglizismen im Deutschen Y1 - 2013 SN - 978-3-11-033462-3 ER - TY - BOOK A1 - Hoffmann, Michael T1 - Funktionale Varietäten des Deutschen - kurz gefasst N2 - Bei dieser Publikation handelt es sich um ein Kompendium, gedacht als Selbststudienliteratur für linguistische Grundkurse und Einführungsveranstaltungen zur deutschen Sprache der Gegenwart. Im Mittelpunkt der Darstellung stehen jene Sprachformen des Deutschen, die sich in verschiedenen Kommunikationsbereichen (privater Alltag, Kunst, Wissenschaft, Bürokratie, Journalismus, Werbung) herausgebildet haben. In jedem dieser Bereiche hat die Sprache eine spezifische Funktion, d. h. einen anderen gesellschaftlichen Zweck. Funktionale Varietäten sind dementsprechend zweckbestimmte, kommunikationsbereichsbezogene Teilsprachen einer Einzelsprache. Traditionell werden sie auch Funktionalstile genannt. Das Kompendium umfasst zwei Hauptteile. An die Vermittlung theoretischer Grundlagen schließen sich Beschreibungsprotokolle an, die zu jeder funktionalen Varietät (Alltags-, Dichter-, Wissenschafts-, Behörden-, Presse- und Werbesprache) Auskunft geben über • die kommunikative Hauptleistung der Varietät, • die kommunikativen Rahmenbedingungen ihrer Verwendung, • ihre Bindung an kommunikative Gattungen (Text- und Gesprächssorten) und • ihr sprachliches Erscheinungsbild. Eingegangen wird auch auf Abgrenzungsfragen, so z. B. auf das Verhältnis von Alltagssprache und Umgangssprache, von Dichtersprache und Literatursprache, von Pressesprache und Mediensprache. Die Protokolle verzeichnen darüber hinaus Zusatzliteratur, die für ein vertiefendes Studium zu empfehlen ist KW - Varietäten KW - Funktionalstile KW - Alltagssprache KW - Pressesprache KW - Werbesprache Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-13450 SN - 978-3-939469-74-2 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - GEN A1 - Selting, Margret T1 - "Nebeneinander-her-reden" : Struktur und Entwicklung eines Verständigungsproblems N2 - Inhalt: 1. Einleitung 2. Analyse- und Beschreibungskategorien 3. Das zu analysierende Gespräch: "Beglaubigungen hinten drauf?" 4. Unterschiedliche Kategorisierung des Problems: Erwartungsproblem versus Sachverhaltsproblem 5. Fazit T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe - 65 Y1 - 1986 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-43169 ER - TY - CHAP A1 - Berner, Elisabeth T1 - Mittelhochdeutsch T2 - Althochdeutsch, Mittelhochdeutsch und Frühneuhochdeutsch : Geschichte der deutschen Sprache, Teil 2 KW - Sprachgeschichte Y1 - 2020 SN - 978-3-7776-2777-9 SP - 315 EP - 384 PB - Hirtzel CY - Stuttgart ET - 12., verbesserte und erweiterte Auflage ER -